Mooria Skrevet 16. januar 2012 #141 Skrevet 16. januar 2012 Her er det ikke TS som er ufordragelig. Hvordan klarer du å trekke dette ut av TS' innlegg? Snakk om å finne på ting. Og du som har barn selv, burde vite at ingenting er "garantert" med babyer. Jeg har i hvert fall aldri hørt om en baby som ikke kan sitte i bil. Om den blir sulten og gråter, så er det vel bare å stoppe å gi den mat. Og om den ikke liker å kjøre bil, neivel, men noen ganger må man dessverre det. Ja, jeg har barn selv, og har kjørt bil med barn maaange ganger. Både korte og lange turer. Og tenk, de har overlevd hver gang! Og ja, jeg oppfatter TS som veldig selvopptatt og egoistisk. Om du ikke er enig, så er det ditt problem, vi har alle forskjellige meninger tydeligvis.
Harlekin Skrevet 16. januar 2012 #142 Skrevet 16. januar 2012 Jeg har i hvert fall aldri hørt om en baby som ikke kan sitte i bil. Om den blir sulten og gråter, så er det vel bare å stoppe å gi den mat. Og om den ikke liker å kjøre bil, neivel, men noen ganger må man dessverre det. Ja, jeg har barn selv, og har kjørt bil med barn maaange ganger. Både korte og lange turer. Og tenk, de har overlevd hver gang! Og ja, jeg oppfatter TS som veldig selvopptatt og egoistisk. Om du ikke er enig, så er det ditt problem, vi har alle forskjellige meninger tydeligvis. Jeg har hørt om mange tilfeller, deriblant mitt eget barn. Selvfølgelig overlever de, men det finnes barn som hater å kjøre bil, hylskriker og faktisk er en trafikkfare. Jeg sier ikke at TS' barn blir slik, men det kan skje. Når TS faktisk har strukket seg lenger enn hun har trengt i en lang periode, kan jeg ikke skjønne hvorfor eks-mannen ikke kan strekke seg i en periode som kan bli svært slitsom for TS. Det er slett ikke egoistisk å prøve å finne andre løsninger som kan lette tilværelsen. Hvorfor skal TS ikke be om litt hjelp? Hun har jo åpenbarn vært behjelpelig selv. 1
skruf Skrevet 16. januar 2012 #143 Skrevet 16. januar 2012 Nyfødte skal ikke sitte så lenge i bilsete, det er ikke anbefalt for ryggen.
Gjest Bandit Skrevet 16. januar 2012 #144 Skrevet 16. januar 2012 Ja, for 2 timer er jo veldig langt... Ehhh... ja? Jeg ville iallefall aldri flyttet så langt unna.
Gjest Annaires Skrevet 16. januar 2012 #145 Skrevet 16. januar 2012 Nyfødte skal ikke sitte så lenge i bilsete, det er ikke anbefalt for ryggen. Bare tull. Med dagens fine bilseter finnes det ingen forskning som tilsier at det er skadelig. Dette er informasjon vi fikk fra fysioterapeuter/leger for å informere nybakte foreldre om på barsel.
Mooria Skrevet 16. januar 2012 #146 Skrevet 16. januar 2012 Nyfødte skal ikke sitte så lenge i bilsete, det er ikke anbefalt for ryggen. Link til seriøse kilder, takk?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #147 Skrevet 16. januar 2012 Nyfødte skal ikke sitte så lenge i bilsete, det er ikke anbefalt for ryggen. Må det sitte hele veien da? kan jo ligge?
Kontormus Skrevet 16. januar 2012 #148 Skrevet 16. januar 2012 Hjelpe meg, skulle tro at hver og en av dere personlig ble pålagt å kjøre!! Egentlig så burte foreldrene være såpass gode venner at de kan hjelpe hverandre når det trengs. Det er barnet som vinner på det. Og for alt vi vet kan det hende at far også får en baby i framtiden slik at han trenger litt velvilje fra mor. Men det dere krangler om nå, har vært diskutert her før: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=488662
skruf Skrevet 16. januar 2012 #149 Skrevet 16. januar 2012 Link til seriøse kilder, takk? Skal jeg gi deg nr til fysioterapauten vi hadde til minstejenta da hun var nyfødt?
Gjest True Khaleesi Skrevet 16. januar 2012 #150 Skrevet 16. januar 2012 Bilstol er ikke skadelig for ryggen, men for barn med respirasjonsproblemer kan det være farlig å kjøre bil pga at barnet ikke greier å rette opp ryggen slik som voksne.
Mooria Skrevet 16. januar 2012 #151 Skrevet 16. januar 2012 Skal jeg gi deg nr til fysioterapauten vi hadde til minstejenta da hun var nyfødt? Ja gjør det, så skal jeg gi deg nr til alle spesialister jeg kjenner til som sier det motsatte.
skruf Skrevet 16. januar 2012 #152 Skrevet 16. januar 2012 Ja gjør det, så skal jeg gi deg nr til alle spesialister jeg kjenner til som sier det motsatte. Gjør det du! Senest forrige uke så var det en kollega av meg som nettopp fikk baby som måtte låne sikkerhetsnett til å feste babybag baki bilen fordi de skulle kjøre langt og babyen ikke skulle sitte så lenge.......og hun er allmennlege og hadde fått samme beskjed som jeg fikk.
Mooria Skrevet 16. januar 2012 #153 Skrevet 16. januar 2012 Gjør det du! Senest forrige uke så var det en kollega av meg som nettopp fikk baby som måtte låne sikkerhetsnett til å feste babybag baki bilen fordi de skulle kjøre langt og babyen ikke skulle sitte så lenge.......og hun er allmennlege og hadde fått samme beskjed som jeg fikk. Jeg gidder ikke bruke mer tid på å dra ut denne diskusjonen, du er tydeligvis en sånn som ikke tåler å høre at du tar feil. Når det gjelder vognbag bak i bilen, så burde da virkelig en lege burde vite bedre enn å utsette en baby for noe sånt! Aldri i livet om jeg hadde gjort det, da hadde jeg mye heller brukt bilsete eller blitt hjemme.
skruf Skrevet 16. januar 2012 #154 Skrevet 16. januar 2012 Jeg gidder ikke bruke mer tid på å dra ut denne diskusjonen, du er tydeligvis en sånn som ikke tåler å høre at du tar feil. Når det gjelder vognbag bak i bilen, så burde da virkelig en lege burde vite bedre enn å utsette en baby for noe sånt! Aldri i livet om jeg hadde gjort det, da hadde jeg mye heller brukt bilsete eller blitt hjemme. Du er nok ikke hakket bedre selv....(bilbagen fikk hun leie av forsikringsselskapet....skikkelig useriøst ja).
Greengrass Skrevet 16. januar 2012 #155 Skrevet 16. januar 2012 Ehhh... ja? Jeg ville iallefall aldri flyttet så langt unna. Jeg synes iallfall ikke 2 timer er spesielt langt unna. (Digresjon: det er samme avstanden som vi har til nærmeste fødestue..) Jeg mener ikke det er ideelt, langt ifra, men vi vet altså ikke bakgrunnen for at faren i dette tilfellet valgte å flytte tilbake til hjemplassen. (Antar det er hjemplassen, i og med at foreldre hans bor der..) Uansett er det ikke dette saken dreier seg om, han har flyttet for mange år siden, og en avtale om kjøring bør fortsatt gjelde, selv om en av partene får et nytt barn. 1
Mooria Skrevet 16. januar 2012 #156 Skrevet 16. januar 2012 Du er nok ikke hakket bedre selv....(bilbagen fikk hun leie av forsikringsselskapet....skikkelig useriøst ja). Jada, forsikringselskapet tjener vel kanskje penger på å leie ut da. Jeg skal legge ut noen linker her så fort jeg får tid.. Det er faktisk livsfarlig å la barn ligge i vognbag i bil.. Helt utrolig at mennesker som er så lite opplyst har ansvar for små barn!
Gjest Bandit Skrevet 16. januar 2012 #157 Skrevet 16. januar 2012 Uansett er det ikke dette saken dreier seg om, han har flyttet for mange år siden, og en avtale om kjøring bør fortsatt gjelde, selv om en av partene får et nytt barn. Selv om det blir ekstra vanskelig for barnemor i en periode, og selv om hun har loven i hånda? Og selv om det var HAN som valgte å flytte såpass langt unna? Selvsagt har dette en innvirkning på situasjonen.
Gjest Chickpea Skrevet 16. januar 2012 #158 Skrevet 16. januar 2012 Når TS faktisk har strukket seg lenger enn hun har trengt i en lang periode, kan jeg ikke skjønne hvorfor eks-mannen ikke kan strekke seg i en periode som kan bli svært slitsom for TS. Det er slett ikke egoistisk å prøve å finne andre løsninger som kan lette tilværelsen. Hvorfor skal TS ikke be om litt hjelp? Hun har jo åpenbarn vært behjelpelig selv. Helt enig! Far får null sympati fra meg i denne saken, han valgte selv å flytte langt fra barnet og dermed fraskrive seg alt ansvar for barnets vel og ve i hverdagen, jeg tviler på at han brydde seg så altfor mye om hvordan akkurat det påvirket mors hverdag.. I utgangspunktet er det dessuten samværsforelder som skal hente/levere, men mor har vært grei og stillt opp allikevel og kjørt halve veien hver gang. Noe hun absolutt ikke måtte. At de har avtalt å gjøre det slik hittil betyr ikke heller at det ikke kan endres på, jeg regner med at mor trodde også far skulle stille opp i barnets hverdag når de valgte å få barn, men nei, han valgte å flytte 2 timer unna når det ble slutt og dermed lasse alt ansvaret på henne. Med andre ord, ting forendrer seg. Nå trenger hun at han stiller opp ekstra hverannen helg i en kortere periode, noe han selvsagt ikke gidder, enda det er noe hun selv gjør ellers hver eneste dag resten av året. For å imøtekomme han, har hun til og med tilbydd at han betaler mindre bidrag i den perioden det gjelder, for her er det ikke snakk om resten av livet men noen få måneder. Og folk synes HUN er urimelig???? Ja, det er kjipt å kjøre i 2x 4 timer hverannen helg, men det er ingenting sammenlignet med all tiden mor bruker på barnet uten avlastning fra far, fordi han valgte å flytte fra barnet og regelrett drite i det ansvaret som følger å bli foreldre.
Greengrass Skrevet 16. januar 2012 #159 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Selv om det blir ekstra vanskelig for barnemor i en periode, og selv om hun har loven i hånda? Og selv om det var HAN som valgte å flytte såpass langt unna? Selvsagt har dette en innvirkning på situasjonen. Med loven i hånda?? #Reglene om deling av reisekostnader ved samvær står i barneloven § 44. Foreldre som ikke avtaler noe annet skal dele på kostnadene til samværsreiser. Fordelingen skal skje i forhold til størrelsen på inntektene deres. Hovedregelen kan unntaksvis fravikes dersom det foreligger særlige grunner som gjør en annen fordeling rimelig. Dersom en av partene mener at det foreligger særlige grunner, kan han eller hun reise sak for fylkesmannen eller for forlilksrådet. Særlige grunner betyr at det skal mye til for å få fastsatt en annen fordeling, f. eks. at det foreligger store inntektsforskjeller mellom partene samtidig som reisekostnadene er høye." Endret 16. januar 2012 av Greengrass
Mooria Skrevet 16. januar 2012 #160 Skrevet 16. januar 2012 Du er nok ikke hakket bedre selv....(bilbagen fikk hun leie av forsikringsselskapet....skikkelig useriøst ja). http://www.tryggtrafikk.no/Kollisjonstester+og+babybag.b7C_wtHK4J.ips http://www.tryggtrafikk.no/Spedbarn+usikret+hjem+fra+sykehus.b7C_wBHKY6.ips http://www.tryggtrafikk.no/Lovlig,+men+livsfarlig+sikring+av+barn.b7C_wJrY4P.ips http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article249059.ece http://forbrukerportalen.no/produkter/7879/ http://www.dinside.no/314926/baby-i-bil-bag-boxette-eller-barnesete Her kan du jo bare lese selv.. I tillegg står det i flere av disse artiklene at bilstol IKKE er farlig for ryggen. Så neste gang du uttaler deg om noe, så sørg for å ha peiling på hva du snakker om! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå