Gå til innhold

Raw food er da ikke matjåleri, ærlig talt.


TuridS

Anbefalte innlegg

Ja man lager alt fra bunnen av med rå mat. Man kan lage supper, kaker, brød, pizza, melk, kaker, ja alt man kan tenke seg.

Bare det blir laget uten ovn, men man bruker dehydrator istedet om det trengs. ellers blir det bare laget for hånd for det meste.

Den derre dehydratoren er jo helt naturlig.. Er den ikke? Er ikke det en form for bearbeiding da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Offensive Pie

Troen på denne type bevegelse, HAHAHHAHAHAHA ja og den skal jeg liksom ta seriøst. LOL :) Aldri i livet.

Les rapporten, det er fascinerende (og litt skremmende) stoff! Har du en kommentar til de andre forskningsrapportene jeg linket til? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man lager alt fra bunnen av med rå mat. Man kan lage supper, kaker, brød, pizza, melk, kaker, ja alt man kan tenke seg. Bare det blir laget uten ovn, men man bruker dehydrator istedet om det trengs. ellers blir det bare laget for hånd for det meste.

Jeg vil nesten tørre å påstå at mitt kort reiste kosthold er langt sunnere, en mat som er blitt sendt rundt hele kloden og som du ikke vet 100% hvordan er dyrket frem.. så da kan jo du fortelle meg hvorfor mitt kosthold med variert sunn mat er SÅÅÅ mye verre en ditt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den derre dehydratoren er jo helt naturlig.. Er den ikke? Er ikke det en form for bearbeiding da?

Tullprat! Dehydrert mat kommer rett fra naturen... Det må den jo gjøre, fordi hu skriver at naturen ikke mener at vi skal bearbeide maten vår.

Det er ganske morsomt, for posesupper er faktisk bare tørka mat :fnise:

Endret av Yme
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den derre dehydratoren er jo helt naturlig.. Er den ikke? Er ikke det en form for bearbeiding da?

Nei. Gi deg. Den trekker ut vann litt etter litt. Kan gjøre det samme i sola men da tar det jævlig lang tid skjønner du.. Tørking kvalifiserer ikke som bearbeiding sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at vi tvert imot bruker svært mye tid på å lære hvordan vi skal lese (nye) forskningsrapporter og lærer oss i aller høyeste grad å tenke selv. Faktisk bruker vi et helt semester på hovedsaklig dette nå. Men nå kan jeg så klart ikke snakke for alle skolene i landet.

Dessverre er det en gigantisk misoppfatning ute og går om at staten dikterer hva vi skal tenke, også når vi går ut i arbeidslivet. Sånn er det altså ikke! :) Men dessverre finnes det jo ensporede mennesker både her og der.

Endret av Kosemose
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Gi deg. Den trekker ut vann litt etter litt. Kan gjøre det samme i sola men da tar det jævlig lang tid skjønner du.. Tørking kvalifiserer ikke som bearbeiding sånn sett.

Det er sånn de lager posesupper også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Gi deg. Den trekker ut vann litt etter litt. Kan gjøre det samme i sola men da tar det jævlig lang tid skjønner du.. Tørking kvalifiserer ikke som bearbeiding sånn sett.

Så da er posesuppe greit da?? Og tørket kjøtt?

Og ovnen gjør jo ikke noe annet enn sola den heller. Man kan steke egg på solvarm asfalt vetu.. :gjeiper:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Gi deg. Den trekker ut vann litt etter litt. Kan gjøre det samme i sola men da tar det jævlig lang tid skjønner du.. Tørking kvalifiserer ikke som bearbeiding sånn sett.

Nei, er du gal! Da kunne du jo ikke benyttet deg av det. Det er vel ingen her som ikke har forstått at et sett regler gjelder for deg, et annet for oss som ikke "tror"...

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja samme med posesupper, bare der er det mye annet dritt. Tomatsuppe er ikke bare tørket tomat, barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja samme med posesupper, bare der er det mye annet dritt. Tomatsuppe er ikke bare tørket tomat, barn.

BRA FORMULERT! må si du virker svært intelligent og gjennom tenkt :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja samme med posesupper, bare der er det mye annet dritt. Tomatsuppe er ikke bare tørket tomat, barn.

Man får kjøpt feks tomatsuppe, som bare er tørket tomat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja samme med posesupper, bare der er det mye annet dritt. Tomatsuppe er ikke bare tørket tomat, barn.

Du kan spare deg for å ty til hersketeknikker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

TS:

Du setter opp en rekke dikotomier som ikke har rot i virkeligheten. For eksempel:

Rå mat vs. varmebehandlet mat

Rå mat vs. lavkarbo

Rå mat vs. halvfabrikata og junkfood

Rå mat og "uren mat"

Faktum er at så å si alle har rå mat som en del av kostholdet sitt. De tar seg et eple eller en gulrot, drikker appelsinjuice, spiser nøtter, råkostsalat og andre salater med rå ingredienser, de spiser bær rett fra busken, samt sashimi, carpaccio og biff tartar, osv, osv. Det er INGEN som mener at rå mat ikke er bra. Det at man spiser kokte gulrøtter utelukker ikke at man også spiser dem rå av og til. Og om man er lavkarbofantast (noe jeg selv ikke er, bare så det er sagt), spiser man for eksempel gjerne en del nøtter og avokado. Og selv de mest tilsetningsstoffspekkede fiskekaker ledsages noen ganger av råkostsalat.

Det er altså ikke det at folk mener rå mat er usunt/ikke bra for helsa at folk reagerer her. Men derimot standpunktet ditt om at at hele dietten skal bestå av rå ingredienser. Og det er jo noe helt annet.

For øvrig, bare for å komme med et eksempel, så er det slik at dersom man BÅDE spiser rå tomater OG kokte tomater (f.eks. i form av tomatsaus), så får man i seg flere næringsstoffer enn om man bare spiser rå tomater. Og slik er det for flere andre matvarer også.

Endret av Ludovie
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ja samme med posesupper, bare der er det mye annet dritt. Tomatsuppe er ikke bare tørket tomat, barn.

Men hvorfor kan man ikke koke ting? Om det er så farlig kan man jo bare bruke kraften som basis for saus ol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja samme med posesupper, bare der er det mye annet dritt. Tomatsuppe er ikke bare tørket tomat, barn.

Er det noen barn her, så må det vel være deg, kjære lille? :)

Kan du ikke snart komme med noe dokumentasjon på at dette raw food-greiene dine er det eneste saliggjørende da? Og les rapporten som ble lagt frem om disse som gikk voldsomt ned i vekt og mistet menstruasjonen og kom så med argumenter på hvorfor det skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man lager alt fra bunnen av med rå mat. Man kan lage supper, kaker, brød, pizza, melk, kaker, ja alt man kan tenke seg.

Bare det blir laget uten ovn, men man bruker dehydrator istedet om det trengs. ellers blir det bare laget for hånd for det meste.

Men da kan man umulig spise annet enn lunken eller kald mat, for varm mat går vel ei?

Og hva med drikke? Drikker du ikke ting som har blitt varmet opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke snakke til meg om "tro". Du har sikkert din egne kristne lille tro. For meg er det enda villere.

Jøss, jeg trodde du hadde ignorert meg?

Beklager å måtte skuffe, lille venn, det er ikke mye tro i meg, verken kristen eller annen.

Det er nok du som er fanatikeren her, og som vi vet, fantatisme kommer det sjelden noe godt ut av!

:heks:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...