Gå til innhold

Raw food er da ikke matjåleri, ærlig talt.


TuridS

Anbefalte innlegg

Jeg er brukeren som skev at raw food er jåleri, og grunnen til utsagnet mitt kommer IKKE av at det er jålete å spise rå mat - det synes jeg er kjempefint! Men det er et vanvittig jåleri i forhold til ingredienser!

Det er litt vanskelig å beskrive nøyaktig hva jeg mener er jålete, men jeg tror hovedproblemet mitt er at det er utrolig mye "fancysmancy" ingredienser i rawfood - maten er relativt dyr, må importeres, og som hvermannsen ikke vet mye om. Mange av disse ingredisene er supersunne, men spises i små mengder.

Jeg synes for eksempel bloggeren siljesreise er et godt eksempel på dette - hun bruker sinnsykt mye jåleingredienser!

Tok meg friheten til å skrive opp en liste over en del jåleingredienser:

-Chiafrø

-havrefløte

-lecitin

-lucuma

-incabær

-linfrø

-avocadoolje

-agavenektar/stevia/xylitol/bjørkesøt/sukrin/sukrinmelis

-rått kakaopulver, rått kakaosmør,

-gojibær

I utgangspunktet har jeg ingenting imot disse ingrediensene, de er sunne og spennende, og de burde vært tilgjengelig i dagligvarebutikken. Men jeg har et problem med måten de blir brukt på i dagligtalen.

"åja, du spiste havregrøt til frokost? jeg hadde en annanasmoothie med incabær og chiafrø og hemppulver"

Til dels enig med deg og også i den listen bortsett fra havrefløte. Det er jeg ikke ser på som jåleri i det hele tatt. Det er jo noe det er helt vanlig at vegetarianere, veganere, melkeallergikere, laktoseintolerante osv spiser. Synes du også f.eks soyamelk er jålete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Jeg er helt enig. Jeg lo da Hanne Sørvaag serverte "raw sjokoladesaus" i 4-stjerners middag. Måten slike rf-fans snakker om maten sin på er helt komisk.

Jeg så det jeg også! Resten av folka så totalt forvirret ut :gjeiper: Tror ikke de vil dumme det ned heller. Da høres det mindre spennende ut eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du gjør det,men det finnes nok av dem som danser rundt i enga med hveteskjørtene sine :gjeiper: Poenget mitt var at du hørtes ut som du tilhører en av disse gruppene som mener de er så fritenkende mens de egentlig blir proppet fulle av tanker fra "lederene" og sjamaner.Ikke så ulikt sammfunnet ellers ;)

Men jeg ser ingenting galt i å passe på kroppen sin og spise rå mat,men at det er "den eneste rette veien" er jeg ikke enig i.Ja til variert og sunn naturlig kost!

Ja eneste lederen i mitt liv er meg. Og jeg er ateist og anti-teist også.

Raw food vil jeg ha i meg fordi det er det naturen "sier" vi skal spise.

Jeg har en mor som har hatt så mye vondt i sitt liv og hun skriker av smerte om natta fordi hun hadde så vondt i kroppen. Etter bare et par dager på raw food, sluttet hun på pillene sine, hun hadde ikke vondt lenger. Hun skrike rikke om natta lenger og er så glad i raw food at hun aldri vil slutte.

Mat som medisin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke feil. Det blir som at du sier "brus er bra for da får man i seg vann!" og jeg sier "men... du får i deg en hel masse annet"

Du sier at kokt gulrot er bra for da får du i deg et mer tilgjengelig stoff, og jeg sier at da går du glipp av en hel masse annet.

Skjønner du ikke det så får det bare være.

Jo, du tok feil.

Hva er det man går glipp av ved å koke gulrota, mener du?

Brusargumentet ditt er totalt irrelevant, nå virker det bare som du ror for harde livet til Fiskeskjær.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eneste lederen i mitt liv er meg. Og jeg er ateist og anti-teist også.

Raw food vil jeg ha i meg fordi det er det naturen "sier" vi skal spise.

Jeg har en mor som har hatt så mye vondt i sitt liv og hun skriker av smerte om natta fordi hun hadde så vondt i kroppen. Etter bare et par dager på raw food, sluttet hun på pillene sine, hun hadde ikke vondt lenger. Hun skrike rikke om natta lenger og er så glad i raw food at hun aldri vil slutte.

Mat som medisin! :)

De fleste blir jo uvel de første dagene når de legger om kostholdet totalt? :klo: Har en kompis som er 100% på raw food og han fortalt han var kjempedårlig den første uka,men etter det så følte han seg kjempebra.

Og ja,jeg har troen på at mat kan fungere som medisin for mange mennesker,men det gjelder ikke bare raw food ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raw food vil jeg ha i meg fordi det er det naturen "sier" vi skal spise.

*kremt* Ikke det spor hjernevasket. *kremt*

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nøyaktig det samme argumentet kan man bruke om de som promoterer raw food. Det er alltid noen bakmenn som tjener penger på en eller annen "kostholdsretning" uansett. Hvorfor skal vi stole på de som promoterer raw food? Bør vi egentlig stole på noen?

Argumentene dine tidligere i tråden om at mennesket bør kopiere dyr, siden de heller ikke "bearbeider maten sin" holder ikke mål. Både fordi det fins utallige eksempler i dyreriket på akkurat det, og fordi hele nøkkelen til menneskehetens suksess er å tilpasse omgivelsene til sitt behov. Det være seg på macronivå (bygninger, jordbruk, demninger etc), eller micronivå (bearbeide maten sin).

Se på oss mennesker. er vi en god sterk art? Nei. vi er syke, psykisk og fysisk, vi er miserable og det eneste vi har er hjernen vår. Det er vår eneste styrke.

Vi trenger overhodet ikke modifisere maten vår. Vi blir syke av den. ja det finnes luringer overalt, også i raw food verden, men man må bruke hodet sitt.

Og frukt og grønt er universelt. Ingen matprodusent som har monopol på det. Så det er ikke et eksakt produkt som skal selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Ikke det spor hjernevasket. *kremt*

ja... jeg har ingen sjans til å bevise meg rasjonell her har jeg vel?

Hvis jeg sier, slutt å hør på Prior, Tine og Gilde. Da ler dere av meg. Når jeg sier " se på naturen, se på de andre dyra, hva gjør de, hva gjør vi? Og hvordan kan vi blir mer naturlig i matveien? Spis ren rå natur."

Da er jeg medlem av en syk sekt men en eller annen Jesus fyr som leder som har pult alle kvinnfolka i sekten.. Og vi går med lange skjørt og fletter og alle går gravide og synger grønnsaks salmer hele dagen.

Jeg er spiller pine gal, jeg burde bli låst inne.

Det er helt villt og sjukt i huet sitt at jeg sier "spis epler og pærer og bær og salat!"

Endret av TuridS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? :skratte:

Betyr det at du spiser f.eks kålroten med skrellet på siden det er slik naturen lager den?

Spise kokosnøtt med skall? haha

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om hva som er naturlig og ikke.

Masaiene har altså hatt et unaturlig kosthold opp gjennom? Så rart da, at de er slanke og sunne og omtrent fri fra hjerte/kar-sykdommer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig folk her som tror at steinaldermennesker ikke varmebehandlet maten de spiste?

Nei, ikke meg ihvertfall. Jeg kan min evolusjonsteori. Jeg har en facebook gruppe med over 4000 medlemmer som er dedikert nettopp til evolusjon, vitenskap og Darwin, Richard Dawkins og Hitchens og deres frender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt villt og sjukt i huet sitt at jeg sier "spis epler og pærer og bær og salat!"

Men det er ikke det du sier. Du sier "en ren, frisk og sunn paprika slengt på grillen er livsfarlig. Vi må spise den rå!"

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masaiene har altså hatt et unaturlig kosthold opp gjennom? Så rart da, at de er slanke og sunne og omtrent fri fra hjerte/kar-sykdommer.

Ja de spiser mye potetgull og cola og drikker mye helmelk/lettmelk/skumma melk, og spiser mye kesam, og chips, og bearbeidet kjøtt og ferdig pakka pålegg der borte har jeg hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier " se på naturen, se på de andre dyra, hva gjør de, hva gjør vi? Og hvordan kan vi blir mer naturlig i matveien? Spis ren rå natur."

Jeg er ikke sikker på om de andre omnivore dyrene er et så godt eksempel. Ja, or når du mener at vi skal gjøre som dyrene, så mener du vel at vi skal spise rått kjøtt også, ja? Eller mener du at vi bare skal gjøre som selektive dyr som du bhar valgt ut fordi de passer inn i ditt verdensbilde?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger man noe annet enn normalen i samfunnet så blir man gjerne sett på som hjernevasket, fanatisk osv. Det er om å gjøre å ikke skille seg ut med livsstil eller meninger og gjør man det da får man høre det. Trist, men sant. Heil konformiteten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er ikke det du sier. Du sier "en ren, frisk og sunn paprika slengt på grillen er livsfarlig. Vi må spise den rå!"

Nei, jeg er IKKE sagt at det er LIVSFARLIG(!!) jeg sier, det er ikke bra å spise så mye stekt og kokt mat. Man dør ikke av grillet paprika.

Men så mye stekt mat og ferdig produkter vi hiver i oss hver bidige dag, det er klart kroppen ikke takler dette bra.

Dere vet det svarte (om det er små flekker eller mye variere, jeg vet det) på maten deres når dere griller og steker? Hva tror dere det er? tror dere kroppen deres har nytte av det? Hva med alle kjemikaliene?

Det man spiser er det cellene våres blir laget av. Man er det man spiser. Spis levende mat, ikke kjemisk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man lærer seg å like frukt og grønt istedet for å tvinge seg til å spise det, fordi det er så sunt, er det mye høyere sjans for at man lager seg gode matvaner.

Man skal tross alt nyte maten.

I bunn og grunn så er DETTE det viktigste her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier " se på naturen, se på de andre dyra, hva gjør de, hva gjør vi? Og hvordan kan vi blir mer naturlig i matveien? Spis ren rå natur."

Når var egentlig sist du så en ku drikke gojibærsmoothie med raw kakaotopping?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er IKKE sagt at det er LIVSFARLIG(!!) jeg sier, det er ikke bra å spise så mye stekt og kokt mat. Man dør ikke av grillet paprika.

Men så mye stekt mat og ferdig produkter vi hiver i oss hver bidige dag, det er klart kroppen ikke takler dette bra.

Dere vet det svarte (om det er små flekker eller mye variere, jeg vet det) på maten deres når dere griller og steker? Hva tror dere det er? tror dere kroppen deres har nytte av det? Hva med alle kjemikaliene?

Det man spiser er det cellene våres blir laget av. Man er det man spiser. Spis levende mat, ikke kjemisk mat.

Bare fordi man ikke spiser raw food betyr det ikke at man spiser mye ferdigprodukter eller grillet/stekt mat..

Helt klart at "folk flest" hadde hatt godt av å spise mer naturlig mat og mindre ferdigmat :) men man kan jo f.eks dampe eller koke kjøtt og grønnsaker?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...