Gå til innhold

Spellemannprisen, Plumbo og mokkamann


Gjest Koala Lompa

Anbefalte innlegg

Utdyp.

De har ikke fått samme anti-rasistisk oppdragelse som det nordmenn har fått. Det virker rimelig at alle mennesker i utgangspunktet fra naturens side har like stor tilbøyelighet for rasisme. I u-land er det ikke anti-rasismens budskap som hamres inn, men ofte det motsatte, spesielt i autoritære regimer, det er offerrollen som dyrkes, og det er "de andre" som er rasistene. Farlige tanker, og minner mye om hvordan Nazi-Tyskland fremstilte seg selv og jødene som de ondskapsfulle og priveligerte rasistene som var ute etter å ta tyskerne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en feilformulert setning som ikke falt i smak til rettesnoren alle skal bøye seg etter. Siden dette ikke har et rasistisk motiv, ser jeg ingen grunn til å ikke akseptere unnskyldningen og gå videre. Men, media skal også tjene penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Man kan ikke lenger rope "rasist!" og slippe unna med det. The tide is turning.

Nei, det er faktisk ganske ille å stemple noen som rasist. Merkelig at folk tenker så lite over hva de faktisk beskylder folk for, og hvor lett det er å gi folk et stempel de aldri blir kvitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ganske ille å stemple noen som rasist. Merkelig at folk tenker så lite over hva de faktisk beskylder folk for, og hvor lett det er å gi folk et stempel de aldri blir kvitt.

Slik var det jo under hekseprosessene også. Gjerne utspekulerte beskyldninger om at de var heks, på de man var bitre på av ulike grunner og som skulle jekkes ned og tas. Andre ganger kom beskyldningene for å "statuere et eksempel".

Ekstremt få som turte å ta de til forsvar da heller av frykt for selv å bli anklaget for heks og få den strengeste straff. I tillegg et helt kobbel av selvrettferdige personer som følte de bekjempet ondskap med sin oppførsel samtidig som de selv drev mobbmentalitet og barbariet. Og det var samme prosess som i dag med rasisme med motsatt bevisførsel hvor heksa var heks inntil hun kunne bevise at hun ikke var det (i praksis umulig). Mennesket har ikke lært noenting, og man kan skjemmes av å tilhøre menneskeheten av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at både Kaizers og Madcon har "skværet" opp med plumbo og anser saken avsluttet. Det burde kanskje vi også gjøre.

Hva med alle kjendisene som slengte seg på hylekoret? De skylder mannen en unnskyldning. Aksel Hennie, for eksempel.

Aksel Hennie prøver nå det beste han kan for å ro bry nattas fyllekule ved hjelp av ei ny tegning. Av to mokkabønner og et "fittehøl". Artig.

Har du en link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart den gjorde det. Slike saker er selvoppfyllende profetier. Man gjør noe som i utgangspunktet var en ikke-sak til en "skandale" med fete avisoverskrifter og overdrivelser. Så sper man på med litt sitater fra kjendisvenner i egen politisk korrekte omgangskrets, og vips, så har et lite knippe journalister klart å sette dagsorden for hele landet.

Erik Schjenken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, han innrømmer at han lot seg rive med. Fikk litt mer respekt for Hennie nå.

Ville han ha gjort det om opinionen ikke hadde snudd?

Han lar seg fremdeles "rive med".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor
Hei der. Jeg vil gjerne komme med en liten forklaring i forhold til omstendighetene rundt øltømmingen under Spellemannprisfesten. Det som skjedde var en spontan reaksjon på det som jeg oppfatter som et av de flaueste sceneøyeblikkene i Spellemannprisens historie. Jeg ble revet med og akkurat der og da føltes øltømming som en grei måte å vise avstand fra det jeg oppfattet som direkte rasisme.

Jeg hadde opptrådt annerledes hvis jeg hadde sett og hørt hva Lars faktisk sa til VG. At han beklaget seg og la seg flat endrer nødvendigvis saken, og jeg beklager derfor med dette min overreaksjon.

Resten av medlemmene i Kaizers Orchestra synes at jeg handlet unødvendig krasst, noe jeg også ser i dag. Jeg vil altså presisere at dette var en solohandling, ikke en bandhandling.

Hilsen Terje

Når ble det å møte ord med demonstrativ handling en "grei måte å vise avstand på"?

"Bruk ordene dine", sier vi til barna våre.

"Du er større enn det", sier vi når de har fått spytt-papirkuler og viskelær i hodet, og har lyst til å ta igjen "like for like".

Vi sier dette, og prøver så godt vi kan å etterleve egne ord. Feiler vi, innrømmer vi også forhåpentligvis feilen, og sier "vi skulle ikke gjort det".

Denne mannen innrømmer ikke feil. Han sier dette er en grei måte å reagere på hvis noen sier noe han ikke liker.

Hva sier denne mannen til sine (potensielle) barn? "Det er greit å møte ord med demonstrativ handling", eller "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Når ble det å møte ord med demonstrativ handling en "grei måte å vise avstand på"?

[

Det ble ikke det. Og det er jo akkurat det han sier. Han overreagerte, og det var en spontan reaksjon. Noe han nå angrer på.

Hva mer ønsker du?

Jeg skal i hvert fall lære ungene mine at når noen ber om unnskyldning og sier de angrer, så skal man tilgi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosemor

Det ble ikke det. Og det er jo akkurat det han sier. Han overreagerte, og det var en spontan reaksjon. Noe han nå angrer på.

Hva mer ønsker du?

Jeg skal i hvert fall lære ungene mine at når noen ber om unnskyldning og sier de angrer, så skal man tilgi.

Jeg tror du mistforstår meg. Jeg synes det er greit at han har beklaget at han overreagerte, og har ingen problemer med å akseptere denne.

Men jeg synes ikke det er greit å si "dette var en grei måte å markere avstand på".

Jeg mener at det å møte ord med demonstrativ handling ikke er en ok reaksjon, uansett omstendigheter, og jeg reagerer på at han ikke beklager handlingen generelt, selv om han beklager handlingen i dette tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du mistforstår meg. Jeg synes det er greit at han har beklaget at han overreagerte, og har ingen problemer med å akseptere denne.

Men jeg synes ikke det er greit å si "dette var en grei måte å markere avstand på".

Jeg mener at det å møte ord med demonstrativ handling ikke er en ok reaksjon, uansett omstendigheter, og jeg reagerer på at han ikke beklager handlingen generelt, selv om han beklager handlingen i dette tilfellet.

Jeg er enig med deg. Det er ikke en grei måte å markere avstand på. OG det var ikke spontant heller som kan tydelig ses fra videoen. Æsj, er han virkelig lei seg? Vanskelig å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han innrømmer at han lot seg rive med. Fikk litt mer respekt for Hennie nå.

Flokken har snudd, og han følger etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maria_Marihøne

Jeg tror du mistforstår meg. Jeg synes det er greit at han har beklaget at han overreagerte, og har ingen problemer med å akseptere denne.

Men jeg synes ikke det er greit å si "dette var en grei måte å markere avstand på".

Jeg mener at det å møte ord med demonstrativ handling ikke er en ok reaksjon, uansett omstendigheter, og jeg reagerer på at han ikke beklager handlingen generelt, selv om han beklager handlingen i dette tilfellet.

han sier at akkurat der og da føltes det som en grei måte å vise avstand på. Og dette angrer han på nå, noe som jeg tolker som at han selvfølgelig ikke mener dette nå, og at han egentlig ikke mente det da hekller, men han ble bare revet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han innrømmer at han lot seg rive med. Fikk litt mer respekt for Hennie nå.

Aksel Hennie: De fleste av oss har skjønt at det ikke er noe særlig mer å hente i "Plumbo-skandalen" nå... Dere andre; ...zzzzzzzz....! #alleharbeklaget.

Fortsatt respekt for ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...