Gå til innhold

Spellemannprisen, Plumbo og mokkamann


Gjest Koala Lompa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://touch.vg.no/article.php?artid=10075619

Stein Østbø trur seg hipster.

Tror han godeste Stein ikke vet at den største delen av norges befolkning bor på harry-land, dvs utenfor Oslo. I fjor sendte vi Stella Mwangi, så om vi får rene motsettningen i år, ja da får vi i det minste vist mangfoldet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han godeste Stein ikke vet at den største delen av norges befolkning bor på harry-land, dvs utenfor Oslo. I fjor sendte vi Stella Mwangi, så om vi får rene motsettningen i år, ja da får vi i det minste vist mangfoldet.

Jeg ble flau av å lese kommentaren til Stein. Alle sier seg ferdig med saken, så kommer han og prøver hause den opp igjen. Og hva mener han med harryland? Alle steder utenom Oslo?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble flau av å lese kommentaren til Stein. Alle sier seg ferdig med saken, så kommer han og prøver hause den opp igjen. Og hva mener han med harryland? Alle steder utenom Oslo?

Fyren bruker "vi" som om han snakker for noen andre enn seg selv.

Han forsøker også å fremstille det som om Madcon ikke er hyklere. For et fåfengt prosjekt. De har brukt både mongo som skjellsord, brukt ord som guling, bleikfis, svarting og annet. Alt langt verre enn mokka som Stein sikkert sang selv i monsterhiten til Ricky Martin "Livin la vida loca".

Og hans historiekunnskaper er selvsagt svært selektive. Alle grupper har blitt utsatt for grusomheter opp igjennom historien rundt om i verden, det er det langt fra bare svarte som har, hvite har vært både slaver og sexslaver i hundrevis av år, ja, tusenvis av nordmenn ble fanget og vært slaver i Afrika. Hvor mange afrikanere har vært slaver i Norge? Men at artikkelforfatteren bryr seg nevneverdig om historie er bare et påskudd. Ingen har vel vært mer undertrykt og lidd mer enn bønder og småkårsfolk av de herskende elitene opp igjennom århundrene rundt om i verden, uten at artikkelforfatteren bryr seg om det og kommer med sine foraktfulle meninger om disse som han synes det er greit å se ned på.

Artikkelen oser selvhøytidelig og elitistisk menneskeforakt overfor folk utenfor sin egen krets av kulturfiff, samtidig som han skal forsøke å belære andre i anstendighet og moral. For en total mangel på selvinnsikt! Akkurat det samme som vi så fra PK eliten under heksejakten og mobbekampanjen på Plumbo. For en gjeng! De tror fremdeles de er moralsk høyverdige der de går med anti-rasismebibelen sin under armen på vei til bøddelen for å brenne synderen på bålet. Det er tydeligvis vanskelig å lære for enkelte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

:skratte: Ja, ja. Man begynner å føle seg krenket etter at andre har bestemt at han skulle føle seg krenket? :skratte: Å, herregud. :legrine:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://touch.vg.no/article.php?artid=10075619

Stein Østbø trur seg hipster.

"La det være klinkende klart - «mokka» er en farve som inntil få tiår siden ble hyppig brukt i nedlatende beskrivelser av mennesker som er litt mørkere i huden enn Ola Nordmann.

Slike uttrykk sårer fremdeles, ikke minst hos Madcon. "

Jeg har aldri hørt uttrykket mokka "som nedlatende beskrivelser av mennesker som er litt mørkere i huden enn Ola Nordmann".

Jeg må tydeligvis være alene om ikke å ha hørt dette før, - eller?

Er det

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mørkhudede synes jo alle kommentarer som refererer til hudfargen deres er nedlatende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"La det være klinkende klart - «mokka» er en farve som inntil få tiår siden ble hyppig brukt i nedlatende beskrivelser av mennesker som er litt mørkere i huden enn Ola Nordmann.

Slike uttrykk sårer fremdeles, ikke minst hos Madcon. "

Jeg har aldri hørt uttrykket mokka "som nedlatende beskrivelser av mennesker som er litt mørkere i huden enn Ola Nordmann".

Jeg må tydeligvis være alene om ikke å ha hørt dette før, - eller?

Er det

Han sikter sikkert til da Madcon selv kalte seg for sjokolademenn (det var for en tid tilbake) og deretter fant ut at de ble krenket av seg selv for å ha kalt seg det. :skratte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konsensus

Fader så Østbø provoserer. Kommentaren er et makkverk uten like, oppsop. Har han i hele tatt gidda å lest seg opp på saken før han har uttalt seg, utenfor sin egen møkkablekke da vel og merke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"La det være klinkende klart - «mokka» er en farve som inntil få tiår siden ble hyppig brukt i nedlatende beskrivelser av mennesker som er litt mørkere i huden enn Ola Nordmann.

Slike uttrykk sårer fremdeles, ikke minst hos Madcon. "

Jeg har aldri hørt uttrykket mokka "som nedlatende beskrivelser av mennesker som er litt mørkere i huden enn Ola Nordmann".

Jeg må tydeligvis være alene om ikke å ha hørt dette før, - eller?

Er det

Høres ut som atter en av disse Oslotrendene som stadig går oss usiviliserte bygdefolk hus forbi. Enkelte strøk i Norge henger jo faktisk så langt etter, at det fortsatt ses på som stuerent å bruke ord som "neger", "sort", eller enda verre - "mocca" - for å beskrive hudfargen til <insert mest politisk korrekte betegnelse for fargede mennesker> i 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hogwash

"All abord the bandwagon!"

Fascinerende hvor mange i tråden som vet nøyaktig hva alle involverte tenkte og følte til enhver tid.

Regner med Plumbo er jævlig fornøyd med pr-situasjonen. Fansen ga nok f i utgangspunktet, nå skal alle brunskjortene og sauene kjøpe albumet deres også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som atter en av disse Oslotrendene som stadig går oss usiviliserte bygdefolk hus forbi. Enkelte strøk i Norge henger jo faktisk så langt etter, at det fortsatt ses på som stuerent å bruke ord som "neger", "sort", eller enda verre - "mocca" - for å beskrive hudfargen til <insert mest politisk korrekte betegnelse for fargede mennesker> i 2012.

Vel, Atlers, jeg (som skrev innlegget du svarer på) er fullblods Oslo-innfødt (men det må sies at jeg er ingen hipster, og har aldri vært)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader så Østbø provoserer. Kommentaren er et makkverk uten like, oppsop. Har han i hele tatt gidda å lest seg opp på saken før han har uttalt seg, utenfor sin egen møkkablekke da vel og merke?

Hahaa, ja! Jeg ble også SKIKKELIG provosert. Er selv fra "harryland" som han kaller det, og jeg opplevde ikke hverdagsrasisme før jeg flyttet til byen.

Men ser han får så ørene flagrer i kommentarfeltet til artikkelen. Vel fortjent :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg så leeei av alt dette maset om både av dette temaet og om at vi skal være et åpent samfunn der alle skal få LOV til å mene noe, men blir sensurert fordi at vi skal ikke få lov til å mene det det alle andre mener.... jeg tror at nå må samfunnet og ikke minst norske folk bruke hodet og se litt lengre...ellers så kan dette bli veldig farlig...retten til å få mene noe som andre ikke mener med sensur er ikke et slikt samfunn vi vil ha...jeg ser med skrekk og gru dersom samfunnet blir slik...da er jeg redd for at det kommer til å bli mye bensin på bålet som kommer til å ta fyr....

Er det et slik samfunn vi vil ha:"Ja, du skal eller må få mene det samme, men mener du litt mot resten av folket så må du sensureres...for det er ikke alle som liker din mening...da blir en sett ned på og stempelet kommer fort..."

SKJERP DERE NÅ OG BRUK OPPMERKSOMHETEN PÅ NOE HELT ANNET....DET FINNES MYE VERRE TING HER I VERDEN DETTE!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Atlers, jeg (som skrev innlegget du svarer på) er fullblods Oslo-innfødt (men det må sies at jeg er ingen hipster, og har aldri vært)..

Jøss... Utkant-Oslo, da eller? :fnise:

Neida... For å være litt mer seriøs, så reagerer jeg på det som jeg best kan beskrive som nettopp en trendgreie, når det gjelder hva ting/mennesker skal hete. Det er nå én ting at språket oppdateres på naturlig vis, men noe ganske annnet å bestemme at det som var helt akseptabelt for 5 år siden nå plutselig er rasistisk/sjåvinistisk/osv - omatt og omatt. Fargede mennesker er ikke vernede bedrifter som etterhvert får et belastet navn, som derfor må fornyes med jevne mellomrom, selv om det nesten kan virke sånn i dagens samfunn.

Kommentaren om Oslo var selvsagt flåsete, men den peker samtidig på noe viktig; nemlig at en hel haug av "bygdefolk" (meg selv inkludert) rett og slett ikke vet hva som er akseptabelt å si lenger. Bare iløpet av grunnskolen ble vi lært opp til at det het "neger", så var neger plutselig rasistisk, og vi måtte si "mørkhudet", men plutselig var dét og rasistisk, og vi måtte venne oss til å si "farget". Det er noen år siden jeg gikk ut av skolen, og jeg har ikke lenger lærere som kan fortelle meg hva det heter i dag. Venner, familie, internett, velmenende "antirasister".... Alle bruker forskjellige ord, og jeg er like forvirret når det gjelder hva som er mest korrekt.

Jeg velger derfor å skrive/si det som faller seg mest naturlig for meg der og da. Jeg synes ikke det er sjåvinistisk å si hverken postmann eller flyvertinne, men samtidig synes jeg det er helt greit å ha en kjønnsnøytral fellesbetegnelse som "postbetjent". Jeg synes ikke det er rasistisk å si neger, men jeg har heller ikke noe problem med med et mer oppdatert ord. Bare la meg slippe å bli, eller høre andre bli, beskyldt for å være rasister på bakgrunn av at vi ikke har fått med oss den nye, "hippe" omskrivingen av neger.

Når hverken du, jeg, eller fargede mennesker selv har fått med seg at "mocca" er en nedsettende betegnelse, kan det vel umulig være så hårreisende at noen ble kalt "moccamann". De mest indignerte er jo attpåtil "bleikfiser". Selv forbinder jeg mocca med noe positivt, men jeg er jo tydeligvis ikke så oppdatert på historiske skjellsord, da... Neger er bare et ord. Moccamann er bare et ord. Det er måten det blir sagt på som avgjør om det er ment nedsettende eller ei. Akkurat som "bleikfis".

Endret av Antlers
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så leeei av alt dette maset om både av dette temaet og om at vi skal være et åpent samfunn der alle skal få LOV til å mene noe, men blir sensurert fordi at vi skal ikke få lov til å mene det det alle andre mener.... jeg tror at nå må samfunnet og ikke minst norske folk bruke hodet og se litt lengre...ellers så kan dette bli veldig farlig...retten til å få mene noe som andre ikke mener med sensur er ikke et slikt samfunn vi vil ha...jeg ser med skrekk og gru dersom samfunnet blir slik...da er jeg redd for at det kommer til å bli mye bensin på bålet som kommer til å ta fyr....

Er det et slik samfunn vi vil ha:"Ja, du skal eller må få mene det samme, men mener du litt mot resten av folket så må du sensureres...for det er ikke alle som liker din mening...da blir en sett ned på og stempelet kommer fort..."

SKJERP DERE NÅ OG BRUK OPPMERKSOMHETEN PÅ NOE HELT ANNET....DET FINNES MYE VERRE TING HER I VERDEN DETTE!!!!!!!

Det er faktisk ikke den uskyldige fleipen som er noe sak nå, men en stor og viktig sak er hvordan noe så uskyldig ble brukt til å skape en vanvittig heksejakt. Det er ikke en fillesak, for det minner så altfor godt om ambulansesjåfør-saken for noen år siden og som viser at media enda ikke har lært noen ting i sitt forsøk på å ødelegge mennesker. Men media ønsker ingen debatt lengre om denne saken av denne grunn, selvhøytidelige hyklere som de er, og later som om "saken er avblåst".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Utkant-Oslo, da eller? :fnise:

Neida... For å være litt mer seriøs, så reagerer jeg på det som jeg best kan beskrive som nettopp en trendgreie, når det gjelder hva ting/mennesker skal hete. Det er nå én ting at språket oppdateres på naturlig vis, men noe ganske annnet å bestemme at det som var helt akseptabelt for 5 år siden nå plutselig er rasistisk/sjåvinistisk/osv - omatt og omatt. Fargede mennesker er ikke vernede bedrifter som etterhvert får et belastet navn, som derfor må fornyes med jevne mellomrom, selv om det nesten kan virke sånn i dagens samfunn.

Kommentaren om Oslo var selvsagt flåsete, men den peker samtidig på noe viktig; nemlig at en hel haug av "bygdefolk" (meg selv inkludert) rett og slett ikke vet hva som er akseptabelt å si lenger. Bare iløpet av grunnskolen ble vi lært opp til at det het "neger", så var neger plutselig rasistisk, og vi måtte si "mørkhudet", men plutselig var dét og rasistisk, og vi måtte venne oss til å si "farget". Det er noen år siden jeg gikk ut av skolen, og jeg har ikke lenger lærere som kan fortelle meg hva det heter i dag. Venner, familie, internett, velmenende "antirasister".... Alle bruker forskjellige ord, og jeg er like forvirret når det gjelder hva som er mest korrekt.

Jeg velger derfor å skrive/si det som faller seg mest naturlig for meg der og da. Jeg synes ikke det er sjåvinistisk å si hverken postmann eller flyvertinne, men samtidig synes jeg det er helt greit å ha en kjønnsnøytral fellesbetegnelse som "postbetjent". Jeg synes ikke det er rasistisk å si neger, men jeg har heller ikke noe problem med med et mer oppdatert ord. Bare la meg slippe å bli, eller høre andre bli, beskyldt for å være rasister på bakgrunn av at vi ikke har fått med oss den nye, "hippe" omskrivingen av neger.

Når hverken du, jeg, eller fargede mennesker selv har fått med seg at "mocca" er en nedsettende betegnelse, kan det vel umulig være så hårreisende at noen ble kalt "moccamann". De mest indignerte er jo attpåtil "bleikfiser". Selv forbinder jeg mocca med noe positivt, men jeg er jo tydeligvis ikke så oppdatert på historiske skjellsord, da... Neger er bare et ord. Moccamann er bare et ord. Det er måten det blir sagt på som avgjør om det er ment nedsettende eller ei. Akkurat som "bleikfis".

Synes mokkamann og vaniljemann kan sammenliknes. Det har omtrent samme nøytrale eller positive klang. Bleikfis og sotrør er mer sammenliknbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...