søndagsengel? Skrevet 30. september 2005 #3321 Del Skrevet 30. september 2005 Tusen takk, igjen! Men duuu, et lite problem: Jeg har ikke frityrkjele. Går det an å steke dem i panne? ← Hvis du har en dyp panne, f.eks wok-panne, kan du varme opp masse olje og fritere i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter #3322 Del Skrevet 1. oktober 2005 Så var det lørdag. Mamma er på kurs, og sambo er på mesterskap i taekwondo, spent på om han vinner noe. :-D Jeg sov til 12 og nå har jeg satt på en maskin klær, spist hvetekringle til frokost og spilt litt Sims2. Avslappende dag med andre ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter #3323 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Hvetekringle 50 g gjær 4 dl melk 50 g smør 2 dl sukker ½ ts salt ½ ts kardemomme 1 egg 750 g hvetemel 1 pk ekte makronfyll, evt vaniljekrem om du vil egg til pensling perlesukker Smelt smøret og tilsett melken, tempereres til 37 grader. Smuldre gjæren i bakebollen og tilsett lunken melk. Rør til gjæren er oppløst. Tilsett sammenpisket egg, sukker, salt, kardemomme og det meste av melet. Elt deigen til den er smidig og slipper bollen. Dryss på litt mel og sett bollen på lunt sted til heving. Elt deigen, kjevle den ut til en rektangulær leiv. Lag makronfyllet som anvist på pakken. Smør fyllet utover leiven. Rull sammen fra den brede enden. Legg rullen med skjøten ned på bakepapirkledt stekebrett. Form til en kringle og hev ca 20 minutter. Pensle med sammenvispet egg og strø på perlesukker. Stek ved 250 grader i ca 30 minutter. Avkjøl på rist. Endret 1. oktober 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 1. oktober 2005 #3324 Del Skrevet 1. oktober 2005 Blir reit sulten her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #3325 Del Skrevet 2. oktober 2005 Blir reit sulten her. ← Lenge siden jeg har hørt fra deg. (eller kanskje det er jeg som ikke har tittet i dagboken din på en stund ) Håper du begynner å slå deg til ro i ny leilighet på nytt sted og at du trives i jobben din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #3326 Del Skrevet 2. oktober 2005 Søndager er i grunn ikke så verst dager, særlig siden jeg alltid har fri mandager. Så mandag er søndag for meg. I dag er jeg litt stolt av at jeg stod opp kl 12, særlig siden vi spilte Passport alle fire til kl 2 i natt (og stakkars Mamma som skulle opp kl 8). Vi koste oss skikkelig. Skravla gikk mens vi spilte Metro, Carcassonne og Passport mens vi gnafset i oss to poser M, tre poser Smash og noen biter av en pose Gullbrød (min idé og det viste seg straks at det bare er jeg som liker dem ). I dag skal jeg lage reinsdyrstek til middag. Gleder meg, for det spiser vi ikke så ofte. Tilbehøret er hasselbackpoteter (bestilt av sambo, for det elsker han), hjemmelaget viltsaus og diverse grønnsaker (blir vel rosenkål og gulrøtter tror jeg, kanskje stekt småløk også). Ellers er det ukesvask i dag. Sambo skal vel ha sin dose WoW, og jeg spiller gjerne litt Sims2. Broren min kommer og spiser med oss, og så blir det vel mer spilling etterpå. Må bestille nye linser også, åpnet mine to siste pakker i dag. Kan like godt gjøre det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calla Skrevet 2. oktober 2005 #3327 Del Skrevet 2. oktober 2005 Ønsker deg en flott søndag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 2. oktober 2005 #3328 Del Skrevet 2. oktober 2005 Jeg som skulle inn her og skryte av at jeg skulle diske opp med hjemmelagete kjøttkaker i dag. Synes det var så avansert, men neida, da måtte jo du bare lage reinsdyr! Men du, en dag så inviterer jeg meg selv på middag hos deg. Bare så det er sagt! Kose deg masse i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 2. oktober 2005 #3329 Del Skrevet 2. oktober 2005 Så synd du ikke fikk tak i ham på jobben! Men du får prøve igjen imorgen (?), håper han svarer på telefonen da. Følger spent med på fortsettelsen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter #3330 Del Skrevet 3. oktober 2005 I dag sov Mamma og jeg til 12! Det var godt. Vi har spist frokost og sett litt på TV, nå skal vi til byen og shoppe litt og spise (sen) lunsj. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. oktober 2005 #3331 Del Skrevet 4. oktober 2005 Nå hadde du jammen havna langt ned, så jeg må visst dra opp dagboka di litt Håper du koser deg og har en fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter #3332 Del Skrevet 4. oktober 2005 Det var koselig i byen i går. Kjøpte med to tynne gensere og litt annet smått. Vi møtte broren min etter jobb og spiste middag på Paleet. I dag har Mamma en avtale til 19, så henter jeg, sambo og broren min henne og vi spiser middag ute før hun tar flytoget til Gardermoen og reiser hjem. Jeg har hatt praksis, veldig koselig. Nå skal jeg spise lunsj og jobbe litt med presentasjonen jeg har i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter #3333 Del Skrevet 4. oktober 2005 Browniemuffins 200 g smeltet smør 4 egg 5 dl sukker 240 g hvetemel 1 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 3-4 ss kakao litt salt Pisk egg og sukker til eggedosis. Sikt i det tørre og bland i smeltet, litt avkjølt, smør. Fordel i muffinsformer og stek ved 200 grader i 10 minutter. Aprikos og pecanmuffins med kanelglasur (6 store) 110 g friske aprikoer, finhakkede 25 g pecannøtter, finhakkede og tørristede 60 g hvetemel 60 g sammalt hvete, fin ½ ss bakepulver ¼ ts salt 1 stort egg 40 g sukker 1,1 dl melk 50 g smeltet avkjølt smør ½ ts vaniljeekstrakt ½ ts kanel 2 ts kanel 75 g siktet melis 10 ristede pecannøtter, delt i to Bland egg, sukker, melk, smør og vaniljeekstrakt i en bolle. Sikt det tørre en gang, og sikt det så en gang til, denne gangen rett i bollen. Bland forsiktig, men raskt. Vend inn aprikoser, nøtter og kanel. Fyll i muffinsformer og stek høyt i ovnen ved 200 grader i ca 25-30 minutter. Avkjøl på rist. Bland melis med 3 ts vann og kanel og bre utover muffinsene, legg på pecannøtter. Bringebær og kokos-muffins (12 stk) 375 g hvetemel 2 ts bakepulver 90 g smør 220 g sukker 3,1 dl kulturmelk 1 egg 30 g kokosmasse 150 g bringebær (har du frosne bruk dem utinte, så "blør" ikke fargen i hele muffinsen) 2 ss revet kokos Bland mel og bakepulver og smuldre inn smøret. Tilsett sukker, melk, egg, kokos og bringebær. Rør raskt sammen, ikke for mye. Fordel i 12 smurte metallmuffinsformer og dryss på kokos. Stek ved 200-210 grader i ca 20 minutter. La stå 5 minutter og sett på rist. Muffins med mandelmasse, lime og epler (ca 20 store) 250 g smør 4 dl melk 3 egg finrevet skall av 2 lime 8 dl hvetemel 4 dl sukker 4 ts bakepulver ca 150 g revet mandelmasse 2-3 epler Smelt smør og avkjøl. Rør sammen egg, melk og limeskall og bland i smøret. Bland sammen det tørre og tilsett i melkeblandingen. Vend lett sammen til en glatt røre. Fyll røren i muffinsformer (doble, eller i muffinsbrett) ¾ fulle. Fordel halvparten av mandelmassen i muffinsforemen. Rens og del epler i mindre biter og stikk ned i muffinsdeigen i formene, fordel resten av mandelmassen over. Stek ved 200 grader på nederste rille i 20-25 min. Avkjøl før servering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter #3334 Del Skrevet 5. oktober 2005 Da var dagen over og framføringen gikk veldig greit. Nå har jeg spist lunsj, laget meg sandwich i toastjernet. Skal straks sette søt hvetedeig til en kringle. Det var så godt da jeg laget det i forrige uke, og den forsvant raskt, så jeg lager en til. Skal også lage kjempegod ristet hvitløksdip som skal godgjøre seg i kjøleskapet til i kveld. Nå har jeg "fri" til tirsdag, må være flink å lese, har vært så lat den siste uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter #3335 Del Skrevet 5. oktober 2005 Orket ikke lage kringle i dag. Laget hvitløksdipen og så slengte jeg meg på sofaen og vips hadde jeg sovet en time. Men det gjorde godt. Natt til i går sov jeg bare 3 timer. Våknet av at sambo kom hjem fra jobb. Nå står fisken i ovnen, poteter og grønnsaker koker og jeg har akkurat laget aïolien. Gleder meg til middag, er sulten. Pusekatten koste seg veldig med rå torsk. Hun elsker det. Det er ikke bra for katter, men hun får det så sjelden så da er det greit. Hun kjenner lukta lang vei og kommer springende på kjøkkenet og mjauer som besatt. Klarte forresten ikke å unngå å kjøpe smågodt på butikken i dag. *smekk på fingrene* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter #3336 Del Skrevet 6. oktober 2005 I dag skulle jeg lage hvetekringle, men tror dere ikke jeg klarte å glemme gjær i deigen. Så nå har jeg akkurat laget deig nr 2 MED gjær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 6. oktober 2005 #3337 Del Skrevet 6. oktober 2005 I dag skulle jeg lage hvetekringle, men tror dere ikke jeg klarte å glemme gjær i deigen. Så nå har jeg akkurat laget deig nr 2 MED gjær. ← Godt å høre at også Arkana kan gjøre feil når det gjelder matlaging Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter #3338 Del Skrevet 6. oktober 2005 Joda, feil gjør jeg også. Vi (altså sambo og jeg) snakker enda om de aldeles grusomme hjemmelagede fiskekakene jeg laget en gang for to år siden. Rett og slett uspiselig. Lurte fælt da deigen ikke hadde est så mye som en millimeter, kjedelige greier, jeg gikk jo bare rundt og ventet på at deigen skulle heve så jeg kunne bake ferdig. Jaja, nå er det bare 15 minutter igjen av hevetiden her, så kommer jeg endelig i gang. Dumt med bortkastet deig. Aner ikke om jeg kanskje kunne gjort noe med den. Hva kan man lage av gjærdeig uten gjær? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 6. oktober 2005 #3339 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hva kan man lage av gjærdeig uten gjær? :klø: ← :klø: Kanskje en leke til katten?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter #3340 Del Skrevet 7. oktober 2005 Da var det fredag. Skal straks i gang med å koke høne til middagen i dag (hjemmelaget karrihønsegryte ). Føler meg så "husmoderlig" der jeg står og koker høne. Har ikke inntrykk av at det er spesielt vanlig for folk på min alder. I kveld kommer broren min, han spiser med oss, og så blir det vafler utover kvelden og litt spilling tenker jeg. Han hadde visst en god nyhet til oss sa han. Jeg håper han har fått fast jobb! Han har vært arbeidsledig siden han var ferdig med militæret i fjor høst, bare hatt korte vikariater. Han har puslet litt med eget firma da, men han tjener jo ikke penger på det før om noen år. Han er utdannet revisor, men er ikke sikker på om han vil jobbe med det eller regnskap. Vel, vi får se hva han sier i kveld da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg