Gå til innhold

Dere som er veldig kresne

Fremhevede innlegg

Skrevet

At en anonym bruker på nettet anser meg som en trassig tenåring kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Ja, det er en uting å være kresen i matveien, men når situasjonen først er slik at mine smaksløker er kontruert på den måten, så gjør jeg heller det beste ut av det, og spiser det jeg liker (og dette innebærer også ting som er mindre godt). Hvorfor skal jeg straffe meg selv ved å spise ting som smaker vondt?

Det er da ikke dine smaksløker som er konstruert sånn. Det er hvordan du har brukt dem gjennom livet, herregud. Uff folk har så mye rart for seg. Fordi du er konstruert uten særlig muskler eller kondisjon, skal du altså la vær å trene, fordi du blir støl de par-tre første gangene og ikke helt har vendt deg til det? Denne "jeg er konstruert som jeg er"-holdningen til folk er vel kanskje det første vi som samfunn bør jobbe med.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et vrak av en tråd. Det er visst mange her som føler seg berettiget til å kalle andre egoistiske mens de selv utviser svært liten empati. Selv om DU ikke er kresen, så kan andre være det. Selv om DU ikke brekker deg av mat, gjør andre det.

Jeg brekker meg av folk som kaller andre barnslige fordi de er annerledes enn dem selv. Jeg er vel for kresen på folk.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser ikke en eneste god grunn til at man skal spise ting man ikke liker, og heller ingen grunner til at det skal være barnslig å ikke like all mat.

• Liker 5
Skrevet

hvis man lager god mat og lærer ungene at ting er godt så er sannsynligheten større for at de spiser, om man lager noe crappy og lærer unger at av og til er mat vond men man må spise det likevel, får barna et dårlig forhold til matopplevelser.

Går an å gjøre i utg punktet ikke så gode ting til å bli godt.

:jepp:

Jeg for eksempel kan ikke fordra kokte poteter, men jeg elsker potetmos!

Gjest BettyBoop28
Skrevet

For meg er mat og vanlig høflighet ved matbordet så viktig at hadde de som er så kresne her kommet på middag til meg og oppført seg på den måten, så hadde de aldri blitt invitert igjen. Men det er nok like greit, for de hadde aldri villet komme igjen på besøk hos meg. Jeg gidder ikke forholde meg til voksne som oppfører seg som småunger, og det hadde jeg heller ikke skjult overfor dem.

Nå har jeg ingen slike i min omgangskrets, og det er jo like greit. Da slipper jeg å irritere meg over det jeg anser som uvaner og så slipper de som er kresne å irritere seg over at jeg oppfører meg som om jeg var moren deres ("Det blir ikke dessert på den som ikke spiser minst en bit av hver ting og som ikke spiser opp det som du har tatt til deg på tallerkenen din").

Allergier har jeg all respekt for og vil alltid unngå så langt som mulig å servere ting noen ved middagsbordet er allergiske mot.

er forsåvidt enig, derfor jeg tar små porsjoner og tvinger i meg uten å si noe.

Skrevet

Det er da ikke dine smaksløker som er konstruert sånn. Det er hvordan du har brukt dem gjennom livet, herregud. Uff folk har så mye rart for seg. Fordi du er konstruert uten særlig muskler eller kondisjon, skal du altså la vær å trene, fordi du blir støl de par-tre første gangene og ikke helt har vendt deg til det? Denne "jeg er konstruert som jeg er"-holdningen til folk er vel kanskje det første vi som samfunn bør jobbe med.

Du har fullstendig rett, jeg har bare bestemt meg for å ikke like masse mat. Gosj, for en menneskekjenner du er.... :popcorn:

• Liker 2
Skrevet

Ja jøss, jeg er visst helt utrolig barnslig!

Kos deg med å spise fæl mat da :)

Jeg spiser ikke fæl mat frivelig da vet du, men når jeg er i besøk. Da jeg var i forsvaret fikk vi særvert et aldeles ekkelt brød hver dag, men etterhvert som jeg ble vant til det var det ikke så ille. Det er vel noe med det at når man har vært i forsvaret eller vrt i en situasjon der man kun har hatt det helt nødvendige, blir man smått provosert av noen luxuspregede småjenter som er "kresne" slik at de ikke kan ta en liten portion av maten de blir servert når de er på besøk.

Skrevet

Men det er jo fint at du har tatt deg den friheten da. Da kan du jo for eksempel lære ungee dine at om de ikke liker maten du serverer er det bare å la vær å spise det. Men det er jo ikke helt bra for ungene, så da må de tvinge den i seg, mens du har den friheten til å slippe å spise du ikke liker, så får de se hvor urettferdig verden er i tillegg....Men kanskje du fkk en slik oppvekst der du slapp å spise det du ikke likte og at mor lot deg velge menyen selv?

Hahaha, mamma ble tvunget til å spise fisk hele barndommen, så da hun fikk egne barn tvang hun aldri i dem fisk! Jeg er så glad mamma aldri tvang i oss ting vi ikke likte, man liker det jo ikke noe bedre av å bli tvangsfora med det. Mye bedre å få prøve det hvis man har lyst.

P.S.: Vi hadde ofte to forskjellige middager fordi folk liker forskjellige ting, og det ble folk av oss også ;)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg spiser ikke fæl mat frivelig da vet du, men når jeg er i besøk. Da jeg var i forsvaret fikk vi særvert et aldeles ekkelt brød hver dag, men etterhvert som jeg ble vant til det var det ikke så ille. Det er vel noe med det at når man har vært i forsvaret eller vrt i en situasjon der man kun har hatt det helt nødvendige, blir man smått provosert av noen luxuspregede småjenter som er "kresne" slik at de ikke kan ta en liten portion av maten de blir servert når de er på besøk.

noe som irriterer meg er folk som ikke liker noe men som prøver å lære seg å like det ved å presse det i seg. DEN forstår jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Du spiser da fæl mat frivillig selv om du er på besøk..? :klo: Det er da ingen som tvinger det i det?

Skrevet

Jo du gjør det jo frivillig da. Da ville jeg heller valgt å gå sulten eller funnet et alternativ til maten.

Så vi må i forsvaret for å "lære" oss å ikke være så kresne altså? :sukk:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Du spiser da fæl mat frivillig selv om du er på besøk..? :klo: Det er da ingen som tvinger det i det?

på en måte. Man blir sett på som uhøflig om man ikke rører mat. Har du ikke vært på besøk hos gamle folk som nærmest sitter og presser deg til å spise?

Skrevet

Du har fullstendig rett, jeg har bare bestemt meg for å ikke like masse mat. Gosj, for en menneskekjenner du er.... :popcorn:

Skjønte du ikke den egentlig? Selvfølgelig liker man ikke alt. Man må jo bli vant til det først. Men smaksløkene dine er ikke bestemt alene av genene dine og noe man ikke kan gjøre noe med. Men spytter man ut det første man ikke liker er det klart man aldri vender seg på noe annet. Det er som å trene en muskel. Det gjør vondt de første gangene, men kroppen vender seg faktisk til det. Tror du har hatt det litt for enkelt rett og slett. nei, nå er jeg trøtt på å diskutere med noen som åpenbart ikke er over småunget stadiet.

• Liker 1
Skrevet

Når noen har strevd for å lage gratis mat til meg, så spiser jeg det ja, enten det er godt eller ikke. Ærlig talt, hva slags prinsesse er du egentlig?

• Liker 3
Skrevet

på en måte. Man blir sett på som uhøflig om man ikke rører mat. Har du ikke vært på besøk hos gamle folk som nærmest sitter og presser deg til å spise?

Jo, og da har jeg takket meget pent tilbudet, men sagt at jeg dessverre spiste før jeg kom. Så sitter jeg der skrubbsulten. Men det er mitt valg.

De som inviterer meg på middag (hvor det ikke er spontant gjort) vet at jeg er kresen og hva jeg ikke liker, så der har det aldri vært noe problem.

Skrevet

For et vrak av en tråd. Det er visst mange her som føler seg berettiget til å kalle andre egoistiske mens de selv utviser svært liten empati. Selv om DU ikke er kresen, så kan andre være det. Selv om DU ikke brekker deg av mat, gjør andre det.

Jeg brekker meg av folk som kaller andre barnslige fordi de er annerledes enn dem selv. Jeg er vel for kresen på folk.

Når enkelte er dette langt utover det som fortoner seg som fornuftig,så er

barnslig og umoden de rette ordene,ja...

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Skjønte du ikke den egentlig? Selvfølgelig liker man ikke alt. Man må jo bli vant til det først. Men smaksløkene dine er ikke bestemt alene av genene dine og noe man ikke kan gjøre noe med. Men spytter man ut det første man ikke liker er det klart man aldri vender seg på noe annet. Det er som å trene en muskel. Det gjør vondt de første gangene, men kroppen vender seg faktisk til det. Tror du har hatt det litt for enkelt rett og slett. nei, nå er jeg trøtt på å diskutere med noen som åpenbart ikke er over småunget stadiet.

Det der er ikke helt tilfelle. Det fins masse typer mat man liker første gang man smaker det også. Er ikke sånn at all mat smaker vondt første gang man spiser det. Men smaksløkene utvikler seg jo.

Fins ting man syntes var kjempevondt som liten men så smaker man det igjen som voksen og da er det plutselig godt. Det skjer jo.

Skrevet

Skal si deg det at jeg er mer kresen nå i en alder av 22, enn når jeg var småunge eller tenåring!

Skrevet

noe som irriterer meg er folk som ikke liker noe men som prøver å lære seg å like det ved å presse det i seg. DEN forstår jeg ikke.

Fordi det kan være nyttig å være i stand til å spise mat, nettopp når det kommer til situasjoner der man må spise av høflighet, eller ikke har noe annet alternativ. Etter å ha lest noen av svarene her inne stemmer jeg for obligatorisk førstegangstjeneste også blant kvinner, for makan til små-prinsesser har jeg aldri sett maken til.

• Liker 1
Skrevet

er forsåvidt enig, derfor jeg tar små porsjoner og tvinger i meg uten å si noe.

AB 23:20 her.

Den har jeg all respekt for. Det er i orden. Jeg spiser heller ikke pølser med glede. Men jeg spiser det om det er det som blir servert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...