Gå til innhold

Kvinnehaterne på KG


Gjest Purple Haze

Anbefalte innlegg

Gjest Purple Haze

:ler: jeg måtte bare.

:)

Det var jo en spesiell grunn til å være her, det skal han ha. Håper han var sarkastisk, jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ahh, en provokatør, også så kjapt ;)

Det kom svar på HI ganske fort, men av kvinner. Ergo ville jeg få mannfolka på banen, men de gjemmer seg. Typisk mannfolk ;)

De hviler jo middag, må vite!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

En ting jeg ofte har støtt på her inne (men som jeg nesten aldri har opplevd IRL, heldigvis), er at man blir møtt som et eksemplar av arten "kvinne", og at man dermed blir tillagt en masse egenskaper og holdninger på bakgrunn av bøker disse mannlige brukerne har lest om denne arten.

Hvor enkel og begrenset går det an å være, tenker jeg da. For jeg er meg. Og selv om det helt sikkert er en del av karakteristikkene for arten "kvinne" som passer 100% på meg, finnes det da også en god del karakteristikker som ikke passer. Og sånn er det vel for så å si alle kvinner, vil jeg tro - ingen passer 100% med de stereotypiske beskrivelsene man finner i slike bøker.

Slike bøker er stort sett veldig fordummende. For alle ønsker da vel å bli møtt som et individ, med egne tanker og følelser, og ikke som representant for en "art". Og noe av det dummeste jeg ser, er når noen postulerer en eller påstand om hvordan "kvinner" er, og hvor de kvinnene som sier at dette ikke stemmer for dem lyver, mens de som sier at dette stemmer for dem, "innrømmer" dette.

Hallo.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

En ting jeg ofte har støtt på her inne (men som jeg nesten aldri har opplevd IRL, heldigvis), er at man blir møtt som et eksemplar av arten "kvinne", og at man dermed blir tillagt en masse egenskaper og holdninger på bakgrunn av bøker disse mannlige brukerne har lest om denne arten.

Hvor enkel og begrenset går det an å være, tenker jeg da. For jeg er meg. Og selv om det helt sikkert er en del av karakteristikkene for arten "kvinne" som passer 100% på meg, finnes det da også en god del karakteristikker som ikke passer. Og sånn er det vel for så å si alle kvinner, vil jeg tro - ingen passer 100% med de stereotypiske beskrivelsene man finner i slike bøker.

Slike bøker er stort sett veldig fordummende. For alle ønsker da vel å bli møtt som et individ, med egne tanker og følelser, og ikke som representant for en "art". Og noe av det dummeste jeg ser, er når noen postulerer en eller påstand om hvordan "kvinner" er, og hvor de kvinnene som sier at dette ikke stemmer for dem lyver, mens de som sier at dette stemmer for dem, "innrømmer" dette.

Hallo.

:klappe:

Generaliseringer er noe av det verste jeg vet. Jeg kan nesten føle meg fornærmet av en del utsagn her inne. Føler jeg blir tillagt egenskaper kun fordi jeg er kvinne. Dessverre er det en del som ikke evner å se nyanser, og heller ikke evner å ta inn over seg at de muligens kan ta feil i sine antakelser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ofte har støtt på her inne (men som jeg nesten aldri har opplevd IRL, heldigvis), er at man blir møtt som et eksemplar av arten "kvinne", og at man dermed blir tillagt en masse egenskaper og holdninger på bakgrunn av bøker disse mannlige brukerne har lest om denne arten.

:sjokkert: Mener du virkelig at du tror at de har lest bøker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Om jeg ikke ville kalt det hat, akkurat, så er jeg enig i at det er mye kvinneforakt her inne til tider, det er enkelte mannlige brukere som gjør det til sin misjon å rette kritikk mot nær sagt alle sider ved kvinnen (mer presist: alle sider de oppfatter at kvinnen har) i tråd etter tråd, som en plate det har gått hakk i. I visse underfora kan man knapt uttrykke det minste lille pip om ens romantiske preferanser eller kjærestehistorikk eller datingstrategi uten at det blir slått hardt ned på og ens motiver for å tenke slik man gjør blir overanalysert og plukket fra hverandre, og det hele ender selvsagt med en lang tirade om kvinnens griskhet, lykkejegertendenser, overfladiskhet og så videre. Disse gutta har absolutt noen gode poenger innimellom, men de er så overivrige at de leser innlegg som fanden leser bibelen, og kritikken treffer derfor ofte feil, ofte kunne innleggene de kritiserer like gjerne være skrevet av menn. De sliter ofte med å skille mellom hva som er typisk for kvinnen og hva som er typisk for mennesket. Disse gutta klager stadig over hvor mye kritikk de selv får av kvinner, men for å være ærlig har jeg ikke sett i nærheten like brutal mannskritikk som kvinnekritikk her inne, og ihvertfall ikke av faste brukere.

Når det er sagt, så er det også en del seriøse tråder her inne som fort blir feiloppfattet som uttrykk for misnøye ved kvinnen, man har bare ikke riktig forstått hva trådstarter/debattantene egentlig vil frem til på et høyere nivå og trekker forenklede slutninger. Jeg tror også det er enkelte brukere her inne som blir misforstått slik, det de skriver og teoriene de legger frem er såpass avanserte at enkelte nok ikke ser hele bildet tydelig (og nå insinuerer jeg ikke at mangelen på forståelse nødvendigvis skyldes manglende mental kapasitet, det er like gjerne fordi det krever litt mer energi å sette seg inn i disse brukernes innlegg enn andres), og derfor blir de urettferdig nok plassert i samme kategori som gutta jeg beskriver over. Eller kanskje man ikke ønsker å forholde seg til disse trådene med et åpent sinn, hva vet jeg.

Det kan godt hende i enkelte tilfeller, men det kan også hende enkelte brukere oppfatter selv at de forstår alle referanser disse brukerne lister opp, og på grunnlag av det gjennomskuer/synes problemstillingen og/eller forutsetningene er meningsløse, misvisende eller feilaktige. Eller mangelfulle/unyanserte.

Det er jo selvsagt subjektivt, men altså - det er iallefall slik jeg ser det.

De få brukerne jeg kan komme på som passer inn i denne kategorien anser jeg personlig ikke som kvinnehatere, men de presenterer jo utelukkende samme type retorikk tilpasset ulike kontekster og problemstillinger gang på gang.

Det er ekstremt likt på klassiske retoriske grep, og jeg har lest det tusen ganger før.

Det er for min del veldig vanskelig å ta noe helt til meg når samme argumenter bare gjentas uten nye perspektiver og utvikling over lengre tid. Men for all del, kan hende jeg går glipp av noen fornuftige poeng :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klappe:

Generaliseringer er noe av det verste jeg vet. Jeg kan nesten føle meg fornærmet av en del utsagn her inne. Føler jeg blir tillagt egenskaper kun fordi jeg er kvinne. Dessverre er det en del som ikke evner å se nyanser, og heller ikke evner å ta inn over seg at de muligens kan ta feil i sine antakelser.

Det å generalisere mht mennesker og menneskers atferd, tanker og emosjoner, innebærer en viss feighet mener jeg - fordi da slipper man å se at det finnes utrolig mange variasjoner over det å være menneske.

Jeg ønsker ikke å bli tillagt en haug med egenskaper og tankesett fordi jeg er kvinne. Jeg vil oppfattes og respekteres fordi jeg er meg.

Samtidig tror jeg også det finnes variasjoner i gruppen "kvinnehatere" her på KG også. Noen har det mest gøy med å forsøke å spissformulere, noen uttrykker mye kvinneforakt, noen har kjærlighetssorg, noen er forbannet på rødstrømpene på 70-tallet, noen skjønner ikke forskjellene på likestilling og likeverd, og noen har muligens blitt banket opp av moren sin i oppveksten.

Så - jeg venter også i spenning her!

Edit: skrivefeil

Endret av Havbris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Enig med deg, Havbris.

Men det ser ut til at vi må vente lenge. Mannfolka lar vente på seg. Eller så er det faktisk sånn at de som langer ut mot kvinnene her inne, ikke ser på seg selv som kvinnehatere i det hele tatt, og derfor lar være å svare :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Tråden er ryddet for krenkelser og innlegg skrevet på fremmedspråk.

Maria_Marihøne, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Enig med deg, Havbris.

Men det ser ut til at vi må vente lenge. Mannfolka lar vente på seg. Eller så er det faktisk sånn at de som langer ut mot kvinnene her inne, ikke ser på seg selv som kvinnehatere i det hele tatt, og derfor lar være å svare :vetikke:

Nå vil jeg jo driste meg til å påstå at du ikke akkurat har valgt den mest diplomatiske eller strategisk smarte tilnærmingen, ved å allerede fra trådens navn referere til de du ønsker svar fra som "kvinnehatere" sender du jo de aktuelle karene rett i forsvarsposisjon og bidrar bare til ytterligere polarisering og "oss mot dem"-tankegang. Jeg tror du ville få flere gode svar med et snev av selvinnsikt fra disse karene om du forsøkte å møte dem på et annet nivå. Å forsøke å oppnå en genuin forståelse av hva som ligger bak er nesten bestandig mer effektivt enn tirader og merkelapper. Ydmykhet er tross alt ikke menns sterkeste side, om jeg skal generalisere litt andre veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunn og utdyp gjerne.

Jeg er ganske aktiv her inne, og overvekten av nedlatende og ufine innlegg kommer fra menn mot kvinner.

Hvorfor ikke bare svare på det jeg spør om, i stedet for å komme med et sånn innlegg? Dette er kvinneguiden, hovedvekten av medlemmene er kvinner. Jeg synes det er utrolig trist og frustrerende å lese den tydelige kvinneforakten en del menn her inne utviser. Det må jo ligge noe graverende bak et slikt kvinnesyn.

Det er vel ikke så forferdelig mye å utdype vedrørende kommentaren annet en at jeg har en oppfatning som er motsatt av den du har.

Jeg mener å ha sett flere eksempler på det motsatte av det du mener er tilfellet. At det er tilfeller begge veiene er jo også noe å ta hensyn til.

Personlig føler jeg meg ikke som en kvinnehater på noen måte. Jeg er vel mere en kvinne elsker i så måte at jeg respekterer folk uansett hva de har i underbuksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Det er ikke måte på med generaliseringer og bittert oppgulp om kvinner her av enkelte mannfolk. Og hvis man er uenig, så betyr det enten at man lyver eller at man ikke eier selvinnsikt. Hvordan kan man forvente å bli tatt seriøst når man debatterer slik? Ikke minst virker det veldig slitsomt å gå rundt med et slikt syn på verden (eller kvinnene i denne verden).

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Nå vil jeg jo driste meg til å påstå at du ikke akkurat har valgt den mest diplomatiske eller strategisk smarte tilnærmingen, ved å allerede fra trådens navn referere til de du ønsker svar fra som "kvinnehatere" sender du jo de aktuelle karene rett i forsvarsposisjon og bidrar bare til ytterligere polarisering og "oss mot dem"-tankegang. Jeg tror du ville få flere gode svar med et snev av selvinnsikt fra disse karene om du forsøkte å møte dem på et annet nivå. Å forsøke å oppnå en genuin forståelse av hva som ligger bak er nesten bestandig mer effektivt enn tirader og merkelapper. Ydmykhet er tross alt ikke menns sterkeste side, om jeg skal generalisere litt andre veien.

Mulig du har rett i det. Men nå har jeg lært at menn liker rett fra levra-prat, og jeg er rett fra levra ;) Hvorfor pakke inn skitt i silkepapir, når det jeg leser er kvinnehat? Og jeg er genuint interessert i hvor det kommer fra.

Jeg føler ofte at vi kvinner må forsvare oss her inne. Hvorfor skal jeg ta legge fingrene i mellom når det gjelder spørsmål til menn? Men lag gjerne en liknende tråd med en annen vinkling, om du vil ;)

Og ikke ta dette ille opp, men jeg har registrert at du ofte er enig med en del menn med ganske radikale meninger her inne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Slike bøker er stort sett veldig fordummende.

Når jeg skriver 'stort sett' her, så er det fordi de sikkert kan være litt til nytte av og til, også. For det finnes jo generelle forskjeller mellom tankegangen til kvinner og menn, som det jo kan være nyttig å ha innsikt i.

Det er når dette blir sett på som en slags fasit, og at man blir møtt med forutinntatthet fordi man tilhører et bestemt kjønn, og at ens egen personlighet altså blir 'ofret' til fordel for det noen har lest i en eller annen en bok, at det blir håpløst. (Og ikke bare håpløst, faktisk, men til og med direkte skadelig, og til og med sårende, ettersom man jo ønsker å bli sett for hvem man er.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sure og bitre hannkjønnene her er da egentlig bare middelmådig underholdning? Er i hvertfall slik jeg ser på dem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Og ikke ta dette ille opp, men jeg har registrert at du ofte er enig med en del menn med ganske radikale meninger her inne.

Tror nok det beror på at Cosette, i motsetning til veldig mange kvinner (ihvertfall på KG), forstår statistikk.

Hvis en eller annen fyr poster noe om at "kvinner er statistisk mer sånn og sånn enn menn", så betyr ikke det automatisk at du er sånn selv og at statistikken er feil dersom du ikke er det.

Akkurat det der opplever jeg som en gjenganger på KG i tråder hvor den type diskusjoner kommer opp, "forskjellen på menn og kvinner" - diskusjoner. I de diskusjonene sitter gjerne også uttrykk som "mannehater" og "kvinnehater" temmelig laust.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Purple Haze

Tror nok det beror på at Cosette, i motsetning til veldig mange kvinner (ihvertfall på KG), forstår statistikk.

Hvis en eller annen fyr poster noe om at "kvinner er statistisk mer sånn og sånn enn menn", så betyr ikke det automatisk at du er sånn selv og at statistikken er feil dersom du ikke er det.

Akkurat det der opplever jeg som en gjenganger på KG i tråder hvor den type diskusjoner kommer opp, "forskjellen på menn og kvinner" - diskusjoner. I de diskusjonene sitter gjerne også uttrykk som "mannehater" og "kvinnehater" temmelig laust.

Mulig jeg ikke er god på statistikk, men jeg kan lese. Og jeg ser forskjell på utsagnene: "Kvinner er statistisk sånn og sånn" og Kvinner ER sånn".

Det jeg synes er merkelig er at ingen menn kan komme med noen skikkelige svar her. Jeg kunne linket til mange tråder hvor en finner utsagn som: Kvinner er golddiggers, bitch, felleshøl, oppsop, går kun etter bad boys, blir våte i trusa av (sett inn det som passer). Og det er sjelden nyansert. Alle kvinner er tydeligvis sånn.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Jeg er helt enig med trådstarter, og dette er et fenomen som først har oppstått det siste året (eller to årene). Det er tragisk, og hadde jeg skulle vært like generaliserende og fordømmende som disse mannfolka hadde jeg jammen ikke orket å ha noe som helst mer med menn å gjøre! Men virkeligheten er heldigvis veldig annerledes. Det er derfor jeg også lurer på hvorfor alle disse bitre, hatende mannfolka slår seg ned her inne? Dere er ikke så synlige ute i virkeligheten, men her slår dere dere løs, og det til de grader? Er dere for feige til å være like bitre i virkeligheten (slik at vi lures til å tro at de fleste menn er oppegående), eller er det noe med KG som gjør at det tiltrekker seg den bittelille andelen av kvinnehatende menn?

Maruwan: Det blir litt banalt om du skal dra statistikk inn i dette, all den tid disse kvinnehatende mannfolka enten ikke forstår seg på statistikk i det hele tatt (de generaliserer utfra egne erfaringer, uten å tenke over at det kanskje er de som tiltrekker seg de verste eksemplarene) eller de misbruker statistikken (vrir om på det som blir sagt, overdriver tendensene, hopper over elementer som ikke passer inn i meningene deres) og overser statistiske motargumenter.

Da jeg ble medlem på KG for ørten år siden klaget alle de gamle over at forumet var mye triveligere før. Nå må jeg klage på det samme, en del brukere har virkelig en ufin diskusjonsteknikk, og sprer hat og bitterhet i tråder hvor det er helt irrelevant. Hvor skal dette ende, egentlig?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg er helt enig med trådstarter, og dette er et fenomen som først har oppstått det siste året (eller to årene). Det er tragisk, og hadde jeg skulle vært like generaliserende og fordømmende som disse mannfolka hadde jeg jammen ikke orket å ha noe som helst mer med menn å gjøre! Men virkeligheten er heldigvis veldig annerledes. Det er derfor jeg også lurer på hvorfor alle disse bitre, hatende mannfolka slår seg ned her inne? Dere er ikke så synlige ute i virkeligheten, men her slår dere dere løs, og det til de grader? Er dere for feige til å være like bitre i virkeligheten (slik at vi lures til å tro at de fleste menn er oppegående), eller er det noe med KG som gjør at det tiltrekker seg den bittelille andelen av kvinnehatende menn?

Maruwan: Det blir litt banalt om du skal dra statistikk inn i dette, all den tid disse kvinnehatende mannfolka enten ikke forstår seg på statistikk i det hele tatt (de generaliserer utfra egne erfaringer, uten å tenke over at det kanskje er de som tiltrekker seg de verste eksemplarene) eller de misbruker statistikken (vrir om på det som blir sagt, overdriver tendensene, hopper over elementer som ikke passer inn i meningene deres) og overser statistiske motargumenter.

Da jeg ble medlem på KG for ørten år siden klaget alle de gamle over at forumet var mye triveligere før. Nå må jeg klage på det samme, en del brukere har virkelig en ufin diskusjonsteknikk, og sprer hat og bitterhet i tråder hvor det er helt irrelevant. Hvor skal dette ende, egentlig?

Du sa alt jeg tenker, men mye bedre! :klappe:

Endret av Purple Haze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert, men du må jo vente litt mer enn 11 minutter før du begynner å mase.

Typisk dere kvinnfolk å mase forresten.

Typisk menn å sutre over av kvinner maser så fort vi åpner kjefte. Get a grip.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...