AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #21 Skrevet 15. januar 2012 I en overgangsperiode synes jeg godt man kan forvente litt fleksibilitet fra samværsforelderen på samme måte som han sikkert ville forventet det av mor om det var han som hadde spesielle behov noen måneder. De første månedene med spebarn er uforutsigbare og ofte ren unntakstilstand og det er ikke gitt at man bare kan slenge en baby i bilen og kjøre i flere timer. Vil han sikre seg regelmessig samvær i disse månedene bør han faktisk innstille seg på litt ekstra kjøring. Tross alt, det er ikke bare mors ansvar å sørge for et godt samarbeidsklima. 3
Gjest Ninkelnoken Skrevet 15. januar 2012 #22 Skrevet 15. januar 2012 Bor datteren som skal kjøres hos deg? I så fall får far komme å hente henne, eller så får hun bli hjemme. Den som har dattera mandag morgen må kjøre henne til skolen. Om skolen starter kvart over 8 og far begynner 8:30 så må da far og det eldste barnet stå opp rundt 3:30 på søndagsnatten for å få det til. Ungen blir plassert utenfor skolen klokken 6:15 og må sitte der og vente i to timer mens far kjører med liten margin og kommer seg på jobb til 8:30. Det er faktisk fult forstålig at noen ikke ønsker å tilbringe 8 timer av helgen sin i bil, spesielt når de kanskje ønsker å ha overskudd til å være med barna sine som de aldri ser og hadde en avtale som gjorde til at en kunne dele på de 8 timene. Om en i tillegg skal levere på mandagsmorgen slik som du foreslår så forløper vel helgen seg noe slikt som dette: Fredag: 16:30 kjøre fra jobb for å plukke opp barnet 18:30 plukke opp barnet. 20:30 hjemme. 21:00 spise middag 21:30 i seng for barnet Lørdag: Opp sent pga slitsom dag i forveien, men også i seng veldig tidlig slik at en får overskudd nok av søvn til å stå opp midt på natten på søndagen. Søndag: Opp tidlig, i seng til 18:00 for alle parter.
Gjest Ninkelnonken Skrevet 15. januar 2012 #23 Skrevet 15. januar 2012 I en overgangsperiode synes jeg godt man kan forvente litt fleksibilitet fra samværsforelderen på samme måte som han sikkert ville forventet det av mor om det var han som hadde spesielle behov noen måneder. De første månedene med spebarn er uforutsigbare og ofte ren unntakstilstand og det er ikke gitt at man bare kan slenge en baby i bilen og kjøre i flere timer. Vil han sikre seg regelmessig samvær i disse månedene bør han faktisk innstille seg på litt ekstra kjøring. Tross alt, det er ikke bare mors ansvar å sørge for et godt samarbeidsklima. Hun har ikke fått den babyen alene og må ikke ha den med når hun er ute og kjører i to timer. En ting er å forvente fleksibilitet en gang i blant, en annen ting er å kreve å legge hele byrden på den forrige faren og de tidligere barna fordi mor og en ny far nå ikke gidder å forsøke å fortsette som før engang. 2
Green Lady Skrevet 15. januar 2012 #24 Skrevet 15. januar 2012 TS, hadde du syntes det hadde vært greit å kjøre i fire timer for å hente og bringe din datter til og fra far hvis det var han som skulle få barn? Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å la far til det nye barnet være alene med det i to timer, eller ta med barnet i bilen. Du lager jo bare problemer der det ikke er noen... 3
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2012 #25 Skrevet 15. januar 2012 Jeg har en datter med tidligere samboer som har flyttet to timers kjøing unna For det første: det er to timer kjøring hver vei. For det andre: det er HAN som har flyttet langt unna. For det tredje: samværsforelder har ansvaret for transporten. I en periode har trådstarter spurt om de kan organisere kjøringen anderledes slik at hun får sjanse til å komme seg etter fødsel og nye rutiner. De har tidligere møttes på halvveien - altså etter 1 times kjøring. Nå kan ikke trådstarter garantere at hun kan kjøre hver gang lenger. Er ikke denne faren ansvarlig for å arrangere samværet for sitt barn? Har han ingen interesse for tilretteleggingen? Har han ikke noe ansvar for at han selv har valgt å flytte langt bort?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #26 Skrevet 15. januar 2012 Hun har ikke fått den babyen alene og må ikke ha den med når hun er ute og kjører i to timer. En ting er å forvente fleksibilitet en gang i blant, en annen ting er å kreve å legge hele byrden på den forrige faren og de tidligere barna fordi mor og en ny far nå ikke gidder å forsøke å fortsette som før engang. Min hang i puppen konstant, tok ikke flaske og hadde kolikk som gjorde at han hylgrein fra ettermiddagen til langt på natt og søvnmangelen gjorde at det faktisk var uforsvarlig for meg å kjøre bil... Men klart, det viktigste er jo at far ikke får noe bryderi, stakkars mann... 2
Gjest Ninkelnonken Skrevet 15. januar 2012 #27 Skrevet 15. januar 2012 Min hang i puppen konstant, tok ikke flaske og hadde kolikk som gjorde at han hylgrein fra ettermiddagen til langt på natt og søvnmangelen gjorde at det faktisk var uforsvarlig for meg å kjøre bil... Men klart, det viktigste er jo at far ikke får noe bryderi, stakkars mann... Det er et barn til oppi dette, hva slags helger får dette med en sliten far som kanskje gruer seg og irriterer seg pga de lange kjøreturene? Og hva om far skulle få et ekstra barn? Da må han vel fortsette å bruke 8 timer annenhver helg kun på henting, for mor har jo barn selv allerede og har alt gjort det klart at noe kjøring fra hennes side kommer ikke på tale på grunn av det nye barnet. Tenk om de begge skulle få barn samtidig neste gang...? Det er kun en taper her ved at mor ikke lenger ønsker å fordele byrden, og det er barnet. Til syvende og sist er det kun barnet dette går utover til slutt. 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #28 Skrevet 15. januar 2012 TS, hadde du syntes det hadde vært greit å kjøre i fire timer for å hente og bringe din datter til og fra far hvis det var han som skulle få barn? Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å la far til det nye barnet være alene med det i to timer, eller ta med barnet i bilen. Du lager jo bare problemer der det ikke er noen... Han har jo et barn og det er hans forbanna plikt som antatt ansvarlig forelder å samarbeide og tilrettelegge slik at hans barn får det samværet det har krav på. Han lager problemer ader det ikke er et problem når han nekter å være fleksibel i en kort periode.
Green Lady Skrevet 15. januar 2012 #29 Skrevet 15. januar 2012 Han har jo et barn og det er hans forbanna plikt som antatt ansvarlig forelder å samarbeide og tilrettelegge slik at hans barn får det samværet det har krav på. Han lager problemer ader det ikke er et problem når han nekter å være fleksibel i en kort periode. Jeg skrev at om far fikk en unge til... Og du mener det er å være fleksibel når man går fra to timers kjøring til fire timers kjøring? Mot har jo også et barn, og det er like mye hennes (forbanna) plikt å være ansvarlig.
Gjest Hermine Skrevet 15. januar 2012 #30 Skrevet 15. januar 2012 Syns TS får mye pes her. Ifølge loven er det samværsforelder som skal stå for henting og levering. Isteden for at alle ser på det som om TS svikter sin X når hun nå får baby, kan dere ikke heller se det positive hun har gjort? Hun har møtt faren på halvveien etter han har flyttet! Og det selv om hun ikke er pliktig til det. At hun nå ønsker slutte, for en PERIODE, må være legitimt! 7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #31 Skrevet 15. januar 2012 Det er et barn til oppi dette, hva slags helger får dette med en sliten far som kanskje gruer seg og irriterer seg pga de lange kjøreturene? Og hva om far skulle få et ekstra barn? Da må han vel fortsette å bruke 8 timer annenhver helg kun på henting, for mor har jo barn selv allerede og har alt gjort det klart at noe kjøring fra hennes side kommer ikke på tale på grunn av det nye barnet. Tenk om de begge skulle få barn samtidig neste gang...? Det er kun en taper her ved at mor ikke lenger ønsker å fordele byrden, og det er barnet. Til syvende og sist er det kun barnet dette går utover til slutt. ja, stakkars far... Personlig hadde jeg foretrukket å kjøre selv fremfor å la barnet mitt sitte i en bil med en utilregnelig sjåfør. Å kjøre når man er utslitt og trøtt er faktisk like farlig som å kjøre i fylla! Og far ønsker vel at mor skal være fleksibel og samarbeidsvillig når han har behov for det? Men mor skal vel helst ofre seg alltid og uansett for stakkars far er det jo synd i... 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #32 Skrevet 15. januar 2012 Jeg synes at faren kan bidra litt ekstra i denne perioden.... Mor har jo vært meget samarbeidsvillig hele veien med å bidra til å kjøre på samværshelgene. Det var faren som valgte å bosette seg hele to timer unna barnet da det oppsto et brudd, han burde ha tatt med i beregningen hvordan samværet skulle gjennomføres. Jeg synes Ts har vært grei jeg, som frem til nå har brukt av sin fritid til å kjøre far i møte. Hun har og tilbydd reduksjon i bidrag som kompetasjon, og hun har vært tydelig på at det er bare for en periode. Så her synes jeg far er lite fleksibel. 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #33 Skrevet 15. januar 2012 Hva om du prøver å komme far i møte med å si at du kan kjøre en halv time, og så kjører han 1,5 time? Da blir det litt mindre på deg i barseltiden, men samtidig ikke så mye at det blir uoverkommelig for far. Ellers ville jeg ha prøvd mekling, for det er beviselig samværsforelder som har ansvar for transport, selv om begge skal betale for den. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #34 Skrevet 15. januar 2012 Jeg skrev at om far fikk en unge til... Og du mener det er å være fleksibel når man går fra to timers kjøring til fire timers kjøring? Mot har jo også et barn, og det er like mye hennes (forbanna) plikt å være ansvarlig. Far valgte å flytte og bli samværsforelder annenhver helg. Mor hadde ikke plikt til å påta seg kjøring i utgangspunktet. Mor er den som er ansvarlig for datteren all den tiden hun ikke er hos far, som henter og bringer til skole/fritidsaktiviteter/venner, hjelper med lekser, steller, lager mat, vasker tøy etc etc. Jeg tror nok mor gjør sin forbanna plikt her, mens far nekter å kjøre ekstra i en PERIODE. 5
Green Lady Skrevet 15. januar 2012 #35 Skrevet 15. januar 2012 Far valgte å flytte og bli samværsforelder annenhver helg. Mor hadde ikke plikt til å påta seg kjøring i utgangspunktet. Mor er den som er ansvarlig for datteren all den tiden hun ikke er hos far, som henter og bringer til skole/fritidsaktiviteter/venner, hjelper med lekser, steller, lager mat, vasker tøy etc etc. Jeg tror nok mor gjør sin forbanna plikt her, mens far nekter å kjøre ekstra i en PERIODE. .. og mor var den som valgte å få et nytt barn som påvirker far.. 3
Gjest Ninkelnonken Skrevet 15. januar 2012 #36 Skrevet 15. januar 2012 ja, stakkars far... Personlig hadde jeg foretrukket å kjøre selv fremfor å la barnet mitt sitte i en bil med en utilregnelig sjåfør. Å kjøre når man er utslitt og trøtt er faktisk like farlig som å kjøre i fylla! Og far ønsker vel at mor skal være fleksibel og samarbeidsvillig når han har behov for det? Men mor skal vel helst ofre seg alltid og uansett for stakkars far er det jo synd i... 4 timers kjøring rett etter jobb på fredag det sliter ikke ut far det da eller...? I tillegg siden han må kjøre senere på kvelden er det mørkere og han er trøttere enn før. Også skal han jo gjenta bragden på søndagen, etter å ha forsøkt kanskje være aktiv og oppegående på lørdagen etter en veldig lang dag på fredagen. Og småbarnsforeldre de sørger alltid for å la bilen stå siden de alle er like utilregnelige som fulle folk? Må ærlig innrømme at det har jeg ikke fått med meg, om noe kjøper vel flere folk seg bil når de blir foreldre og blir mer avhengig av denne. Du skjønner at det er noe helt noe annet å be om litt hjelp en gang i blant, noe også far må da kunne få lov til å spørre om, slik at kanskje en av foreldrene tar hele byrden en gang i blant for å avlaste den andre om noe kommer opp og det ikke går å møtes på halvveien, men det er ikke hva TS ønsker. TS ønsker mer eller mindre en permanent løsning hvor far tar all kjøringen fordi hun nå skal få barn. Jeg forstår det ikke som at dette er snakk om den første måneden etter fødsel for.eks, men eller minst et år eller mer. Jeg får nesten inntrykk av at mange mener at for TS sin del så er det helt greit nå som hun har fått nytt barn å slutte å samarbeide med den forrige partneren om barnepasset. Da syntes jeg heller hun skal gi han full omsorg om han ønsker det, så slipper hun å måtte drive å ta slike hensyn. 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #37 Skrevet 15. januar 2012 4 timers kjøring rett etter jobb på fredag det sliter ikke ut far det da eller...? I tillegg siden han må kjøre senere på kvelden er det mørkere og han er trøttere enn før. Også skal han jo gjenta bragden på søndagen, etter å ha forsøkt kanskje være aktiv og oppegående på lørdagen etter en veldig lang dag på fredagen. Det er på langt nær det samme. Jeg kjørte ikke bil nei, jeg var helt i tåka og det var helt uforsvarlig å slippe meg ut i trafikken. De fleste er ikke så i tåka etter å ha vært på jobben... Og tatt i betraktning alle de timene rent arbeid mor legger i barnet 26 dager i måneden så er det pinlig at far ikke kan klare 4 timer ekstra annenhver helg. Jeg synes ikke synd i samværsforeldre! 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #38 Skrevet 15. januar 2012 4 timers kjøring rett etter jobb på fredag det sliter ikke ut far det da eller...? I tillegg siden han må kjøre senere på kvelden er det mørkere og han er trøttere enn før. Også skal han jo gjenta bragden på søndagen, etter å ha forsøkt kanskje være aktiv og oppegående på lørdagen etter en veldig lang dag på fredagen. Og småbarnsforeldre de sørger alltid for å la bilen stå siden de alle er like utilregnelige som fulle folk? Må ærlig innrømme at det har jeg ikke fått med meg, om noe kjøper vel flere folk seg bil når de blir foreldre og blir mer avhengig av denne. Du skjønner at det er noe helt noe annet å be om litt hjelp en gang i blant, noe også far må da kunne få lov til å spørre om, slik at kanskje en av foreldrene tar hele byrden en gang i blant for å avlaste den andre om noe kommer opp og det ikke går å møtes på halvveien, men det er ikke hva TS ønsker. TS ønsker mer eller mindre en permanent løsning hvor far tar all kjøringen fordi hun nå skal få barn. Jeg forstår det ikke som at dette er snakk om den første måneden etter fødsel for.eks, men eller minst et år eller mer. Jeg får nesten inntrykk av at mange mener at for TS sin del så er det helt greit nå som hun har fått nytt barn å slutte å samarbeide med den forrige partneren om barnepasset. Da syntes jeg heller hun skal gi han full omsorg om han ønsker det, så slipper hun å måtte drive å ta slike hensyn. Ts skriver at det er for en periode, i barseltida! Hva om far kunne tenkt seg om før han flyttet to timer unna barnet sitt? Som man reder ligger man, og har i dette tilfellet er det far. Hva når mor skal føde da? Skal ikke far kjøre for å hente barnet sitt i samvæshelgen? En annen ting er at det er ikke anbefalt for små, nyfødte rygger å sitte i bilsete over lengre perioder, iallefall ikke to timer! Og at mors nye samboer skal ha babyen mens mor kjører eldstebarnet kan heller ikke være så greit. To timer for en nyfødt som ammer er lenge, og mor er nå engang matfatet i begynnelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #39 Skrevet 15. januar 2012 Ja, det er skikkelig synd i far å bli pålagt 4 timer ekstra samvær med barnet sitt annenhver helg... 2
Gjest Marmot Skrevet 15. januar 2012 #40 Skrevet 15. januar 2012 Det kan hende faren til babyen har en jobb som gjør at han ikke har den muligheten. Det kan også hende at ungen blir tidlig født, syk, at mor blir syk eller andre ting. Og far skal da bare ha rett til å sette seg på ræva og si at han ikke gidder og at det er hennes ansvar? Jeg tror ikke det du... Det kan hende ditt og datt, men de fleste barn er helt friske normale barn som blir født til termin. Man planlegger ikke utifra at barnet kanskje blir sykt eller kanskje blir født for tidlig eller kanskje bla bla bla, spesielt ikke når en slik planlegging går utover et annet barn. Det kan godt være at mor har "retten på sin side" når hun nekter å hjelpe far lenger, men som jeg sa i tidligere innlegg; det lønner seg ofte å være litt smidig, det er datteren som tjener på det. Å få et søsken kan være vanskelig nok om det ikke skal tillegg ekstra byrde ved at mor og far begynner å krangle om samværsordningen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå