Gå til innhold

Kjøring mellom foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bag med sikkerhetsnett anbefales ikke, men er fremdeles lovlig å bruke. Det finnes nok situasjoner hvor foreldrene foretrekker å bruke dette av diverse grunner, men i de aller fleste tilfeller er bilstol best.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Far får null sympati fra meg i denne saken, han valgte selv å flytte langt fra barnet og dermed fraskrive seg alt ansvar for barnets vel og ve i hverdagen, jeg tviler på at han brydde seg så altfor mye om hvordan akkurat det påvirket mors hverdag.. I utgangspunktet er det dessuten samværsforelder som skal hente/levere, men mor har vært grei og stillt opp allikevel og kjørt halve veien hver gang. Noe hun absolutt ikke måtte. At de har avtalt å gjøre det slik hittil betyr ikke heller at det ikke kan endres på, jeg regner med at mor trodde også far skulle stille opp i barnets hverdag når de valgte å få barn, men nei, han valgte å flytte 2 timer unna når det ble slutt og dermed lasse alt ansvaret på henne. Med andre ord, ting forendrer seg.

Nå trenger hun at han stiller opp ekstra hverannen helg i en kortere periode, noe han selvsagt ikke gidder, enda det er noe hun selv gjør ellers hver eneste dag resten av året. For å imøtekomme han, har hun til og med tilbydd at han betaler mindre bidrag i den perioden det gjelder, for her er det ikke snakk om resten av livet men noen få måneder. Og folk synes HUN er urimelig???? Ja, det er kjipt å kjøre i 2x 4 timer hverannen helg, men det er ingenting sammenlignet med all tiden mor bruker på barnet uten avlastning fra far, fordi han valgte å flytte fra barnet og regelrett drite i det ansvaret som følger å bli foreldre.

Kjenner du barnefaren? Eller synser du noe helt utrolig?? :kjefte:

Da kan jeg være like usaklig: JEG tror den stakkars faren tok kjæresten og elskeren på fersken! Og for å slippe og bli minnet på dette hver dag velger han å flytte. :ironi:

Poenget er: Vi vet ikke hvorfor faren flyttet, og at endel av dere KG-damer dømmer han nord og ned -ja det er bare helt typisk KG..

• Liker 2
Skrevet

I din iver etter å nagle andre, så droppet du å lese alle linkene skjønner jeg?

• Liker 1
Gjest Chickpea
Skrevet

Kjenner du barnefaren? Eller synser du noe helt utrolig?? :kjefte:

Da kan jeg være like usaklig: JEG tror den stakkars faren tok kjæresten og elskeren på fersken! Og for å slippe og bli minnet på dette hver dag velger han å flytte. :ironi:

Poenget er: Vi vet ikke hvorfor faren flyttet, og at endel av dere KG-damer dømmer han nord og ned -ja det er bare helt typisk KG..

Du mangler ikke meninger om saken selv, men DU kjenner vel TS.. :ironi:

Mannen har frivillig valgt barnet ut av sin hverdag, det kommer han faktisk ikke fra og samtidig overlot han absolutt alt ansvar i hverdagen til barnets mor. Det er heller ingen tvil om at hun bruker atskillig mer enn 4 timer ekstra i måneden på å kjøre barnet til og fra og stille opp på diverse dugnader, øvelser and so on.. Noe han slipper og kan dermed bruke all tid på seg selv i hverdagen. Så nei, enda jeg ikke kjenner ham i det hele tatt, synes jeg ingen synd på ham for at han må stille opp litt ekstra for sitt eget barn hverannen helg i en kortere periode.

Skrevet

Med loven i hånda??

#Reglene om deling av reisekostnader ved samvær står i barneloven § 44.

Foreldre som ikke avtaler noe annet skal dele på kostnadene til samværsreiser. Fordelingen skal skje i forhold til størrelsen på inntektene deres. Hovedregelen kan unntaksvis fravikes dersom det foreligger særlige grunner som gjør en annen fordeling rimelig. Dersom en av partene mener at det foreligger særlige grunner, kan han eller hun reise sak for fylkesmannen eller for forlilksrådet. Særlige grunner betyr at det skal mye til for å få fastsatt en annen fordeling, f. eks. at det foreligger store inntektsforskjeller mellom partene samtidig som reisekostnadene er høye."

Særlige grunner, slik som å flytte 2 timer bort. En slik ordning kan fungere en stund, men så kan tiden være inne for å reforhandle.

Reisekostnader skal selvsagt deles, det er jo ikke her problemet ligger. Primært er det slik at samværsforelder skal stå for henting og bringing.

Skrevet

Du mangler ikke meninger om saken selv, men DU kjenner vel TS.. :ironi:

Mannen har frivillig valgt barnet ut av sin hverdag, det kommer han faktisk ikke fra og samtidig overlot han absolutt alt ansvar i hverdagen til barnets mor. Det er heller ingen tvil om at hun bruker atskillig mer enn 4 timer ekstra i måneden på å kjøre barnet til og fra og stille opp på diverse dugnader, øvelser and so on.. Noe han slipper og kan dermed bruke all tid på seg selv i hverdagen. Så nei, enda jeg ikke kjenner ham i det hele tatt, synes jeg ingen synd på ham for at han må stille opp litt ekstra for sitt eget barn hverannen helg i en kortere periode.

Nei, JEG kjenner hverken TS eller barnefar -og dermed tillegger jeg dem heller ikke karakteristikker som tilsier dette. (Bortsett fra det veldig ironiske som du linket til.)

Det jeg derimot gjør er å linke til det som står i Barneloven § 44.

"Foreldre som ikke avtaler noe annet skal dele på kostnadene til samværsreiser."

Dermed kan ikke mor bestemme noe annet, hun kan ønske at barnefar går med på en annen ordning noen uker (som jeg håper og tror de fleste hadde gått med på), men hun kan ikke kreve dette.

Skrevet (endret)

Særlige grunner, slik som å flytte 2 timer bort. En slik ordning kan fungere en stund, men så kan tiden være inne for å reforhandle.

Reisekostnader skal selvsagt deles, det er jo ikke her problemet ligger. Primært er det slik at samværsforelder skal stå for henting og bringing.

"Særlige grunner betyr at det skal mye til for å få fastsatt en annen fordeling."

Endret av Greengrass
Skrevet

Nei, JEG kjenner hverken TS eller barnefar -og dermed tillegger jeg dem heller ikke karakteristikker som tilsier dette. (Bortsett fra det veldig ironiske som du linket til.)

"Foreldre som ikke avtaler noe annet skal dele på kostnadene til samværsreiser."

Dermed kan ikke mor bestemme noe annet, hun kan ønske at barnefar går med på en annen ordning noen uker (som jeg håper og tror de fleste hadde gått med på), men hun kan ikke kreve dette.

De skal dele på kostnadene .

Det er noe helt annet enn bringingen, og hentingen.

Skrevet

De skal dele på kostnadene .

Det er noe helt annet enn bringingen, og hentingen.

Klippet fra regjeringen.no: Reisekostnader ved samvær

"Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet

til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i

barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet,

er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen

kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke

til henting og bringing av barnet."

Skrevet

"Særlige grunner betyr at det skal mye til for å få fastsatt en annen vurdering."

Det er ikke verre enn å få til en ny meklingsrunde ettersom forutsetningene er endret. Jeg er inne i en ny runde med mekling selv, ettersom forutsetningene har endret seg. Men det du henviser til hele tiden nå, er kostnadene. Ikke henting og bringing. Her er det samværsforelder som i prinsippet skal trå til, og så tar man kostnadsfordelingen ut i fra det. Heldigvis finner man som oftest mer rettferdige løsninger, men dersom det er fullstendig kræsj, er det dette som primært skjer.

Far flyttet, så det er mor som har strukket seg lengst så langt. At han ikke ønsker å trå til litt ekstra en periode, vil ikke tale til hans fordel.

Skrevet

Klippet fra regjeringen.no: Reisekostnader ved samvær

"Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet

til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i

barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet,

er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen

kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke

til henting og bringing av barnet."

Ettersom barnefar selv flyttet langt ut i gokk, tviler jeg på at barnemor blir pålagt til noe som helst, om man nå velger å gå den veien.

Gjest Chickpea
Skrevet

Det er ikke kostnadene rundt det som er sakens kjerne, men henting/levering, TS har dessuten allerede tilbudt far å betale mindre bidrag i denne perioden. Her står det svart på hvitt at med mindre noe annet er avtalt har samværsforelder ansvar for å hente og bringe. Her har mor m.a.o stillt opp ekstra selv om hun ikke trengte det, noe som har kommet far til gode hittil. At han betaler i likt ved å stille opp ekstra for sitt barn i en periode nå som mor trenger avlastning, burde vært en selvfølge.

Skrevet

I din iver etter å nagle andre, så droppet du å lese alle linkene skjønner jeg?

Jeg tenkte samme tanke, men men......

Skrevet

Ettersom barnefar selv flyttet langt ut i gokk, tviler jeg på at barnemor blir pålagt til noe som helst, om man nå velger å gå den veien.

Bor barnefar langt ut i gokk? Se, DET visste ikke jeg -og da stiller jo saken seg i et helt annet lys. :gjeiper:

Men seriøst: Jeg trodde TS og barnefar hadde en avtale (muntlig) som har vart i mange år, og på bakgrunn av dette mener jeg at TS ikke kan forlange at b.faren tar seg av all kjøring. For en ny baby med en annen mann har ingenting med samarbeidet mellom de to å gjøre. (Selv om jeg personlig mener man bør strekke seg litt lenger innimellom -noe hverken TS eller b.far ser ut til å ha noe ønske om..)

Skrevet

Skal en samværsavtale virkelig så rigid at ingen av foreldrene kan stifte ny familie? (Eller bli utsatt for sykdom?)

Jeg skjønner godt at en ny baby kan gjøre kjøringen veldig vanskelig for mor. Nattevåk, hyppig amming osv.

Så vidt jeg har forstått av innleggene til TS så kan ikke barnet besøke far hvis ikke far henter. Hvorfor vil ikke far hente?

Skrevet

Du kan jo prøve å bruke utheving på resten av setningen (det før kommaet) også, hvis du skal være presis.

Skrevet

Skal en samværsavtale virkelig så rigid at ingen av foreldrene kan stifte ny familie? (Eller bli utsatt for sykdom?)

Jeg skjønner godt at en ny baby kan gjøre kjøringen veldig vanskelig for mor. Nattevåk, hyppig amming osv.

Så vidt jeg har forstått av innleggene til TS så kan ikke barnet besøke far hvis ikke far henter. Hvorfor vil ikke far hente?

Fordi det er for langt og kjøre, hele veien. Ikke halve som de har praktisert til nå.

Skrevet

Fordi det er for langt og kjøre, hele veien. Ikke halve som de har praktisert til nå.

Men mor vil kanskje ikke ha mulighet til det en periode. Derfor har hun tilbudt økonomisk kompensasjon i form av redusert bidrag.

Hvilke forslag har far kommet med?

Skrevet

Men mor vil kanskje ikke ha mulighet til det en periode. Derfor har hun tilbudt økonomisk kompensasjon i form av redusert bidrag.

Hvilke forslag har far kommet med?

Ingen tror jeg, han mener det er hennes problem og at hun får finne en løsning for det. Men kjøre hele veien, det går ikke.

Skrevet

Ingen tror jeg, han mener det er hennes problem og at hun får finne en løsning for det. Men kjøre hele veien, det går ikke.

Konsekvensen er jo at han kanskje ikke får møtt datteren på flere måneder. I denne sammenhengen skulle man jo tro at det var viktigere for far å finne en løsning enn for mor.

I værste fall får de laste ned skype.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...