Gå til innhold

Raw food er da ikke matjåleri, ærlig talt.


TuridS

Anbefalte innlegg

Det samme prinsippet gjelder ost og alle andre produkter som det gjelder grandiosa. Det er da ingen forskjell.

Men hva er dette prinsippet? Hvis du mener det er galt prinsipp, så må du da vite hva prinsippet går ut på?

Ja noen har kommet med et par linker til artikler på at koking gjør noen stoffer mer mottakelig, men at koking ødelegger vitaminer.

her er en mer oversikt der det står både for og imot koking ved enkelte næringsstoffer. http://www.helseogkost.no/artikler/kosttips/antioksidanter

Takker for lenke. Der står at enkelte typer antioksidanter blir delvis ødelagt av koking, og en del gjør ikke. Derfor anbefales de: "Derfor er det alltid en god idé å inkludere råkost i hverdagsmaten – spis gjerne rå grønnsaker som mellommåltid.". Noe jeg er helt enig i. Koking fremmer enkelte næringsstoffer og reduserer andre. Derfor er en kombinasjon av kokt mat og rå mat ypperlig.

Og jo, det er relevant at vi er dyr. Det er veldig relevant. vi er den eneste arten som spiser som vi gjør, og vi er den eneste arten som holder på slik vi gjør og. Bortsett fra våre kjæledyr som må spise den maten vi lager og gir dem.

Vi er den eneste arten som gjør litt av hvert. Hvem har sagt at steinalderen var den ultimate tiden for mennesket, og at det er målestokken vi skal måle oss etter? I steinalderen levde man til man var 30-40 år, småbarn sultet i hjel fordi det ikke var nok mat, livet var hardt og smertefullt. Det er ikke gitt at steinaldertiden er den beste tiden for mennesket.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åj. Jeg ante ikke at det var så mange sterke meninger rundt raw food at det kunne føre til en så lang tråd! Men jeg ville egentlig bare stikke hodet innom for å si at jeg synes raw food er kjempeflott, om man spiser det i tillegg til annen mat. Jeg synes det blir litt dumt å kritisere silje (bak siljesreise) og de som handler supermat/raw food på iherb, dette er produkter mange har svært godt av!

Selv studerer jeg ernæringsfysiologi, går ikke på noen spesiell diett, men ser ingenting galt i å fylle skapene mine med næringsrik og kanskje litt sær mat, så lenge jeg passer på å få i meg alt jeg trenger. Om silje eller noen andre vil ha rare, næringsrike greier med navn dere ikke har hørt før på salaten eller frokostblandingen sin så hva søren er problemet med det? Jeg sier FLOTT at de ønsker å tilføre kroppen vitaminer og mineraler på en naturlig måte, spesielt når man er syk og kroppen trenger noe ekstra. Hvis det er jålete å handle acai, chiafrø etc, er det da jålete å handle kosttilskudd også? Hvorfor ikke? Bare fordi man ønsker noe ekstra for kroppen, men synes det er mer spennende å tilføre dette i det daglige kostholdet?

Det hender jeg stikker innom restauranter her i byen som serverer raw food når jeg ønsker litt variasjon, og dette er helt fantastisk mat. Så utrolig mye næring, farger og kreativitet - for ikke å snakke om HERLIG med kaker som er laget uten sukker, hvetemel etc, men som inneholder masse som er bra for kroppen! I love it :)

Sånn ellers syntes jeg artikkelen som ble postet her om de som spiste utelukkende raw food over lang tid var interessant, men det jeg skriver i dette innlegget handler ikke om de. Det handler om at jeg blir provosert av at jeg ser at så mange latterliggjør de som er mer kreative i matveien enn å kun handle det man finner på Rema 1000. :nei:

Endret av Snop
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er forskningen som sier at Raw Food er bedre enn vanlig sunt kosthold? Er det SÅ stor forskjell så lenge kroppen får det den trenger?

Når man steker, griller maten så mister den vitaminer og næring, samtidig som at nye giftige gasser dannes og det får vi i oss sammen med maten. for ikke å snakke om hva man steker den i.

Alle fremmede stoffer som er tilsatt i maten vi spiser er heller ikke bra. Man må bruke sunn fornuft. Det er ikke snakk om å bare gi kroppen det den trenger, men å la maten få gjøre den største nytten av seg i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men mitt prinsipp er at om man ikke kan spise det rått, så er det ikke for oss. Om man ikke koker det så er det fortsatt bra for oss.

Kroppen din har ikke nytte av råe eggehviter. Det er bortkasta å spise dem, når de ikke er varmebehandlet... Et kokt egg er bare sunt, uansett hva prinsippet ditt måtte være. Dette gjelder en hel del annen mat... Hva med tomater? De er mye sunnere, om de er varmebehandlet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop: Vi kritiserer ikke valget om å spise rå mat. Og slik du nevner det, kombinert med annen mat, så tviler jeg ikke på at det er sunt. Det jeg, og flere andre, reagerer på, er bastante påstander som ikke underbygges av gode argumenter eller kilder. Samt at dokumentasjon på det som går mot det som blir sagt, blir ignorert.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er dette prinsippet? Hvis du mener det er galt prinsipp, så må du da vite hva prinsippet går ut på?

Takker for lenke. Der står at enkelte typer antioksidanter blir delvis ødelagt av koking, og en del gjør ikke. Derfor anbefales de: "Derfor er det alltid en god idé å inkludere råkost i hverdagsmaten – spis gjerne rå grønnsaker som mellommåltid.". Noe jeg er helt enig i. Koking fremmer enkelte næringsstoffer og reduserer andre. Derfor er en kombinasjon av kokt mat og rå mat ypperlig.

Vi er den eneste arten som gjør litt av hvert. Hvem har sagt at steinalderen var den ultimate tiden for mennesket, og at det er målestokken vi skal måle oss etter? I steinalderen levde man til man var 30-40 år, småbarn sultet i hjel fordi det ikke var nok mat, livet var hardt og smertefullt. Det er ikke gitt at steinaldertiden er den beste tiden for mennesket.

Prinsippet er at om man gjør maten bittelittegranne sunnere, så får den en nøkkel. Det er nøkkel prinsippet.

Det blir som at man avvæpner en bevæpnet person ved å ta kniven hans, men han står fortsatt med hagla og granatene. Han er litt mindre bevæpnet, men ja, du skjønner?

Steinalder? Vet ikke hvorfor du nevner det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snop: Vi kritiserer ikke valget om å spise rå mat. Og slik du nevner det, kombinert med annen mat, så tviler jeg ikke på at det er sunt. Det jeg, og flere andre, reagerer på, er bastante påstander som ikke underbygges av gode argumenter eller kilder. Samt at dokumentasjon på det som går mot det som blir sagt, blir ignorert.

Ja, jeg skjønte det :) Jeg forstår også godt at dere reagerer om noen ikke kan forklare seg, og jeg tror det er viktig å ha svært god kunnskap om hvordan en diett fungerer før man begir seg ut på den.

Innlegget mitt handlet først og fremst om at jeg ikke synes man skal latterliggjøre noen bare fordi de handler på iherb og har skapene fulle av "rar mat" :) Det er nemlig et par slike innlegg her, jeg burde gjerne ha quotet dem, men tråden er så laaaang :P

Jeg heier på de som liker å tenke annerledes i matveien - så lenge de vet hva de gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man steker, griller maten så mister den vitaminer og næring, samtidig som at nye giftige gasser dannes og det får vi i oss sammen med maten. for ikke å snakke om hva man steker den i.

Alle fremmede stoffer som er tilsatt i maten vi spiser er heller ikke bra. Man må bruke sunn fornuft. Det er ikke snakk om å bare gi kroppen det den trenger, men å la maten få gjøre den største nytten av seg i kroppen.

Ok. Men hva hvis man feks bruker kokevann fra grønnsaker/kjøtt til sauser da? Og om man har ett normalt sunt kosthold så inneholder jo som regel det endel rå grønnsaker/frukt. Du snakker om sunn fornuft... jeg sier jeg ikke tror fanatisme med å unngå ALT som er kokt/stekt/grillet er særlig sunt. Og HVOR er forskningen på dette? Om du skal overbevise noen om at din måte er så mye bedre enn andres, må du jo ha noe å støtte det på mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Jeg tror ikke så mange her har så store kunnskaper om det de putter i seg heller for å si det sånn. De har nok ikke satt seg inn i sin diett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet er at om man gjør maten bittelittegranne sunnere, så får den en nøkkel. Det er nøkkel prinsippet.

Det blir som at man avvæpner en bevæpnet person ved å ta kniven hans, men han står fortsatt med hagla og granatene. Han er litt mindre bevæpnet, men ja, du skjønner?

Men hva er "bittelittegranne sunnere"?

Jeg slo opp på www.nokkelhullsmerket.no, og fant lenke til følgende detaljerte forskrift:

http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-20090617-0665.html

Mer skal det ikke til for å kunne sette seg litt inn i hva man påstår, og dermed bli mer troverdig.

Steinalder? Vet ikke hvorfor du nevner det?

Ok, så hvilken tidsepoke for menneskene tenker du på? Og hva baserer du det utvalget på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Jeg tror ikke så mange her har så store kunnskaper om det de putter i seg heller for å si det sånn. De har nok ikke satt seg inn i sin diett heller.

Og hvis det er noe jeg ikke har satt meg skikkelig inn i, så starter jeg ikke en tråd hvor jeg bastant påstår at min overbevisning er mer riktig enn hva tiår med forskning på emnet viser. Du må gjerne spise rå mat, og du må gjerne mene selv at det er sunnest, du må gjerne la være og sette deg inn kosthold og ernæring - problemet kommer først når du starter tråder med påstander du ikke har belegg for, tviholder på dem, angriper de som kommer med motargumenter, samt ignorerer kilder som viser noe annet enn din synsing.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på en tidsepoke, hvorfor er du oppsatt på det?

vi har en forfader som var rå veganer som het australopithecus, og gorillaen er også det. Og våre andre slektinger i primatfamilien. Og alle andre planteetere på jorda..

Rå mat spiser alle dyr, kjøttetere og planteetere. Unntatt oss og husdyra våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg gjentar...

Ok. Men hva hvis man feks bruker kokevann fra grønnsaker/kjøtt til sauser da? Og om man har ett normalt sunt kosthold så inneholder jo som regel det endel rå grønnsaker/frukt. Du snakker om sunn fornuft... jeg sier jeg ikke tror fanatisme med å unngå ALT som er kokt/stekt/grillet er særlig sunt. Og HVOR er forskningen på dette? Om du skal overbevise noen om at din måte er så mye bedre enn andres, må du jo ha noe å støtte det på mener jeg.

Og for en som tidligere har vært innom ortoreksi, kan jeg love deg at jeg vet hva maten jeg putter i munnen inneholder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også de eneste som kjører bil og har den komplekse samfunnsstrukturen vi har i dag. Slik jeg ser det, så er det irrelevant om andre dyr gjør det vi gjør (ellers er det mye vi må slutte med). Det som er relevant for et sunt kosthold, er om vi får i oss alle de næringsstoffer vi trenger på en sunn måte. Om andre dyr koker maten eller ikke har ingenting å si. Det som betyr noe er næringsinnholdet i maten, kokt eller ikke kokt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj. Jeg ante ikke at det var så mange sterke meninger rundt raw food at det kunne føre til en så lang tråd! Men jeg ville egentlig bare stikke hodet innom for å si at jeg synes raw food er kjempeflott, om man spiser det i tillegg til annen mat. Jeg synes det blir litt dumt å kritisere silje (bak siljesreise) og de som handler supermat/raw food på iherb, dette er produkter mange har svært godt av!

Selv studerer jeg ernæringsfysiologi, går ikke på noen spesiell diett, men ser ingenting galt i å fylle skapene mine med næringsrik og kanskje litt sær mat, så lenge jeg passer på å få i meg alt jeg trenger. Om silje eller noen andre vil ha rare, næringsrike greier med navn dere ikke har hørt før på salaten eller frokostblandingen sin så hva søren er problemet med det? Jeg sier FLOTT at de ønsker å tilføre kroppen vitaminer og mineraler på en naturlig måte, spesielt når man er syk og kroppen trenger noe ekstra. Hvis det er jålete å handle acai, chiafrø etc, er det da jålete å handle kosttilskudd også? Hvorfor ikke? Bare fordi man ønsker noe ekstra for kroppen, men synes det er mer spennende å tilføre dette i det daglige kostholdet?

Det hender jeg stikker innom restauranter her i byen som serverer raw food når jeg ønsker litt variasjon, og dette er helt fantastisk mat. Så utrolig mye næring, farger og kreativitet - for ikke å snakke om HERLIG med kaker som er laget uten sukker, hvetemel etc, men som inneholder masse som er bra for kroppen! I love it :)

Sånn ellers syntes jeg artikkelen som ble postet her om de som spiste utelukkende raw food over lang tid var interessant, men det jeg skriver i dette innlegget handler ikke om de. Det handler om at jeg blir provosert av at jeg ser at så mange latterliggjør de som er mer kreative i matveien enn å kun handle det man finner på Rema 1000. :nei:

Jeg er ikke negativ til å være kreativ i matveien. Jeg er ikke negativ til å spise rå mat generelt. Men jeg er negativ til å KUN spise rå mat. Jeg spiser da massevis av rå grønnsaker selv, men jeg koker og steker de også. Jeg er generelt negativ til diett/livsstil som utelukker en hel del matvarer uten noe belegg for å gjøre det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opptaket av gulrøttene blir annerledes når det er kokt.

Nå tar du frem innlegg som omhandler mengden av antioksidanter og/eller næringsstoffer i ulike produkter. Men utdyp gjerne hva du tenker på, for jeg vet ikke noe særlig mye om hva som blir annerledes når det gjelder kokte vs. rå gulrøtter. Jeg spiser stort sett rå, da det smaker bedre, men har finhakkede i f.eks.kjøttsauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...