Gå til innhold

Raw food er da ikke matjåleri, ærlig talt.


TuridS

Anbefalte innlegg

Jeg synes vi alle burde være mer åpen for litt andre måter å tenke på, og jeg tror absolutt det er noe i det at masser av næringsstoffer forsvinner når man bearbeider maten og at vi dermed bare har godt av å spise mer rått.

Selvfølgelig har alle godt av å spise rå grønnsaker, men det betyr ikke at RF-kostholdet ikke er jålete. Tilhengerne er fanatiske, de oppfører seg som om all varmebehandlet mat er farlig, og mange av dem har ikke noe særlig kunnskap om maten sin i det hele tatt. Det er ikke rent sjeldent jeg snakker med en RF-er som snakker så fint og flott om den supersunne, råe maten de spiser, men blir stille når jeg spør hva yaconsirup egentlig er. Det er ikke en sunn og naturlig tilnærming til mat.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For ikke å snakke om at steinaldermennesket spiste den maten som var tilgjengelig i området der og da. Steinaldermennesket spiste ikke mat som var flydd kloden rundt og som ikke var tilgjengelig utenfor sesong. Og ikke minst, steinaldermennesket var i en helt annen aktivitet enn hva den gjengse nordmann er per dags dato, men det betyr ikke at steinaldermennesket levde et sunt liv. :)

Ja. Men det levde tydeligvis et sunt nok liv til å videreføre de neste generasjonene (både i nord, sør, øst og vest). Litt usikker på om du er for eller imot her, eller begge deler.

Måten TuridS fremstiller meningene sine på, som den ene og fulle sannhet - helt fra HI av: "Vi er primater, vi kommer fra naturen, og det er ren natur kroppen vår vil ha. End of story." - viser at hun ikke helt har skjønt at mennesker er forskjellige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en såkalt raw-fooder selv (selv om jeg spiser rå frukt og sånne ting som alle gjør), men jeg kjenner jeg blir skikkelig oppgitt over svarene TuridS får her. Hvorfor er det fanatisk å velge noe som ikke er normalen? Og TuridS er syk fordi hun mener noe annet enn flertallet i denne tråden..? Hjelpes....

Jeg synes vi alle burde være mer åpen for litt andre måter å tenke på, og jeg tror absolutt det er noe i det at masser av næringsstoffer forsvinner når man bearbeider maten og at vi dermed bare har godt av å spise mer rått.

Du skal vite at det forsvinner enda mer næringsstoffer fra maten når maten vi spiser høstes umoden på andre siden av kloden og modnes på lager til den er butikk-klar.

Det er ikke noe problem å velge noe annet enn normalen, men det blir litt bakstreversk å snakke om steinaldermat og "raw food" samtidig som man vet at steinaldermennesket ikke spiste mat som var utenfor sesong. Skulle vi spist steinaldermat i Norge nå i februar så skulle vi utelukkende spist kjøtt og fisk, for grønnsaker og frukt er det ikke årstiden for. Da ville vi blant annet lidd av sjørbuk alle mann.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket kjøtt er rått kjøtt, konservert vha salt.

Det er ikke noe problem for en vanlig menneskemage å fordøye rått kjøtt, men det finnes enkelte grupper som er direkte frarådet å spise rått kjøtt pga at det er en viss fare for at det kan finnes skadelige parasitter i det som kun dør ved høy varme. I det store og det hele så er de aller fleste mennesker nødt til å ha i seg en viss mengde rødt kjøtt, for de aller fleste mennesker trenger jern og vitamin B12. Og dette er tross alt bedre å få i seg gjennom maten enn vha tabletter. :)

Kjøtt er overhodet ikke den eneste kilden til jern.

Og B12 finnes som vegetabilsk kosttilskudd da det opprinnelig finnes på bakterier på planter men det forsvinner nå vi vasker plantene :) Så vi trenger overhodet ikke noe rødt kjøtt i kosten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er matjåleri? :lete: Man kan da spise og drikke hva man liker best, uten at det skal si noe om personligheten.

For anledningen vil jeg også få påpeke at all :popcorn::perebrus::vin::kokk::sjokolade::ol::is::kaffekopp: er helt herlig :bolledeig:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men det levde tydeligvis et sunt nok liv til å videreføre de neste generasjonene (både i nord, sør, øst og vest). Litt usikker på om du er for eller imot her, eller begge deler.

Måten TuridS fremstiller meningene sine på, som den ene og fulle sannhet - helt fra HI av: "Vi er primater, vi kommer fra naturen, og det er ren natur kroppen vår vil ha. End of story." - viser at hun ikke helt har skjønt at mennesker er forskjellige.

Jeg er vel hverken for eller imot. Jeg bare synes det blir tull å snakke om steinalderkost og raw food, og samtidig fremstille det som den ultimate veien til et sunnere liv når vi alle vet at det ikke er mulig å leve på steinalderkost i Norge i dag. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg ved alle disse diettene som popper opp, er at enkelte mennesker blir totalt fanatiske når de setter igang. Jeg kjenner enkelte slike, og jeg blir helt svett i øra av å høre på de. I enkelte perioder er det håpløst å snakke med de om noe annet enn den evinnelige dietten, og det er slitsomt! Folk som preker er like irriterende enten det er religion, diett eller noe annet. Nå kjenner ikke jeg deg TuridS, men det kan være derfor du har mistet venner, og ikke pga dietten i seg selv.

Jeg for min del blåser i dietter og fokuserer heller på å kose meg med maten og ha ett normalt forhold til den. Både den vanlige sunne og kosematen jeg unner meg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet det svarte (om det er små flekker eller mye variere, jeg vet det) på maten deres når dere griller og steker? Hva tror dere det er? tror dere kroppen deres har nytte av det? Hva med alle kjemikaliene?

Å begrense inntaket av bl.annet akrylamid (noe som blir dannet bl.annet på dette viset), er uansett en fordel. Man trenger ikke gå "raw food" for å begrense risikoen.

Det man spiser er det cellene våres blir laget av. Man er det man spiser. Spis levende mat, ikke kjemisk mat.

Det aller meste av mat i butikken er allerede dødt. Frukt og grønt blir ikke "ekstra dødt" om man fyller det med kjemikalier.

Dernest undres jeg over hvordan du kan skille "kjemikalier" fra liv? Hva er liv egentlig? Det finnes faktisk mer enn nok kjemiske forbindelser i økologiske planter også, f.eks Deoksyribonukleinsyre, som man vanligvis kaller DNA.

Wiki, om DNA:

Hvert slikt spiralmolekyl er et DNA-streng: en kjemisk forbundet kjede av nukleotider, som består av et sukkermolekyl, en fosfatgruppe og en av fire typer nitrogenholdige baser.

Æsj! :spy: Er det fosfater i DNAet vårt?!! :overrasket:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på maten folk generalt spiser, se på alle komplikasjoner man får med det. Folk dør, fr kreft, blir syke, sukkersyke etc. Så skal man hakke på raw food for enkelt eksempler?

At man mister mensen og går kraftig ned i vekt handler om at man da ikke spiser riktig raw food.

Man kan ikke spise et eple om dagen og tro det skal gå bra. Man må a i seg nok mat og rikelig. Dette er ren mat, kroppen vil ha det. Mat som er tukla med vil ikke kroppen ha, men den blir en del av kroppen din.

Den pizzaen du skal spise ikveld, den er innmari god, men alle de stoffene du får i deg, sliter kroppen din med.

Alle vil så veldig gjerne snu om livsstilen etter de blir syke. Gjør det nå istedet.

Hilsen den helt sinnsyke gale forvridde halleluja frelste ateist fanatiker'n som mener at ekte mat er den man kan putte i jorda så vokser det samme type mat opp.

Dere må innrømme at mat som kan holde seg bra i flere uker og måneder og til og med år, det er noe rart... Og vi er så full av kjemikalier at etter vi dør så råtner vi ikke for vi har så mye konservering i oss.

Jeg er ikke flink til å kommentere eller promotere denne livstilen, men ikke la det gå utover rå naturlig mat av den grunn på hvor dårlig jeg er å legge den frem. Det er ikke maten sin feil.

Endret av TuridS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket og røkt kjøtt er vel tilnærmnet rått og man fordøyer fint den slags. Andre typer kjøtt spiser også tilnærmet rått, type de blodigste biffene etc.

+ saltet fisk (f.eks sild).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vite at det forsvinner enda mer næringsstoffer fra maten når maten vi spiser høstes umoden på andre siden av kloden og modnes på lager til den er butikk-klar.

Det er ikke noe problem å velge noe annet enn normalen, men det blir litt bakstreversk å snakke om steinaldermat og "raw food" samtidig som man vet at steinaldermennesket ikke spiste mat som var utenfor sesong. Skulle vi spist steinaldermat i Norge nå i februar så skulle vi utelukkende spist kjøtt og fisk, for grønnsaker og frukt er det ikke årstiden for. Da ville vi blant annet lidd av sjørbuk alle mann.

Men så er det kanskje ikke naturlig for mennesker å leve i Norge på vinterstid siden vi tross alt ikke har pels...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Beklager, TuridS, påstander fra deg er ikke godt nok. Kan du dokumentere dette på noe vis? Jeg har lest meg opp litt omkring emnet, og klarer ikke finne noen som er positive til et strengt raw food-kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det kanskje ikke naturlig for mennesker å leve i Norge på vinterstid siden vi tross alt ikke har pels...

Nei, og da er vi jo inne på en annen ting... Vi skulle alle sammen vært døde i utgangspunktet. :ironi:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må innrømme at mat som kan holde seg bra i flere uker og måneder og til og med år, det er noe rart... Og vi er så full av kjemikalier at etter vi dør så råtner vi ikke for vi har så mye konservering i oss.

ja, det er ingen som protesterer på dette du sier her, men nå dreier det seg heller om kokt mat vs rå mat.

Både kokte grønnsaker og rå grønnsaker er sunt. Det viktigste er å få variasjon.

Er du redd for at vitaminene har forsvunnet ut i kokevannet, så bruk kokevannet som basis i suppe i stedet for vann. Da får du i deg både de vannløselige vitaminene og de næringsstoffene som varmen har frigitt.

En kokt grønnsak er ikke død, så der tar du skammelig feil.

Men sørg for å få variert kost. Så enkelt og så vanskelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke tilstrekkelig vitenskapelige undersøkelser på raw food, enda.

Kunne jeg forsket på det selv så hadde jeg gjort det. man må nok bare bruke fornuften selv og tenke hva man selv syns høres logisk ut.

Syns man at rødt kjøtt høre logisk ut å spise mye av, så får man gjøre det, syns man kumelk høres logisk ut å drikke, go for it. Syns man mat med stoffer og kjemikalier og behanldinger som har blitt formet og pakket inn så det skal bli plass til mange i butikkhyllene, virker logisk, så burde man spise det og.

Syns man det virker logisk at man kan hive i seg bacon og fløte og ost i massevis og at det er bra bare så lenge man går ned i vekt, ja vær så god. Jeg for min del tenker på indre organene og hvordan de har det i prosessen der. Man kan bli innfeit også.

Syns man ren mat uten tilsatte stoffer og behandlinger høres bra ut ja da får man spise det. Og det har jeg valgt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er ingen som protesterer på dette du sier her, men nå dreier det seg heller om kokt mat vs rå mat.

Både kokte grønnsaker og rå grønnsaker er sunt. Det viktigste er å få variasjon.

Er du redd for at vitaminene har forsvunnet ut i kokevannet, så bruk kokevannet som basis i suppe i stedet for vann. Da får du i deg både de vannløselige vitaminene og de næringsstoffene som varmen har frigitt.

En kokt grønnsak er ikke død, så der tar du skammelig feil.

Men sørg for å få variert kost. Så enkelt og så vanskelig.

Det spørs hvor mye og lenge man koker den, men den er meget tappet for næring når man koker den. Det er det ingen tvil om.

jeg får massevis av variert rå kost, det har jeg ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For ikke å snakke om at steinaldermennesket spiste den maten som var tilgjengelig i området der og da. Steinaldermennesket spiste ikke mat som var flydd kloden rundt og som ikke var tilgjengelig utenfor sesong. Og ikke minst, steinaldermennesket var i en helt annen aktivitet enn hva den gjengse nordmann er per dags dato, men det betyr ikke at steinaldermennesket levde et sunt liv. :)

Tja.. de ble vel bare rundt 30-40år gamle, så de fikk vel neppe tid til å utvikle de skumle livstidssykdommene? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spør meg "men liker du ikke kjøtt?? Hva med all den gode maten, liker du ikke det??"

Jo. Jeg ELSKER kjøtt. Jo blodigere jo bedre, er min personlige smak. Og selvsagt elsker jeg all annen mat også.

Men det er en grunn til at jeg ikke spiser den, uavhengig hvor godt den smaker.

Hvorfor gi opp mat man elsker? Ja da må det jo være en grunn. Det er hva jeg tenker ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og da er vi jo inne på en annen ting... Vi skulle alle sammen vært døde i utgangspunktet. :ironi:

Jeg tenkte mer på at vi egentlig er ment å bo i varmere strøk.

Jeg har verken noe imot raw food eller å koke/steke mat, men jeg ser absolutt en del av argumentene for raw food. Men så fremt man ikke blir dårlig av mat som er tilberedt på ulike måter så tror jeg at man kan leve vel så fint på et kombinert kosthold. Jeg synes dog man burde kutte ned på animalske produkter generelt, men det blir jo en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt er overhodet ikke den eneste kilden til jern.

Og B12 finnes som vegetabilsk kosttilskudd da det opprinnelig finnes på bakterier på planter men det forsvinner nå vi vasker plantene :) Så vi trenger overhodet ikke noe rødt kjøtt i kosten vår.

Burde man ikke da rett og slett spist skitne grønnsaker?

Jeg har selv spist gullerøtter ferskt trukket opp av jorda, og bare børstet av det grøvste av jordklumpene. Men det var som så ofte ellers, fordi jeg ikke giddet å vaske og styre på. Jeg ville bare knaske på ei god gullerot jeg! :Hehe:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...