Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Hmmm, kan det ha vært eggekremgratinert frukt? Du lager eggekrem av:

4 dl melk eller fløte

½ - 1 ts vaniljesukker eller 1 splittet vaniljestang

4 eggeplommer

½ dl sukker

1 ss maisenna

Alt vispes sammen i en kjele og varmes forsiktig opp under omrøring til den tykner.

Så heller du 2 dl frukt i biter eller bær i en ildfast form. Hell over kremen (husk å fiske ut vaniljestangen) og dryss på brunt sukker som grilles i ovnen noen minutter til det er karamellisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg kom ut fra badet i morges gikk sambo rundt i bare truse og tøfler og swifret gulvet mens han sang julesanger. :ler: Det var nå litt søtt også da, fikk litt assosiasjoner til Handy Hunks på den glimrende nederlandske husmorkanalen Club. Uansett så betyr dette at leiligheten er skinnende ren i dag. Jeg har brukt en time hos naboen på å kose med umettelige lille Puseline (som ikke er redd lenger). Nå står pizzasausen på komfyren og putrer, og vi skal ha dette til dessert:

Mokkakrem (4 pers.)

225 g mørk sjokolade

1 ss kaffepulver

1 pose gelatinpulver

3 dl kokende vann

3 ss kaldt vann

1 ts vaniljesukker

1 ss kaffelikør

3 dl kremfløte

Smelt sjokoladen sammen med kaffepulver og kokende vann. Dryss gelatinen over det kalde vannet og la stå litt. Rør inn i den varme sjokoladen. Rør inn vaniljesukker og likør. La stå til den begynner å tykne. Rør av og til. Pisk fløten til krem og vend inn i sjokoladeblandingen. Fordel i fire høye dessertglass og sett kaldt.

I morgen begynner altså hverdagen igjen. Selv om jeg ikke har forelesning før 15. august, bør jeg ta fram bøkene i morgen og lese. Helårsprøve i 30 bøker skal man ikke spøke med. Skal bli rart å ikke ha sambo med meg hele dagen lenger. Men jeg har i allefall lille Truly. :hjerte:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kan det ha vært eggekremgratinert frukt? Du lager eggekrem av:

4 dl melk eller fløte

½ - 1 ts vaniljesukker eller 1 splittet vaniljestang

4 eggeplommer

½ dl sukker

1 ss maisenna

Alt vispes sammen i en kjele og varmes forsiktig opp under omrøring til den tykner.

Så heller du 2 dl frukt i biter eller bær i en ildfast form. Hell over kremen (husk å fiske ut vaniljestangen) og dryss på brunt sukker som grilles i ovnen noen minutter til det er karamellisert.

Det kan se sånn ut ja :) Det smakte litt vaniljekrem-aktig, godt mulig det var eggekrem. Skal prøve den en dag, akkurat nå skal jeg helst holde meg unna usunne ting, har jeg funnet ut :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ensomt å våkne uten sambo i morges, men sånn er det nå bare. En gang må jo hverdagen komme igjen, og egentlig er det jo hverdagen som gjør at vi setter pris på feriene. Jeg har funnet fram bøker og skal være (noenlunde) flittig student den siste uken, oppdatere meg litt tenkte jeg. I ettermiddag skal jeg være med en venninne og kjøpe sofa til henne, så jeg tenkte å spare litt tid ved å ha middagen klar når sambo kommer hjem. Han har bursdag neste mandag, blir 36 år. Jeg har sånn halvveis idé om hva slags gave han skal få. Jeg tenkte på samlebox med Ringenes Herre-trilogien, og så er det et par bøker han ønsker seg. Må snike meg ut mens han er på jobb og kjøpe det tenker jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multer i himmelseng

3 egg

90 g sukker

90 g hvetemel

½ ts bakepulver

3-4 dl multer

2-3 dl crème fraîche

3 eggehviter

2 dl sukker

Pisk stiv eggedosis av egg og sukker. Vend inn mel iblandet bakepulver. Hell røren i smurt springform (22-24 cm). Stek sukkerbrødet nederst i ovnen ved 160 grader i ca 25 minutter. Avkjøl på rist. Legg sukkerbrødet tilbake i springformen. Dekk bunnen med multer og fordel crème fraîche over. Pisk eggehvitene halvstive og tilsett sukkeret under fortsatt pisking til seig marengs. Fordel marengsen på toppen av formen. Sett formen høyt i stekeovn ved 200 grader i ca 15 minutter.

Multeisparfait (6 porsj.)

100 g sukker

½ dl vann

1 vaniljestang

5 eggeplommer

4 dl kremfløte

2 dl rørte multer

Kok opp vann, sukker og splittet vaniljestang. La koke 5 minutter. Pisk eggeplommene og spe med den varme vaniljelaken. Pisk til luftig eggedosis i ca 10 minutter. Pisk kremfløten stiv og bland inn i eggedosisen. Vend inn multene og frys i egnet form over natten.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og du, som om det ikke er vanskelig nok å motivere seg til lesing gjennom semesteret så er det enda vanskeligere når det ringer *ferie ferie ferie* i hodet mitt hele tida. :ler: Men, jeg har nå lest et kapittel i dag da, er vel ikke så verst. :sjenert: Aller mest har jeg lyst til å bake kake. :rodme: Det er sikkert flere år siden jeg har spist marsipankake så jeg fikk inderlig lyst til å lage marsipankake (med bringebærmousse-fyll :sikle:). Men vi har jo mer eplepai igjen, så kanskje i morgen. :sjarmor: Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er virkelig flink som setter i gang med å lese før skolen har begynt! :klappe: Det tror jeg ALDRI jeg har gjort... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri gjort før heller. :ler: Men dette er første sommerferie jeg ikke har jobbet, så jeg føler jeg må gjøre noe i allefall. Særlig nå når sambo er tilbake på jobb. Kan jo ikke sitte og spille Rush Hour hele dagen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "verste" er at jeg ofte synes det er morsommere å lage maten enn å spise den. Jeg har alltid lyst å lage mat, prøve nye oppskrifter, men ikke alltid jeg har lyst til å spise. Heldigvis får jeg mye hjelp fra sambo og ikke minst broren min som både titt og ofte får meg seg kaker, gryteretter og annet snadder med seg hjem. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som kan se den søte nye skrifttypen i dagboken min? :sjenert:

Jeg har lastet den ned, så det er ikke noen standard-skrifttype. Litt synd å bruke den om ingen ser den. Den heter forresten BlackChancery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, nye muligheter. Stod opp kl 11, gav pusekatten mat, dusjet og spiste frokost. Så gikk jeg over til Puseline, gav henne frokost, kostet et tonn kattesand på badet og så ble det masse kos i sofaen mens jeg leste Aftenposten. Nå skal jeg snart være überflink student og lese et par kapitler til.

På mandag tror jeg at jeg må ut og shoppe. Jeg trenger en ny jakke, og et par nye bukser (har gått ned i vekt, de gamle er litt før løse), nye sko (håper de har fått inn nye, sommerskoene i år var alle gyselige og forferdelige), bursdagsgave til sambo, ark til filofax'en min og en drøss overstrykningspenner (jepp, studiestart). Så er det på tide og klippe håret også, det har blitt for langt.

Bestevenninnen min får endelig besøk av kjæresten sin i slutten av august. Han er indisk og de traff hverandre da hun studerte i USA, og han bor der. Hun er der en del ganger i året, men han har aldri vært i Norge. Så nå får jeg endelig treffe ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er stor og lilla - ganske fin, men vet ikke om det er den samme som du har lastet ned? Søt?? :sjenert:

Nei, da ser du den nok ikke. Jeg har testet, for å se hva de som ikke har den skrifttypen installert ser istedet, og da blir det en litt større skrift, ligner på Arial. Synd, kanskje jeg får finne en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel Comic Sans i allefall?

Stonehenge er også fin, men jeg tror jeg har lastet ned den også.

Eller hva med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er skrifttypen din lasta ned og den var kjempefin! :smile:

Kan du se den som jeg har i dagboka mi?

Ellers tenkte jeg bare å meddele at jeg skal prøve med på kylling kiev som du anbefalte i Kyllingfilettråden :smile:

Det hørtes bare så jømmi ut! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er skrifttypen din lasta ned og den var kjempefin! :smile:

Kan du se den som jeg har i dagboka mi?

Ellers tenkte jeg bare å meddele at jeg skal prøve med på kylling kiev som du anbefalte i Kyllingfilettråden :smile:

Det hørtes bare så jømmi ut! :ler:

Jepp, jeg kan se den som er i dagboken din. Det er vel kanskje den siste av de jeg prøvde ovenfor?

Kylling Kiev er snadder ja! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg kan se den som er i dagboken din. Det er vel kanskje den siste av de jeg prøvde ovenfor?

Nja, jeg så den lignet, men den jeg bruker, er denne og heter visst Kristen ITC :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, du har rett, de er litt forskjellige ja. Hmm, kan ikke huske hvor jeg fikk den fonten fra, men jeg har den nå installert.

Tempus Sans ITC

Kristen ITC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Oisann, denne dagboka har jeg ikke fått med meg tidligere. Rene skjære paradis for kakeelskere (som meg)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...