Gå til innhold

Dere som er veldig kresne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en VELDIG kresen person, det er mye "vanlig" mat jeg absolutt ikke kan fordra. Meget sær i matveien, men har ingen allergier eller noe.

Så til dere som er like kresen som meg; hvis dere er invitert bort, eller plutselig får servert mat hos andre folk(venner, familie osv). Spiser dere uansett hvis det er noe dere absolutt ikke liker? Hva gjør dere hvis ikke?

Jeg sliter nemlig med dette. Nå vet jo de fleste i min krets hvor kresen jeg er da så hvis jeg blir invitert på middag så vet de at de må forhøre seg om jeg liker det, eller i det minste varsle på forhånd hva som blir servert.

Men plutselig så dukker det jo opp litt sånn "spontan-serveringer" da, der man kansje ikke ventet helt å få servert mat. Og da er jeg faktisk så "frekk" at jeg enten ikke spiser, eller til nød tar litt tilbehør(grønnsaker eller noe i den duren) om det er "spisende":P

Nå har det seg sånn at det er enkelte ting jeg ikke takler å spise uansett liksom, hadde jeg presset det i meg hadde jeg garantert brekt meg til jeg hadde kasta opp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvis det ikke er så ille at maten gjør meg dårlig. Noen ting takler jeg bare ikke, f.eks. reker. Det går ikke ned uansett. Men som regel klarer jeg å få ned i hvert fall noe av det som serveres.

Skrevet

Som nesten-kresen spiser jeg stort sett hva som blir servert. Om jeg ikke klarer å få det ned kommer jeg med en (sikkert gjennomsiktig!) unnskyldning. Men jeg gjør hva jeg kan for å holde folkeskikk.

Om noen vil servere noe brutalt, tar jeg den humoristiske veien og håper det går, om ikke burde de jo ikke servere noe så grotesk (da snakker jeg om øyne, innvoller, testikler eller ekstremt uvanlige dyr).

Møtte en dame fra Eritrea og tro meg, de bruker å tilberede ting...anderledes enn hva vi er vant til her i Norden. Og jeg fikk en kjempestor porsjon og ved 1. bit trodde jeg at jeg skule kaste opp. Men av høflighet klarte jeg å få mye (synes jeg selv) ned og unnskyldte med at jeg allerede hadde spist forinnen...

Skrevet

Har jo lyst til å være så høflig som mulig, det er jo ikke for at de lager fæl mat liksom:s Jeg bare klarer ikke enkelte ting, feks fisk og potet, begynner å brekke meg som f og må til slutt kaste opp!

Forslag til høflige "unnskyldninger"? Nå er det veldig sjelden jeg får servert fisk da for stort sett alle vet at det er et stort no-no for meg:p

Skrevet

Jeg er like kresen som deg, og vet at jeg bryter meg hvis jeg prøver å presse ned noe jeg VET jeg ikke liker.. Jeg prøver å smake på ting jeg aldri har smakt før hvis jeg er hos noen jeg kjenner veldig godt, hvis ikke så sier jeg høflig nei-takk jeg er ikke sulten. Eller at jeg har litt vondt i magen e.l. Jeg kommer meg hvertfall unna på en høflig måte og det blir alltid respektert.

Finnes ikke noe verre enn å spise mat man ikke liker, fysj!

Skrevet

Jeg er VELDIG sær og sliter med det selv. Det er ikke smaker jeg sliter med, men konsistens. For eksempel så sliter jeg veldig med vanlige ting som appelsin og jordbær. Jeg kan godt suge ut safta, men klarer ikke tygge det uten å brekke meg :P

Sliter også litt med kjøtt. Om jeg spiser kjøtt og plutselig får en seig fettbit eller brusk eller bein så går det galt. Dette har jeg erfart på den kjipe måten :fnise: skulle på middag hos ekskjæresten min og møte foreldrene for første gang, vi spiste biff. Plutselig kom det en seig bit som jeg ikke klarte å tygge, og plutselig så kom alt opp igjen. Herregud så flaut!

Av den grunn så lar jeg helst være å spise ting jeg vet jeg ikke klarer. Også tar jeg alt annet, liker det meste av grønnsaker osv. Jeg har "heldigvis" en del allergier, så hender jeg skylder på det om det er mulig. Synes uansett det er slitsomt å være sånn, blir jo litt flau over meg selv innimellom også. Men prøver så godt jeg kan!

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ofte tilbehøret om det serveres noe jeg absolutt ikke liker!! :)

Skrevet

Hva slags mat er dere kresen på da? Er forskjell på å være kresen på bedre mat, dvs man bare spiser ferske reker, og ikke reker i lake. Eller mat som ikke har vært fryst, eller økologisk kjøtt.

Og så har vi den andre varianten da som vanligvis ikke liker østers, blåskjell, kaviar, oliven, snegler, og som ikke smaker på ny mat fordi de "ikke liker det". Det er den "harry" varianten av å være kresen. Jeg vil ikke opphøye det til å være kresen engang, men mer tilbakestående smaksløker.

• Liker 4
Skrevet

Haha, ja det er vondt det. Men om ikke annet funker for meg, prøver jeg å se den humoristiske siden av det. Å se meg med venner ogeller andre hvor jeg prøver å presse ned det som like gjerne kunne være bæsj eller oppkast og likevel smile. Bare tanken om det får meg til å distansere fra den ekstremt ubehagelige opplevelsen og få meg til å om ikke annet smile av meg selv og situasjonen.

Skrevet

Jeg spiser bare hos folk som kjenner meg godt nok til å servere noe jeg klarer å spise :)

Skrevet

Jeg spiser alltids litt, av høflighet. Men de fleste vet hvor sær jeg er, og spør i forkant om det går bra med middagen. Dersom de SKAL ha det, spør de om det er noe jeg ønsker istedet.

Skrevet

AB#6 her igjen. Jeg prøver såklart å være så høflig som mulig, men føler meg litt kjip for det. Men hva kan man gjøre? Jeg tror nok at de fleste vil foretrekke at du spiser det du liker, fremfor at du brekker deg osv. Tenker ihvertfall sånn selv.

Skrevet

Jeg er like kresen som deg, og vet at jeg bryter meg hvis jeg prøver å presse ned noe jeg VET jeg ikke liker.. Jeg prøver å smake på ting jeg aldri har smakt før hvis jeg er hos noen jeg kjenner veldig godt, hvis ikke så sier jeg høflig nei-takk jeg er ikke sulten. Eller at jeg har litt vondt i magen e.l. Jeg kommer meg hvertfall unna på en høflig måte og det blir alltid respektert.

Finnes ikke noe verre enn å spise mat man ikke liker, fysj!

Takker du ja til å komme i middagsbesøk, for så å si at du ikke er sulten? :klo:

Eller tenkte du kanskje på spontane invitasjoner?

Skrevet

Jeg er VELDIG sær og sliter med det selv. Det er ikke smaker jeg sliter med, men konsistens. For eksempel så sliter jeg veldig med vanlige ting som appelsin og jordbær. Jeg kan godt suge ut safta, men klarer ikke tygge det uten å brekke meg :P

Sliter også litt med kjøtt. Om jeg spiser kjøtt og plutselig får en seig fettbit eller brusk eller bein så går det galt.

Hahaha! AKKURAT sånn er jeg og! Godt å høre det ikke bare er meg! :fnise:

Skrevet

Godt å se at det er flere som er kresne :fnise:

Hadde en episode her en dag hos svigers, da visste vi ikke at det skulle bli servert mat. Selvfølgelig var det noe jeg ikke likte, så jeg tok bare bittelitt tilbehør. Følte at de skulte litt på meg for at jeg ikke spiste, spesielt siden jeg rett før klaget over hvor sulten jeg var og ikke hadde spist noe som helst den dagen:p

Får jo veldig dårlig samvittighet, men klarer jeg det ikke så klarer jeg det ikke! Føler det blir litt sånn at folk tar seg nær av det når man ikke vil spise maten de har laget:(

Skrevet

Takker du ja til å komme i middagsbesøk, for så å si at du ikke er sulten? :klo:

Eller tenkte du kanskje på spontane invitasjoner?

Tenkte selvfølgelig på spontane invitasjoner. Beklager hvis jeg ikke har lest godt nok før jeg svarte :fnise:

Skrevet

Hva slags mat er dere kresen på da? Er forskjell på å være kresen på bedre mat, dvs man bare spiser ferske reker, og ikke reker i lake. Eller mat som ikke har vært fryst, eller økologisk kjøtt.

Og så har vi den andre varianten da som vanligvis ikke liker østers, blåskjell, kaviar, oliven, snegler, og som ikke smaker på ny mat fordi de "ikke liker det". Det er den "harry" varianten av å være kresen. Jeg vil ikke opphøye det til å være kresen engang, men mer tilbakestående smaksløker.

Som jeg sa over her så sliter jeg ikke smaker, men konsistensen. Men må nesten si meg enig med deg for det. Jeg elsker å prøve ny mat :) Og blir like glad hver gang jeg finner nye ting jeg klarer å spise. For eksempel var jeg overlykkelig første gang jeg smakte oliven og avokado, og fant ut at jeg klarte å spise det. Er hele tiden på leting etter "ny" mat som jeg klarer å få ned.

Skrevet

Godt å se at det er flere som er kresne :fnise:

Hadde en episode her en dag hos svigers, da visste vi ikke at det skulle bli servert mat. Selvfølgelig var det noe jeg ikke likte, så jeg tok bare bittelitt tilbehør. Følte at de skulte litt på meg for at jeg ikke spiste, spesielt siden jeg rett før klaget over hvor sulten jeg var og ikke hadde spist noe som helst den dagen:p

Får jo veldig dårlig samvittighet, men klarer jeg det ikke så klarer jeg det ikke! Føler det blir litt sånn at folk tar seg nær av det når man ikke vil spise maten de har laget:(

Huff, det er så fælt! Visst får man dårlig samvittighet, men hva skal man gjøre da?? Hehe.

Gjest Nenya82
Skrevet

Jeg er veldig kresen på hva jeg spiser,men jeg spiser som regel litt når jeg er borte hos andre på besøk.

Tar en liten porsjon for å være høflig,og begynner folk å mase om at "nå,må du spise" så sier jeg bare at jeg er mett.

Man merker det fort om jeg syns at maten er god.Da forsyner jeg meg gjerne flere ganger,og du ser det på hele meg at jeg syns det er godt :fnise:

Har litt problemer når jeg er på besøk hos svigers.Maten der er sjeldent så veldig god,men jeg sier jo selvsagt ikke det og er alltid høflig og spiser det de serverer der så lenge det ikke er noe jeg absolutt ikke får ned.

Skrevet

Huff, det er så fælt! Visst får man dårlig samvittighet, men hva skal man gjøre da?? Hehe.

Ja ikke sant? Det skal ikke være lett å være kresen gitt:p

Noen ganger misunner jeg de som er altetende og kan spise hva som helst uten å rynke på nesa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...