Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Typisk at det regner akkurat i dag, vi kunne trengt balkongen til å sage på, men den er nå heldigvis under tak så kanskje det går greit likevel. Vi har ryddet unna så mye som mulig i stua slik at vi har god plass til å jobbe der, og så har vi gangen.

Tror vi skal se Hitchhikers Guide to the Galaxy i kveld eller morgen kveld, får se når broren min har tid. Nå er det frokost, og så skal vi bygge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper det! Kjøkkenet kom kl 13 så vi har ikke hatt så mange timer til å bygge enda. Vi har ikke fått kommet så langt, driver enda og bygger opp veggen vi rev ned. Vi har bygd en del av skapene da, men det er begrenset hvor god plass vi har til å la dem ligge rundt. Nå er sambo ute og kjøper nytt bor, og så skal vi bestille pizza til middag når han kommer hjem. Håper vi er ferdige med veggen i dag, så kan vi sette opp skapene i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er veggen oppe og vi har festet skapene på den nye veggen. Det ser riktig så bra ut! I dag er søndag, hvilket vil si minimalt med arbeid siden det meste vi har å gjøre bråker. Jeg har istedet brukt dagen til å skrubbe mikrobølgeovnen og sette den på plass i sitt nye skap. Hittil har den pleid å stå oppå kjøleskapet, noe som var forferdelig upraktisk siden kjøleskapet vårt er veldig høyt og jeg måtte dermed stå på tå for å bruke den (heldigvis bruker vi den ikke så ofte). Nå har vi et eget "mikrobølgeovnskap" på veggen, ikke bare ser det stilig ut, men det blir lettere å komme til også. Ellers har vi skrudd sammen noen nye skap og festet hengsler og dørhåndtak på dørene. I morgen skal vi kjøre bort skrap og kjøpe diverse småting vi trenger. Broren min kommer etter jobb da også, godt med et ekstra sett hender. Kjøkkenet ser så mye større ut nå enn det gjorde før. Stua er temmelig rotete fordi det er der alt som lå i skapene blir oppbevart, i tillegg til de nye skapene. Skal være glad når alt er ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med nyoppsetting av kjøkken. Er det greit om jeg spør hvor dere har bestilt kjøkken fra? Broren min pusser opp leiligheten sin, og er på jakt etter et greit men også litt billig alternativ. Hvor mange kvadrat er kjøkkenet deres?

iingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt et Ikea-kjøkken. Ville ha det billig og greit fordi vi bare skal bo her et par år til. Kjøkkenet er veldig lite, 10 kvm kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitron- og myntesorbet (6 pers.)

3 kopper vann

1 kopp sukker

2 kopper sitronsaft

½ kopp fløte

2 ss hakket mynte

Bland vann og sukker i en kjele, kok opp og la koke uten å røre i 10 minutter. Avkjøl. Rør sitronsaft og fløte inn i sirupen og hell i en lav panne. Frys. Ta ut og visp den glatt, rør inn mynte. Hell i panne og frys igjen.

Appelsin- og mangosorbet

110 g sukker

1,25 dl vann

60 ml tørr hvitvin

2 mangoer, hakkede

5 dl appelsinjuice

2 eggehviter

Bland sukker, vann og vin. Varm opp til sukkeret er oppløst. La småkoke uten å røre, uten lokk i 10 minutter. Avkjøl. Kjør mango og juice sammen i hurtigmikser og bland inn i sirupen. Hell i form og frys til den er nesten stivnet. Pisk sammen med eggehvitene og frys igjen.

Lime-pistasjsorbet (4-6 pers.)

220 g sukker

6,25 dl vann

2 ts finrevet limeskall

3,1 dl limesaft (ca 8 medium lime)

35 g finhakkede pistasjnøtter

2 eggehviter

evt grønn konditorfarge

Bland sukker og vann i en kjele og varm opp under omrøring til sukkeret er oppløst. La småkoke uten lokk og uten å røre ca 10 minutter. Avkjøl. Rør inn limeskall, limesaft og nøtter. Hell i en form og frys til den er nesten stivnet. Visp sammen med eggehvitene og evt litt farge og hell i formen og frys igjen.

Sjokoladesorbet (6 pers.)

140 g mørk sjokolade

140 g kokesjokolade

4,5 dl vann

200 g sukker

Finhakk sjokoladen. Bland vann og sukker i en kjele. Kok opp og la koke 2 minutter uten å røre. Ta av varmen. Ha sjokoladen i kjøkkenmaskin og tilsett sukkervannet mens maskinen går. Kjør et par minutter til sjokoladen har smeltet. Sil over i en beholder og la bli kald. Sett i fryseren ca 1 time. Kjør glatt i foodprocessor og frys 2 timer til.

Vannmelonsorbet

400-500 g vannmelon

2 dl sukkerlake

sitronsaft etter smak

Kjør vannmelon, uten skall og frø, til puré i foodprocessor. Tilsett kald sukkerlake, litt etter litt. Bland godt og smak til med sitronsaft. Hell i boks og sett i fryser. Etter 1 - 1 ½ time kjøres isen jevn i foodprocessor, gjenta to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har vært flittig i dag ja! :rosasmil:

Vi droppet ukesvasken i dag, ingen vits i å vaske gulv som blir nedstøvet et par timer etter, får heller vaske skikkelig når kjøkkenet er på plass. Derimot har jeg som nevnt overfor skrubbet mikrobølgeovnen innvendig og utvendig. Og mens jeg var i gang med zalo/salmiakk-vannet skrubbet jeg like godt kjøleskapet og utsiden av komfyren. Jeg har vasket to maskiner med klær og skiftet på senga, har båret ut en haug med papp og likevel fått tid til å slenge i sofaen og løse kryssord, male litt og spise masse appelsinsorbet, jordbær med fløte og sjokoladekake. :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på Isi og dumpet det gamle kjøkkenet. På veien tilbake handlet vi litt på Byggmakker og handlet mat. Føles ikke som om vi har fått gjort så mye i dag. Vi har sparklet alle veggene, satt sammen noen skap og er straks ferdig med den ene veggen. Rekker kanskje å begynne på den andre i dag. Får elektriker hit på tirsdag så vi kan ikke lukke veggen helt på den andre siden, men det har heldigvis ingen betydning for kjøkkenet. Det er forøvrig tydelig at gulv/tak er skjeive her i blokka. Skikkelig irriterende og det gjør arbeidet vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lengre tid å bygge kjøkken enn man skulle tro (ikke at vi har stått på som gale fra morgen til kveld da). I går var det mest sparkling, pussing og sette sammen skap/skuffefronter. Så var jeg oppe til 3 med å flytte tilbake tingene i noen av skapene. I dag setter vi på flere skap, benkeplater og det skal bli spennende å få på plass vasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av et prosjekt å lage middag uten kjøkken! Vi skulle ha cæsarsalat med kylling, men bestemte oss for å lage en enklere salat og ha pommes frites med istedet. Kyllingen kjøpte vi ferdiggrillet, jeg satt på stua og laget salaten mens sambo sto på badet med frityrgryta og stekte pommes frites (ingen strøm på kjøkkenet). Litt av et syn! :ler: Synes det går litt tregt i dag, vi stod riktignok opp kl 10.30 og har vært i byen en tur også, så mye tid har forsvunnet, men i dag har vi bare revet vasken og benkene rundt og teipet med maskeringstape rundt den nye veggen som skal grunnes i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage mat uten å ha kjøkken kan jeg tenke meg er "spennende" ja! Er nok det jeg gruer meg mest til når vi en gang skal pusse opp vårt. Tror også det kommer til å bli en enda større operasjon enn det dere gjør, så jeg vet ikke annen mulighet enn at vi må sette opp et midlertidig kjøkken i kjelleren eller noe sånn. Må vel være mulig å få lånt seg en hybelkomfyr for anledningen eller noe sånn.

Ellers er det vel sånn at oppussing alltid tar lengre tid enn man tror, men jeg håper dere begynner å se enden på det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det tar vel alltid lengre tid enn man tror. Men nå begynner ikke vi før ca 10 om morgenen og fordi vi bor i blokk kan vi ikke gjøre det mest bråkete arbeidet etter kl 20. Nå anser jeg min samboer (og broren min også) for å være over gjennomsnittet god til slikt arbeid, men det tar altså likevel litt mer tid enn antatt. SOm nevnt tidligere har vi ikke så veldig stort kjøkken, men vi måtte i tillegg flytte på en vegg, det tok jo to dager bare det.

I dag har vi fått opp de siste av overskapene, nå mangler bare tre underskap så er det overstått. Satser på at det blir gjort i dag. Vi har grunnet ferdig. Håper vi får på benkeplatene i dag også, det kommer an på hvor fiklete det blir med benkeskapet under vasken.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarte dagens mål i allefall! Alle skap, både overskap og benkeskap er nå på plass. :hoppe: I kveld skal vi sette på plass de siste skapdørene og hyllene. I morgen blir det benkeplater, vasken og vifta over komfyren. Nå er det middag. *romle romle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arkana! :)

Så bra at dere snart er ferdig med kjøkkenet da. Missunner dere...vi har begynte på badet for litt siden. Skal legge nye fliser,male,skifte servant og mye annet og det tar lang tid! jeg er avhengig av badet! Nå bare flyter det av alt mulig,så får tiden er det bare en kjapp dusj og løpe ut igjen. Men det går fremover og jeg gleder meg til det å se resultatet! Tror bad er noe av det vanskligste å gjære noe med- og kanskje også dyrest?!

Jeg må nesten takke for alle oppskrifter jeg har fått av deg.Alt fra rømmedressing til sjokoladekake. Jeg liker å prøve ut nye ting-og da er det bare å ta en titt innom deg,så finner man en ny oppskrift! ;)

Ha en fortsatt fin sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for koselig hilsen Hjalmarlover! Hyggelig at du liker oppskriftene mine. :)

Slitsomt å leve på en "byggeplass", men heldigvis tar det slutt en gang. Lykke til med oppussingen deres også. Skal bli godt når det er ferdig!

God sommer. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi foreløpig ikke gjort så mye. Vi var en tur på Ikea for å bytte en dør vi trodde vi hadde fått feil. Det viste seg at den løsningen vi opprinnelig hadde bestilt ikke eksisterte lenger (eh, vi bestilte i forrige uke, og denne løsningen gikk ut for flere mnd siden), så de hadde levert en alternativ løsning uten å si noe, så vi trodde vi hadde fått feil og vi fikk dermed en tur til Ikea for ingenting. :roll: Ellers har vi brukt en del tid på å vatre oppvaskmaskinen mot benkeskapene og sette den på plasss. Sambo og broren min holder på å ordne første benkeplate nå, de skal skjære ut hullet til vasken. Målet for dagen er å sette på plass alle benkeplatene, sette på plass vifta over komfyren og male minst ett strøk på veggen.

I morgen kommer bestevenninnen min på besøk, har ikke sett henne på en mnd. Først dro vi på ferie i to uker, og dagen før vi kom hjem reiste hun på ferie. Men i morgen treffes vi endelig. Hun får se det nye kjøkkenet nesten ferdig, vi skal spise taco og skravle. Det blir koselig. Regner med alt er ferdig i morgen. Så har vi fri i helga før vi får rørlegger på mandag som kobler til vasken og oppvaskmaskinen, og på tirsdag kommer elektriker som skal gi oss flere kontakter i veggen. Det blir bra. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sur: Den ene benkeplaten var ødelagt, så nå har vi vært på Ikea med den og fått den byttet med en annen. I tillegg hadde de glemt å levere soklene til benkeskapene så de fikk vi med det samme. Nå er vi endelig i gang igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende når sånt skjer!! Dere er heldige som ikke har så lang vei til Ikea da! Hadde vært verre hvis dere måtte fått det tilsendt og ventet i flere dager på nye deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...