challenger Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #61 Skrevet 18. januar 2012 Jeg svarer deg ikke på spørsmålet fordi jeg allerede har innsett at jeg snakker på noen med et håpløst utgangspunkt i tankegangen. Du ville ikke forstått det om jeg svarte en gang. Svaret er, fordi du er voksen, og voksenlivet innebærer å gjøre ting man ikke liker. Alt fra å forholde seg til mennesker man ikke tåler trynet på, til å betale skatt, til å vaske sine egne skittende klær. Man kan liksom ikke leve i en boble livet ut der man aldri skal måtte gjøre ting man ikke liker. Bare ordet selv - kresen - betyr jo at man på pur egoisme velger vekk ting som ikke passer seg helt. Barnslig, umodent og korttenkt. Man står fritt til å VELGE hvilken mat man vil spise, man kan ikke velge å ikke betale skatt for eksempel! 4
Gjest Grønnblomst Skrevet 18. januar 2012 #62 Skrevet 18. januar 2012 Jeg svarer deg ikke på spørsmålet fordi jeg allerede har innsett at jeg snakker på noen med et håpløst utgangspunkt i tankegangen. Du ville ikke forstått det om jeg svarte en gang. Svaret er, fordi du er voksen, og voksenlivet innebærer å gjøre ting man ikke liker. Alt fra å forholde seg til mennesker man ikke tåler trynet på, til å betale skatt, til å vaske sine egne skittende klær. Man kan liksom ikke leve i en boble livet ut der man aldri skal måtte gjøre ting man ikke liker. Bare ordet selv - kresen - betyr jo at man på pur egoisme velger vekk ting som ikke passer seg helt. Barnslig, umodent og korttenkt. Synes du høres ut som om du vokste opp under krigen jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #63 Skrevet 18. januar 2012 Jeg svarer deg ikke på spørsmålet fordi jeg allerede har innsett at jeg snakker på noen med et håpløst utgangspunkt i tankegangen. Du ville ikke forstått det om jeg svarte en gang. Svaret er, fordi du er voksen, og voksenlivet innebærer å gjøre ting man ikke liker. Alt fra å forholde seg til mennesker man ikke tåler trynet på, til å betale skatt, til å vaske sine egne skittende klær. Man kan liksom ikke leve i en boble livet ut der man aldri skal måtte gjøre ting man ikke liker. Bare ordet selv - kresen - betyr jo at man på pur egoisme velger vekk ting som ikke passer seg helt. Barnslig, umodent og korttenkt. Jepp.kunne ikke formulert dette bedre selv
Green Lady Skrevet 18. januar 2012 #64 Skrevet 18. januar 2012 Jeg svarer deg ikke på spørsmålet fordi jeg allerede har innsett at jeg snakker på noen med et håpløst utgangspunkt i tankegangen. Du ville ikke forstått det om jeg svarte en gang. Svaret er, fordi du er voksen, og voksenlivet innebærer å gjøre ting man ikke liker. Alt fra å forholde seg til mennesker man ikke tåler trynet på, til å betale skatt, til å vaske sine egne skittende klær. Man kan liksom ikke leve i en boble livet ut der man aldri skal måtte gjøre ting man ikke liker. Bare ordet selv - kresen - betyr jo at man på pur egoisme velger vekk ting som ikke passer seg helt. Barnslig, umodent og korttenkt. Det er ikke et stort bedre utgangspunkt å ikke forstå at folk ikke spiser ting de ikke liker. Som jeg har nevnt tidligere, det er stor forskjell på å spise ting man liker mindre versus det å spise ting man ikke liker. Å sammenligne med skatt og vaske klær er jo helt hinsides, da dette er noe du faktisk må gjøre. Nei, jeg må ikke spise lutefisk. Nei, jeg må ikke spise lungemos. Jeg trenger heller ikke spise brokkoli hvis jeg ikke vil det. Så er jeg tydeligvis en veldig egoistisk person (jamf. at man på pur egoisme velger bort ting). Du har aldri valgt bort ting, du da? 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #65 Skrevet 18. januar 2012 Man står fritt til å VELGE hvilken mat man vil spise, man kan ikke velge å ikke betale skatt for eksempel! Men det er jo fint at du har tatt deg den friheten da. Da kan du jo for eksempel lære ungee dine at om de ikke liker maten du serverer er det bare å la vær å spise det. Men det er jo ikke helt bra for ungene, så da må de tvinge den i seg, mens du har den friheten til å slippe å spise du ikke liker, så får de se hvor urettferdig verden er i tillegg....Men kanskje du fkk en slik oppvekst der du slapp å spise det du ikke likte og at mor lot deg velge menyen selv?
Dragonfly84 Skrevet 18. januar 2012 #66 Skrevet 18. januar 2012 Er jeg på besøk så spiser jeg det jeg får, med mindre det er snakk om valgfritt tilbehør, f.eks. "vil du ha tyttebærsyltetøy?", slik at jeg kan si "nei takk" og så er det fortsatt rimelig høflig. Med salat prøver jeg å fiske litt diskré så jeg unngår det jeg ikke liker, men får jeg det på tallerkenen, så spiser jeg det.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #67 Skrevet 18. januar 2012 Men det er jo fint at du har tatt deg den friheten da. Da kan du jo for eksempel lære ungee dine at om de ikke liker maten du serverer er det bare å la vær å spise det. Men det er jo ikke helt bra for ungene, så da må de tvinge den i seg, mens du har den friheten til å slippe å spise du ikke liker, så får de se hvor urettferdig verden er i tillegg....Men kanskje du fkk en slik oppvekst der du slapp å spise det du ikke likte og at mor lot deg velge menyen selv? Ikke alle har barn. Som voksen bestemmer jeg selv hva jeg skal spise, og hvem jeg skal gå på middagsbesøk til. 1
challenger Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #68 Skrevet 18. januar 2012 Men det er jo fint at du har tatt deg den friheten da. Da kan du jo for eksempel lære ungee dine at om de ikke liker maten du serverer er det bare å la vær å spise det. Men det er jo ikke helt bra for ungene, så da må de tvinge den i seg, mens du har den friheten til å slippe å spise du ikke liker, så får de se hvor urettferdig verden er i tillegg....Men kanskje du fkk en slik oppvekst der du slapp å spise det du ikke likte og at mor lot deg velge menyen selv? Jeg er myndig jeg så jeg bestemmer selv hva jeg skal spise:) Å sammenligne barn med voksne i den situasjonen blir for dumt. Barn trenger diverse vitaminer osv som de får i seg gjennom mat, så der må man være konsekvent. Men er man voksen så står man helt fritt til å velge det man vil spise selv! Ingen kan tvinge meg til å spise fisk feks. Og nei jeg var absolutt ikke bortskjemt i matveien som liten, jeg var pent nødt til å spise grønnsakene mine og diverse.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #69 Skrevet 18. januar 2012 Det er ikke et stort bedre utgangspunkt å ikke forstå at folk ikke spiser ting de ikke liker. Som jeg har nevnt tidligere, det er stor forskjell på å spise ting man liker mindre versus det å spise ting man ikke liker. Å sammenligne med skatt og vaske klær er jo helt hinsides, da dette er noe du faktisk må gjøre. Nei, jeg må ikke spise lutefisk. Nei, jeg må ikke spise lungemos. Jeg trenger heller ikke spise brokkoli hvis jeg ikke vil det. Så er jeg tydeligvis en veldig egoistisk person (jamf. at man på pur egoisme velger bort ting). Du har aldri valgt bort ting, du da? Å være kresen i matveien er en uting. Generelt det å si at man ikke trenger å gjøre det de fleste andre ser på som normal folkeskikk og høflighet er en uting. Det er det som dessverre er så galt med dagens generasjon unge voksne. Det er liksom ikke noe skille mellom holdningene de hadde som barn og holdningene i voksenlivet. Trassige tennåringer livet ut. 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #70 Skrevet 18. januar 2012 Det er ikke et stort bedre utgangspunkt å ikke forstå at folk ikke spiser ting de ikke liker. Som jeg har nevnt tidligere, det er stor forskjell på å spise ting man liker mindre versus det å spise ting man ikke liker. Å sammenligne med skatt og vaske klær er jo helt hinsides, da dette er noe du faktisk må gjøre. Nei, jeg må ikke spise lutefisk. Nei, jeg må ikke spise lungemos. Jeg trenger heller ikke spise brokkoli hvis jeg ikke vil det. Så er jeg tydeligvis en veldig egoistisk person (jamf. at man på pur egoisme velger bort ting). Du har aldri valgt bort ting, du da? De eksemplene du kommer med er nok satt litt på spissen tror jeg,det er nok veldig mange jenter som er fryktelig mer 'kresne' av seg i matveien enn dette... Selvfølgelig kan ikke du svare for de,men tror nok dette er tilfelle...
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #71 Skrevet 18. januar 2012 For meg er mat og vanlig høflighet ved matbordet så viktig at hadde de som er så kresne her kommet på middag til meg og oppført seg på den måten, så hadde de aldri blitt invitert igjen. Men det er nok like greit, for de hadde aldri villet komme igjen på besøk hos meg. Jeg gidder ikke forholde meg til voksne som oppfører seg som småunger, og det hadde jeg heller ikke skjult overfor dem. Nå har jeg ingen slike i min omgangskrets, og det er jo like greit. Da slipper jeg å irritere meg over det jeg anser som uvaner og så slipper de som er kresne å irritere seg over at jeg oppfører meg som om jeg var moren deres ("Det blir ikke dessert på den som ikke spiser minst en bit av hver ting og som ikke spiser opp det som du har tatt til deg på tallerkenen din"). Allergier har jeg all respekt for og vil alltid unngå så langt som mulig å servere ting noen ved middagsbordet er allergiske mot. 1
challenger Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #72 Skrevet 18. januar 2012 Men samtidig så synes jeg ikke det er rett å tvinge i barn noe de absolutt ikke liker, for det finnes faktisk alternativ! 2
The Kitten Skrevet 18. januar 2012 #73 Skrevet 18. januar 2012 Jeg er myndig jeg så jeg bestemmer selv hva jeg skal spise:) Å sammenligne barn med voksne i den situasjonen blir for dumt. Barn trenger diverse vitaminer osv som de får i seg gjennom mat, så der må man være konsekvent. Men er man voksen så står man helt fritt til å velge det man vil spise selv! Ingen kan tvinge meg til å spise fisk feks. Og nei jeg var absolutt ikke bortskjemt i matveien som liten, jeg var pent nødt til å spise grønnsakene mine og diverse. Voksne trenger også vitaminer og mineraler, men hvordan du får i deg dette, er opp til deg. 1
Green Lady Skrevet 18. januar 2012 #74 Skrevet 18. januar 2012 Å være kresen i matveien er en uting. Generelt det å si at man ikke trenger å gjøre det de fleste andre ser på som normal folkeskikk og høflighet er en uting. Det er det som dessverre er så galt med dagens generasjon unge voksne. Det er liksom ikke noe skille mellom holdningene de hadde som barn og holdningene i voksenlivet. Trassige tennåringer livet ut. At en anonym bruker på nettet anser meg som en trassig tenåring kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Ja, det er en uting å være kresen i matveien, men når situasjonen først er slik at mine smaksløker er kontruert på den måten, så gjør jeg heller det beste ut av det, og spiser det jeg liker (og dette innebærer også ting som er mindre godt). Hvorfor skal jeg straffe meg selv ved å spise ting som smaker vondt? 1
challenger Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #75 Skrevet 18. januar 2012 Voksne trenger også vitaminer og mineraler, men hvordan du får i deg dette, er opp til deg. Nettopp!
challenger Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #76 Skrevet 18. januar 2012 At en anonym bruker på nettet anser meg som en trassig tenåring kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Ja, det er en uting å være kresen i matveien, men når situasjonen først er slik at mine smaksløker er kontruert på den måten, så gjør jeg heller det beste ut av det, og spiser det jeg liker (og dette innebærer også ting som er mindre godt). Hvorfor skal jeg straffe meg selv ved å spise ting som smaker vondt? Kunne ikke sagt det bedre selv!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #77 Skrevet 18. januar 2012 Jeg sier aldri at jeg ikke liker ditt eller datt når jeg får det servert hos andre, men det er et par ting som aldri vil bli servert hos meg... Klarer som regel å trykke ned litt av det jeg ikke liker (unntak: sauekjøtt i alle varianter), og hvis jeg er heldig kan jeg spise mye av f.eks. poteter, grønnsaker og saus slik at ingen legger merke til det. For å sitere min nevø (15 år): "Å bli voksen er å spise ting du egentlig ikke liker, og si at det er godt!" Han fikk seg ikke til å fortelle ei gammel tante at han ikke kan fordra tomater. Hun hadde jo brukt masse tid på å lage fine smørbrød til ham. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #78 Skrevet 18. januar 2012 Jeg er myndig jeg så jeg bestemmer selv hva jeg skal spise:) Å sammenligne barn med voksne i den situasjonen blir for dumt. Barn trenger diverse vitaminer osv som de får i seg gjennom mat, så der må man være konsekvent. Men er man voksen så står man helt fritt til å velge det man vil spise selv! Ingen kan tvinge meg til å spise fisk feks. Og nei jeg var absolutt ikke bortskjemt i matveien som liten, jeg var pent nødt til å spise grønnsakene mine og diverse. Og voksne trenger ikke vitaminer? Poenget er at barn gjerne har en tendens til å rebelle mot foreldre som behandler dem urettferdig i forhold til seg selv. Man kan ikke som voksen drive å ha et umodent syn på penger å forvente at barna skal få et modent, fornuftig syn på det. Om du forteller ungene dine at de må spise ditt og datt fordi du har bestemt det, mens du kan hoppe over ting du ikke liker, har du egentlig bare lært dem at det du sier er tull og tøys og at du utøver makt på fordi du er voksen. Litt det samme som foreldre som sitter der med hendene godt plantet rundt pakke nummer to og forteller dem hvor farlig røyk er. Hjelper lite. Se heller på signalene du sender ut. Håper du innser selv hvor barslig du er nå. God natt.
challenger Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #79 Skrevet 18. januar 2012 Og voksne trenger ikke vitaminer? Poenget er at barn gjerne har en tendens til å rebelle mot foreldre som behandler dem urettferdig i forhold til seg selv. Man kan ikke som voksen drive å ha et umodent syn på penger å forvente at barna skal få et modent, fornuftig syn på det. Om du forteller ungene dine at de må spise ditt og datt fordi du har bestemt det, mens du kan hoppe over ting du ikke liker, har du egentlig bare lært dem at det du sier er tull og tøys og at du utøver makt på fordi du er voksen. Litt det samme som foreldre som sitter der med hendene godt plantet rundt pakke nummer to og forteller dem hvor farlig røyk er. Hjelper lite. Se heller på signalene du sender ut. Håper du innser selv hvor barslig du er nå. God natt. Ja jøss, jeg er visst helt utrolig barnslig! Kos deg med å spise fæl mat da 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. januar 2012 #80 Skrevet 18. januar 2012 Men det er jo fint at du har tatt deg den friheten da. Da kan du jo for eksempel lære ungee dine at om de ikke liker maten du serverer er det bare å la vær å spise det. Men det er jo ikke helt bra for ungene, så da må de tvinge den i seg, mens du har den friheten til å slippe å spise du ikke liker, så får de se hvor urettferdig verden er i tillegg....Men kanskje du fkk en slik oppvekst der du slapp å spise det du ikke likte og at mor lot deg velge menyen selv? hvis man lager god mat og lærer ungene at ting er godt så er sannsynligheten større for at de spiser, om man lager noe crappy og lærer unger at av og til er mat vond men man må spise det likevel, får barna et dårlig forhold til matopplevelser. Går an å gjøre i utg punktet ikke så gode ting til å bli godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå