Gå til innhold

Kjøring mellom foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes du er ganske urimelig, det er faktisk ikke eksen din sitt problem at du er gravid, og han skal selvsagt ikke ta all kjøringen selv.

Skjønner ikke helt hva som er problemet heller, det går fint an å ha med seg en baby på biltur. De sover stort sett hele veien likevel, og når det bare er snakk om en time eller to annenhver helg, synes jeg det blir for dumt å lage noe oppstyr.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg trenger litt råd.

Jeg har en datter med tidligere samboer som har flyttet to timers kjøing unna. Vi har vanligvis møttes på halveien fredager og søndager annenhver helg. Nå er jeg gravid og det sier seg selv at jeg ikke vil få kjørt på samme måte en periode etter at babyen kommer. Min nye samboer stiller opp når han har mulighet, men er ofte borte på fredagskveldene, så de fredagene han har fri, vil han gjerne tilbringe med babyen som kommer. Det samme gjelder søndager. Ikke er det hans ansvar heller....

Min eks, sier da at dette er mitt problem og at jeg må fikse det. Jeg har tilbudt han å trekke utgifter fra på bidraget noe han fnyser av.... Dette er blitt et stort problem. Jeg og min nåværende samboer har mistet alle våre foreldre i kreft, så det er ikke noen mulighet der heller.

Det er begges ansvar og sørge for samvær, og jeg skal etterhvert ta opp igjen kjøringen, men frem til da ønsker jeg at han kjører...kan jeg kreve det?

Han bor ikke langt unna.Med tanke på samvær.

Han bor for langt unna til at du vil gjøre noe. Det passer deg at han skal stille opp.Du stiller spørsmål her inne,hvorfor? Du får masse svar,men du hadde jo allerede bestemt deg.

<<og dessuten er du ikke fornøydmed svarene. Så hva vil du mere?

Skrevet

Kan ikke barnet ta tog/buss? Og babyen tåler vel å kjøre bil et par timer annen hver helg? Det er mange babyer som hoser seg og sover veldig godt i bil. Som man reder, så ligger men, vet du! Du kan ikke tvinge ham til å ta all kjøringen selv fordi du har fått baby.

Nei, men jeg har alt ansvaret i hverdagen. Jeg tar all kjøring, til og fra venner, trening, skole. Er på dugnader, møter og andre aktiviteter. Betyr det at siden jeg ikke kan kreve litt ekstra en kort periode, så bør jeg kreve at han stiller på møter, dugnader, samlinger, avslutninger osv osv? Noe som aldri skjer? Hverdagen som alenemor er slitsom og ensom. Hvorfor skal da samværsforelder kunne kreve at bostedsforelder bidrar ENDA mer enn det som står over, nemlig med kjøring halve veien? Jeg har til nå gjort det, men har da en periode ikke mulighet. Jeg mener at det burde være greit.

Skrevet

Jeg mener at det burde være greit.

Det er nok ikke den meningen du bør belage deg på når det kommer til ekser. Han har ikke noe ansvar for å gjøre livet enklere for deg. Kanskje jenta de får bli hjemme et par helger, til du kommer deg etter fødselen og kan kjøre med babyen? Det går sikkert bra.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men jeg har alt ansvaret i hverdagen. Jeg tar all kjøring, til og fra venner, trening, skole. Er på dugnader, møter og andre aktiviteter. Betyr det at siden jeg ikke kan kreve litt ekstra en kort periode, så bør jeg kreve at han stiller på møter, dugnader, samlinger, avslutninger osv osv? Noe som aldri skjer? Hverdagen som alenemor er slitsom og ensom. Hvorfor skal da samværsforelder kunne kreve at bostedsforelder bidrar ENDA mer enn det som står over, nemlig med kjøring halve veien? Jeg har til nå gjort det, men har da en periode ikke mulighet. Jeg mener at det burde være greit.

Hvis du syns det er greit at dette kommer til å gå utover forholdet mellom deg og far og datterens situasjon så er det bare å kjøre på, siden du tydeligvis har bestemt deg før du i det heletatt startet tråden.

• Liker 1
Skrevet

Hun synes vel ikke det er greit men med tanke på at hun har alt ansvar i hverdagen så er det vel også i fars interesse å by til litt hvis det trengs? Han er iflg TS ikke akkurat aktiv ellers i sin datters liv så det kan ikke bare være TS ansvar å få til samvær i denne situasjonen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du syns det er greit at dette kommer til å gå utover forholdet mellom deg og far og datterens situasjon så er det bare å kjøre på, siden du tydeligvis har bestemt deg før du i det heletatt startet tråden.

Vil ikke si at jeg hadde det, jeg ville ha flere tanker rundt det og har fått det. "Bestemt meg" er egentlig ikke noe argument da dette dreier seg om hva man har mulighet til og ikke... og hvorfor er det bare mitt ansvar at han skal ha samvær med sin datter? Jeg har stilt opp i mange år, noe han aldri har gjort?

Endret av littslitennå
Skrevet

Vil ikke si at jeg hadde det, jeg ville ha flere tanker rundt det og har fått det. "Bestemt meg" er egentlig ikke noe argument da dette dreier seg om hva man har mulighet til og ikke... og hvorfor er det bare mitt ansvar at han skal ha samvær med sin datter? Jeg har stilt opp i mange år, noe han aldri har gjort?

Dere skal begge legge til rette for samvær. Nekter du å kjøre så risikerer du at far ikke blir å se ungen i det hele tatt, ønsker du det?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dere skal begge legge til rette for samvær. Nekter du å kjøre så risikerer du at far ikke blir å se ungen i det hele tatt, ønsker du det?

Nei, overhodet ikke, men tilbake til mitt spørsmål, er det bare mitt ansvar? Jeg har som skrevet, stilt opp mer enn jeg strengt tatt behøver i alle år, nettopp for at de skal få ha samvær, når jeg da ikke kan dette, så er eneste fokus at ting skal være "likt" fordelt mellom foreldrene, noe det aldri blir da han ikke stiller opp ellers i hverdagen. Noe jeg heller ikke har krevd, da jeg finner det urimelig langt og kjøre for noen timer med møte, dugnad osv. Eller skal jeg begynne med dette? Da blir det fest og moro.....

Endret av littslitennå
Skrevet

Men kjære vene da... VIL han se dattera si så kjører han og henter henne!!! TS kan ikke kjøre og det er ikke snakk om vil eller ikke vil men ikke ha mulighet slik jeg ser det...

• Liker 1
Skrevet

Da ønsker vel far ikke å se barnet sitt da og ut fra god KG-logikk er det da like greit at han holder seg unna. Det er ikke mors ansvar å sørge for at far ser sine egne barn. Han er en voksen mann og får stå for sine egne avgjørelser. Er det barnets tap? Kanskje, kanskje ikke, for ifølge andre på kg er helgefedre dårlige fedre og far og datter vil uansett ikke få noe godt forhold i fremtiden. Men mor sin skyld er det ikke!

Skrevet

"Hverdagen som alenemor er slitsom og ensom"??

Du har en samboer, så du er ikke alenemor. Ta deg sammen og slutt å synes synd på deg selv..dette blir bare for dumt.

Og forresten, hvorfor skal du slippe å kjøre i hele perioden du fullammer? Enkelte fullammer i et halvt år, og jeg nekter å tro at det skal være så vanskelig å ta med seg ungen eller la den bli igjen hjemme.. Det er snakk om to timer annenhver helg, ikke hver dag!

Betyr det at du også må gi avkall på alt annet i hele ammeperioden? Handleturer, legebesøk, venner, eller aktiviteter med den eldste datteren din? Neida, da er det vel plutselig ikke noe problem tenker jeg..

• Liker 2
Skrevet

Det er nok ikke den meningen du bør belage deg på når det kommer til ekser. Han har ikke noe ansvar for å gjøre livet enklere for deg. Kanskje jenta de får bli hjemme et par helger, til du kommer deg etter fødselen og kan kjøre med babyen? Det går sikkert bra.

Ja kanskje det.... ingen dum ide`.

Skrevet (endret)

Du har strukket deg i forhold til eksen, og dere har en avtale som fungerer.

Tenk over hvordan det påvirker datteren din at det blir en konflikt rundt dette nå. For hennes skyld synes jeg du skal prioritere å kjøre henne og la ting være som før, hun kan fort føle seg som problemet når babyen kommer.

Ikke ta sorgene på forskudd, men se på denne turen som en hyggelig tur for dere 3, mest sannsynlig går det veldig bra!

Endret av kamela
Skrevet

Reisekostnader samvær er hjemlet i "barnelova" sp den er grei.

Barnelova.

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur.

Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg.

Når begge foreldra ber om det, kan fylkesmannen fastsetje at ei skriftleg avtale om deling av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7.

Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39, endra med lover 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå 44 b (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 12 des 2008 nr. 85 (ikr. 1 jan 2009, etter res. 12 des 2008 nr. 1354), 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 9 apr 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500

Hvem som skal hente og bringe kan jeg ikke se er hjemlet i non lov eller forskrift. Slik jeg ser det er ansvaret litk da begge foreldre skal bidra til at samværet skal oppfylles.

Men vet at regjeringen har ment noe om det og sagt at samværsforelder skal hente og levere om forleldre ikke blir enige.

Sitat fra:http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet

til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i

barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet,

er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen

kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke

til henting og bringing av barnet.

Det en skal være oppmerksom på er at dett er en brosjyre og det er ikke noe hjemmelsgrunnlag i den.

Dette er ut fra det jeg vet slik det tolkes av regjeringen ved brosjyren (et resultat av statsfeminismen).

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2006-2007/inns-200607-185/1/#a6.4

1.6.4.2 Hvem sine reiser omfattes av barneloven § 44?

Bestemmelsen om reisekostnader ved samvær gjelder både henting og bringing av barnet. Det er tatt stilling til den nærmere rekkevidden av bestemmelsen gjennom rettspraksis.

Etter en nærmere tolkning har domstolen kommet til at barneloven § 44 gjelder kostnader som knytter seg til selve reisen til barnet, og reisen til en voksen hvis barnet ikke kan reise alene. Dette betyr at kostnader samværsforelderen eller bostedsforelderen har til sin egen reise når barnet skal hentes og bringes, ikke omfattes. Tilsvarende gir loven ikke hjemmel for å pålegge deling av reisekostnadene der samværsforelderen skal reise til barnet for å ha samvær der barnet bor.

Samværsforelderens og bostedsforelderens (alene)-reise for å hente og bringe barnet til og fra samvær kan være en forutsetning for at samværet skal kunne gjennomføres. Tilsvarende gjelder der samværsforelderen av ulike årsaker må reise til barnet for å ha samvær med barnet der det bor. Dagens regelverk kan derfor virke urimelig overfor den av foreldrene som må dekke de omtalte utgiftene alene. Etter departementets syn er det ikke heldig at kostnader som objektivt sett er nødvendige og ofte en forutsetning for at samværet skal kunne gjennomføres, faller utenfor det som omfattes av dagens bestemmelse.

Etter departementets vurdering bør derfor bestemmelsen i barneloven § 44 om reisekostnader ved samvær endres til å omfatte også kostnader samværsforelderen og bostedsforelderen har til å hente og bringe barnet til og fra samvær, og kostnader samværsforelderen har til reise til barnet når samværet må utøves der barnet bor.

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Rundskriv/2008/Rundskriv_reisekostnader_ved_samvaer_Q-15_08.pdf

Stortinget sier også at et nytt samvlivsforhold ikke skal gå ut over barn fra tidligere forhold. Men slik som i dette eksempel kommer det i konflikt for samværet som er avtalt. dermed ikke etter intensjonen. Så dette er motstridene med det at far skal overta avtalt reise her i tråden.

Dette begynte faktisk i 2006/2007 med St.meld. nr. 19 for 2006–2007. Det begynte også med Ot.prp. nr. 69 for 2007–2008 – og Innst. O nr. 25 for 2008–2009 – der regjeringen sa veldig klart at det ikke er uvanlig at foreldre reetablerer seg med nye barn, og at det fortsatt er ansett som vanlig at mor eller far er hjemme med små barn. Et valg om å være hjemme med nye barn kan imidlertid betraktes som et internt anliggende for den nye familieenheten – et valg som bare angår dem.

Alt det som stod i denne proposisjonen, sluttet Stortinget seg til. Dette er ikke fulgt opp. Det skulle vært fulgt opp i forskrift. Er det Barne- og likestillingsdepartementet, BLD, som fører Lysbakken bak ryggen? Jeg lurer på om han har et svar på det.

Som dere ser her følger ikke storting opp dette og det kan gjøres som i brosjyren uten noe hjemmelsgrunnlag.

Har vært interresant og sett en rettsavgjørelse på dette. Finnes det noen har vel de tenkt somm i brosjyren da regjerningen mener noen om det.

Det hele her er at det nye barnet ikke skal virke inn på det samvær som er i dag og heller ikke det prakiske rundt det.

Men tror egentlig far har en svak sak slik det er i dagens prakisering om tvisten har kommet til fylkesmannen.

Det om er viktig er barnas samvær. Det vil trolig bli redusert. Det at den bostedsforelder flyttet og fikk ordnet samværseiser som fungerte gjør ikke at at han må ornde nye når BM. skal ha flere barn.

Har det vært min situasjon og hadde 4 overnattinger på 2 uker har de nok blitt redusert til 2 overnattinger.Har hentet barnet lørdag formiddag og levert søndag ettermiddag, dette annenhver uke.

Synd for alle parter.

Skrevet

Du er ikke alenemor lengre. Du er etablert i et forhold,og er gravid igjen,så kaller du deg alenemor?

Er det så at du ikke skal kjøre så lenge du ammer? Det er folk som ammer til de begynner i jobb igjen.

Kreve han for å delta til kjøring til venner,trening osv? venner og trening ligger som regel der barnet bor. Skal han kjøre forå gjøre det?

Aldri hørt om en unge som ikke kan ut å kjøre pga det ammer. Du skriver at du har ansvaret for det daglige og hva det måtte medføre,men du har vel selv valgt å ha den ordningen?

Er ikke hjemmet ditt mere tilrettelagt for at stefar også må bidra? Gud hjelpe deg, den dagen du skal i jobb.

Orker ikke mate deg noe mere.

• Liker 1
Skrevet

Da ønsker vel far ikke å se barnet sitt da og ut fra god KG-logikk er det da like greit at han holder seg unna. Det er ikke mors ansvar å sørge for at far ser sine egne barn. Han er en voksen mann og får stå for sine egne avgjørelser. Er det barnets tap? Kanskje, kanskje ikke, for ifølge andre på kg er helgefedre dårlige fedre og far og datter vil uansett ikke få noe godt forhold i fremtiden. Men mor sin skyld er det ikke!

Nå har jeg ikke sagt noe av det du sier.

Jeg sier at om hun ønsker at far skal ha mulighet til å se datteren sin, noe sikkert både datter og far ønsker, så burde hun klare å kjøre de to timene de få gangene far har samværhelg. Ikke pga far, men pga datteren.

Det er stor forskjell på å kjøre 4 timer hver gang enn å kjøre to med tanke på hvor mye tid datteren får med faren sin hjemme. Å bruke 8 timer av helga i bilen med faren blir jo litt kjipt.

Skrevet

Den eneste jeg syns virkelig synd på er den stakkars ungen som blir sendt fram og tilbake. TS sier at hun nekter for at babyen skal bli pendlerbaby, men det er helt greit at den andre ungen blir kastet frem og tilbake.

Skrevet

Den eneste jeg syns virkelig synd på er den stakkars ungen som blir sendt fram og tilbake. TS sier at hun nekter for at babyen skal bli pendlerbaby, men det er helt greit at den andre ungen blir kastet frem og tilbake.

Dessverre blir det slik når folk skal ha mine, dine, våre barn...

Gjest Annaires
Skrevet

Det er han som har flyttet langt unna.... Da bør det være hans eget ansvar

Men de har jo allerede en avtale.

Hvorfor skal den brytes bare fordi TS får et barn til?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...