Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Jenny
Skrevet

Hei!

Hvor kan jeg finne info om hvor lenge spedbarn kan sitte/ligge i bilbarneseter for lengre turer? Vi lurer på å kjøre en 6 eller 8 timers tur til sommeren med vårt barn som da er ca 3 mnd gammelt. Jeg vet bare at det ikke er bra for de små å sitte så lenge i et barnesete. Hvor ofte må man ta pauser og hvor lange må de pausene være?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Leste en undersøkelse som viste at når spebarn/babyer satt en time i et barnesate hadde oksygenmetningen sunket så mye at det kunne utgjøre en fare for barnet. Dette fordi barnet sitter bøyd, og ikke får utnyttet lungekapasietetn skikkelig. Så dersom jeg skulle kjørt i åtte timer hadde jg i alle fall tatt pasuse hver time, helst oftere, så barnet fikk komme opp av setet ogpustet skikkelig.

Gjest gurimalla
Skrevet

Leste en undersøkelse som viste at når spebarn/babyer satt en time i et barnesate hadde oksygenmetningen sunket så mye at det kunne utgjøre en fare for barnet. Dette fordi barnet sitter bøyd, og ikke får utnyttet lungekapasietetn skikkelig. Så dersom jeg skulle kjørt i åtte timer hadde jg i alle fall tatt pasuse hver time, helst oftere, så barnet fikk komme opp av setet ogpustet skikkelig.

Det har jeg aldri hørt. Her må du komme med dokumentasjon når du påstår noe slikt.

Da jeg hadde spedbarn ble vi anbefalt av helsestasjonen å ikke kjøre mer enn 1,5 time når barnet var under 4 mnd. Det var pga belastningen på ryggen, ikke pga oksygen.

• Liker 1
Skrevet

Kjør så lenge barnet sover, og ta heller pauser for stell og mat når det våkner. Så lenge barnet sover og er rolig, er det ikke noe problem. Men ta lange pauser så det får strekke seg skikkelig ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hmm.. vi skal kjøre 60 mil i sommer. Nå vil sønnen min være 9 mnd da, så det blir kanskje annerledes?? Men blir jo litt usikker når jeg leser det dere skriver her. Vi tenkte å kjøre om natta og håper han sover stort sett hele veien. Men det er kanskje ikke så bra ifht ryggen osv??

Gjest AnonymBruker
Skrevet

De gamle reglene om at man skal begrense kjøringen til 30-60 min er forsvant når man fikk så gode bilstoler som det man har i deg.

Dagens bilseter er så gode, at så lenge barnet sover/er fornøyd er det bare å kjøre.

Om barnet blir urolig er det bare å ta en litt lengre pause.

Skrevet

Jeg spurte fysioterapeuten på helsestasjonen om dette for et par måneder siden. Hun sa at man fint kan kjøre fra Oslo til Trondheim uten å stoppe så lenge barnet sover.

Jeg har også lest det som står over her ang. oksygen, men jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste det.

Gjest Jenny
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Da spør jeg legen min når minsten skal på 6-ukerskontrollen. Men det ser ut til at vi da kan planlegge en lang biltur i sommer uten å ha dårlig samvittighet.

:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi kjørte to turer på 5t uten stopp da hun var 3,5 mnd, hun sov hele turen så vi så ikke poenget med å stoppe.

Jeg hadde sett ann hvordan turen gikk, de sier jo fra hvis ting er ubehagelig evt kan du se det på de. Vi startet grytidlig slik at vi kunne bruke hele dagen, dvs ha flere stopp og iallefall ett langt, men da ting gikk så glatt så bare kjørte vi.

Gjest gjestelita
Skrevet

Da jeg var å skulle kjøpe bilsete sa damen i butikken at det ikke er anbefalt at babyer sitter mer enn 15-20 min i bilsetet om gangen når de er nyfødt. (Tiden nulles da ut når en løfter barnet ut fra setet).

Deretter kunne man legge til ca 15 min for hver mnd.

Vet desverre ikke hvor hun hadde de tallene sine fra, men var pga rygg og sittestilling.

Hvis noen lurer, var det i mars i år.

Desverre ingen kildehenvisninger, men jeg personlig prøver å gjøre bilturene så korte som mulig, og unngår langturer de første månedene.

Skrevet

De gamle reglene om at man skal begrense kjøringen til 30-60 min er forsvant når man fikk så gode bilstoler som det man har i deg.

Dagens bilseter er så gode, at så lenge barnet sover/er fornøyd er det bare å kjøre.

Om barnet blir urolig er det bare å ta en litt lengre pause.

Dette fikk jeg også beskjed om fra både fysioterapaut og helsesøster, i tillegg til at jeg leste en artikkel på klikk.no om det for ikke så lenge siden...

Og det at babyen ikke får nok oksygen gjelder helt nyfødte spedbarn..

Lete etter link.... Og her fant jeg den: http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/utstyr/barnesikring/article501148.ece

(Det er da overlegen ved barneavdelingen på Ullevål som har svart)

Gjest Nanette
Skrevet

Ja, det stemmer faktisk! Jeg fikk streng beskjed om å ta pause om det hadde gått 30 minutter og følge med ungen nøye under turen da vi fikk dra hjem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette fikk jeg også beskjed om fra både fysioterapaut og helsesøster, i tillegg til at jeg leste en artikkel på klikk.no om det for ikke så lenge siden...

Og det at babyen ikke får nok oksygen gjelder helt nyfødte spedbarn..

Lete etter link.... Og her fant jeg den: http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/utstyr/barnesikring/article501148.ece

(Det er da overlegen ved barneavdelingen på Ullevål som har svart)

men når er de ikke spedbarn lengre?? Kan mao vår sønn på 9 mnd være med på en 60 mil lang tur, dersom han sover, uten pause??

Gjest AnonymBruker
Skrevet

men når er de ikke spedbarn lengre?? Kan mao vår sønn på 9 mnd være med på en 60 mil lang tur, dersom han sover, uten pause??

Ja, hvorfor skulle han ikke kunne det?

Skrevet

Er ikke helt sikker faktisk.. Men datteren min var 5.mnd når jeg spurte helsesøster.. Da var vi på en 6.timers kjøretur, på vei til stoppet vi en gang (kjørte på dagen for å ta et besøk på veien..) men på vei hjem igjen så kjørte vi uten å stoppe, rett og slett fordi hun sov hele veien.. (kjørte om natten)

Så etter det jeg fikk beskjed om så hadde jeg fint tatt med meg min 9.mnd gamle datter på en lang kjøretur, man stopper jo uansett hvis de våkner og blir urolig, enten for mat eller underholdning...

Og et viktig tips! Når vi kjørte nå sist så stoppet vi en del ganger underveis siden datteren min ikke ville sove, og ingen av bensinstasjonene hadde stellerom/stellebord!! Så ta med engangs stelleunderlag... Vi endte opp med å skifte på gulvet et par steder, og da var jeg skjeleglad for at vi hadde underlag som vi bare kunne kaste etterpå!!

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...