Gå til innhold

La Traviatas dagbok


Fibonacci

Anbefalte innlegg

Hallooooo! Må innom La Traviata vuttu, selv om jeg ikke har meldt min nkomst i dagboka mi enda... :-? Kvalm du da? Hm, ja - du får være tålmodig. Jeg ble sykmeldt i 10 dager jeg. For ørebetennelse egentlig, men like mye kvalme. Det er en mulighet det, hvis du føler at det blir for mye for deg. Ellers får du bare tenke at det er ihvertfall et tegn på at lille Bim har det bra.

Og i morra skal dere på ultralyd? GLED DEG! Ja, selv var jeg temmelig nervøs også, men det gav seg med en gang jeg så den lille på skjermen - og alt så bra ut. Legen var snar til å telle fingre, sjekke at babyen hadde et friskt hjerte, nakkefold og alt det der. Så nervøsiteten gikk fort over i lettelse og glede over det lille underet. Det som overrasket meg mest var hvor "ferdig" det lille knøttet så ut. Du har ikke kjent sparking enda, men likevel har du et perfekt lite menneske inni magen. Det var helt ufattelig husker jeg. Pappan kunne ikke se seg mett på det lille barnet sitt, og jeg smilte resten av dagen! :hjerter: Ønsker dere masse lykke til med undersøkelsen. Du vil ha en helt annen ro etterpå!

Selv var vi på UL i går. Vi visste jo at alt stor bra til på forhånd, så kjønn og termin var mest spennende. Og selvfølgelig om barnet haddet utviklet seg normalt siden sist. Alt var heldigvis i orden, og nå var den lille mye større selvfølgelig, rundere og med "riktigere" proporsjoner. Det var rart å SE sparkene i magen, samtidig som jeg kjente dem inni meg. :ler: Så fikk vi bekreftet at det er ei lita jente vi venter på da, med bitteliten oppstopper, kort overleppe og liten hake. Når jeg sammenlikner med syrrans UL-bilder fra samme uke er det faktisk tydelig forskjeller i ansiktstrekk. Hennes baby har rettere nese, bollekinn og stor trutmunn. :-)

Oj, nå har jeg skrevet rene avhandlingen her. Ville egentlig bare si takk for hilsner i dagboka mi. Og ellers så var både bryllup og bryllupsreise toppers. (men opplevelsen av sparkene i magen overskygget det meste. :sjarmor: ) Fortell hvordan det gikk i morgen da. Følger spent med. Vil du vite kjønn forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag var jeg på ultralyd! Det var helt utrolig. Vi så hode med ansiktstrekk, hjerte som slo, to armer og to bein, fingre og tær, ryggrad osv. Alt så normalt ut. Babyen fekta med armer og bein og var skikkelig aktiv der inne! Den så ut som den trivdes, og det ble jeg så glad for, for jeg har vært redd for at jeg ikke får i meg nok næring for tida pga kvalme.

Legen mente dessuten at jeg var 1 uke lenger på vei enn jeg trodde! Ut fra Crown-Rump Length (75 mm). Så da er jeg muligens 13+5 i dag! Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan ha seg, men...

Pappaen var også med, og han syntes det var kjempegøy. Han hadde ikke trodd at den skulle røre så mye på seg! Og vi syntes begge vi så ansiktet ganske bra, og jeg syntes jeg så en liten oppstoppernese...

Skal bli gøy å se den igjen på ordinær ultralyd! Det blir visst i slutten av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Kjekt med ultralyd... :hjerte:

Vil dere vite kjønn dersom det lar seg gjøre på ordinær ultralyd?

Jeg er altfor utålmodig jeg... :ler:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... saken er den at jeg gjerne vil vite det, mens mannen min ikke vil! Og det blir litt dumt hvis jeg skal vite det og holde det hemmelig (ikke tror jeg jeg klarer å ikke si det til ham heller...) så jeg respekterer at han vil vente til babyen kommer.

Men du kan tro jeg studerer tegn og "symptomer" på jente og gutt! Kvalmen tilsier vel jente, men jeg har ikke lagt på meg noe annet sted enn nederst på magen, så det sier vel gutt? Puppene har ikke vokst såå mye (selv om det føles sånn). Og jeg har bare dilla på lakris :-)

Har også sjekket kinesisk kalender, og der kom jeg fram til jente. Har ikke prøvd ringtesten ennå...

Men magefølelsen min sier faktisk gutt (kan ikke forklare det)! Mannen min tror det er jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ikke lett å ta det på sånne tegn akkurat..

Magefølelsen min (og svigermor sin): så til de grader gutt.

Dilla på lakris: gutt

Kinesisk fødselskalender: gutt

Men jammen viste ikke ultralyden en liten jente :hjerte:

Uansett det er fantastisk å se knøttene på "ordentlig".. Kan jo se de ligge der og sprelle :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at alt er i orden med den lille i magen! :-) Når det gjelder det å vite kjønnet, så hadde jeg og mannen også en liten diskusjon der. Han ville absolutt ikke vite. Men så ble han vel påvirket av meg i den andre retningen, og for nyskjerrig til å greie å vente, han også... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi solgt leiligheten! :danse:

Det gikk ganske raskt unna, så nå er det i hvert fall en ting mindre å tenke på! Og om en uke overtar vi huset vårt...

Vi prøver å finne ut hva som er best å gjøre med alt panelet som er i huset. Tror det er furu - i hvert fall blir det litt vel "hytte-aktig" for vår smak. Men klarer ikke helt å forstå forskjellen på panel-lakk tilsatt farge (hvit) og panelbeis? Vi ønsker å lysne panelet en del og fortsatt få fram tre-strukturen til en viss grad.

Og jeg har shoppa mamma-topper! Mine vanlige topper slutter midt på magen, så det var på tide å gjøre noe! Synes magen har vokst mye i det siste, den er veldig tydelig når jeg ligger også. Det pussige er at den liksom skifter side i blant, i går kjente jeg den på høyre side når jeg lå.

Men jeg er jo 15+0 i morgen! Så det er ikke rart at det synes.

Prøver alt jeg kan å kjenne etter liv for tiden (vet det er tidlig, men...), og jeg er litt usikker på hvordan det skal føles. I går kjente jeg liksom noen "kramper", ganske svake, mest som mild "tromming". Men det kan like gjerne være fordøyelsen som spilte meg et puss...

Skal reise bort i helga, og håper på fint vær! Det ser lovende ut foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går litt lang tid mellom hver gang jeg får skrevet her, og nå er det på tide å oppdatere litt..

Vi har overtatt huset vårt (JIPPI!!!!) og begynt å pusse opp. D.v.s. de andre maler og sånt, mens jeg gjør alt mulig annet, mest utendørs, for hagen vil jeg gjøre litt med. De som bodde der før har ikke vært så glad i hagestell tror jeg, det er i hvert fall planta veldig lite der. Hagen består stort sett av plen og hekk! Og en rhododendron som ser ut til å mistrives veldig. Den skal vi flytte på, og så skal jeg lage blomsterbed og plante noen frukttrær, tenkte jeg. Plomme og kirsebær kanskje?

Vi har lakka panel i hvitfarge inne, det ble veldig fint. Og badet i 2. etg. har vi malt ferdig allerede! Det var helt grusomme farger der, men nå er det hvitt og fint. Og snart skal vi til med flislegging i vindfang og hall. Har ikke plukka ut fliser ennå, men skal i flis-butikk i morra.

Så jeg føler at vi har fått en god start så langt. Hjemme i leiligheten har jeg ikke fått gjort så mye, føler at jeg burde pakke litt og sånt, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne... De fleste bøker er allerede flytta over. Jeg burde nok starte med å rydde i gamle ting, men det er litt sånn tiltak... Får vente på et kjempe-energikick som kanskje kommer en gang :-?

Men Bolla sparker! Jeg har kjent det noen uker tror jeg, men i begynnelsen var jeg ikke sikker på om det var baby eller fordøyelse jeg kjente... Nå derimot er jeg ikke i tvil! Til tider kjenner jeg ganske mye! Det er fint å vite at det står bra til der inne, og at Bolla fortsatt koser seg. Kjenner livmoren godt når jeg ligger på ryggen, men legen har verken målt SF-mål eller lytta etter hjertelyd! Når jeg er der, blir det stort sett det samme kjedelige blodtrykket, vekt og blodprosent, pluss at jeg har hatt litt soppinfeksjoner :-( Har ikke gått opp noe siden starten, gikk ned en periode pga kvalme, men nå er det på vei opp igjen til omtrent utgangspunktet. Har lyst til å dra til jordmor istedet, men siden vi snart skal flytte tror jeg heller jeg venter og finner en jordmor i nærheten av der vi skal bo.

I kveld er jeg alene hjemme, mannen min jobber i huset sammen med faren min, og jeg kjeder meg litt. Men jeg har en splitter ny krimbok av Elizabeth George jeg skal begynne på i kveld, og riktig kose meg. Må bare henge opp og brette tøy først...

Ifølge "gammel" beregning er jeg nå 15+4, men hvis jeg skal stole på UL-resultatene er jeg nå 16+4. Tida flyr jammen fort! Men koselig er det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tilbake det jeg skrev om kjedelig lege! Jeg var der i dag, og han fant hjertelyden på første forsøk! Det var artig å ligge der og høre på dunk, dunk inne fra magen. Hjertefrekvensen var 140, og symfyse-fundus mål var 17-18 cm (han målte ikke så nøyaktig). Så jeg ligger over kurven, men det er vel fordi jeg egentlig er en uke lenger på vei...

Skal bli veldig spennende med ultralyd, og hva for slags termindato jeg får da. Og jeg har sååååå lyst til å vite kjønnet, hvis det går an å se det... Får bearbeide mannen litt :wink:

I dag er jeg muligens 16+6 (oi, snart inne i uke 18)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg returnerer spørsmålet du stilte inne hos meg: Når skal dere på UL? Jeg er så spent på om jordmor finner hjertelyd hos meg på tirsdag.... Du - har du kjent noe liv i magen enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hanni! Vi skal til UL 25. mai, men jeg synes det er lenge til... er så spent på ny termin. Og JA! Jeg har kjent liv. Kjente det i uke 16 helt sikkert. Det er ikke alltid det er så mye (spesielt ikke når pappa`n skal kjenne...) men til tider er det skikkelige "dult"! Hei, mamma, her er jeg, liksom.

I begynnelsen var det bare som luftbobler omtrent, men nå er det tydeligere. Håper du også får kjenne noe snart! Du er vel i uke 16 nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I dag var vi på ultralyd!!! :-) :-) :-)

Det var kjempegøy, har bare gått rundt med et smil om munnen i hele dag.. Jordmoren var veldig hyggelig, og tok seg god tid til å se på ulike ting og snakke om det vi så. Alt så fint ut sa hun! Vi så på hodet, ryggrad og hoftebein, hjertet med 4 kamre, lunger, magesekk, urinblære, nyrer m.m. Telte fingre og tær, målte hodestørrelse og lårbeinet. Så terminen ble justert litt fram, til 19. oktober. Fikk med oss fire ulike bilder også, på det ene ser man hodet i profil og en hånd som liksom vinker... Den var veldig aktiv, snudde seg mye og hadde ofte hendene opp i ansiktet (kanskje den sugde på totten?).

Og jeg så det faktisk nesten med en gang, før vi hadde rukket å si fra at vi ville vite kjønnet - det var helt tydelig, og kunne ikke være navlestrengen, for den lå et annet sted... Og jordmoren bekreftet det etterpå - "det er en veldig tydelig liten kar, dette her" :-) Så nå vet vi at det blir en liten gutt! Jeg har hatt det på følelsen veldig lenge, men nå er det overhodet ingen tvil - kan bare begynne å kjøpe inn lyseblått tøy!

Det er litt gøy, for i begges familier er det STOR overvekt av jenter, og blant de som er født de seneste 25 årene er det hele 1 gutt (mot 14 jenter)! Tidligere har jeg liksom tenkt at det ville vært mest stas med en jente, men herregud så glad jeg er for den lille krabaten vår! Han virker så frisk og sunn og energisk, der han ligger og turner rundt i den lille hulen sin :-) Gleder meg enormt til han kommer ut og vi kan bli kjent med ham :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åååå ¨så gøy å lese. Morsomt med liten gutt. Jeg tror også jeg venter gutt. Blir spennende å se. Jeg gleder meg til om en uke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hoppsann, lenge siden jeg har fått skrevet noe her nå! Får skylde på manglende internett-tilgang i det nye huset og ferie. Men alt går fint, var på kontroll i dag og alt så greit ut! :-)

Magen er rimelig diger, men jeg synes den er fin, bortsett fra navlen som har blitt helt flat. Den lille gutten vår sparker titt og ofte, men ligger nok mest med hodet oppover tror jeg (kjenner mest spark nedover i bekkenet). Puppene har begynt å komme med bittelite grann råmelk, så jeg føler meg ganske så moderlig.

Har ingen store plager, bare litt halsbrann, treg mage og leggkramper, men kjenner det i ryggen etter endt arbeidsdag... Men passer på å bevege meg mye og gå turer.

I ferien har vi bare vært på besøk hos familie og venner, og stort sett slappet av og ikke gjort så mye. Er glad til for at været ikke har vært det beste, for jeg er varm nok fra før... Jo, vi har kjøpt ny bil :-) Toyota Carina E 1,6 l stasjonsvogn, fra 1996. Skulle være nok plass for en stund fremover! Og en del utstyr er brakt i hus. Men oppussinga er ikke ferdig ennå, det blir nok enda noen uker til.

Det er 9 uker igjen til permisjonen starter! Og 12 uker til termin... Tida har gått fort, og av og til føles det fortsatt uvirkelig at jeg skal bli mamma! Det er liksom for utrolig! Jeg gleder meg kjempemye, men klarer ikke helt å fatte at om noen måneder kommer det en lys levende baby ut av den svære magen min!

27+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begynner å nærme meg 30 uker nå - og babyen er over 1 kilo tung! Spesielt i dag synes jeg det er veldig varmt - godt jeg har vifte på kontoret. PUH!!

Nå tror jeg han har funnet ut at det er fin plass til å sparke oppover mot mellomgulvet - og prøver ut stillinger med hodet nedover. Det må han bare få lov til, men gruer meg litt til han finner ribbeina :o

Nå skal vi ha vår siste ferieuke, reiser på fjellet og låner hytta til svigers. Skal gå litt turer (så langt jeg orker) og ellers slappe av.

Måtte kjøre ilderen vår til dyrlegen i forgårs - han verken spiste eller drakk, og fikk ikke gjort noe på do heller så vi fryktet at han hadde fått i seg noe som blokkerte magen. Men nå er han friskmeldt og kan hentes hos dyrlegen i kveld. Har savna han fælt mens han var "innlagt", så det skal bli godt å få han hjem.

Etter ferien er det forresten bare 6 uker til permisjonen starter! Nedtellinga har begynt...

29+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk Limbo, det gjør jeg. Det var faktisk ikke så ille å være på bilferie forrige uke tross varmen - på fjellet var det litt kjøligere og vi hadde med oss litervis med flaskevann og kjølebag, pluss at bilen har et effektivt lufteanlegg :-) Vi storkoste oss med ferie, bada og spiste masse god mat, gikk turer og så masse fin natur... bare synd at ferien ikke varte lenger :-( Men det var litt godt å komme hjem til sin egen seng, hadde det ikke vært for alle de dumme regningene i postkassa da :kvalm:

Lillegutt sparker mye oppover for tida, så det kan hende han har tenkt å feste seg snart? Jeg innbiller meg det i hvert fall. Skal til jordmor på torsdag, så da får vi se hva hun sier!

Jeg tenker mye på utstyr om dagen, funderer på dette med bilsikring bl.a. Hadde tenkt å ha sikkerhetsnett til bag i begynnelsen, men så leste jeg at det snart blir forbudt i Norge pga at det ikke er sikkert nok? Men nyfødte babyer skal vel ikke sitte lenge i sete pga ryggen? Jeg tenker særlig på når han skal hjem fra sykehuset, vi har ca en times reisevei. Det blir lenge å sitte for han tenker jeg, hadde vært bedre å ligge fredelig og sove i bagen. Men, men... Vi har nesten bestemt oss for stellebord da, det blir et enkelt et med badebalje under, stellekommode blir for stort inne på badet vårt. Men vi har mye skapplass til klær, rett ved der stellebordet skal stå. Og så tenkte jeg å kjøpe inn noen hyller å ha over bordet til stellesaker og sånt :-)

Svigerfar skal snekre vogge til den lille også, og så prøver jeg å finne ut hvilke madrasser som er best. De fleste sier at skumgummi er fy-fy, men hvorfor egentlig? Og hva slags dyne skal han ha mon tro? Vi får ta oss en tur på Baby Shop snart tror jeg.

Det er litt rart å tenke på at det bare er 9 uker til termin... Jeg vet ikke om jeg er helt mentalt forberedt! Gleder meg enormt, men vet at det innebærer store omstillinger i livet. Jeg liker å være gravid, men samtidig lengter jeg litt etter å få kroppen min for meg selv igjen... Ryggen verker ganske mye, det er det som plager meg mest for tiden, hvorfor kan de ikke lage gode kontormøbler for gravide? Stolen min er fantastisk vond å sitte på i lengden, og magen er i veien når jeg skal lene meg over pulten osv. Men jeg har det stort sett bra, halsbrann har jeg ikke så ofte nå lenger :-)

Jaja, får vel jobbe litt igjen :oops:

31+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+0 i dag! :-) Bare 8 uker til termin... Og litt over en måned igjen å jobbe! Det er så rart å tenke på, jeg lengter sånn etter å få se gutten vår, og bli kjent med ham...

Forrige uke ble jeg sykmeldt et par dager fordi blodtrykket plutselig var blitt høyt og jeg hadde synsforstyrrelser. Så masse prikker som svevde rundt, og følte meg generelt uvel. Men etter et par dager hjemme hadde blodtrykket sunket til det normale igjen, og nå jobber jeg 50 %, det fungerer greit, men jeg har fortsatt litt synsforstyrrelser, skjønner ikke hva det kan være.

Til gjengjeld har jeg mer og mer vondt når jeg går, det ståler nedover i beina også, kan det være bekkenløsning mon tro? Har ikke merka så mye før nå, bare hatt generelt vondt i korsryggen. Og så har jeg av og til stikninger i underlivet, hva i all verden kan det skyldes? Glemte å nevne det sist jeg var hos legen. Det er så mye nytt som skjer med kroppen atte...

Nå er det gråvær og litt høstlig luft, og det passer meg utmerket. Er så varm fra før... Men håper på fint vær til helga, for da skal vi ha innflyttingsfest i det nye huset!!! :danse: Det blir gøy, masse folk vi ikke har sett på en stund. Antakelig siste ordentlige fest før babyen kommer! Huset er jo ikke helt ferdig, da, men det begynner å hjelpe. Få på plass noen gulvlister, sette på plass resten av møblene og pakke ut de siste eskene - og vips (med hjelp av gardiner og bilder på veggene) så ser huset kanskje beboelig ut! Jeg lever i hvert fall i håpet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du snakker om når du lengter etter barnet ditt. Sånn tenker jeg også. For hver dag som går, blir jeg mer og mer nysgjerrig på hvem han er, hvordan han ser ut og hvordan det føles å bli mor. Jeg gleder meg! Om to måneder sitter vi med hver vår sønn, La Traviata. Det er helt fantastisk og helt rart å tenke på. Klem fra hanni (30 + 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...