Gjest True Khaleesi Skrevet 15. januar 2012 #81 Skrevet 15. januar 2012 Det er jammen ikke rart folk har problemer med å samarbeide om småting når folk kan bli så opprørte på nett. Synes du virkelig dette er verdt å ødelegge samarbeidet med far om? En trenger ikke å ødelegge samarbeidet, men et godt samarbeid går også ut på å ofre seg litt når den andre har behov for det. En annen gang kan det være han som trenger ekstra hjelp, f.eks hvis han plutselig blir pappa på ny. Det er ifølge loven han som har ansvaret for henting og slikt. Selvfølgelig bør den andre hjelpe så godt som mulig, men når det ikke lar seg gjøre pga visse livsendringer så må far i dette tilfellet kanskje revurdere boplass.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #82 Skrevet 15. januar 2012 Det er jammen ikke rart folk har problemer med å samarbeide om småting når folk kan bli så opprørte på nett. Synes du virkelig dette er verdt å ødelegge samarbeidet med far om? Men hvorfor er det bare bostedsforelderen som skal sørge for godt samarbeidsklima og være fleksibel og grei? Har ikke samværsforedre noe ansvar for at samværet skal gå greit og også være den som gir litt ekstra i perioder? Samværforelder har jo tydligvis ingen praktiske grunner som hindrer han i å være litt grei og fleksibel, han bare vil/gidder ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #83 Skrevet 15. januar 2012 I og med at mor i utgangspunktet har inngått en avtale med far om å kjøre halve veien, har hun jo hatt en forståelse for at det blir langt å kjøre for en av dem (far) annen hver helg. Men nå er det plutselig ikke det lengre? Og hvorfor svarer ikke ts på hvor gammelt barnet er om om det ikke kan ta buss eller tog deler av eller hele veien? 1
Gjest Elvisibsen Skrevet 15. januar 2012 #84 Skrevet 15. januar 2012 En trenger ikke å ødelegge samarbeidet, men et godt samarbeid går også ut på å ofre seg litt når den andre har behov for det. En annen gang kan det være han som trenger ekstra hjelp, f.eks hvis han plutselig blir pappa på ny. Det er ifølge loven han som har ansvaret for henting og slikt. Selvfølgelig bør den andre hjelpe så godt som mulig, men når det ikke lar seg gjøre pga visse livsendringer så må far i dette tilfellet kanskje revurdere boplass. Du leste vel TS sitt svar hvor hun sa det kom ikke på tale å hjelpe far om han skulle bli far igjen? Det er ganske tydelig fra TS sine svar at hun Ikke kommer til å gi noe ekstra hjelp en annen gang slik du ser ut til å tro.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #85 Skrevet 15. januar 2012 Du leste vel TS sitt svar hvor hun sa det kom ikke på tale å hjelpe far om han skulle bli far igjen? Det er ganske tydelig fra TS sine svar at hun Ikke kommer til å gi noe ekstra hjelp en annen gang slik du ser ut til å tro. Hvorfor skal hun det når han ikke gidder hjelpe henne litt? Jeg gidder heller ikke gjøre noe ekstra for folk som aldri kommer til å gjengjelde det når jeg trenger det fordi de ikke gidder. Forøvrig synes jeg godt han kunne kjørt litt ekstra, tross alt tar hun vare på deres felles barn og for all den ekstra kjøring og arbeid det innebærer tviler jeg på at hun får noen kompensasjon... 1
Gjest Ibsensbarn Skrevet 15. januar 2012 #86 Skrevet 15. januar 2012 Hvorfor skal hun det når han ikke gidder hjelpe henne litt? Jeg gidder heller ikke gjøre noe ekstra for folk som aldri kommer til å gjengjelde det når jeg trenger det fordi de ikke gidder. Forøvrig synes jeg godt han kunne kjørt litt ekstra, tross alt tar hun vare på deres felles barn og for all den ekstra kjøring og arbeid det innebærer tviler jeg på at hun får noen kompensasjon... Hun sa at hun kom ikke til å hjelpe han selv om han hjalp henne nå. Hun mener at hun hjelper han allerede og har rett på hjelp fra han og hans familie. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #87 Skrevet 15. januar 2012 Men hvorfor er det bare bostedsforelderen som skal sørge for godt samarbeidsklima og være fleksibel og grei? Har ikke samværsforedre noe ansvar for at samværet skal gå greit og også være den som gir litt ekstra i perioder? Samværforelder har jo tydligvis ingen praktiske grunner som hindrer han i å være litt grei og fleksibel, han bare vil/gidder ikke. Men nå vil han jo engang ikke det, selv om man kan mene sitt om det. (Jeg synes ikke det er så urimelig av ham, faktisk. Det er stor forskjell på to timer i bil og fire, og det er nå engang ikke han som har fått barn her. Det nye barnet, og følgene det har for hva man har tid til og ikke, er bare TS' og samboerens ansvar, ikke fars. Man kan like gjerne si at TS er vrang, for hennes argument er jo primært at hun ikke vil kjøre med baby.) Da er spørsmålet hva TS kan gjøre i den situasjonen hun nå er i, og hva som er smartest mtp samarbeidsklima fremover. Og det mener jeg ikke er å stå på sitt og tvinge gjennom en løsning som passer henne best. Hun får det sikkert til, men spørsmålet er om det er verdt det for noen korte måneders skyld? Det er ikke noe rett og galt her, spørsmålet er om man vil tenke langsiktig eller kortsiktig. Å svelge kameler er uansett ikke noe nytt for dem med delt omsorg, skulle jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #88 Skrevet 15. januar 2012 Han har jo også valgt å få et barn med ts og valgt å bli samværsforelder flere timer unna. Skal han ikke trenge å ta ansvar for det? Kan ikke han svelge noen kameler? Egentlig er det irrelevant hvorfor ts ikke vil kjøre mer, for folk henger seg veldig opp i at hun har stiftet ny familie, for det er faktisk fars problem at han har flyttet avgårde. Hun har hjulpet han i årevis med ekstra kjøring og nå viser det seg at hennes velvillighet overhodet ikke har lønnet seg for henne. Til syvende og sist er det barnet det går ut over, men det er faktisk like mye fars skyld. Dessverre er det sånn at mange fedre vet at mødrene er villige til å gjøre nesten hva som helst og svelge kjempekameler for barnet skyld, så de gidder sjelden gi noe ekstra.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #89 Skrevet 15. januar 2012 Nei jeg er ikke det, for dette kan ikke bli en situasjon som er snudd på hodet. Han ville i såfall blitt pappa, og dermed ikke avhengig av amming f.eks. Han har også en familie som kan avlaste, det har ikke jeg. Det dreier som om hvem som har de fleste mulighetene for å få dette til, de har definitivt han. Jeg har kjørt halve veien i en årrekke, og kommer til å kjøre igjen, men først etter at babyen er blitt så stor at den kan bli hjemme med eventuell pappa (som jobber annenhver helg) eller barnevakt. Hva skjer med deg om du skulle bli alene? Du er trassen. Hvorfor må baby være hjemme? Er naturligå ha barna i bilen? Du er klar over hvor mange timer du skisserer for oss nå? Når er barnet stort nok? Hvor lenge kan ikke du være bort fra barnet pga amming? Det er snakk om annenhver helg,og du skal kjøre i to timer. Du er klar over hva du gjør med det største barnet ditt nå? Og er det rart det blir konflikter? jeg har ikke hørt noen prioriterer slik du gjør. Slik du skriver,så kan ikke du dra til frisøren, vennetur på byen i to timer. Vet du hva...du er litt av en person som er j...selvsentrert Hva pokker gjør du om du føder i besøkshelgen? du har jo ingen til å passe barnet du har hjemme. .......Beg. å tru det er en trolletråd. F...ikke mat trollet 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #90 Skrevet 15. januar 2012 Hva skjer med deg om du skulle bli alene? Du er trassen. Hvorfor må baby være hjemme? Er naturligå ha barna i bilen? Du er klar over hvor mange timer du skisserer for oss nå? Når er barnet stort nok? Hvor lenge kan ikke du være bort fra barnet pga amming? Det er snakk om annenhver helg,og du skal kjøre i to timer. Du er klar over hva du gjør med det største barnet ditt nå? Og er det rart det blir konflikter? jeg har ikke hørt noen prioriterer slik du gjør. Slik du skriver,så kan ikke du dra til frisøren, vennetur på byen i to timer. Vet du hva...du er litt av en person som er j...selvsentrert Hva pokker gjør du om du føder i besøkshelgen? du har jo ingen til å passe barnet du har hjemme. .......Beg. å tru det er en trolletråd. F...ikke mat trollet ... og ellers har du det bra? 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #91 Skrevet 15. januar 2012 Han har jo også valgt å få et barn med ts og valgt å bli samværsforelder flere timer unna. Skal han ikke trenge å ta ansvar for det? Kan ikke han svelge noen kameler? Egentlig er det irrelevant hvorfor ts ikke vil kjøre mer, for folk henger seg veldig opp i at hun har stiftet ny familie, for det er faktisk fars problem at han har flyttet avgårde. Hun har hjulpet han i årevis med ekstra kjøring og nå viser det seg at hennes velvillighet overhodet ikke har lønnet seg for henne. Til syvende og sist er det barnet det går ut over, men det er faktisk like mye fars skyld. Dessverre er det sånn at mange fedre vet at mødrene er villige til å gjøre nesten hva som helst og svelge kjempekameler for barnet skyld, så de gidder sjelden gi noe ekstra. Og hva er løsningen din på situasjonen? Når far nå nekter?
Gjest Annaires Skrevet 15. januar 2012 #92 Skrevet 15. januar 2012 Men babyen tar da ikke skade av hverken to timer i bil, eller to timer borte fra mamma. Man har da både flaske og kopp/nebb. Så jeg ser ikke helt hvorfor avtalen dere allerede har ikke kan fortsette. 1
littslitennå Skrevet 15. januar 2012 #93 Skrevet 15. januar 2012 Hei, og takk for mange svar. Ser at det er mange hårsåre menn her...... ufine syns jeg ikke vi behøver å bli, ser ikke helt nødvendigheten av det. Jeg samarbeider så langt jeg kan, har gjort i alle år, det har vært rettsak og meklinger. Far er faktisk pålagt å kjøre mer enn han gjør, det samme med bidrag. Han skal egentlig betale mer enn han gjør. M.a.o er det faktisk ikke jeg som er den som ikke samarbeider. Jeg kjører halve veien fordi jeg vet det er langt å kjøre og jeg tror det er det beste for min datter. Alderen hennes nevnes ikke, da det er uvesentlig. Buss/tog er også vanskelig da hun må bytte tog to ganger, buss tre... Vi vet hvor pålitelige offentlig transport er så dette vil jeg enn så lenge ikke utsette henne for. DESSUTEN, så vil det oppleves som straff for henne og få en lillebror! Jeg ser at dette er noe som angasjerer og mener derfor at det her burde være klarere regler, loven sier at samværsforelder har ansvar for å bringe/hente, MEN det kommer ann på avstand. I vårt tilfelle er avstanden for stor slik at dette skal deles. Noe jeg finner rimelig, men akkurat nå er vi i en situasjon hvor jeg ikke får gjort det. Jeg vil ikke la barn nr to være "pendlerbaby" og jeg vet heller ikke hvordan denne babyen vil bli. Ikke alle babyer er slik at man kan reise fra em over litt tid eller ta de med. Barnefaren stiller selvsagt så ofte han kan, både med kjøring og henting, og pass av sitt eget barn!
littslitennå Skrevet 15. januar 2012 #94 Skrevet 15. januar 2012 (endret) ... og ellers har du det bra? Endret 15. januar 2012 av littslitennå
Gjest True Khaleesi Skrevet 15. januar 2012 #95 Skrevet 15. januar 2012 Hei, og takk for mange svar. Ser at det er mange hårsåre menn her...... ufine syns jeg ikke vi behøver å bli, ser ikke helt nødvendigheten av det. Jeg samarbeider så langt jeg kan, har gjort i alle år, det har vært rettsak og meklinger. Far er faktisk pålagt å kjøre mer enn han gjør, det samme med bidrag. Han skal egentlig betale mer enn han gjør. M.a.o er det faktisk ikke jeg som er den som ikke samarbeider. Jeg kjører halve veien fordi jeg vet det er langt å kjøre og jeg tror det er det beste for min datter. Alderen hennes nevnes ikke, da det er uvesentlig. Buss/tog er også vanskelig da hun må bytte tog to ganger, buss tre... Vi vet hvor pålitelige offentlig transport er så dette vil jeg enn så lenge ikke utsette henne for. DESSUTEN, så vil det oppleves som straff for henne og få en lillebror! Jeg ser at dette er noe som angasjerer og mener derfor at det her burde være klarere regler, loven sier at samværsforelder har ansvar for å bringe/hente, MEN det kommer ann på avstand. I vårt tilfelle er avstanden for stor slik at dette skal deles. Noe jeg finner rimelig, men akkurat nå er vi i en situasjon hvor jeg ikke får gjort det. Jeg vil ikke la barn nr to være "pendlerbaby" og jeg vet heller ikke hvordan denne babyen vil bli. Ikke alle babyer er slik at man kan reise fra em over litt tid eller ta de med. Barnefaren stiller selvsagt så ofte han kan, både med kjøring og henting, og pass av sitt eget barn! Alderen hennes er egentlig veldig vesentlig mtp at hun kanskje kan ta offentlig transport? Men er enig med deg i at babyer er ulike. Ikke enig egentlig, det er jo et faktum. Jeg hadde ikke en kjørebaby, så denne avtalen deres hadde IKKE fungert særlig gunstig her i gården. 1
altflyter Skrevet 15. januar 2012 #96 Skrevet 15. januar 2012 Det er han som har flyttet langt unna.... Da bør det være hans eget ansvar
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2012 #97 Skrevet 15. januar 2012 Hvis far velger å bosette seg to timer unna sitt eget barn og i tillegg tilbringer annenhver helg med barnet skulle det bare mangle at han ikke skulle stille opp litt ekstra hvis det skulle trenges. Det er TS som har den daglige omsorgen med barnet, som må følge opp skolegang, stille opp på foreldremøter på kveldene, kjøre til og fra treninger, aktiviteter eller til venner gjennom en ellers helt sikkert travel hverdag mens far får solskinnshelgene annehver helg. TS får nå et nytt barn og har sagt i fra om at det kan bli vanskelig å få til kjøring. Hvorfor i all verden skal ikke far da by til litt ekstra for å se sitt eget barn? 1
littslitennå Skrevet 15. januar 2012 #98 Skrevet 15. januar 2012 Alderen hennes er egentlig veldig vesentlig mtp at hun kanskje kan ta offentlig transport? Men er enig med deg i at babyer er ulike. Ikke enig egentlig, det er jo et faktum. Jeg hadde ikke en kjørebaby, så denne avtalen deres hadde IKKE fungert særlig gunstig her i gården. Hun er for ung til at hun får ta tog alene, snakket med en konduktør om dette ig han sa at de ikke ville ta ansvaret, ved eventuell "buss for tog" da måtte hun klare seg selv, det vil gjøre henne veldig engstelig. (Iflg NSB skal barnet være 13, hun er ikke det)
Cannavaro Skrevet 15. januar 2012 #99 Skrevet 15. januar 2012 Enig med GG over her.....som ansvarlig far, og når man først har samværstid med datteren sin så hadde jeg pinadø kjørt de 4 timene...det er samværstid det også. I et større perspektiv så er jo tross alt den tida de har sammen kvalitetstid. Slik ville jeg følt det. Jeg synes det er merkelig at fyren er lite samarbeidsvillig rundt dette. Spesielt om det også gjelder for kun noen måneder. Det å verdsette tiden man får med datteren skulle være det overordnede målet her (uansett om man sitter i en bil eller ei...). Men jada, folk er tydelig forskjellige i sine prioriteringer. Man får da prioritere det man synes er viktig her i livet.... 3
Gjest pelikanen Skrevet 15. januar 2012 #100 Skrevet 15. januar 2012 Det er han som har flyttet langt unna.... Da bør det være hans eget ansvar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå