Gå til innhold

Rainbows treningsnarkomani


Rainbow

Anbefalte innlegg

Tusen takk, jenter! :hoppe:

Nå er det nytt år og jeg kan skrive ned to nye treningsøkter. På torsdag var det kickboxing (oppstart denne uka, og naturlig nok ingen trening på nyttårsaften - dermed ta det igjen denne uka). Det var en skikkelig tøff starttime, tenkte at de som var nye måtte jo bli helt skremt! Men det var moro, og dagen etter var jeg skikkelig støl etter lange bokseøkter.

I dag ble det en rolig joggetur (for det er kickboxing igjen i morra). Jogga med min kjære omtrent 4.5 km. Jogga mesteparten av veien, og det var en koselig tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en lang joggetur på fredag formiddag. Omtrent ni kilometer i skogen. Det var kjempekaldt, og mange bakker, men det gikk bra likevel. Bakkene gjorde sitt til at det ikke ble sammenhengende løping så kjempelenge av gangen, men da gikk jeg fort til jeg orka å løpe igjen.

I morra er det klart for kickboxing igjen. Sist mandag var det en økt med mye boksing, så den kjente jeg bra i armene etterpå! Spent på hvordan timen i morra blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogga en tur igjen i går. Det var gøy! Ble litt over fem kilometer, bare, men mye bakker og jeg jogga nesten hele veien, med unntak av en bratt sti som jeg rett og slett ikke orka å løpe opp. Holdt godt tempo og brukte 38 min på hele turen. :)

Mandagens kickboxingtime var slitsom, for jeg var trøtt og hadde spist for lite, så det var vanskelig å yte noe særlig. Neste gang må jeg huske å spise mer i tide før treninga! Klarte å gjennomføre, da, men herregud så tungt det var. På en ikke-morsom måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært så mye trening i det siste. Skulle gjerne fått inn mer enn to ganger i uka, men det er ikke så lett med jobb, hest, hvile, husarbeid etc. Men to ganger i uka er da noe! :)

Kickboxing igjen i dag. Lange bokseøkter, og hadde også en runde der vi tok boksing rett i magen uten puter. Ikke så hardt man klarer, da. Man sier ifra hvor hardt man vil ha det. Men det er ganske moro! :)

Både det og sparkinga gikk bra, men he-re-guud jeg må trene mer styrke! Skulle ha sånne pushups med spenst, så man skal ta pushup, og når man kommer opp skal man "hoppe" med henda. DET gikk dårlig, det! Jeg klarte de ti første, men jeg kommer jo nesten ikke opp fra gulvet. Så skulle vi ligge på ryggen med beina rett opp og ta på tærne tjue ganger. Klarer ikke ha rette bein eller nå tærne, men det var da tungt nok likevel. Så rundt igjen til mer sånne pushups, og da klarte jeg kanskje tre-fire før jeg kollapsa.

Isj-jeg var bedre på det der da jeg gikk på boot camp en måned! Litt lyst til å ta en måned til med det, men det er litt mye nå, skjønner ikke helt hvordan jeg skal rekke det + stall og jobb to ganger i uka (altså boot camp to ganger i uka). Får se litt hvordan ting stabiliserer seg utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har faktisk vist seg å være en veldig aktiv uke.

Først var det kickboxinga på mandag (jmf siste innlegg). På tirsdag gikk jeg tur med en hund på jobb i omtrent én mil. Egentlig tror jeg det var mer enn en mil, for vi brukte halvannen time, og vi gikk ganske fort, særlig på hjemveien. Men har ikke greid å finne et kart eller en app der man kan gå tilbake i tid for å tegne opp hvor man var. Mange med kart over veier/gangveier, men vi gikk i skiløypa og en liten skog, og det har jeg ikke klart å finne på kartet. Anyway, lang og koselig tur i mange kuldegrader, og bra trening!

Dagen etter gikk jeg to turer, én på en halvtime og én på en time, så det ble også bra trening.

Og i dag var kjæresten og jeg på skitur for første gang ever. Prøvde littegran for et par år siden, ellers har jeg ikke hatt ski på beina på over 15 år. Likevel var vi ute 9.8 kilometer og noe av det var kjempebratt terreng både nedover (skummelt og ulendt) og oppover (full armaktivitet). Skikkelig slitsomt, spesielt når teknikken er elendig, haha! Kommer til å bli skikkelig støl, tenker jeg! Det kan jo bli artig på kickboxinga på mandag! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må trekke tilbake det at jeg gikk en mil på tirsdag, for i dag gikk jeg mye lengre, og det ble 10.49 kilometer. Nå aktiverte jeg nemlig Endomondo, så jeg kunne se kart av hvor vi gikk og alle detaljer om turen etterpå! Så forrige uke må det ha vært åtte eller noe, tenker jeg. Gikk med den samme hunden, og vi bare vandra i vei. Nekta å snu, hehe! Klarte til slutt å få meg en runde, og ble superfornøyd med at jeg ikke måtte snu og ta hele veien tilbake igjen. Rota oss skikkelig bort, da. Men kom da dit jeg hadde tenkt til slutt, selv om jeg så på kartet etterpå at det ble mye kryss og tvers! :fnise:

Funka ikke med kart og veibeskrivelse fra telefonen, da. For den bryr seg ikke om stier og skiløyper og gangveier, men sier freskt at jeg skal traske langs riksveien. Men det hjalp da i alle fall på å se sånn omtrent hvor langt unna overgangen jeg lette etter vi befant oss!

Etterpå gikk jeg en liten tur med en annen hund, på 1.81 kilometer. Så til sammen gikk jeg 12.30 kilometer i dag, i tillegg til at jeg tok en liten ridetur på kvelden.

Var forøvrig en helt grei kickboxing-økt i går. Syns ikke den var hard nok, egentlig, det var mest teknikk. Men styrken var slitsom for armene (ligge på magen og ha armene rett fram- ut til siden-rett fram med lange og seige intervaller, pluss gjøre armbevegelser som om du drar i et tau mens du ligger der). Så dette ble to treningsøkter på rad, gitt!

Pleier ikke å regne hverken ridning eller gåturer som trening, men når det ble over 12 kilomter gange får jeg søren meg lov til å regne det med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JOGGEREKORD I DAG!! :danse:

Føøørst var jeg på jobb og gikk en fem kilometers tur med en vofs. Han har langtidsopphold, så er han jeg har gått med alle gangene.

Så var jeg i stallen og ordna med hesten min, og så dro jeg på joggetur. Og for en joggetur!

Problemet nå er at jeg ikke vet om jeg skal tro på Ipoden min eller på Endomondo. Det er problemet med å ha flere måter å måle på. Jeg har jo visst at Ipoden ikke er helt nøyaktig pga at den ikke er kalibrert, men det var ganske stor forskjell.

Så da regner jeg med at fasiten ligger et sted i mellom, og da har jeg hvertfall jogga en mil! Og jeg gikk litte grann på førsten og litte grann på slutten (litt små intervaller på førsten). Men så jogga jeg et kjempelangt strekk. Gjennom skogen, opp bakker, langs veier, ned bakker, langs deler av vannet.... Løp fra starten på skogen ved Ulsrudvann (ikke den store parkeringsplassen), og helt til Østensjø skole!!

:hoppendeglad:

Klarte lissom ikke å stoppe.

Ipoden sier at jeg løp 10.96 km, og at jeg hadde min aller kjappeste 5km (35.18) OG kjappeste 10km (1.04.53), i tilegg til at jeg brant mer kalorier enn noen gang før. Og at jeg hadde én kilometer med average pace på 5.43.

Og selv om den er litt for snill og nok tar i bittelitt med kilometrene, er det den jeg har brukt hele veien, så den sammenligner jo uansett med de tidligere målingene. Det den mener er x-antall kilometre.

Endomondo sier at jeg løp 9.20 kilometer. Og at den kjappeste kilometeren ble tatt på 6.40.

De blir litt unøyaktige i bakker og sånn, merker jeg, men Endomondo har GPS, så den er nok hakket mer nøyaktig.

Anyway pga gåturen før i dag sier Endomondo at jeg til sammen var ute 14.19 kilometre i dag, 6.11 i går og 12.30 i forgårs. (Alt gåing med unntak av dagens joggeøkt).

Så da sier jeg tjoho og woho og er klar for etadag i morra! :hoppe::duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke vært noe jogging i det siste etter den rekordturen over her.

Jeg går mye turer på jobb, og har følgende ført opp siden sist jeg skrev her:

1. februar: 5.14 km

4. februar var det kickboxing, en grei økt med blant annet dype knebøy før round-kick. Den kjente jeg noen dager for å si de pent! Har gjort en god del øvelser der nå som vi skal sette sammen denne uka. (Tre uker med ulike kombinasjoner som settes sammen nå, altså).

5. februar: To korte turer på 2. 5 km hver

6. februar: 3,2 km og 3.47 km

7. februar: 1.7 km

8. februar gikk jeg først to turer. Den ene var på 5.3 km og den andre en liten svipptur på 1.85.

Så var det moddetreff på hotell, og der benytta jeg treningsstudio og løp på mølle for første gang på mange måneder. Jeg hadde opprinnelig tenkt å se om jeg klarte å løpe 10 km i ett. Starta friskt, og hadde løpt omtrent 3 da jeg kom borti stoppknappen som var idiotisk plassert midt foran på mølla, sånn at jeg kom borti da jeg svingte med armene. Mye banning og irritasjon senere stilte jeg den på 8 (fordi jeg ikke var helt sikkert på om jeg hadde runda tre). To km senere skjedde det igjen!! Alt stoppa. Så da løp jeg istedet alt jeg kunne på et kvarter. Da løp jeg 2.39 km med en average speed på 9.6 km/t. :) Hadde instillingene på mellom 9.5 og 11. (Hva er det man tiller inn der, egentlig? Tempo?)

Så til slutt endte jeg med å ha løpt omtrent 7.5 km på 40 min, inkludert de minuttene det tok å restarte mølla to ganger. Etterpå tok jeg noen øvelser med vekter og skråbenk/rett benk.

To ganger femten med 6 kg i skrånbenk, og to ganger 12 med seks kilo i Arnoldpress. Ble ikke noe mer enn det, for var et lite studio og ikke så mange apparater.

Var utslitt på mandag pga en lang helg med lite søvn (og ikke akkurat et fantastisk kosthold, selv om lunsj- og frokostbordet og den flotte trerettersmiddagen virkelig var fantastiske. Om enn ikke på kalorinivå..!)

Så derfor er kickboxinga flytta til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Har jo vært ute på joggetur i en mil før, men aldri jogga så lenge av gangen. Så det føltes utrolig bra!!

I dag har jeg bursdag, så nå har jeg spist enorme mengder kake! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går jogga jeg en tur på ca 6km. Det ble seint på kvelden (dro ut rundt halv ni) og jeg brukte 41 minutter med et gjennomsnittstempo på enten 7.76 eller 6.24 min pr km, haha! (Endomondo vs Nike+). Holdt i alle fall et veldig godt tempo hele veien, raskere enn jeg gjennomsnittlig pleier. Og det uavhengig av alle duppedittene, jeg bare følte det. Det var nesten bare flatmark, men også en laaang bratt bakke jeg har løpt før. Nå gikk det lettere å forsere den, selv om det fortsatt var slitsomt!

Gikk tur på rundt fem kilometer før på dagen, så det ble til sammen rundt 11 i går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oj, nå er det lenge siden jeg har skrevet her. Det betyr ikke at jeg ikke har trent, altså. Bare vært dårlig på å bruke dagboka. Heldigvis har jeg Endomondo til å hjelpe hukommelsen min!

20. februar ble det bare en rolig tur på jobb på 2.3 km, så det teller egentlig ikke som trening. Dagen etter ble det to turer på til sammen 6 km, og dagen etter det igjen 3.7 km. Kickboxinga var ikke den uka fordi lokalene er stengt når det er vinterferie. Lørdag 23. februar gikk vi en skitur på rundt seks-sju kilometer. Gikk over et vann på slutten, og jeg har veldig angst for å dette gjennom isen, selv om jeg vet det er helt irrasjonelt, så da gikk jeg veldig fort!

Mandagen etter var det kickboxing igjen. Uka før vinterferien glemte jeg å nevne, da hadde vi en lang kombinasjonsgreie vi hadde bygd opp de tre foregående ukene. Denne gangen jobba vi med raske bytter og å bokse seg inn og ut, gå bakover og forover. Var en skikkelig hard time, som jeg ble sliten av. Det var bra, har vært roligere timer før de siste ukene.

Så da...tirsdag forrige uke, løp jeg 1 mil igjen. Til Ekeberg i strålende sol. Det var gøy, men ble mye asfalt på slutten, så fikk litt vondt i knærne pga brodder på bar asfalt. Men det føltes som en tipp topp start på uka å orke det dagen etter kickboxing. Onsdag gikk jeg to turer på til sammen 7 km, og torsdag ble det fire turer med fire hunder, og vips ble det en mil da også til sammen. (Tre ganske korte turer og en litt lengre).

Fredag var det nydelig vær, og jeg gikk 9.5 km med en hund. Fant flotte steder å gå.

I helga var jeg kjempesliten, det er visst ikke så lurt å tilbakelegge flere mil på én uke når man egentlig er utbrent og i opptrening på jobbfronten. Før ville jeg egentlig ikke telt turer i gangtempo som trening, for det føles ikke som det når jeg ikke har på meg treningstøy og blir skikkelig svett. Men det er jo trening likevel, jeg forbrenner jo kalorier, i det minste! :)

Tok det rolig i helga, var på en hard kickboxingtime med en skikkelig intense tømmerunde og påfølgende pushups. I dag gikk jeg ca 6 km.

Håper all denne gåingen kombindert med kickboxing og jogging kan hjelpe meg å bli kvitt det siste magefettet. DET er nemlig irriterende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogga 6 km i dag, etter å ha gått rundt fem på jobb. :) Jogga opp en bratt bakke på førsten av turen, og holdt så godt tempo hele resten av turen. Veldig fornøyd! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8. mars ble det tre turer, på til sammen 10.6 km. Må nesten understreke at dette ikke er rolige turer der jeg og vofsen tasser litt gatelangs. Vi går i veldig godt tempo, og jeg blir svett. Spesielt med den ene jeg går med.

Mandag var det kickboxing. En intens bokseøkt, mye lange tømminger og bytter både på bein og armer, etterfulgt av fem minutter enda hardere mageøvelser. Kjenner det i magen ennå!!n :trene:

Tirsdag gikk jeg 8.5 kilometer, mye bakker og godt tempo.

I dag jogga jeg 7.5 kilometer. Eller muligens 9. Endomondo og Ipoden er ikke helt enige. Ipoden skryter på meg litt mer enn jeg fortjener, mens Endomondo bør være mer nøyaktig siden den har GPS. Likevel merker jeg meg at om jeg går samme runden (helt identisk) rett etter hverandre, vil det likevel være noen forskjeller på hvor langt den mener jeg har gått. Ikke store endringer, men når det er noen på små runder lurer jeg på om det kan være større på større runder.

Derfor runder jeg Ipoden ned og Endomondo opp, og sier det var ca. 8 km. Egentlig irriterende å ikke vite helt nøyaktig. Vil jo gjerne vite det så jeg har noe ordentlig å måle meg mot. Nå er det jo faktisk sånn at selv om kanskje Endomondo er nærmere virkeligheten er det Ipoden jeg har brukt siden jeg starta å trene. Så med den er det lettere å se forskjellene.

Så, with that said: Jeg gikk tilbake på Ipoden til den første joggeøkta jeg har registrert der.

7. november 2011. 4.38 kilometer på 32.13, og en gjennomsnittsfart på 7.22. Flatmark.

13. mars 2013: 9.12 kilometer på 1.03, og en gjennomsnittsfart på 6.57. Mye bakker.

En tur på 6.5 kilometer i november 2011 tok 52.41 minutter.

En tur på 6.2 kilometer i mars 2013 tok 41.50 minutter.

Er det bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering fra den siste uka, en uke med mye trening!!

Fredag (to dager etter joggeturen over her) tok jeg en Jillian Michaels video for første gang på LENGE. Hadde lyst til å trene, men ville ha med litt styrke også, ikke bare jogging. Så det ble "Extreeme shed and shred", level 2. Det er to levels. Hoppa rett på toern fordi jeg så gjennom litt kjapt først, og syns det var veldig mye jeg har gjort før på den første. Ville ha litt utfordring.

Det var mye plankeøvelser, blant annet plank jacks (stå i planke og hopp med beina ut til siden og inn igjen), walking plank, og noe hevegreier der man sto med underarmene nedi matta, og så heva seg opp til å lene seg på henda. Autch!! Jeg klarte å gjennomføre alt, måtte nedi med knærne og ha pause noen sekunder flere ganger på plankeøvelsene, men på all cardio og alle de andre styrkeøvelsene trengte jeg ikke pause. Men syns jeg godt kunne vært sterkere i planketing! Dette var 1 times trening.

Også syns jeg det til tider er demotiverende med de perfekte kroppene til damene i videoene. Jeg tror lissom jeg har nesten flat mage, men så ser jeg dem....Det finnes jo ikke antydning til bevegelse i mageregionen deres når de hopper fort og masse engang. Har mye oppstramming igjen før jeg er i nærheten der.

Lørdag dro min kjære og jeg på joggetur. Tok det ganske rolig, og underlaget var forferdelig dårlig (det hadde snødd ganske mye, og dermed ble det veldig løst og ujevnt å løpe. Ble i alle fall en tur på 6-7 km (avhengig av hvem av appene mine man spør).

Søndag treningsfri.

Mandag var det kickboxing. Skikkelig intens "tømmetime". Det omtrent alt var å sparke og bokse alle sparkene et visst antall ganger. Feks to uppercuts to minutter (to-et sekunds pause-to...), samme med fire, seks, åtte ti. Så det samme med alle spark og bokseteknikker. Fort. Med all styrke og hurtighet vi kunne klare. Til mageøvelsene etterpå virka ikke beina mine i det hele tatt, hehe!

Gikk turer på 4.5 og 3.5 kilometer tirsdag og onsdag.

Onsdag (altså i går) etter jobb tok jeg også en Jillian Michaels video igjen. Tok "6 weeks six pac" level 1. Den var overraskende enkel. Trodde jeg. For først var det en hel haug med øvelser, og selv om jeg ble sliten var jeg veldig fornøyd med å klare alt på "øvetnivå" og ikke døøø på plankeøvelsene. Men så måtte man begynne fra toppen igjen og gjenta alt, bare fortere. DA var jeg ikke like høy i hatten lenger, gitt.

Syns egentlig "6 weeks six pac" er litt latskap fra Jillian sin side med hvordan den er lagt opp. På de tidligere tidsbestemte videoene er det myye mer variasjon. Feks "30 day shred" som har tre videoer fordelt på ti dager hver. Eller "Ripped in 30" som har fire videoer med ca én uke på hver. Her er det to videoer, der man i begge bare gjentar det samme kvarteret to ganger (altså er det egentlig bare en halvtime til sammen med variasjon) og det skal man fordele utover seks uker? Da hadde jeg blitt lei!

I dag gikk jeg 5 kilometer på jobb, og jogga en tur på ca åtte. Løp en tur jeg har tatt før, da jeg ble helt ødelagt av å prøve meg på fem km (ipod-wise), nå var det helt greit å løpe hele turen i strekk (i underkant av 1 km oppvarming og avkjøling), inkludert noen bakker og en liten skog. Tok litt lengre tid enn vanlig å komme i "the zone", men det gikk til slutt! :hoppe:

I morra blir det nok en lang tur før hvile og etedag! :nigo:

Oj, må huske å skrive oftere, ikke oppdatere så sjelden, ingen gidder å lese denne endeløse tekststrømmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :-) Selv om jeg har denne treningsdagboka mest for egen del og for å huske ting er det gøy når andre leser det.

Hadde treningspause i helga, bortsett fra stallen og sånn, da.

Mandag jogga jeg omtrent 8,5 kilometer på 1.03. Det var en ganske treig start med mye bakker og asfalt, men da jeg kom inn i skogen jogga jeg i ett hele veien hjem. Jeg har fortsatt litt problemer med at jeg bruker både Endomondo og Ipoden, så førstnevnte sa 8.1km mens Ipoden sa 8.9.

Tirsdag gikk jeg to turer, til sammen rundt seks kilometer, så det var en ganske rolig dag.

Onsdag jogga jeg med en av hundene på jobb, 8.5 kilometer. (8.12 ifølge Endomondo, men den har målt nøyaktig samme tur til 8.5 før), og Ipoden sa 9.3. Så da runder vi begge opp/ned og får 8.5. Det var KJEMPEGØY!! Hunden trenger masse mosjon og storkoste seg. Og jeg løp absolutt hele veien med unntak av noen få 10-15 sekunders pauser fordi han skulle snuse eller tisse. Noen ganger ble jeg stående og løpe på stedet, hehe! Begynte å tenke at jeg har blitt sprø, når jeg faktisk jogger i vei og SMILER fordi jeg syns det er så moro!

I dag jogga jeg intervaller med kjærestern. Og herreguud så slitsomt det var!! Det var noe helt annet enn å løpe langdistanse. Det å løpe mange kilometer i ett strekk klarer jeg jo kjempefint nå. Men å løpe 4x4 intervaller på isete underlag sleit meg helt ut. Vi småjogga litt først som oppvarming, løp fort fire minutter, gikk i tre minutter og gjentok dette fire ganger. Det var ikke spurt, men det var langt over det tempoet jeg pleier å ha. Trodde omtrent jeg skulle døøøh.

Men det var litt morsomt å se alle som var ute på påsketur, og tok livet skikkelig med ro, og så kom vi pesende forbi! :hoho:

Da vi kom hjem trente vi litt mageøvelser med en Nike-app på kjærestens telefon, som var skikkelig dårlig. Det var et kvarter, og man bare gjentok et knippe øvelser en metallisk stemme ba oss om tre ganger. Kjedelig. Også får jeg så vondt i ryggraden av mange mageøvelser. :klo:

Tok noen pullups etterpå også (3x6). Fikk oss nemlig pullup-bar til jul!

Sliten etter denne dagen og all jogginga denne uka, men det er likevel veldig gøy! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...