Gå til innhold

Kvinnehaterne på KG


Gjest Purple Haze

Anbefalte innlegg

Gjest Maruwan

Mulig jeg ikke er god på statistikk, men jeg kan lese. Og jeg ser forskjell på utsagnene: "Kvinner er statistisk sånn og sånn" og Kvinner ER sånn".

Dette er en temmelig vanlig måte å uttrykke seg på. Det ser du også i "seriøse" tidskrifter hvor ett eller annet statistisk blir lagt frem. Men det er sikkert tilfeller hvor du har rett i dine antagelser, det er ikke det jeg sier. Kommer litt an på alt det som skrives rundt punch-linene.

Personlig har jeg ihvertfall observert flere ganger at de som forsøker seg på en quasi-vitenskapelig tilnærming til disse temaene ofte får temmelig hard medfart av kvinner som ikke forstår statistikk.

Cuckold, for eksempel, syns jeg er ganske så saklig og pleier å ha god backup for å påstå det han påstår. Men steike, så mye pepper og kvinnehat-beskyldninger han får slengt i trynet allikevel. Jeg har også fått kvinnehater-stempelet fordi jeg mente at "den andre kvinnen" burde ta abort og gav uttrykk for at det å beholde ungen var "psycho".

Uansett, om en er kvinne eller mann, så trenger en ikke ta alt så personlig på et anonymt debattforum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cosette

Mulig du har rett i det. Men nå har jeg lært at menn liker rett fra levra-prat, og jeg er rett fra levra ;) Hvorfor pakke inn skitt i silkepapir, når det jeg leser er kvinnehat? Og jeg er genuint interessert i hvor det kommer fra.

Jeg føler ofte at vi kvinner må forsvare oss her inne. Hvorfor skal jeg ta legge fingrene i mellom når det gjelder spørsmål til menn? Men lag gjerne en liknende tråd med en annen vinkling, om du vil ;)

Og ikke ta dette ille opp, men jeg har registrert at du ofte er enig med en del menn med ganske radikale meninger her inne.

Neida, ingen tråd fra min kant. :)

"Jeg har registrert at du ofte er enig med en del menn med ganske radikale meninger her inne" - hvilken relevans dette skal ha går meg fullstendig over hodet, men hvis med "radikale meninger" du mener kvinnehat og kvinneforakt, så kan du umulig ha registrert noen enighet eller sympatisering fra min side overhodet, isåfall har du grundig misforstått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg synes bare at så mye av det som postuleres om kvinner her inne, er så fullstendig hjernedødt.

Tenk for eksempel om en dame hadde postet følgende innlegg: "Dere menn er så enkle, ass. Bare det kommer en dame med korte skjørt, så kaster dere dere over henne." Hvorpå svarene fra veldig mange menn er "Nei, det skal en god del mer til enn som så." Og hvor motsvaret er "Dere lyver, men dette er noe dere aldri kommer til å innrømme. Løgnere." Hvorpå et par fyrer sier, "Å, jeg høvler gjerne over alt som går i korte skjørt." Og hvor tilsvaret blir "ENDELIG en mann som innrømmer hvordan dere er."

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søgni

Tror nok det beror på at Cosette, i motsetning til veldig mange kvinner (ihvertfall på KG), forstår statistikk.

Hvis en eller annen fyr poster noe om at "kvinner er statistisk mer sånn og sånn enn menn", så betyr ikke det automatisk at du er sånn selv og at statistikken er feil dersom du ikke er det.

Akkurat det der opplever jeg som en gjenganger på KG i tråder hvor den type diskusjoner kommer opp, "forskjellen på menn og kvinner" - diskusjoner. I de diskusjonene sitter gjerne også uttrykk som "mannehater" og "kvinnehater" temmelig laust.

Det jeg opplever i forbindelse med at statisikk eller annet materiale (av mer eller mindre tvilsomt opphav) blir lagt frem her inne, er at det ofte fremstilles helt feil. Det er ikke grunnforståelsen av statistikk det går på hos mange tror jeg, det er snarere uenighet i og kritikk mot hvordan den brukes. Det ser jeg ofte i diskusjoner, iallefall. Statistikk kan dessuten gi interessant informasjon på gruppenivå, men er ikke spesielt verdifull når den f.eks. ukritisk brukes på individnivå, og da etter eget hode.

En annen ting er at forskning og statistikk fra helt andre land enn Norge (f.eks. USA) blir brukt på norske forhold, om norske menn og kvinner. Det skal man være forsiktig med.

Dessuten er det ikke spesielt rart at folk sier imot når noen presenterer materiale man ikke kjenner seg igjen i. Det trenger ikke å bety at folk ikke forstår hva en generalisering er, det trenger heller ikke å bety at deres erfaring/oppfatning/mening kun er anekdotisk - og ergo verdiløs, som motargumentet da ofte er.

(Men at Cosette forstår statistikk er jeg ikke i tvil om da).

Endret av Søgni
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Tenk for eksempel om en dame hadde postet følgende innlegg: "Dere menn er så enkle, ass. Bare det kommer en dame med korte skjørt, så kaster dere dere over henne." Hvorpå svarene fra veldig mange menn er "Nei, det skal en god del mer til enn som så." Og hvor motsvaret er "Dere lyver, men dette er noe dere aldri kommer til å innrømme. Løgnere." Hvorpå et par fyrer sier, "Å, jeg høvler gjerne over alt som går i korte skjørt." Og hvor tilsvaret blir "ENDELIG en mann som innrømmer hvordan dere er."

Jeg hadde ikke tatt det så inmari seriøst, og definitivt ikke personlig. Mye sant i det også, dersom noen hadde påstått det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Dette er en temmelig vanlig måte å uttrykke seg på. Det ser du også i "seriøse" tidskrifter hvor ett eller annet statistisk blir lagt frem. Men det er sikkert tilfeller hvor du har rett i dine antagelser, det er ikke det jeg sier. Kommer litt an på alt det som skrives rundt punch-linene.

Personlig har jeg ihvertfall observert flere ganger at de som forsøker seg på en quasi-vitenskapelig tilnærming til disse temaene ofte får temmelig hard medfart av kvinner som ikke forstår statistikk.

Cuckold, for eksempel, syns jeg er ganske så saklig og pleier å ha god backup for å påstå det han påstår. Men steike, så mye pepper og kvinnehat-beskyldninger han får slengt i trynet allikevel. Jeg har også fått kvinnehater-stempelet fordi jeg mente at "den andre kvinnen" burde ta abort og gav uttrykk for at det å beholde ungen var "psycho".

Uansett, om en er kvinne eller mann, så trenger en ikke ta alt så personlig på et anonymt debattforum.

Jeg derimot har observert at mange av disse kvinnehaterne ofte baserer generaliseringene sine på ikke-eksisterende statistikk ("nei, jeg har ikke tall på det, men jeg har så mye erfaring med kvinner at blablabla"), på statistikk som ikke er relevant for norske forhold ("i timor fant de at kvinner foretrekker menn med stor penis, så dere er en gjeng med overfladiske horer"), på statistikk som egentlig ikke gir noen konklusjon (de bruker gjerne bare hypotesen som et argument, uten at den er bekreftet) eller at de rett og slett TROR de baserer argumentene sine på vitenskap, mens det i virkeligheten bare er masse vås og tøys. Og om noen skulle komme med statistiske motargumenter ("forskning viser at menn velger kvinner på det og det grunnlaget") så gir de en lang f. i det, og fortsetter med "kvinner er løse horer som puler på alle som har dyr bil".

Det handler ikke om å ta ting personlig, det handler om at for oss, som er vant til et mer nyansert og saklig debattnivå er disse kvinnehaterne ganske ødeleggende, særlig når de skal dra kvinnesynet inn i enhver debatt som i utgangspunktet ikke har noe med kjønn å gjøre. Jeg mener, hvis disse folka er mer enn 16 år gamle må de vel kunne diskutere saklig og prøve å se på egne meninger fra et annet perspektiv i stedetfor å anklage en jente som skal på utveksling om å ville pule på alt som kan gå fordi det er DET jenter gjør når de drar på utveksling...

Det er først det siste året jeg har opplevd å bli anklaget for så utrolig mye dritt kun på grunnlag av at jeg er kvinne.

Jeg tror ikke de mannfolka som greier å argumentere saklig her inne og som vet opp-ned på en vitenskapelig artikkel er de som anklages for å være kvinnehatere. Brukeren du nevner har det for eksempel aldri falt meg inn å kalle kvinnehater. ;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest alille

Jeg synes bare at så mye av det som postuleres om kvinner her inne, er så fullstendig hjernedødt.

Tenk for eksempel om en dame hadde postet følgende innlegg: "Dere menn er så enkle, ass. Bare det kommer en dame med korte skjørt, så kaster dere dere over henne." Hvorpå svarene fra veldig mange menn er "Nei, det skal en god del mer til enn som så." Og hvor motsvaret er "Dere lyver, men dette er noe dere aldri kommer til å innrømme. Løgnere." Hvorpå et par fyrer sier, "Å, jeg høvler gjerne over alt som går i korte skjørt." Og hvor tilsvaret blir "ENDELIG en mann som innrømmer hvordan dere er."

Der traff du spikeren på hodet! :ler: Og så finner gjerne denne damen frem en artikkel som sier at menn liker kvinner i miniskjørt (basert på en undersøkelse som kun har sett på denne ene faktoren, ingenting mer) og påstår at denne artikkelen er beviset på at hun har helt rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Dette er en temmelig vanlig måte å uttrykke seg på. Det ser du også i "seriøse" tidskrifter hvor ett eller annet statistisk blir lagt frem. Men det er sikkert tilfeller hvor du har rett i dine antagelser, det er ikke det jeg sier. Kommer litt an på alt det som skrives rundt punch-linene.

Personlig har jeg ihvertfall observert flere ganger at de som forsøker seg på en quasi-vitenskapelig tilnærming til disse temaene ofte får temmelig hard medfart av kvinner som ikke forstår statistikk.

Cuckold, for eksempel, syns jeg er ganske så saklig og pleier å ha god backup for å påstå det han påstår. Men steike, så mye pepper og kvinnehat-beskyldninger han får slengt i trynet allikevel. Jeg har også fått kvinnehater-stempelet fordi jeg mente at "den andre kvinnen" burde ta abort og gav uttrykk for at det å beholde ungen var "psycho".

Uansett, om en er kvinne eller mann, så trenger en ikke ta alt så personlig på et anonymt debattforum.

Jeg tar det ikke personlig, men synes det er merkelig at det er så mye kvinneforakt ute og går.

Brukeren du nevner, er en av dem jeg synes er helt på jordet rett som det er. Generaliserende og nedlatende. Men jeg vil ikke dra fram enkeltbrukere her, det er bad form ;)

Og hvorfor du er så opphengt i statistikk, aner jeg ikke. En trenger ikke være god på det for å svare på mine to innledende spørsmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Det jeg opplever i forbindelse med at statisikk eller annet materiale (av mer eller mindre tvilsomt opphav) blir lagt frem her inne, er at det ofte fremstilles helt feil. Det er ikke grunnforståelsen av statistikk det går på hos mange tror jeg, det er snarere uenighet i og kritikk mot hvordan den brukes. Det ser jeg ofte i diskusjoner, iallefall. Statistikk kan dessuten gi interessant informasjon på gruppenivå, men er ikke spesielt verdifull når den f.eks. ukritisk brukes på individnivå, og da etter eget hode.

En annen ting er at forskning og statistikk fra helt andre land enn Norge (f.eks. USA) blir brukt på norske forhold, om norske menn og kvinner. Det skal man være forsiktig med.

Dessuten er det ikke spesielt rart at folk sier imot når noen presenterer materiale man ikke kjenner seg igjen i. Det trenger ikke å bety at folk ikke forstår hva en generalisering er, det trenger heller ikke å bety at deres erfaring/oppfatning/mening kun er anekdotisk.

(Men at Cosette forstår statistikk er jeg ikke i tvil om da).

Det er helt fair å argumentere imot, misforstå meg rett. Poenget mitt er at det er umulig å vite hvilke menn TS refererer til som "kvinnehatere". Mener hun virkelige kvinnehatere, eller mener hun sånne KG-kvinnehatere, som ofte bare er menn med en meninger som mange kvinner er uenige i? For alt jeg vet er jeg en kvinnehater, spørs helt hva en legger i ordet.

Tror også meningene til kvinner og menn om hverandre i stor grad er kjønnsbetinget. F.eks. kreves det mindre for meg å oppfatte en dame som "mannehater" enn det det gjør for meg å oppfatte en mann som "kvinnehater". Rett og slett fordi jeg skjønner hvor han kommer fra, men ikke hvor hun kommer fra. Sånn er det mest sannsynlig for dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Jeg hadde ikke tatt det så inmari seriøst, og definitivt ikke personlig. Mye sant i det også, dersom noen hadde påstått det der.

Men klarer ikke du å forstå at det er utrolig irriterende at forumet forsøples med slike ikke-vitenskapelige generaliseringer? Klarer du ikke å forstå at vi har lyst til å vite HVORFOR det er så mange menn av den typen her inne? At det er en og annen dust som sier sånne ting er levelig, men når det plutselig er blitt en vane at slike "diskusjoner" oppstår i mange tråder er det noe som er galt...

Det er veldig plagsomt at man nå plutselig ikke skal kunne ta noen tråder seriøst. Og nei, jeg tar det ikke personlig, men jeg er ikke her for å være personlig heller - jeg er her for å diskutere. Skikkelig!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnehater er sånn sett et sterkt uttrykk, men de jeg selv tenker på er de som generaliserer kvinner til det ekstreme, som har alle svarene om hvordan kvinner tenker og handler, og hvorfor de gjør det. (Naturlig nok er alle disse generaliseringene i kvinnenes disfavør). Forsøker man så å argumentere mot dette, så får man beskjed om at man enten lyver eller mangler selvinnsikt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Kvinnehater er sånn sett et sterkt uttrykk, men de jeg selv tenker på er de som generaliserer kvinner til det ekstreme, som har alle svarene om hvordan kvinner tenker og handler, og hvorfor de gjør det. (Naturlig nok er alle disse generaliseringene i kvinnenes disfavør). Forsøker man så å argumentere mot dette, så får man beskjed om at man enten lyver eller mangler selvinnsikt.

Det er nok dem jeg også tenker på. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Jeg synes bare at så mye av det som postuleres om kvinner her inne, er så fullstendig hjernedødt.

Tenk for eksempel om en dame hadde postet følgende innlegg: "Dere menn er så enkle, ass. Bare det kommer en dame med korte skjørt, så kaster dere dere over henne." Hvorpå svarene fra veldig mange menn er "Nei, det skal en god del mer til enn som så." Og hvor motsvaret er "Dere lyver, men dette er noe dere aldri kommer til å innrømme. Løgnere." Hvorpå et par fyrer sier, "Å, jeg høvler gjerne over alt som går i korte skjørt." Og hvor tilsvaret blir "ENDELIG en mann som innrømmer hvordan dere er."

Jeg er enig i at mye av det er bent frem dårlig forumoppførsel, men det endrer uansett ikke det faktum at det mennesker har ærlighet eller selvinnsikt nok til å innrømme på et forum ikke nødvendigvis stemmer overens med det man observerer skjer i praksis ute i samfunnet hver dag. Om alle mennene her på forumet hardnakket hevder at de ikke forskjellsbehandler kvinner i arbeidslivet, forandrer jo ikke det på det faktum at jeg hele tiden observerer hvordan kvinner gjennomgående sliter mer med å komme seg opp og frem enn menn og lett blir ofre for gutteklubben grei, og da må jeg jo få lov til å ta opp denne problematikken så mange ganger jeg ønsker, og kanskje til og med ymte frempå at mange menn muligens ubevisst forskjellsbehandler selv om de hevder det motsatte, uten å bli beskyldt for å ha forakt for et helt kjønn. Men det er selvsagt mitt ansvar å ikke bruke nedsettende begreper eller nekte å forholde meg til nyanser i min diskusjon.

Det jeg tror flere av mennene her inne forsøker å si om temaet dating og pardannelse, er at det kvinner flest sier om sin egen tankegang og adferd ikke stemmer overens med det menn faktisk opplever skjer i praksis. Det må altså være noe som skurrer et sted. Dessverre er det ikke alle som evner å fremlegge dette synet med tilstrekkelig elegans. De gjør som TS i denne tråden, inviterer ikke til meningsutveksling og forståelse, det er bare refs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maruwan

Brukeren du nevner, er en av dem jeg synes er helt på jordet rett som det er. Generaliserende og nedlatende. Men jeg vil ikke dra fram enkeltbrukere her, det er bad form ;)

Da er vi uenige der. Jeg syns han er en bra bruker.

Jeg tar det ikke personlig, men synes det er merkelig at det er så mye kvinneforakt ute og går.

Jeg skjønner det veldig godt, men det har sikkert mye å gjøre med at jeg selv er mann. Ser ikke på meg selv som noen kvinnehater og ønsker ikke å gå i den fella, men må ærlig inrømme at jeg syns de fleste jenter/kvinner er veldig lite kule. Og det kan irritere meg, spesielt dersom jeg f.eks. tenker på at halvparten av velgermassen i landet er kvinner. Det ville vært løgn om jeg sa noe annet, men så blir jeg jo også ekstra glad i dem jeg opplever som kule...rett og slett fordi jeg opplever dem som eksklusive. Det gjelder både her og i det virkelige livet.

Og hvorfor du er så opphengt i statistikk, aner jeg ikke.

Vil ikke si at jeg er "opphengt i statistikk" ettersom jeg ikke pleier å engasjere meg så voldsomt i de debattene. Men jeg syns det er interessant lesning. Tror også det er naturlig at mange norske menn er opptatt av statistiske forskjeller mellom kvinner og menn, all den tid vi lever i en tid og et land hvor kvinner helst skal ha penis og menn skal amme. Det er nok mye irriterende politikk som ligger til grunn for at norske menn er opptatt av det her, politikk som ikke tar hensyn til at vi er statistisk forskjellige på veldig mange områder.

En trenger ikke være god på det for å svare på mine to innledende spørsmål.

Vet ikke hva du personlig legger i begrepet "kvinnehater", men jeg kan godt svare for det:

1. Hvorfor er dere på KVINNEguiden?

Fordi jeg syns det er et meget underholdende forum, mye på grunn av at det er mange damer her (hvorav noen har masse smart å si, mens andre er gøyale å trolle med). Var her inne og leste lenge først, og laget en bruker fordi jeg ofte fant at jeg hadde lyst å komme med mine 50 øre. Ellers i livet liker jeg også at det er en god mix mellom kvinner og menn i sosiale sammenhenger, blir med en gang mer livat.

Og så er jeg her for å sjekke litt sånn forsiktig også, kanskje treffe noen jeg har sansen for. Personlighet er viktig, og syns dette er en glimrende plass å komme i kontakt med mennesker hvis personlighet jeg liker og som liker min personlighet. Og det har jeg jo gjort, så sånn sett har det vært vellykket. Jeg bor på bøgda, så er generelt litt sultefora på kule damer med interessante ting å si (og ikke minst: som tåler meg).

2. Hva har skapt dette hatet og forakten dere har for kvinner?

Har aldri blitt behandla kjipt av en dame. Ikke min mor, ikke min søster og ikke mine eks-kjærester. Men kan rett og slett ikke nekte for at alt for mange jenter jeg treffer på blir veldig lett sjokkert over alt mulig rart, har veldig sterke meininger om ting de ikke vet så mye om og er jevnt over alt for "ortodokse" i tankegangen for min smak. Men det er nok like mye en "norsk greie" som en "kvinnegreie", så når du kombinerer de to blir det ofte sørgelige greier.

Men som sagt: Dette gjelder ikke alle, kanskje ikke de fleste en gang, og det er mulig jeg er miljøskada av å ha bodd på bygda et par år for lenge. Sånn sett er KG bra for min del, for her får jeg den daglige dosen som gjør at jeg ikke blir en kvinnehater.

Ofte når jeg er her og diskuterer, leser og troller så sitter jeg igjen med en følelse av typen: "Ah, så bra at det finnes noen sånne damer også. Da er det håp for en som meg."

Endret av Maruwan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Jeg er enig i at mye av det er bent frem dårlig forumoppførsel, men det endrer uansett ikke det faktum at det mennesker har ærlighet eller selvinnsikt nok til å innrømme på et forum ikke nødvendigvis stemmer overens med det man observerer skjer i praksis ute i samfunnet hver dag.

Joda, og jeg er dessuten på det rene med at det eksisterer en slags 'forumlogikk' som gjerne er løsrevet fra dagliglivet. Jeg har selv vært offer for denne logikken enkelte ganger (dog ikke når det gjelder Samliv & Relasjoner eller tema som generelt har med menn å gjøre, ettersom jeg sjelden engasjerer meg i slike diskusjoner), men jeg ser helt klart at dette er noe som kan skje når en deltar i diskusjoner på nettet. Det jeg imidlertid reagerer på her, er at når enkeltkvinner forteller om sine oppfatninger og sine erfaringer, så blir de tilbakevist og ikke tatt på alvor i de tilfellene hvor de ikke samsvarer med 'vedtatte sannheter' om hvordan kvinner liksom tenker. Og dermed blir selve diskusjonene og trådene helt meningsløse, og de som uttaler seg redusert til omtrent ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange menn her inne som tydeligvis hater kvinner, ser ned på dem, er bitre og fordomsfulle. Skjærer alle kvinner over en kam, og har kun negative tanker om kvinner generelt. Jeg har to spørsmål til dere, og ønsker veldig ærlige svar:

1. Hvorfor er dere på KVINNEguiden?

2. Hva har skapt dette hatet og forakten dere har for kvinner?

Jeg er oppgitt og lei av å lese nedsettende, generaliserende og foraktfulle innlegg av en del menn her inne. Kjenner meg veldig lite igjen i dem, og tror jeg har veldig mange med meg i akkurat det.

Kan du nevne noen navn? xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bandit

Det kan jo hende mennene uteblir fordi de du ønsker å henvende det til, rett og slett ikke kjenner seg igjen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...