challenger Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #101 Skrevet 18. januar 2012 Fordi det kan være nyttig å være i stand til å spise mat, nettopp når det kommer til situasjoner der man må spise av høflighet, eller ikke har noe annet alternativ. Etter å ha lest noen av svarene her inne stemmer jeg for obligatorisk førstegangstjeneste også blant kvinner, for makan til små-prinsesser har jeg aldri sett maken til.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. januar 2012 #102 Skrevet 18. januar 2012 Jo, og da har jeg takket meget pent tilbudet, men sagt at jeg dessverre spiste før jeg kom. Så sitter jeg der skrubbsulten. Men det er mitt valg. De som inviterer meg på middag (hvor det ikke er spontant gjort) vet at jeg er kresen og hva jeg ikke liker, så der har det aldri vært noe problem. jøss da var de snille om de hørte på det.. Noen er jo kom igjen spis nå du er så tynn du trenger det, kom igjen bare spis. Heldigvis har jeg stort sett likt maten i slike tilfeller men blitt så mett at jeg nesten var kvalm. Måtte si fra ti ganger før de hørte når jeg sa jeg var mett. Men om man er på besøk hos noen som ikke maser da så kan det jo være en ide å spise litt før man går, slik at man ikke sitter der sulten.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. januar 2012 #103 Skrevet 18. januar 2012 Jo, og da har jeg takket meget pent tilbudet, men sagt at jeg dessverre spiste før jeg kom. Så sitter jeg der skrubbsulten. Men det er mitt valg. De som inviterer meg på middag (hvor det ikke er spontant gjort) vet at jeg er kresen og hva jeg ikke liker, så der har det aldri vært noe problem. jøss da var de snille om de hørte på det.. Noen er jo kom igjen spis nå du er så tynn du trenger det, kom igjen bare spis. Heldigvis har jeg stort sett likt maten i slike tilfeller men blitt så mett at jeg nesten var kvalm. Måtte si fra ti ganger før de hørte når jeg sa jeg var mett. Men om man er på besøk hos noen som ikke maser da så kan det jo være en ide å spise litt før man går, slik at man ikke sitter der sulten.
Green Lady Skrevet 18. januar 2012 #104 Skrevet 18. januar 2012 Skjønte du ikke den egentlig? Selvfølgelig liker man ikke alt. Man må jo bli vant til det først. Men smaksløkene dine er ikke bestemt alene av genene dine og noe man ikke kan gjøre noe med. Men spytter man ut det første man ikke liker er det klart man aldri vender seg på noe annet. Det er som å trene en muskel. Det gjør vondt de første gangene, men kroppen vender seg faktisk til det. Tror du har hatt det litt for enkelt rett og slett. nei, nå er jeg trøtt på å diskutere med noen som åpenbart ikke er over småunget stadiet. Isted var jeg trassig tenåring, nå er på småungestadiet.. Føles det godt å bli litt usaklig i argumentasjonen din? Når noen har strevd for å lage gratis mat til meg, så spiser jeg det ja, enten det er godt eller ikke. Ærlig talt, hva slags prinsesse er du egentlig? Som nevnt, spontane middagsinvitasjoner, hvis det lages mat jeg ikke liker, sier jeg pent takk, men, nei takk, jeg har nettopp spist. Er det planlagt, vet de som har invitert meg at jeg er kresen, og har enda til gode å bli servert en matrett jeg ikke liker. Det har ingenting med prinsessefaktorer å gjøre i det hele tatt. Hvorfor har folk et stort problem med at andre mennesker ikke har lyst til å spise ting de ikke liker?
Gjest Nenya82 Skrevet 18. januar 2012 #105 Skrevet 18. januar 2012 Så mange som blir provosert av andres matvaner.Merkelig. Jeg husker at det var veldig mye tvang med mat når jeg var liten.Greit nok at man skal smake på ting,men om man absolutt ikke liker noe så mener jeg at tvang ikke er en riktig metode.Husker at jeg for eksempel ikke likte middagspølser,men jeg måtte spise opp ALT og det uansett hvor lenge det tok.Syns det blir litt feil,og jeg er enig i at man heller kan prøve å lage ting som man ikke liker på en annen måte også blir det (kanskje) godt. For eksempel så er kokt fisk helt jævlig mens stekt fisk er veldig godt. Smaken min har forandret seg mye siden jeg var yngre og derfor prøver jeg stadig vekk ting som jeg ikke likte før.Tomat for eksempel.Hatet det før,nå elsker jeg det og har det omtrent til middag hver dag.Andre ting som sjampinjong det liker jeg fortsatt ikke. Jeg kommer til å spise det jeg liker siden man faktisk har mange valgmuligheter,og det er ikke sånn at man absolutt må spise alt.Får i meg nok næring jeg for jeg har valgmuligheten til å velge og vrake når det gjelder råvarer og hvordan jeg vil sette dem sammen.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. januar 2012 #106 Skrevet 18. januar 2012 Så mange som blir provosert av andres matvaner.Merkelig. Jeg husker at det var veldig mye tvang med mat når jeg var liten.Greit nok at man skal smake på ting,men om man absolutt ikke liker noe så mener jeg at tvang ikke er en riktig metode.Husker at jeg for eksempel ikke likte middagspølser,men jeg måtte spise opp ALT og det uansett hvor lenge det tok.Syns det blir litt feil,og jeg er enig i at man heller kan prøve å lage ting som man ikke liker på en annen måte også blir det (kanskje) godt. For eksempel så er kokt fisk helt jævlig mens stekt fisk er veldig godt. Smaken min har forandret seg mye siden jeg var yngre og derfor prøver jeg stadig vekk ting som jeg ikke likte før.Tomat for eksempel.Hatet det før,nå elsker jeg det og har det omtrent til middag hver dag.Andre ting som sjampinjong det liker jeg fortsatt ikke. Jeg kommer til å spise det jeg liker siden man faktisk har mange valgmuligheter,og det er ikke sånn at man absolutt må spise alt.Får i meg nok næring jeg for jeg har valgmuligheten til å velge og vrake når det gjelder råvarer og hvordan jeg vil sette dem sammen. Enig med deg, jeg tror sjansen er større for at folk blir kresne derosm de har vokst opp med å assosiere mat med noe negativt som tvang.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #107 Skrevet 18. januar 2012 Jeg driter i grunnen hva andre spiser, men jeg hadde aldri vært sammen med en som er så sær som mange her er. Jeg hadde heller aldri invitert noen på besøk igjen hvis de sa at de ikke likte maten jeg hadde laget uten å smake på den. All mat kan smake forskjellig. Jeg er faktisk glad for at jeg måtte smake på all maten på bordet som liten. Nå er det flere ting jeg har lært meg å like, og jeg spiser garantert masse som ser ekkelt ut, men som smaker godt. Jeg har selvfølgelig mine småting som jeg ikke liker, men det er småting, og det eneste jeg ikke klarer å svelge er oliven og hermetisk frukt. Det jeg derimot ikke skjønner, det er hvorfor folk syns det er greit å velge bort fisk, grønnsaker og andre ting de ikke liker når de vet at kroppen trenger det? Vet om en som bare spiser type pizza, spagetti og nugatti. Han er likblek, skikkelig skraltynn, mørke ringer under øynene og veldig stygg hud. Huden er ikke kvisete, den er bare stygg. Skjoldete liksom. Ellers takk. Et måltid vitamin-piller er faktisk ikke godt nok! 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. januar 2012 #108 Skrevet 18. januar 2012 Jeg driter i grunnen hva andre spiser, men jeg hadde aldri vært sammen med en som er så sær som mange her er. Jeg hadde heller aldri invitert noen på besøk igjen hvis de sa at de ikke likte maten jeg hadde laget uten å smake på den. All mat kan smake forskjellig. Jeg er faktisk glad for at jeg måtte smake på all maten på bordet som liten. Nå er det flere ting jeg har lært meg å like, og jeg spiser garantert masse som ser ekkelt ut, men som smaker godt. Jeg har selvfølgelig mine småting som jeg ikke liker, men det er småting, og det eneste jeg ikke klarer å svelge er oliven og hermetisk frukt. Det jeg derimot ikke skjønner, det er hvorfor folk syns det er greit å velge bort fisk, grønnsaker og andre ting de ikke liker når de vet at kroppen trenger det? Vet om en som bare spiser type pizza, spagetti og nugatti. Han er likblek, skikkelig skraltynn, mørke ringer under øynene og veldig stygg hud. Huden er ikke kvisete, den er bare stygg. Skjoldete liksom. Ellers takk. Et måltid vitamin-piller er faktisk ikke godt nok! Greia er vel at man skal lære barn at ting som allment er ansett for å være vondt faktisk er godt. F eks kan man få ungene til å delta i matlaginga, for mat de har vært med på å lage selv er det større sannsynlighet for at de vil spise og. Tror det er viktig å ikke formidle negative holdninger om mat til unger.
Saunet Skrevet 18. januar 2012 #109 Skrevet 18. januar 2012 Så lenge det er vin på bordet har jeg ingen problemer med å fake at jeg liker maten. Hjelper så innmari å drepe den ekle smaken av enkelte retter.
Aspera Skrevet 19. januar 2012 #110 Skrevet 19. januar 2012 Da jeg var liten var jeg ofte på besøk til min tante og onkel. Jeg ble alltid tvunget til å spise maten selv om jeg ikke likte den og jeg husker én episode hvor jeg ikke fikk være med alle de andre i svømmehallen fordi jeg ikke klarte å spise opp potetene mine. Jeg gråt og gråt. Det endte med at jeg aldri ville besøke dem noe særlig mer, og har egentlig ikke noe forhold til dem den dag i dag. Det skal også sies at jeg fremdeles HATER poteter. Det er det kvalmeste jeg vet. Jeg har jevnlig prøvd å smake på det, også med tilbehør, men jeg bare brekker meg og det vil ikke ned. Det er en fin blanding av smak og konsistens, jeg ikke pomfritt heller for eksempel. Det er én ting at man burde smake på maten, men liker man det ikke burde andre respektere det! 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #111 Skrevet 19. januar 2012 Da jeg var liten var jeg ofte på besøk til min tante og onkel. Jeg ble alltid tvunget til å spise maten selv om jeg ikke likte den og jeg husker én episode hvor jeg ikke fikk være med alle de andre i svømmehallen fordi jeg ikke klarte å spise opp potetene mine. Jeg gråt og gråt. Det endte med at jeg aldri ville besøke dem noe særlig mer, og har egentlig ikke noe forhold til dem den dag i dag. Mange idiotiske foreldre der ute som tror barn kan læres opp til å like alt. Smaksløkene forandrer og utvikler seg ca hvert 7ende år og noen smaker krever tilvenning / opplæring i tillegg. Feks salater og grønne planter smaker helt jævlig for barn, dette er genetisk og er slik for at barna skal unngå å spise giftige planter ved ett uhell mens voksne som vet hvilke som er OK kan gjøre det. Dette er noe av det verste jeg ser foreldre gjøre mot ungene sine. 2
Gjest Nenya82 Skrevet 19. januar 2012 #112 Skrevet 19. januar 2012 Enig med deg, jeg tror sjansen er større for at folk blir kresne derosm de har vokst opp med å assosiere mat med noe negativt som tvang. Ja,jeg og tror det er en sammenheng der. Tvang gjør egentlig ting bare verre.Det var ikke noe gøy å være den eneste som satt igjen med kald mat og måtte spise noe jeg absolutt ikke likte. Foreldrene mine mente det vel godt,men det gjorde jo bare ting mye verre.
Green Lady Skrevet 19. januar 2012 #113 Skrevet 19. januar 2012 Jeg er faktisk glad for at jeg måtte smake på all maten på bordet som liten. Nå er det flere ting jeg har lært meg å like, og jeg spiser garantert masse som ser ekkelt ut, men som smaker godt. Jeg har selvfølgelig mine småting som jeg ikke liker, men det er småting, og det eneste jeg ikke klarer å svelge er oliven og hermetisk frukt. Så hva hadde du gjort, om jeg hadde bedt deg på middag, og middagen var oliven og hermetisk frukt? For det er sånn det er for oss som ikke liker ting, vi klarer ikke svelge det vi heller.....
Gjest Nenya82 Skrevet 19. januar 2012 #114 Skrevet 19. januar 2012 Jeg driter i grunnen hva andre spiser, men jeg hadde aldri vært sammen med en som er så sær som mange her er. Jeg hadde heller aldri invitert noen på besøk igjen hvis de sa at de ikke likte maten jeg hadde laget uten å smake på den. All mat kan smake forskjellig. Jeg er faktisk glad for at jeg måtte smake på all maten på bordet som liten. Nå er det flere ting jeg har lært meg å like, og jeg spiser garantert masse som ser ekkelt ut, men som smaker godt. Jeg har selvfølgelig mine småting som jeg ikke liker, men det er småting, og det eneste jeg ikke klarer å svelge er oliven og hermetisk frukt. Det jeg derimot ikke skjønner, det er hvorfor folk syns det er greit å velge bort fisk, grønnsaker og andre ting de ikke liker når de vet at kroppen trenger det? Vet om en som bare spiser type pizza, spagetti og nugatti. Han er likblek, skikkelig skraltynn, mørke ringer under øynene og veldig stygg hud. Huden er ikke kvisete, den er bare stygg. Skjoldete liksom. Ellers takk. Et måltid vitamin-piller er faktisk ikke godt nok! De fleste her har jo skrevet at de spiser litt for å være høflig,og de fleste har vel såpass folkeskikk at de ikke sier at maten ikke er god. Javel,men det er jo flott for deg.Alle er desverre ikke like og alle har ikke de samme forutsetningene. Noe som er viktig for meg er at mat er noe positivt,og derfor ser ikke jeg poenget med å presse i meg ting jeg ikke liker når jeg ikke må.Å spise ting jeg ikke er så glad i er noe jeg greier helt fint,og det gjør jeg jo når jeg er på besøk. Det er forsåvidt ikke ofte jeg må takke nei til mat,men kanskje jeg bare har vært heldig også tror jeg de fleste prøver å lage noe som de fleste kan like når de får folk på besøk. Man må jo ikke være så kresen at man ikke får i seg nok næring.Kan jo være sånn at man ikke liker noe,men heller spiser andre ting for å få i seg den samme næringen. Han fyren der hørtes forresten veldig ekstrem ut,så da er det jo ikke rart at han ser sånn ut.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #115 Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes synd på de som har blitt tvunget til å spise ting de ikke liker i barndommen og fått varige men av det. Selv ble jeg nok presset litt, men det har jeg ikke hatt vondt av. Jeg er i dag altetende. Setter veldig stor pris på mat og liker å spise sunt og variert. Synes veldig synd på de som kun kan spise noen få ting. Nå må jeg innrømme at jeg ofte synes sånne folk er irriterende og jeg får ofte en følelse av at de liker oppmerksomheten "kresenheten" deres gir dem. Å være "kresen" betyr ofte å kun like søppelmat og ferdigmat. Litt feil bruk av ordet kresen? I min vennekrets har vi mye middager sammen, mange som er interessert i vin og matlaging. Det er jo også veldig populært i dag. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne vært venner med noen som var "kresne". Jeg hadde ikke greid å akseptere det. 1
Gjest Nenya82 Skrevet 19. januar 2012 #116 Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes synd på de som har blitt tvunget til å spise ting de ikke liker i barndommen og fått varige men av det. Selv ble jeg nok presset litt, men det har jeg ikke hatt vondt av. Jeg er i dag altetende. Setter veldig stor pris på mat og liker å spise sunt og variert. Synes veldig synd på de som kun kan spise noen få ting. Nå må jeg innrømme at jeg ofte synes sånne folk er irriterende og jeg får ofte en følelse av at de liker oppmerksomheten "kresenheten" deres gir dem. Å være "kresen" betyr ofte å kun like søppelmat og ferdigmat. Litt feil bruk av ordet kresen? I min vennekrets har vi mye middager sammen, mange som er interessert i vin og matlaging. Det er jo også veldig populært i dag. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne vært venner med noen som var "kresne". Jeg hadde ikke greid å akseptere det. Er det virkelig det som er å være kresen? At man kun spiser noen få ting og da helst junk food? Ja,jeg syns det er litt feil ord å bruke da.Ser på meg selv som kresen,men jeg spiser variert,er interessert i matlaging og prøver gjerne ut nye ting Jeg ser på meg selv som kresen fordi det er flere ting jeg ikke takler,og i tillegg er jeg nøye på råvarer osv. og altetende kommer jeg aldri til å bli. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #117 Skrevet 19. januar 2012 *snip* Jeg vil nå kalle meg ekstremt kresen men for meg betyr det strengt talt det motsatte av det du beskriver. Jeg spiser ikke NOE junkfood noensinne, ikke ved noen som helst anledning får jeg i meg noe sånt. Og serverer du meg en smakløs og vassen bløtkake eller andre ting jeg ikke syntes noe om så spiser jeg det hele enkelt ikke. Oversteker du kjøttet spiser jeg det kansje men jeg blir direkte sur over å bli server noe sånt og litt trist over at du ødelagte gode råvarer, men mest av alt litt trist på at du ikke klarer å se det selv hvor dårlig det du faktisk serverer er og finne ut hvordan du skal gjøre det bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #118 Skrevet 19. januar 2012 Jeg er kresen i matveien, men jeg er da ikke barnslig for det? Jeg spyr når jeg får i meg ting jeg ikke klarer. Men det er ikke sånn at jeg drar på middag, også sitter jeg å sier "æææsj, det der liker jeg ikke" til vertskapet, sånn som en viss AB her får det til å høres ut som. Det er flaut nok i utgangspunktet, men folk med den holdningen der gjør det enda verre. Faktisk så vil jeg si at det folk med den holdningen som skaper matkresne mennesker. Bestemoren min var et slikt menneske, og som et resultat utviklet jeg spisevegring når jeg var veldig liten. Når jeg endelig ble voksen og endelig kunne bestemme selv så måtte jeg på en måte lære meg å spise på nytt. Noen ting kommer jeg aldri til å spise igjen, uansett hva. Men samtidig så prøver jeg alltid ting minst en gang, gjerne flere (det kan jo hende det var dårlig tilberedt den første gangen o.l.). Jeg leter faktisk etter nye ting å prøve, for jeg er glad i mat og vil på en måte prøve å erstatte det jeg ikke liker med noe godt. Jeg prøver alltid å tvinge i meg ting, selv om jeg ikke liker det, når jeg er er borte på middag o.l. Men er det noe jeg ikke klarer i det hele tatt så tar jeg meg den friheten å la være, og forsyner meg heller av alt det andre. Jeg klager aldri, sier aldri at jeg ikke liker det. Jeg vil helst at det ikke skal legges merke til, fordi det er flaut. Dette er ikke noe jeg har valgt! Om du tror det så kan du ikke være et spesielt reflektert menneske. Og bare sånn til opplysning; alle mennesker har forskjellige smaksløker, det er ikke alltid noe psykisk(selv om det kan være det, i tillegg til at både for eksempel røyk, medisiner og hormoner kan forandre smaken til folk). Du burde slå det opp og lese litt mer om det om du tror det. Dette er jo noe man lærer på ungdomsskolen i naturfag. Husker for eksempel at vi testet solsmaken i en skoletime for moroskyld. Dette er en vitenskapelig test, hvor man får en slags strips som man legger på tunga. Noen vil ikke kjenne den i det hele tatt, mens hos andre vil det nærmest svi og gjøre vondt. Denne testen sier noe om hvor godt du smaker at ost for eksempel har stått ute i sola. Noen vil ikke tenke over det, mens for andre vil det smake forferdelig harskt. Unnskyld utbruddet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #119 Skrevet 19. januar 2012 Er det virkelig det som er å være kresen? At man kun spiser noen få ting og da helst junk food? Ja,jeg syns det er litt feil ord å bruke da.Ser på meg selv som kresen,men jeg spiser variert,er interessert i matlaging og prøver gjerne ut nye ting Jeg ser på meg selv som kresen fordi det er flere ting jeg ikke takler,og i tillegg er jeg nøye på råvarer osv. og altetende kommer jeg aldri til å bli. Beklager! Jeg snakket om de jeg har møtt og kjenner som betegner seg selv som kresne. De liker McDonalds-mat og lignende, spiser mye Toro hjemme, mye frossenpizza og pasta. Trygg og barnslig mat liksom. Lite grønnsaker, lite fersk mat, lite fisk hvis den ikke er frityrstekt. Jeg har respekt for de som bare liker kvalitetsmat laget av gode råvarer! Og det stemmer kanskje ikke at jeg er altetende som jeg skrev, jeg ville faktisk ikke likt å få servert Maxboller, Toro meksikansk gryte eller BigOne med pepperoni. Jeg hadde nok spist littegrann for å være høflig og greid det uten å brekke meg, men ... nei, jeg er nok ikke altetende, men også "kresen" på mitt vis. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #120 Skrevet 19. januar 2012 Husker for eksempel at vi testet solsmaken i en skoletime for moroskyld. Dette er en vitenskapelig test, hvor man får en slags strips som man legger på tunga. Noen vil ikke kjenne den i det hele tatt, mens hos andre vil det nærmest svi og gjøre vondt. Denne testen sier noe om hvor godt du smaker at ost for eksempel har stått ute i sola. Noen vil ikke tenke over det, mens for andre vil det smake forferdelig harskt. Så interessant! Skulle gjerne prøvd den soltesten!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå