Kontormus Skrevet 16. januar 2012 #181 Skrevet 16. januar 2012 Konsekvensen er jo at han kanskje ikke får møtt datteren på flere måneder. I denne sammenhengen skulle man jo tro at det var viktigere for far å finne en løsning enn for mor. I værste fall får de laste ned skype. Ja, hvis han velger å ri prinsipper, så kan det bli konsekvensen ja. Kanskje er det ok for datteren som får ny lillebror, men dumt for far...
Gjest Marmot Skrevet 17. januar 2012 #182 Skrevet 17. januar 2012 Ingen tror jeg, han mener det er hennes problem og at hun får finne en løsning for det. Men kjøre hele veien, det går ikke. Dette vet du faktisk ingenting om med mindre du er TS eller faren. Når man kommenterer på forum må man huske på at det er kun den enes versjon man blir fortalt, og siden denne personen nok er mest interessert i å få støtte på egen sak, blir de gjerne sparsomt med opplysninger om det positive den andre parten bidrar med. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #183 Skrevet 17. januar 2012 Du mangler ikke meninger om saken selv, men DU kjenner vel TS.. Mannen har frivillig valgt barnet ut av sin hverdag, det kommer han faktisk ikke fra og samtidig overlot han absolutt alt ansvar i hverdagen til barnets mor. Det er heller ingen tvil om at hun bruker atskillig mer enn 4 timer ekstra i måneden på å kjøre barnet til og fra og stille opp på diverse dugnader, øvelser and so on.. Noe han slipper og kan dermed bruke all tid på seg selv i hverdagen. Så nei, enda jeg ikke kjenner ham i det hele tatt, synes jeg ingen synd på ham for at han må stille opp litt ekstra for sitt eget barn hverannen helg i en kortere periode. HEHE hva har dette med problemer rundt dette med bringing barn ved samvær? Nå må du ikke røre i "grøten". Dette er to helt forskjellige ting selv om neon kan synse noe om noe. Det er uansett den som har bosted som vurderer dette med dugnader. Det er en av de ting far her betaler barenbidrag for. Dette at mor har bosted og dermed mottar barnebidrag for å ikke å betale barnebidrag for fostring skal mor delta på det hun finner øsnkelig og nødvendig for barnet.
Gjest Klage Mcsytesen Skrevet 17. januar 2012 #184 Skrevet 17. januar 2012 Ingen tror jeg, han mener det er hennes problem og at hun får finne en løsning for det. Men kjøre hele veien, det går ikke. Det har jo forsåvidt far helt rett i. De har en avtale om kjøring, ingenting vesentlig har endret seg mellom de to som tilsier at avtalen skal endres. Endringen er noe som strengt talt er mellom TS og hennes nåværende samboer og som de må finne ut av på egenhånd. De kan ikke løse sitt problem ved å dumpe det over på TS sin tidligere partner, for det er jo det de forsøker å gjøre. I tillegg sier TS rett ut i denne tråden at om det var far til jenta som hadde fått barn, så hadde det ikke kommet på tale at hun fra sin side skulle kjørt ekstra i en periode fordi han nettopp hadde blitt far. Hun mener at han har nok familie og venner til at han kan ordne hjelp selv og de kan også hjelpe nå. Så ikke bare skal TS har faren til å ordne opp i et problem som hun har, men også hans familie og venner har hun regnet med skal stille opp på disse kjøreturene. Fra TS sine svar her så forstår jeg godt farens motvilje til å endre avtalen. Han har ingen garanti for at ikke dette blir en permanent løsning, og TS holdning ser ut til å være at hun allerede har gjort han en tjeneste i mange år ved å kjøre halve veien så det er ganske klart at hun egentlig er lei av det så jeg tviler på det blir enkelt å endre avtalen tilbake. Når TS sier at hun selv aldri hadde giddet å stille opp med å ta all kjøringen skulle det skje noe på faren sin side, da er det jo ganske klart dette er en ren tap situasjon for faren, og fra TS sin side bare et ønske om å bruke han til å ordne opp for seg selv. Med slike utgangspunkt og så steile fronter tror jeg en burde bare la avtalen ligge også burde TS og samboeren finne en løsning seg i mellom for å fortsette avtalen. De er jo i tillegg to, det er ikke far selv om TS ser ut til å mene at slekten hans skal stille opp. 5
Gjest Chickpea Skrevet 17. januar 2012 #185 Skrevet 17. januar 2012 HEHE hva har dette med problemer rundt dette med bringing barn ved samvær? Nå må du ikke røre i "grøten". Dette er to helt forskjellige ting selv om neon kan synse noe om noe. Det er uansett den som har bosted som vurderer dette med dugnader. Det er en av de ting far her betaler barenbidrag for. Dette at mor har bosted og dermed mottar barnebidrag for å ikke å betale barnebidrag for fostring skal mor delta på det hun finner øsnkelig og nødvendig for barnet. Mener du at en samværsforelder kan betale seg fra barnet sitt? Denne faren betaler allerede redusert bidrag og det dekker uansett ikke mors tid. Hvorfor mener så mange i denne tråden at en far som allerede bidrar minimalt både i kroner og tilstedeværelse, skal ikke kunne yte litt ekstra for eget barn i en periode? Jeg synes denne faren høres egoistisk ut, som flytter vekk og forventer at mor stiller opp på hel tid til barnet flytter hjemmefra, men som selv ikke gidder å stille opp 8 timer ekstra i måneden, når mor trenger avlastning i en kortere periode.. 1
Gjest damen Skrevet 17. januar 2012 #186 Skrevet 17. januar 2012 Chickpea; Far skal ikke gjøre mor "tjenester" eller "avlaste" henne. Han har ingen som helst forpliktelser ovenfor henne, men ovenfor sitt eget barn. Du blander begreper så det er til å få vondt av... En aleneforelder er slett ingen selvoppofrende helgen; det er en mor eller far som av en eller annen grunn har mesteparten av den daglige omsorgen. Hvorfor det har blitt sånn er jo en helt annen grunn, men det daglige forsørget og omsynet til den partneren som nå er en eks er ikke lengre med i regnestykket. Bottom line i denne saken er at mor sørger for sitt, og logistikken i familien hennes blir mellom henne og hennes nye samboer. Far i denne saken fortsetter å oppfylle sin del av en mangeårige avtale. At far flyttet, hvorfor han flyttet og hvor han flyttet er 100% uvesentlig, og om mor skulle dra det opp som et argument etter mange år vil bare speile en umodenhet i henne. 2
Gjest frøken am Skrevet 17. januar 2012 #187 Skrevet 17. januar 2012 HEHE hva har dette med problemer rundt dette med bringing barn ved samvær? Nå må du ikke røre i "grøten". Dette er to helt forskjellige ting selv om neon kan synse noe om noe. Det er uansett den som har bosted som vurderer dette med dugnader. Det er en av de ting far her betaler barenbidrag for. Dette at mor har bosted og dermed mottar barnebidrag for å ikke å betale barnebidrag for fostring skal mor delta på det hun finner øsnkelig og nødvendig for barnet. Skulle hun satt seg på rævva og ikke stilt opp for datteren fordi hun "frivillig" kjører mer enn far? Jeg synes ikke dette er noe man kan VELGE, og det er noe de fleste gledelig gjør - kjøre ungene hit og dit slik at de får vært med på sosiale tilstelninger. Far har valgt å flytte og mor har valgt å stille opp. Mor må også få kunne leve sitt liv, og jeg synes ikke hun ELLER sambo er spesielt urimelige. Far MÅ dra sin del av lasset for å få sett datteren sin, og hvis datteren er viktig nok gjør han det!! 1
Gjest Chickpea Skrevet 17. januar 2012 #188 Skrevet 17. januar 2012 Chickpea; Far skal ikke gjøre mor "tjenester" eller "avlaste" henne. Han har ingen som helst forpliktelser ovenfor henne, men ovenfor sitt eget barn. Du blander begreper så det er til å få vondt av... En aleneforelder er slett ingen selvoppofrende helgen; det er en mor eller far som av en eller annen grunn har mesteparten av den daglige omsorgen. Hvorfor det har blitt sånn er jo en helt annen grunn, men det daglige forsørget og omsynet til den partneren som nå er en eks er ikke lengre med i regnestykket. Bottom line i denne saken er at mor sørger for sitt, og logistikken i familien hennes blir mellom henne og hennes nye samboer. Far i denne saken fortsetter å oppfylle sin del av en mangeårige avtale. At far flyttet, hvorfor han flyttet og hvor han flyttet er 100% uvesentlig, og om mor skulle dra det opp som et argument etter mange år vil bare speile en umodenhet i henne. Ærlig talt, fordi mor har stillt ekstra opp og vært den ansvarlige hittil og tatt konsekvensene av fars valg, så må det bare være slik resten av barnets oppvekst?? Klart avtaler kan endres på. Hvis noen her er umoden, så må det være far som ikke gidder å hente sin egen datter til samvær. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #189 Skrevet 17. januar 2012 Mener du at en samværsforelder kan betale seg fra barnet sitt? Denne faren betaler allerede redusert bidrag og det dekker uansett ikke mors tid. Hvorfor mener så mange i denne tråden at en far som allerede bidrar minimalt både i kroner og tilstedeværelse, skal ikke kunne yte litt ekstra for eget barn i en periode? Jeg synes denne faren høres egoistisk ut, som flytter vekk og forventer at mor stiller opp på hel tid til barnet flytter hjemmefra, men som selv ikke gidder å stille opp 8 timer ekstra i måneden, når mor trenger avlastning i en kortere periode.. Nå rører du enda mer, har du forstått hav det innebærer å ha bosted barn? Har du forstått hva det innbærer å være samværsforelder? Hva du synes far bør gjøre er svært lite rellevant siden det er klare regler hva en samværsforelder plikter å gjøre. For å si det enkelt er det kun under samvær far her har ansvar for barnet. Det er samværsforleder som bestemmer hva de skal gjøre under samværet. Det er også kun under samværert far har plikt til å stille opp for barnet. Far kan ikke pålegges mer "oppstlling" på mors ordre. Dette er faktisk ikke forsvaret eller en arbeidsplass der mor er arbeidsgiver. Siden mor har bosted har hun også plikt til å følge opp barnet når det er hos henne. Jeg tror faktisk ikke at du kjenner til regelverket her for hvilke forpliktelser av rollene har og innebærer. Mor for her den ærefulle æren og få lov å bo med barnet. Far må forsake myemed å gi slipp på barnet. Det koster mye psyke og ikek bo med barnet sitt, denne belastningen slipper mor. Så den flåskelen med å betale seg fri fra barnet sitt kunne vært spart. Den er rett og slett for dum.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #190 Skrevet 17. januar 2012 Ærlig talt, fordi mor har stillt ekstra opp og vært den ansvarlige hittil og tatt konsekvensene av fars valg, så må det bare være slik resten av barnets oppvekst?? Klart avtaler kan endres på. Hvis noen her er umoden, så må det være far som ikke gidder å hente sin egen datter til samvær. Hei ser det er fokus på dette som over. Men ser noen har spurt om hjemmel til hvor det står at det er far som skal hente og levere. Noen som her funnet ut hvor det er hjemmel og ikke bare i brosjyrer og skriv fra div.plasser ?
Kontormus Skrevet 17. januar 2012 #191 Skrevet 17. januar 2012 Dette vet du faktisk ingenting om med mindre du er TS eller faren. Når man kommenterer på forum må man huske på at det er kun den enes versjon man blir fortalt, og siden denne personen nok er mest interessert i å få støtte på egen sak, blir de gjerne sparsomt med opplysninger om det positive den andre parten bidrar med. Jeg forholder meg til det som TS har skrevet under veis i tråden. Og du er farens advokat?
xinnia Skrevet 17. januar 2012 #192 Skrevet 17. januar 2012 Hvor står det at far frivillig har flyttet fra barnet? TS forteller ingenting om hvorfor det ble brudd mellom de, ei eller hvorfor far flyttet 2 timer unna.. det står eller ikke noe om far har hatt ønske om mer samvær, ja kanskje også hoved omsorgen.. Nå har jo TS samboer, ser ingen grunn til at han ikke kan kjøre ste datteren sin, eller bedre, være hjemme med sitt eget barn, så kan TS ta ansvar ovenfor sitt første barn:)
Gjest Marmot Skrevet 17. januar 2012 #193 Skrevet 17. januar 2012 Jeg forholder meg til det som TS har skrevet under veis i tråden. Og du er farens advokat? Nei, derfor driver jeg heller ikke å personbeskriver hverken mor eller far. 1
Kontormus Skrevet 17. januar 2012 #194 Skrevet 17. januar 2012 Nei, derfor driver jeg heller ikke å personbeskriver hverken mor eller far. Så det er galt og forholde seg til det som står? Eller?
jerod Skrevet 17. januar 2012 #195 Skrevet 17. januar 2012 Det var fars valg og flytte 2 timer unna mor og barn, da er det far sitt ansvar å hente og bringe barnet. 1
Gjest damen Skrevet 17. januar 2012 #196 Skrevet 17. januar 2012 Nei, det er ikke det. Det er BEGGE foreldres plikt og ansvar å få samarbeidet til å fungere. Man blir ikke en god samarbeidspartner av å forfekte prinsipper og paragrafrytteri. Ingen her vet hvorfor faren flyttet, men vi vet hva mor sier om hvordan samarbeidt har fungert og hvorfor hun ikke lengre vil holde sin del av avtalen. 2
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #197 Skrevet 17. januar 2012 Hei ser det er fokus på dette som over. Men ser noen har spurt om hjemmel til hvor det står at det er far som skal hente og levere. Noen som her funnet ut hvor det er hjemmel og ikke bare i brosjyrer og skriv fra div.plasser ? Noen som vet noe?
littslitennå Skrevet 19. januar 2012 #198 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har i hvert fall aldri hørt om en baby som ikke kan sitte i bil. Om den blir sulten og gråter, så er det vel bare å stoppe å gi den mat. Og om den ikke liker å kjøre bil, neivel, men noen ganger må man dessverre det. Ja, jeg har barn selv, og har kjørt bil med barn maaange ganger. Både korte og lange turer. Og tenk, de har overlevd hver gang! Og ja, jeg oppfatter TS som veldig selvopptatt og egoistisk. Om du ikke er enig, så er det ditt problem, vi har alle forskjellige meninger tydeligvis. ¨ Hei Mooria, leser at du mener jeg er selvopptatt, syns synd på meg selv og er egoistisk. På hvilket grunnlag er du frekk nok til å tilegne meg det? Du vet da ikke noe annet enn at jeg ønsker at far skal stille opp ekstra en kort stund. På lik linje som jeg har stilt opp for han mange ganger når han har hatt behov f.eks når han skal på ferie i fem uker og ikke kan ha datteren sin?. Eller ikke kan ha henne fordi hun var syk for noen dager siden? osv osv ... Jeg har overhodet ingen grunn til å unnskylde meg overfor deg, og kommer heller ikke til å gjøre det. Kjøre fire timer annenhver helg med en baby er fullstendig uaktuelt. Mener du at jeg da er egosistisk osv så får det være din sak og din alene. Jeg mener derimot at hvis du hadde/har utsatt babyen din for det, ville det vært du som er uansvarlig. Det er null forsking som er god nok enda til å komme med "sannheten" om hva som er bra og ikke, når det gjelder baby og bilstol, heller ikke stresset dette utsetter både barn og mor for! Grunnen til at jeg ønsket råd var for å se hva som rørte seg i hodene til folk der ute og om det er noen i samme situasjon som kunne komme med tips! Jeg hadde derimot forventet litt saklighet og voksen oppførsel! Ikke navnekalling og useriøsitet! Takk for meg, dette var det siste du hørte fra meg. 1
littslitennå Skrevet 19. januar 2012 #199 Skrevet 19. januar 2012 TS: hvorfor sjekker du ikke regelverket? Det står klart og tydelig i barneloven at dersom foreldrene ikke avtaler noe annet så er det samværsforelders ansvar å hente/bringe i forbindelse med samvær. Kostnadene skal imidlertid deles. Henvis far til dette og avvent hva som skjer. I stedenfor å høre på en gjeng mer eller mindre knehøner her inne som bare sier hva de synes - ikke hva som er regelverket. Og som har en hel masse meninger om hvor forferdelig mor er som ikke alltid, til enhver tid gjør absolutt alt for at far skal ha det enklest mulig og måtte ta minst mulig ansvar for barnet. Hei, er helt enig med deg... har sjekket og vi bor så langt fra hverandre at i vårt tilfelle skal det, så langt det er mulig deles. Jeg bare ønsket og sjekke om det var noen andre i min situasjon som hadde noen tips til løsning. Det var dumt, for jeg opplever egentlig bare useriøsitet og sure menn. Noen tips innimellom har derimot vært gode og de tar jeg med meg:) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå