Gå til innhold

Raw food er da ikke matjåleri, ærlig talt.


TuridS

Anbefalte innlegg

leste i en tråd her inne at det var så mye jåleri i hverdagen og så var det en som skrev at Raw food også var matjåleri.

Og det må jeg si bare er tull og sprøyt. da har ikke den personen skjønt hva raw food handler om.

Det handler ikke om jåleri eller trend, det handler om helse. KUN helse. Alle andre goder som følger er bonus av det igjen.

Vi er primater, vi kommer fra naturen, og det er ren natur kroppen vår vil ha. End of story.

Det er ikke som andre dietter som lavkarbo, atkins, grethe roede og alt det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sant, men tenk over hvor lenge vi har klart å lage bål da. ;)

Det betyr da ikke at mat tilhører på bålet. Hadde naturen ment det så hadde det vokst ferdig stekt mat ut av jorda. Ferdig grilla kuer og kyllinger..

Endret av TuridS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at mar skal være så komplisert og at folk ikke kan ha et normalt forhold til mat :filer:

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Det betyr da ikke at mat tilhører på bålet. Hadde naturen ment det så hadde det vokst ferdig stekt mat ut av jorda. Ferdig grilla kuer og kyllinger..

Seriøst? :skratte:

Betyr det at du spiser f.eks kålroten med skrellet på siden det er slik naturen lager den?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr da ikke at mat tilhører på bålet. Hadde naturen ment det så hadde det vokst ferdig stekt mat ut av jorda. Ferdig grilla kuer og kyllinger..

Og hadde naturen ment at vi skulle hatt klær på, så skulle vi ha blitt født med dem. :jepp:

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr da ikke at mat tilhører på bålet. Hadde naturen ment det så hadde det vokst ferdig stekt mat ut av jorda. Ferdig grilla kuer og kyllinger..

Da er det ikke meningen at vi skal gå med klær heller, for da ville klærne vokst på åkrene i stedet for bomull og vi kunne bare ha tatt ferdige plagg rett av sauen i stedet for å bearbeide ulla.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at mar skal være så komplisert og at folk ikke kan ha et normalt forhold til mat :filer:

Komplisert mat for meg er modifisert mat med masse kjemikalier og tilsetningstoffer og behandlinger og som har gått igjennom en hel masse for å havne i hylla og holde seg i flere uker/måneder/år uten å bli dårlig. da er det noe galt.

vil man ukomplisert mat? Spis et eple, gulrot, jordbær, salatblad.

Ikke noe komplisert med det.

Normalt forhold til mat er hva matprodusentene som vil tjene inn penger på oss har hjernevasket oss med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplisert mat for meg er modifisert mat med masse kjemikalier og tilsetningstoffer og behandlinger og som har gått igjennom en hel masse for å havne i hylla og holde seg i flere uker/måneder/år uten å bli dårlig. da er det noe galt.

vil man ukomplisert mat? Spis et eple, gulrot, jordbær, salatblad.

Ikke noe komplisert med det.

Normalt forhold til mat er hva matprodusentene som vil tjene inn penger på oss har hjernevasket oss med.

er det ikke meningen at vi skal bearbeide naturen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke meningen at vi skal gå med klær heller, for da ville klærne vokst på åkrene i stedet for bomull og vi kunne bare ha tatt ferdige plagg rett av sauen i stedet for å bearbeide ulla.

...Ja. vi er de eneste dyra som må bruke andre dyrs pels og planters stoffer for å holde oss varme.

Vi blir kalt "Den nakne ape" fordi vi har ikke heldekkende pels som de andre primatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde naturen ment at vi skulle hatt klær på, så skulle vi ha blitt født med dem. :jepp:

Fra naturens side er det ment at mennesker skal leve et klima hvor vi ikke trenger klær. Det er egentlig helt "feil" at mennesker bor i Norge også, men nå er vi såpass avanserte at vi klarer å tilpasse oss dette klimaet ved hjelp av for eksempel klær.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? :skratte:

Betyr det at du spiser f.eks kålroten med skrellet på siden det er slik naturen lager den?

Ja det kan jeg godt gjøre. men ikke noe rart å skrelle skallet av maten sin. Andre dyr gjør da det samme.

Endret av TuridS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du noen andre dyr som gjør det?

Ser du noen andre dyr som skriver innlegg for forum? :klo:

Klart at raw food er matjåleri, det er en trend i tiden på lik linje med lchf og andre dietter. Bare det at det kalles "raw food" og ikke rå mat når vi nå en gang er i Norge viser at det er jåleri. Nemlig.

:heks:

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at for at vi skal får retningslinjer om hvordan å vende tilbake til naturen, så må vi se på hva de andre dyra gjør og også lytte til naturen.

La oss ta melk for eksempel. Tine Meierier sier selvsagt at melk er nødvendig, du MÅ ha det bare MÅ ha det!

Men må du virkelig det? Nei. Kumelk er til kalven. Ikke til mennesket.

Menneskemelk er til mennesket. Og når får vi det? Jo når våre mødre har født oss og vi er spedbarn, da får hun melk og vi drikker det. Man trenger ikke melk lenger når man er voksen.

Man ser ikke en voksen ku som drikekr fra en annen voksen ku. Samme gjelder mennesket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at for at vi skal får retningslinjer om hvordan å vende tilbake til naturen, så må vi se på hva de andre dyra gjør og også lytte til naturen.

La oss ta melk for eksempel. Tine Meierier sier selvsagt at melk er nødvendig, du MÅ ha det bare MÅ ha det!

Men må du virkelig det? Nei. Kumelk er til kalven. Ikke til mennesket.

Menneskemelk er til mennesket. Og når får vi det? Jo når våre mødre har født oss og vi er spedbarn, da får hun melk og vi drikker det. Man trenger ikke melk lenger når man er voksen.

Man ser ikke en voksen ku som drikekr fra en annen voksen ku. Samme gjelder mennesket.

Nå beveger du deg da veldig langt fra tråden sitt tema, gjør du ikke?

Jeg drikker ikke melk, men jeg mener allikevel at konseptet "raw food" er jålete.

:heks:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser du noen andre dyr som skriver innlegg for forum? :klo:

Klart at raw food er matjåleri, det er en trend i tiden på lik linje med lchf og andre dietter. Bare det at det kalles "raw food" og ikke rå mat når vi nå en gang er i Norge viser at det er jåleri. Nemlig.

:heks:

....du kommer med saklig begrunnelse her ja.. Fordi det heter raw food og ikke rå mat, så er det jåleri.. jaja, good luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplisert mat for meg er modifisert mat med masse kjemikalier og tilsetningstoffer og behandlinger og som har gått igjennom en hel masse for å havne i hylla og holde seg i flere uker/måneder/år uten å bli dårlig. da er det noe galt.

vil man ukomplisert mat? Spis et eple, gulrot, jordbær, salatblad.

Ikke noe komplisert med det.

Normalt forhold til mat er hva matprodusentene som vil tjene inn penger på oss har hjernevasket oss med.

De fleste er da enige i at mat som er stappfulle av E-stoffer og som kan holde seg muggfrie i flere generasjoner ikke er særlig sunt, men jeg ser ikke hva det har å gjøre meg koking av mat. Raw food-tilhengerne ser jo til og med på det som fyfy, selv om ingrediensene er organiske og fairtrade etter alle kunstens regler.

Ikke pokker om jeg eter potetene mine rå. :gjeiper:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå beveger du deg da veldig langt fra tråden sitt tema, gjør du ikke?

Jeg drikker ikke melk, men jeg mener allikevel at konseptet "raw food" er jålete.

:heks:

Nei for du skjønner, jeg prøver forklare hva raw food er. Skjønner du ikke hva det er men du kritiserer det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er da enige i at mat som er stappfulle av E-stoffer og som kan holde seg muggfrie i flere generasjoner ikke er særlig sunt, men jeg ser ikke hva det har å gjøre meg koking av mat. Raw food-tilhengerne ser jo til og med på det som fyfy, selv om ingrediensene er organiske og fairtrade etter alle kunstens regler.

Ikke pokker om jeg eter potetene mine rå. :gjeiper:

Når man koker mat, så fjernes næringstoffene mer og mer. For å få det optimale ut av en gulrot f.eks, så bør man spise den rå.

En dvask, myk vannete gulrot er så og si dau. En frisk fersk gulrot har kroppen din MYE mer bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...