Gå til innhold

Raw food er da ikke matjåleri, ærlig talt.


TuridS

Anbefalte innlegg

Når var egentlig sist du så en ku drikke gojibærsmoothie med raw kakaotopping?

At vi skal se på de andre dyras matadferd for å skjønne hva vi burde selv gjøre, betyr ikke at vi skal spise det samme som de andre artene. Da har du misforståttt meg totalt.

Og i og med at vi mennesker er vant med en type matstil, så er det bra at man kan replikere maten man var vant med før man begynte på raw food. Det gjør det hele mye mer spennede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke sikker på om de andre omnivore dyrene er et så godt eksempel. Ja, or når du mener at vi skal gjøre som dyrene, så mener du vel at vi skal spise rått kjøtt også, ja? Eller mener du at vi bare skal gjøre som selektive dyr som du bhar valgt ut fordi de passer inn i ditt verdensbilde?

Jeg tror litt av poenget da er at vi ikke skal spise kjøtt siden vi ikke kan fordøye det rått. Uansett fører jo vårt konsum av kokt og stekt kjøtt til mange livsstilsykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi man ikke spiser raw food betyr det ikke at man spiser mye ferdigprodukter eller grillet/stekt mat..

Helt klart at "folk flest" hadde hatt godt av å spise mer naturlig mat og mindre ferdigmat :) men man kan jo f.eks dampe eller koke kjøtt og grønnsaker?

Nei det var generelt sagt selvsagt, jeg orker ikke ta for meg alle individers matstiler. det blir et ganske langt innlegg.

Ja man kan dampe og koke, men da får man ikke det optimale ut a maten. Det er det som er mitt poeng. Men dette er da for de som vil ha mest mulig ut av maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt av poenget da er at vi ikke skal spise kjøtt siden vi ikke kan fordøye det rått. Uansett fører jo vårt konsum av kokt og stekt kjøtt til mange livsstilsykdommer.

Bingo. Takk for at du forstår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt selvmotsigende å snakke om steinalderkost og hvor naturlig det er, når man samtidig er nødt til å basere store deler av raw food kostholdet sitt på matvarer som er flydd kloden rundt. Da faller vel litt av greia med "naturlig" mat bort? Det er dårlig med fettsyrer i grønnsaker, og nøtter vokser det lite av i Norge. Det samme gjelder Avokado. Oliven er det også dårlig med i Norge, og det finnes vel dårlig med kortreist olivenolje å få tak i.

For all del, jeg spiser gjerne en del av grønnsakene mine rå, jeg, for det er da jeg synes de smaker best, men personlig så blir raw food for min del direkte fanatisk og fanatisme fører sjelden noe godt med seg.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eneste lederen i mitt liv er meg. Og jeg er ateist og anti-teist også.

Raw food vil jeg ha i meg fordi det er det naturen "sier" vi skal spise.

Sure! Var det en snakkende busk som fortalte deg det, eller var det mennesker som sa det? Jeg har ingen tro på at du fant frem til kostholdet helt på egenhånd, uten å snakke med noen.

Det at frukt og grønt ikke kan monopoliseres betyr ikke at man kan tjene gode penger på å promotere ett visst kosthold, eller en viss diett. Det fins ting som bøker, DVDer osv.

Men av en eller annen grunn stoler du mer på en leir, enn andre. Hvorfor er det på noe vis bedre enn å stole på for eksempel Gilde? Begge vil selge produktene sine, og begge vil si at de er bedre enn de andre, noe som er en helt ordinær markedsføringsstrategi.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror litt av poenget da er at vi ikke skal spise kjøtt siden vi ikke kan fordøye det rått. Uansett fører jo vårt konsum av kokt og stekt kjøtt til mange livsstilsykdommer.

Tørket og røkt kjøtt er vel tilnærmnet rått og man fordøyer fint den slags. Andre typer kjøtt spiser også tilnærmet rått, type de blodigste biffene etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi skal se på de andre dyras matadferd for å skjønne hva vi burde selv gjøre, betyr ikke at vi skal spise det samme som de andre artene. Da har du misforståttt meg totalt.

Og i og med at vi mennesker er vant med en type matstil, så er det bra at man kan replikere maten man var vant med før man begynte på raw food. Det gjør det hele mye mer spennede.

Javel, så man skal etterligne dyrenes mattilnærming på alle områder bortsett fra de som ikke passer inn i ditt kosthold? Er ikke det det man kaller.. tja, hyklersk?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke meg ihvertfall. Jeg kan min evolusjonsteori. Jeg har en facebook gruppe med over 4000 medlemmer som er dedikert nettopp til evolusjon, vitenskap og Darwin, Richard Dawkins og Hitchens og deres frender.

Gi meg en link, den gruppa vil jeg gjerne titte litt på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke meg ihvertfall. Jeg kan min evolusjonsteori. Jeg har en facebook gruppe med over 4000 medlemmer som er dedikert nettopp til evolusjon, vitenskap og Darwin, Richard Dawkins og Hitchens og deres frender.

Så hvor langt tilbake mener du man skal trekke linjen til det "naturlige mennesket", som det ser ut som du vil ta utgangspunkt i?

Hvordan bearbeider den jorden?

Husk at nå snakker jeg ikke om å bruke den rene naturen til ens fordel.

Husk at å varmebehandle mat er "bruke den rene naturen til ens fordel". Som eksempel spiste "steinaldermennesket" varmebehandlet mat (samt viderebehandlet melk), for å kunne utnytte naturen og alle dens ressurser. Tror du det var multinasjonale selskaper som "tvang" dem til å gjøre det gjennom suggestiv reklame?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en såkalt raw-fooder selv (selv om jeg spiser rå frukt og sånne ting som alle gjør), men jeg kjenner jeg blir skikkelig oppgitt over svarene TuridS får her. Hvorfor er det fanatisk å velge noe som ikke er normalen? Og TuridS er syk fordi hun mener noe annet enn flertallet i denne tråden..? Hjelpes....

Jeg synes vi alle burde være mer åpen for litt andre måter å tenke på, og jeg tror absolutt det er noe i det at masser av næringsstoffer forsvinner når man bearbeider maten og at vi dermed bare har godt av å spise mer rått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sure! Var det en snakkende busk som fortalte deg det, eller var det mennesker som sa det? Jeg har ingen tro på at du fant frem til kostholdet helt på egenhånd, uten å snakke med noen.

Det at frukt og grønt ikke kan monopoliseres betyr ikke at man kan tjene gode penger på å promotere ett visst kosthold, eller en viss diett. Det fins ting som bøker, DVDer osv.

Men av en eller annen grunn stoler du mer på en leir, enn andre. Hvorfor er det på noe vis bedre enn å stole på for eksempel Gilde? Begge vil selge produktene sine, og begge vil si at de er bedre enn de andre, noe som er en helt ordinær markedsføringsstrategi.

Lederen i mitt liv er MEG. jo selvsagt har jeg blitt inspirert og lært meg hva dette er, hva raw food er. Men det er da JEG som bestemmer over MEG og hva JEG spiser.

Jeg kjenner ingen som spiser som meg og man er alene om det og folk himler med øya til meg og jeg har til og med mistet venner pga dette, men jeg er da ingen andre enn hvem jeg alltid har vært, kun forskjellen er hva jeg putter inn i kjeften.

Ingen leir, ingen guru ingen langhåra gjøk som jeg dilter etter. Jeg er alene, trenger for faen ingen Jesus gjeter for å skjønne hva som er bra for kroppen min. Og det kjenner jeg selv også, aldri følt meg bedre fysisk. aldri sett bedre ut heller.

jeg har prøvd forklare, man trenger ikke de andre produktene innafor raw food og jeg prøver ihvertfall ikke selge noen produkt. Jeg prøver "selge" frukt og grønt som finnes overalt.

5 om dagen er overhodet ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket og røkt kjøtt er vel tilnærmnet rått og man fordøyer fint den slags. Andre typer kjøtt spiser også tilnærmet rått, type de blodigste biffene etc.

Tørket kjøtt er rått kjøtt, konservert vha salt.

Det er ikke noe problem for en vanlig menneskemage å fordøye rått kjøtt, men det finnes enkelte grupper som er direkte frarådet å spise rått kjøtt pga at det er en viss fare for at det kan finnes skadelige parasitter i det som kun dør ved høy varme. I det store og det hele så er de aller fleste mennesker nødt til å ha i seg en viss mengde rødt kjøtt, for de aller fleste mennesker trenger jern og vitamin B12. Og dette er tross alt bedre å få i seg gjennom maten enn vha tabletter. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi meg en link, den gruppa vil jeg gjerne titte litt på.

Nei, jeg vil overhodet ikke ha deg inn på min personlige profil. ellers takk.

Endret av TuridS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor langt tilbake mener du man skal trekke linjen til det "naturlige mennesket", som det ser ut som du vil ta utgangspunkt i?

Husk at å varmebehandle mat er "bruke den rene naturen til ens fordel". Som eksempel spiste "steinaldermennesket" varmebehandlet mat (samt viderebehandlet melk), for å kunne utnytte naturen og alle dens ressurser. Tror du det var multinasjonale selskaper som "tvang" dem til å gjøre det gjennom suggestiv reklame?

For ikke å snakke om at steinaldermennesket spiste den maten som var tilgjengelig i området der og da. Steinaldermennesket spiste ikke mat som var flydd kloden rundt og som ikke var tilgjengelig utenfor sesong. Og ikke minst, steinaldermennesket var i en helt annen aktivitet enn hva den gjengse nordmann er per dags dato, men det betyr ikke at steinaldermennesket levde et sunt liv. :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket kjøtt er rått kjøtt, konservert vha salt.

Det er ikke noe problem for en vanlig menneskemage å fordøye rått kjøtt, men det finnes enkelte grupper som er direkte frarådet å spise rått kjøtt pga at det er en viss fare for at det kan finnes skadelige parasitter i det som kun dør ved høy varme. I det store og det hele så er de aller fleste mennesker nødt til å ha i seg en viss mengde rødt kjøtt, for de aller fleste mennesker trenger jern og vitamin B12. Og dette er tross alt bedre å få i seg gjennom maten enn vha tabletter. :)

Ja, jeg var ikke sikker på om det var definert under rått siden det er behandlet. Et eksempel på folk som spiser/spiste mye av den type kjøtt er jo inuittene. Når det gjelder parasitter og sånt så er vel det slik med mye at ferskt er fint. Også frukt og grønnsaker er jo anbefalt å unngå i sydligere land for f.eks. gravide, om de ikke kan skrelles. Så det er jo alltid ting man skal unngå i visse grupper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er primater, vi kommer fra naturen, og det er ren natur kroppen vår vil ha. End of story.

Ser du noen andre dyr som gjør det?

Det jeg mener er at for at vi skal får retningslinjer om hvordan å vende tilbake til naturen, så må vi se på hva de andre dyra gjør og også lytte til naturen.

Jeg har en minigris. Hun spiser gulrøtter med skrell, men hun spiser ikke hemppulver eller spirulina. Heller ikke industrielt bearbeidede alger. Slik jeg ser det manipulerer raw food-tilhengere kostholdet mer enn jeg som bruker kun vanlige lokale ingredienser, selv om jeg koker og steker maten min. Det at raw food-tilhengere må bestille mye av maten sin på iHerb, mens jeg kan holde meg i Agder, sier en del.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt i magen av frukt og veldig mye grønnsaker. Hva mener du jeg skal spise for å bli frisk da? Kun frø?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en såkalt raw-fooder selv (selv om jeg spiser rå frukt og sånne ting som alle gjør), men jeg kjenner jeg blir skikkelig oppgitt over svarene TuridS får her. Hvorfor er det fanatisk å velge noe som ikke er normalen? Og TuridS er syk fordi hun mener noe annet enn flertallet i denne tråden..? Hjelpes....

Jeg synes vi alle burde være mer åpen for litt andre måter å tenke på, og jeg tror absolutt det er noe i det at masser av næringsstoffer forsvinner når man bearbeider maten og at vi dermed bare har godt av å spise mer rått.

Problemet ligger nok i at Turid ikke klarer å gi gode argumenter for synet sitt, og at hun later til å ta motargumenter som angrep på henne som person, og at hun går rett i skyttergrava.

Variasjon er nøkkelen.

Som Lutetium sa, så er det viktigste å ha lyst til å spise grønnsaker fordi det er godt, ikke å føle seg tvunget til å spise dem rå/kokt fordi det er sunt.

Innholdet i en kokt grønnsak er annerledes enn i en rå grønnsak. Mer av noe, og mindre av noe annet. Spiser man gulrota rå som snacks før middagen og kokt til middagen får man det beste fra begge leirer. Man oppnår ingenting ved å bli så ensidig i kosten at man kun eter rå mat.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Litt av problemet med raw food er at flere forskningsrapporter, som for eksempel denne, viser at folk som lever med dette kostholdet ofte går kraftig ned i vekt, damer lett mister menstruasjonen, og at disse symptomene blir mer fremtredende jo større del av kostholdet ditt raw food utgjør. Hvordan kan du forsvare å promotere en livsstil som ikke på noen måte er forsvarlig over lengre tid?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...