Gå til innhold

Kvinnehaterne på KG


Gjest Purple Haze

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne

Tråden er ryddet for spørsmål om moderering.

Svar på hvorfor tråden ble flyttet kan du finne her.

Maria_Marihøne, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Purple Haze

Kan du nevne noen navn? xD

Har ikke lyst til å henge ut enkeltbrukere. Dessuten er det vel mot reglene også ;)

Det kan jo hende mennene uteblir fordi de du ønsker å henvende det til, rett og slett ikke kjenner seg igjen...?

Det har jeg jo selv nevnt som en mulighet tidligere i debatten :) Da er de jo både kvinneforaktende og mangler selvinnsikt ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Joda, og jeg er dessuten på det rene med at det eksisterer en slags 'forumlogikk' som gjerne er løsrevet fra dagliglivet. Jeg har selv vært offer for denne logikken enkelte ganger (dog ikke når det gjelder Samliv & Relasjoner eller tema som generelt har med menn å gjøre, ettersom jeg sjelden engasjerer meg i slike diskusjoner), men jeg ser helt klart at dette er noe som kan skje når en deltar i diskusjoner på nettet. Det jeg imidlertid reagerer på her, er at når enkeltkvinner forteller om sine oppfatninger og sine erfaringer, så blir de tilbakevist og ikke tatt på alvor i de tilfellene hvor de ikke samsvarer med 'vedtatte sannheter' om hvordan kvinner liksom tenker. Og dermed blir selve diskusjonene og trådene helt meningsløse, og de som uttaler seg redusert til omtrent ingenting.

Ja, jeg synes selv dette er temmelig plagsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Noen har lagt ut tråden din under aktuelt, der ligger det et langt svar... ;)

Oi, takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Etter å ha lest svarene på tråden i Aktuelle saker, ser jeg at noe av kvinneforakten stammer fra menn som opplever seg kneblet og maktesløse i samhandling med kvinner. Enten det dreier seg om nære relasjoner, jobb, sjekking eller tilfeldig interaksjon. Det var forsåvidt ikke overraskende. Og jeg tror at reaksjonsmønstrene vi utvikler er personlighetsavhengig.

F.eks så har jeg vært borti min andel av menn som ikke har vært positive for meg. Likevel drar jeg ikke alle over samme lest og tror alle menn er sånn. Min personlighet er mer åpen, nysgjerrig og kanskje noe naiv ;)

En annen person vil sikkert reagere med å bli kald, hard, dømmende og beskyttende over for seg selv for å unngå å bli såret eller tråkket på igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest norah

Tror nok det beror på at Cosette, i motsetning til veldig mange kvinner (ihvertfall på KG), forstår statistikk.

Hvis en eller annen fyr poster noe om at "kvinner er statistisk mer sånn og sånn enn menn", så betyr ikke det automatisk at du er sånn selv og at statistikken er feil dersom du ikke er det.

Akkurat det der opplever jeg som en gjenganger på KG i tråder hvor den type diskusjoner kommer opp, "forskjellen på menn og kvinner" - diskusjoner. I de diskusjonene sitter gjerne også uttrykk som "mannehater" og "kvinnehater" temmelig laust.

Rart du sier det - fordi om du kikker på SSB så vil du se at det er flest kvinner som tar høyere utdannelse på universitetet. Og som du jo vet så er statistikk en viktig del av de aller, aller fleste mastergrader.

Statistikken viser også at kvinner bruker å få gode karakterer, så jeg tror du må endre tesen til til "de færreste" kvinner skjønner seg ikke på statistikk - nettopp fordi den kvantitative statistikken forteller oss nettopp det.

Og, når du tar høyere utdannelse via en mastergrad(eller, man trenger jo bare et 100emne for å skjønne det) så lærer man at statistikk kan vris og vrenges så mye som man vil - og burde i alle tilfeller stilles spørsmål ved og etterprøves ifht validitet og mulighet for generalisering av funnene.

Hilsen statsviteren som ikke skjønner seg på statistikk og sånn ;)

Forøvrig er vel "forskjellen på kvinner og menn" debatten basert på biologi og fornuft/rasjonalitet VS følelser/irrasjonalitet - så statistiske funn er sjeldent så interessant om du tar bort selve likestillingsdebatten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bandit

Etter å ha lest svarene på tråden i Aktuelle saker, ser jeg at noe av kvinneforakten stammer fra menn som opplever seg kneblet og maktesløse i samhandling med kvinner. Enten det dreier seg om nære relasjoner, jobb, sjekking eller tilfeldig interaksjon. Det var forsåvidt ikke overraskende. Og jeg tror at reaksjonsmønstrene vi utvikler er personlighetsavhengig.

F.eks så har jeg vært borti min andel av menn som ikke har vært positive for meg. Likevel drar jeg ikke alle over samme lest og tror alle menn er sånn. Min personlighet er mer åpen, nysgjerrig og kanskje noe naiv ;)

En annen person vil sikkert reagere med å bli kald, hard, dømmende og beskyttende over for seg selv for å unngå å bli såret eller tråkket på igjen.

Men når blir frustrasjonen forakt? Forakt er et veldig sterkt ord. Jeg synes ikke jeg ser så mye forakt på dette forumet at det gjør noe. Generaliseringer fra begge sider er helt naturlig på et forum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Men når blir frustrasjonen forakt? Forakt er et veldig sterkt ord. Jeg synes ikke jeg ser så mye forakt på dette forumet at det gjør noe. Generaliseringer fra begge sider er helt naturlig på et forum som dette.

Eh, den typen generaliseringer vi snakker om passerte det naturlige nivået for lenge, lenge siden. Jeg er aktiv på flere andre fora, og har vært her i mange år, så jeg er godt kjent med generaliseringer, og ser at det har tatt helt av det siste året her inne. Godt det finnes andre nettsteder enn KG for å si det sånn, der det er rom for å være voksen og rom for å være et individ.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Men når blir frustrasjonen forakt? Forakt er et veldig sterkt ord. Jeg synes ikke jeg ser så mye forakt på dette forumet at det gjør noe. Generaliseringer fra begge sider er helt naturlig på et forum som dette.

Jeg kan trekke fram et eksempel. Tråden på samliv som heter noe a la: Jeg mister tiltroen til kvinner som skriver kjærlighetsbrev til ABB. Og det er bare et eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bandit

Jeg er kanskje naiv, men mye av den forakten dere ser, mener jeg at som oftest er provokasjon. Og den er det mye av andre veien også. Temperatur er greit innimellom. Men jeg skal glatt innrømme at det er tråder her inne jeg skyr, deriblant denne om kjærlighetsbrev til ABB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg er glad i kvinner så jeg vet ikke helt om jeg passer inn her, men jeg litt av grunnen til at jeg er på kvinneguiden er at her får man direkte kontakt med kvinner og siden det er så mange smarte av dere får man ofte glupe svar. =)

Hahaha. Du kødder? Du er jo en av de som slenger mest drit om kvinner her inne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg er kanskje naiv, men mye av den forakten dere ser, mener jeg at som oftest er provokasjon. Og den er det mye av andre veien også. Temperatur er greit innimellom. Men jeg skal glatt innrømme at det er tråder her inne jeg skyr, deriblant denne om kjærlighetsbrev til ABB.

Og noen ganger ser vi det vi vil se ;)

Bare fordi du er mann, trenger du ikke forsvare andre menns ord her inne. Jeg har i hvert fall aldri opplevd deg som en som forakter kvinner.

Mulig en del er provokasjon, men mye av det er det faktiske kvinnesynet en del har, og det synes jeg er både trist og skremmende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bandit

Og noen ganger ser vi det vi vil se ;)

Bare fordi du er mann, trenger du ikke forsvare andre menns ord her inne. Jeg har i hvert fall aldri opplevd deg som en som forakter kvinner.

Mulig en del er provokasjon, men mye av det er det faktiske kvinnesynet en del har, og det synes jeg er både trist og skremmende.

Tro meg, jeg forsvarer ikke menn for enhver pris her inne. Jeg har da gått hardt ut mot mine brødre i ny og ne her inne også. Det er bare ordet forakt. Men det er kanskje jeg som heller håper at de er provokatører, og faktisk ikke er så blåste...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Tro meg, jeg forsvarer ikke menn for enhver pris her inne. Jeg har da gått hardt ut mot mine brødre i ny og ne her inne også. Det er bare ordet forakt. Men det er kanskje jeg som heller håper at de er provokatører, og faktisk ikke er så blåste...?

Det er jo lov å håpe...;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

For min del er det likegyldig som det bare er provokasjon eller hva, når folk ytrer sine meninger her inne, blir motsagt, og fortsatt tviholder på meningene sine så tar jeg det for gitt at de faktisk mener det. Det kan godt hende at disse mannfolka ønsker å provosere i tillegg, men det trenger jo ikke bety at de ikke mener det de sier?

Om de lyver og bare ønsker å provosere blir jeg egentlig enda mer irritert. :ler: Å ødelegge diskusjoner kun for å provosere bør man ha blitt ferdig med etter trassalderen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Purple Haze

For min del er det likegyldig som det bare er provokasjon eller hva, når folk ytrer sine meninger her inne, blir motsagt, og fortsatt tviholder på meningene sine så tar jeg det for gitt at de faktisk mener det. Det kan godt hende at disse mannfolka ønsker å provosere i tillegg, men det trenger jo ikke bety at de ikke mener det de sier?

Om de lyver og bare ønsker å provosere blir jeg egentlig enda mer irritert. :ler: Å ødelegge diskusjoner kun for å provosere bør man ha blitt ferdig med etter trassalderen...

Igjen så er jeg enig med deg.

Og jeg synes det er en smule skuffende at det er så få menn som har svart i denne tråden. I andre debatter er de veldig så aktive, men her har de null å komme med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange menn her inne som tydeligvis hater kvinner, ser ned på dem, er bitre og fordomsfulle. Skjærer alle kvinner over en kam, og har kun negative tanker om kvinner generelt. Jeg har to spørsmål til dere, og ønsker veldig ærlige svar:

1. Hvorfor er dere på KVINNEguiden?

2. Hva har skapt dette hatet og forakten dere har for kvinner?

Jeg er oppgitt og lei av å lese nedsettende, generaliserende og foraktfulle innlegg av en del menn her inne. Kjenner meg veldig lite igjen i dem, og tror jeg har veldig mange med meg i akkurat det.

Jeg føler meg ikke akkurat truffet, men jeg skal svare likevel.

1. Jeg synes generelt kvinneguiden er et godt forum, et av norges største, og det finnes underforumer her man f.eks ikke finner på diskusjon.no, med temaer som opptar meg.

2. Du klager over generaliseringer, og kommer selv med den største generaliseringen av dem alle. Alle menn som har meninger i kjønnspørsmål er per definisjon kvinneHATERE. Nå vet jeg ikke hvilke spesifikke brukere du hadde i tankene når du skrev dette innlegget, eller om jeg er en av dem, men å prøve og stigmatise og ufarliggjøre en hel gruppe på den måten synes jeg er ufint. Hvis man ønsker at dette skal være et forum hvor vi også kan diskutere kjønnsspørsmål kjønn imellom, noe meg selv og mange andre setter pris på, vil jeg på det sterkeste oppfordre til å la "menn-som-hater-kvinner-retorikken" ligge død. Den gagner ingen, og fører bare til et våpenkappløp hvor selve debattinnholdet er det som kommer til å gå tapt.

Man ser verden gjennom sin egen lupe, og jeg ser minst like mange tråder med mannsgeneralseringer som omvendt. Forskjellen er nok at de går deg hus forbi, nettopp fordi de ikke registrerer hos deg, du ser kun det du opplever som angrep mot ditt respektive kjønn. Ifølge enkelte kvinner her inne er alle menn både kapable til voldtekt, drap, og barnemishandling, og er kun et nødvendig onde i en verden av kvinner, så dette er i aller høyeste grad en two-way-street.

Jeg kan også være den første til å innrømme at enkelte innlegg om kvinner har generaliserende elementer i seg, men slik må det uansett bli når man snakker om en gruppe. Man kan ikke avskrive tendenser og forskjeller med statistisk signifikans bare fordi en gruppe nødvendigvis må bestå av forskjellige, unike individer. Statistikk er alltid interessant, fordi det fanger opp varierende mønstre mellom forskjellige grupperinger i samfunnet vårt. Jeg tror mange misforstår premissene for slike debatter. Når man refererer til "kvinner er sånn og sånn", er ikke dette et forsøk på å overbeivse deg som enkeltindivid om at "Du er nødvendigvis sånn fordi du er kvinne". Det er en måte og snakke om kvinner som gruppe på, og når man snakker om grupper MÅ man nødvendigvis generalisere, ellers er det ikke mulig å mene noe som helst om en gruppers karakteristika, fordi "alle er forskjellige". Hvis man skulle forholdt seg til et slikt premiss i debatter hadde det vært svært få ting her i verden verdt å diskutere.

Debatten om sjekkemarkedet er en gjenganger her på KG, og det med rette. Det er et særdeles interessant tema. Her møtes også vi menn med en merkelig retorikk omkring hvordan jenter oppfører seg i sexrelasjoner og datingrelasjoner. Det jeg stusser på er at du, som en enkelt kvinne, vet bedre enn meg, en mann som har datet et høyt antall forskjellige kvinner, virkelig responderer på forskjellige ting. Dine referanser i så måte er kun basert på deg selv og dine synspunkter, og kanskje et par av dine nære veninners. Dine synspunkter på saken stammer fra minimalt med empiri og mye teori. Vi menn som er aktive på dette feltet har hauger av empiri og forhold oss til, noe som kan skape et grovt bilde av tendenser selvom vi selvfølgelig ikke snakker representative utvalg av norske kvinner!

hvis vi drar inn den store stygge ulven, nemlig "sosialt status hos menn er tiltrekkende" er det nesten parodisk å se hvordan enkelte kjemper med nebb og klør mot denne påstanden. Statistikk fra USA blir latterliggjort, og er selvfølgelig ikke overførbar til Norge, som er kommet sååååå mye lengre enn USA på likestilling og kjønnsrolletankegang. Når samtlige menn kan rapportere om at deres generelle erfaring samsvarer med statistikken, "rasonaliserer" vi egen (påstått) manglende suksess med det motsatte kjønn.

Det hele pleier å ende med personangrep, og "bitre-menn-innlegg" istedenfor at dere kvinner argumenter rasjonelt ovefor deres eget synspunkt. Klart at alle kvinner er ikke sånn eller slik, det er det heller ingen som påstår, men det er vel likevel innteressant å diskutere forskjeller på gruppenivå? Det er barnehagetankegang å skulle ta enhver karakteristikk på en gruppe man selv er endel av som et personlig vendetta. Det er det overhode ikke ment som.

For orden skyld; Jeg er ingen kvinnehater, det kan både mamma, tanter, søstre, veninner, og kjæresten skrive under på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Tror det er en trend, ikke bare på KG men i samfunnet generelt. The new misogyny, som noen kaller det.

Det finnes en gruppe menn som er direkte sinte på kvinner. I Norge er det feministstaten som har kastrert dem, i Tyskland er det kvinnekulturen som har feminisert dem, i USA er det sluts som gjør menns liv vanskelig. Forklaringsmodellene er mange, felles for dem er at alt er kvinnen sin feil.

Og det er disse misogynistiske forklaringsmodellene og deres sterke posisjon i dagens kultur som er det nye her, tror jeg. Kvinnehatende utsagn er svært vanlige, det er nærmest blitt populært. Det reflekteres i media og popkultur mer enn noensinne, og ikke minst har det en helt massiv utbredelse på internett i fora, blogger og kommentartråder. Jeg tror ikke menn hadde det uendelig mye bedre før, de var bare ikke like opptatt av å skylde alt på damene for 20 år siden. Men i dag står mannskulturen klar med ferdigpakka teorier til deg om hvorfor alle dine problemer i livet er Kvinnens skyld.

Og veldig mange kjøper disse teoriene og generaliseringene, tilber dem som religion og misjonerer dem videre. Her skal jeg ikke spekulere i hvorfor, annet enn at det åpenbart er en veldig enkel løsning for dem. Det er godt å føle at man forstår og har Nøkkelen til dette enigmaet kvinnen, og det er godt å ha noen andre å skylde på enn seg selv for sin mislykkethet. Sånn sett burde det ikke vært et problem at en fyr som aldri får pult overbeviser seg selv om at det er fordi kvinner bare liker rike menn. Problemet oppstår jo når denne hangen til enkle, kvinnehatende forklaringsmodeller blir veldig utbredt.

Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å oppleve å bli så grundig underminert pga kjønn som jeg ofte gjør her på KG på daglig basis i "den virkelige verden". Hadde sjefen min vært sånn hadde det vært nyttesløst å gjøre karriere der, hadde en jeg datet vært sånn så kunne jeg umulig vært sammen med han, hadde en venn vært sånn så kunne vi ikke diskutert en dritt og hadde hele verden vært sånn så hadde jeg hengt meg i nærmeste tre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Enig med deg, Havbris.

Men det ser ut til at vi må vente lenge. Mannfolka lar vente på seg. Eller så er det faktisk sånn at de som langer ut mot kvinnene her inne, ikke ser på seg selv som kvinnehatere i det hele tatt, og derfor lar være å svare :vetikke:

Der traff du meg i sikringsboksen.....

Dessuten bøyer jeg meg i støvet og gir min fulle tilslutning til Genesis' innlegg #86.

Endret av Gorgonzola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...