Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater


Larsern

Anbefalte innlegg

dere mennene på kg er noen syke jævler.

dette er ikke "likestilling", men humiliation!!

Nei, det er å ta konsekvensen av å ha vervet seg. Om en ikke er villig til å gjøre det som må til for å utkjempe en krig har en ingenting i forsvaret å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madelene1

Mener du at det er et overgrep at mennene måtte bade naken?

Det er ikke overgrep at mennene måtte bade nakne, men det er når det blir tvungent til å gjøre det sammen det blir overgrep.

Når tilogmed folk høyt oppe i forsvaret sier at dette aldri skulle skjedd er det vel ikke så mye å diskutere.

Så om jeg hadde tvunget en person til å kle seg naken foran meg så hadde ikke det vært ett overgrep? Jeg skjønner dette med krigssituasjon, men dette var ikke en krigssituasjon. Dere må ta til dere fakta.

Denne soldaten det er snakk om hadde sikkert hadde andre meninger om det hadde vært i en reel krig. Men dette var snakk om ett meningsløst krav, og det hadde vært null problem å la henne gjøre dette alene foran befalet, men ikke foran en hel gruppe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å øve er for deg å plasseres i en gitt situasjon man klarer å gjennomføre på første forsøk? Ikke at man arbeider seg mot et mål man ikke nødvendigvis når umiddelbart, men som man skal nå innen førstegangstjenesten er over?

De driver norges forsvar, ikke sommerleir for unger uten selvtillit. De har som mål å rekrutere gode soldater. Dette er for dem en fin mulighet til å se hva som bor i soldatene. Si meg, er det noen her som trodde at militæret skulle være et hyggested?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likestilling, uten tvil

Det er to ting jeg henger meg opp i her. Det ene er kvinners meninger og tanker om å verve seg, det andre er nakenhet og kropp.

Når en verver seg til forsvaret så gjør en det for å trene på krig. I enkrig får du ingen luksussuite med to rom og egen bellboy. Du lever trangt, tett og sild i tønne. en er totalt avhengig av kammeratskap og lojalitet. Det betyr at ting som intimsone kan du mer eller mindre gi slipp på umiddelbart. Så om en har problemer med å være naken sammen med motsatt kjønn så har en virkelig valgt feil karriere.

Isolert sett så er det også uhyrlig at en har kommet ditt at det å være langt opep i fjellet og ikke kunne omgås nakne på en naturlig måte ikke lenger er mulig. Det er bare ett problem i denne hisotrien, det er den kvinnelige soldaten sine problemer med å omgås menn, naken, helt naturlig.

Vi har ikke diskutert "kamerathjelp ved generell nedkjøling" ennå. Det oppslaget ser jeg frem til;

"Kvinnelig soldat tvunget naken ned i sovepose med medsoldat." :fnise:

Det som er helt sikkert er at dette mennesket ikke er egnet for et yrke som krever at man biter i seg sin frykt eller ubehag og gjennomfører! Veike mennesker, uansett kjønn har ingenting i en hæruniform å gjøre! Spør enhver som har gått demarkasjonspatrulje i tettbebygd strøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kraftig provosert av dere menn i denne tråden som er så jævla bastant og nekter å innse at dette faktisk er å gå over streken!

Likestilling my ass.

Jeg trenger ikke å ha det likt i alle saker mellom kjønnene, og jeg tror faktisk mange kvinner er enige. De fleste av oss krever rett og slett bare å ha vanlige menneskelige rettigheter, så er vi fornøyde. Skjønner egentlig ikke hvor dere henter informasjon om at vi liksom krever full likestilling på alle områder.

Så du blir ikke provosert av kvinnene som menre det samme? ;)

Dette handler om krig, i krig handler man, en henger seg ikke opp i kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likestilling, uten tvil

Det er to ting jeg henger meg opp i her. Det ene er kvinners meninger og tanker om å verve seg, det andre er nakenhet og kropp.

Når en verver seg til forsvaret så gjør en det for å trene på krig. I enkrig får du ingen luksussuite med to rom og egen bellboy. Du lever trangt, tett og sild i tønne. en er totalt avhengig av kammeratskap og lojalitet. Det betyr at ting som intimsone kan du mer eller mindre gi slipp på umiddelbart. Så om en har problemer med å være naken sammen med motsatt kjønn så har en virkelig valgt feil karriere.

Isolert sett så er det også uhyrlig at en har kommet ditt at det å være langt opep i fjellet og ikke kunne omgås nakne på en naturlig måte ikke lenger er mulig. Det er bare ett problem i denne hisotrien, det er den kvinnelige soldaten sine problemer med å omgås menn, naken, helt naturlig.

Krigsadvokat begjærte refs av løytnanten.

Forsvarssjefens talsmann kaller tildragelsen totalt uakseptabel.

Flere av soldatene som var til stede ved hendelsen mener at befalet gikk alt for langt og at det var feil.

At man bør holde seg rein i felt, det vet alle. Skitt ødelegger isolasjonsevnen til klær, og man blir mer sårbar for diverse gnagsår og infeksjoner og elendighet. Så hygiene er en dyd av nødvendighet. Men det er ikke tvingende nødvendig at denne hygienen skal ivaretas på en måte som krenker den enkeltes integritet. Det er normalt for menn å være nakne sammen. Det er normalt for kvinner å være nakne sammen. Men det er ikke like normalt for kvinner å være nakne sammen med nakne menn i en slik situasjon, og det er temmelig merkelig at det ikke kunne tas hensyn til. Det ER ikke noe poeng i at man skal være naken sammen som tropp. Det som er viktig, er at man blir REIN.

Hadde det vært operative grunner til at troppen måtte holdes samlet og at alle måtte bade samtidig og sammen, så hadde det vært en annen sak. Men slike grunner fantes ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge Verdens Gang hadde hun hørt rykter om nakenbading, men hva var det egentlig våres kjære folkevalgte reagerte på?

Jeg satte meg ned og prøvde og gjemme meg bak en bil, men befalet ropte etter meg. Han var veldig sur og veldig streng. Jeg ble utrolig redd og begynte å gråte med en gang.

Løytnanten ga seg ikke og situasjonen endte med at Alice måtte kle seg naken og vaske seg ute i vannet sammen med den andre kvinnelige soldaten.

Det er greit nok at vi skal bade, men at vi skal gå ut i vannet på rekke med billys rettet mot oss synes jeg var for drøyt. Det hører ikke hjemme noen plass, det føltes ut som maktmisbruk av løytnanten, meddeler soldaten.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/alice-23-ble-beordret-til-aa-bade-naken-3639178.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overgrep at mennene måtte bade nakne, men det er når det blir tvungent til å gjøre det sammen det blir overgrep.

Når tilogmed folk høyt oppe i forsvaret sier at dette aldri skulle skjedd er det vel ikke så mye å diskutere.

Så om jeg hadde tvunget en person til å kle seg naken foran meg så hadde ikke det vært ett overgrep? Jeg skjønner dette med krigssituasjon, men dette var ikke en krigssituasjon. Dere må ta til dere fakta.

Denne soldaten det er snakk om hadde sikkert hadde andre meninger om det hadde vært i en reel krig. Men dette var snakk om ett meningsløst krav, og det hadde vært null problem å la henne gjøre dette alene foran befalet, men ikke foran en hel gruppe.

Men da må menn med kroppskomplexer få samme mulighet da...ærlig talt, man kan ikke tenke som deg i norges forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør i hvert fall ikke gå inn i militæret.

Husk at vi fremdeles har jente- og guttegarderober i Norge. Når det kommer til enkle ting som vask ville jeg derfor som eneste jente krevd å få bade alene for å unngå å bli seksualisert, slik som alle andre. I krig er det selvsagt ikke så nøye, men det sier jo seg selv.

I leiren får soldatene dusje og vaske seg separat etter kjønn. Når man er ute på øvelse derimot, øver man krig, da må man nesten trene på situasjoner som finnes i krig. Kanskje man rett og slett skulle kuttet ut disse brysomme øvelsene totalt, og bare tatt teorien på tavla? Man trenger jo ikke utføre de faktiske handlingene annet enn nettopp i krig..

Kommentaren din om seksualisering er helt hinsides fornuft. Dette har ingenting med seksualisering å gjøre, men alt med lagmoral å gjøre. Du tenker visst nakenhet = sex?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN HVORFOR blir en KVINNE befalt i å bade NAKEN foran MANGE MENN?

HVA SLAGS ordre er dette? HVA får de ut av det?

DE YDMYKER EN PERSON OG DE nyer øyeblikket, det er det jeg tror!

og sikkert fordi hun er den eneste KVINNEN! de soldatene hakke fått fitte på lenge eller hva vet jeg? kåte folk.

Fordi hun har vervet seg til forsvaret, der kvinner deltar frivillig mens menn deltar av plikt. I forsvaret trener en på krig, ikke på storbyferie, i krig gjør en det en må for å overleve. Om hun ikke er villig til å gjøre det som må til for å overleve så har hun ingenting der å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner og menn er ulike kjønn og vi ser forskjellige ut nakne, og vi trenger ikke likestilling på akkurat det punktet. Når en kvinne er alene med 30 menn så må hun få slippe å kle seg naken hvis hun ønsker det! Hun ble rett og slett ydmyket.

Hvor fristende er det for kvinner å bli med i militæret når de leser om sånne saker? Hvis jeg hadde ønske om å være med i militæret, tror jeg at jeg hadde revurdert det etter å ha lest denne saken.

Med litt flaks så slipper forsvaret å bruke tid på de kvinnene som ikke har noe i forsvaret å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun har vervet seg til forsvaret, der kvinner deltar frivillig mens menn deltar av plikt. I forsvaret trener en på krig, ikke på storbyferie, i krig gjør en det en må for å overleve. Om hun ikke er villig til å gjøre det som må til for å overleve så har hun ingenting der å gjøre.

For en utrolig patroniserende og dum ting å si. Hun var på øvelse i førstegangstjeneste, ikke i krig. Og både hun, befalet og de mannlige soldatene hadde fint overlevd om hun hadde fått lov til å bade litt unna de andre.

Hun ble utsatt for et unødvendig og fornedrende overgrep, og heldigvis vil befalet få refs for denne episoden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med litt flaks så slipper forsvaret å bruke tid på de kvinnene som ikke har noe i forsvaret å gjøre.

Akkurat denne jenta er tillittsvalgt for soldatene i leiren. Så jeg tipper at hun er en jente som de fleste av soldatene har tiltro til. Og vi skal ikke glemme at mange av de mannlige soldatene som var til stede under øvelsen, syntes at det var helt feil, det som skjedde, og at befalet gikk alt for langt.

Å, og så ble befalet refset for sin håndtering av situasjonen. Så hvem som har noe i forsvaret å gjøre, basert på denne tildragelsen, kan man tydeligvis diskutere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

Nei! Det er det ikke. Ingen har tvunget henne inn i forsvaret, det er hennes eget valg. At hun ikke var forberedt på slike ting er hennes egen feil. Det som er et overgrep er at menn tvinges inn i denne tjenesten, det er et overgrep. Makan til urasjonell diskusjon skal man lete lenge etter. Dere har ingen argumenter annet enn "æsj vil ikke at gutter skal se meg naken". Håper denne saken skremmer vekk veike mennesker som tror militæret er noe for alle og en hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Men under en øvelse, er det vel det å lære seg selve skytingen/elvekryssingen/whatever som er det viktigste, og om det i visse tilfeller tas litt ekstra hensyn, burde vel det være relativt greit, all den tid man lærer det man skal? Så får man lære seg å utvide intimgrensene dersom det viser seg å bli nødvendig. Kan ikke se at den er det viktigste å presse mest under det som virker å være første naken-bading-dagen til denne troppen.

Les det over der, men tenk at personen de skal tas hensyn til, er en mann. Ser du hvorfor det blir sjeivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Livet hannes avhenger muligens av at han er frisk og klar til kamp, og da er hygiene noe relativt viktig i en slik tropp. Jeg finner argumentene dere kvinner latterlige, for dere setter dere ikke inn i hva som faktisk kreves av SOLDATER. I militæret er man ikke kvinner, der er man soldater, er det vanskelig å forstå?

Du bommer dessverre fullstendig. Jeg er mann og har vært i militæret, i samme tropp som et par jenter. På en 2-ukers øvelser vasker seg skikkelig ca en gang, og det er fullstendig unødvendig å gjøre det på akkurat samme tid og sted som jentene. Hvis du har vært i militæret vet du at det meste av tiden er dødtid, så det er trivielt å ordne det. Det handler ene og alene om vilje.

I dette tilfellet brukte befalet det mer eller mindre bevisst som en unnskyldning for å se jenta naken, og kanskje som en dårlig skjult måte å gi uttrykk for at jenter ikke bør være i militæret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driver norges forsvar, ikke sommerleir for unger uten selvtillit. De har som mål å rekrutere gode soldater. Dette er for dem en fin mulighet til å se hva som bor i soldatene. Si meg, er det noen her som trodde at militæret skulle være et hyggested?

Så om dette er måten å finne ut "hva som bor i soldatene", hvorfor settes ikke hver soldat i en situasjon hvor de må bade nakne sammen med et stort flertall av motsatt kjønn? Slik at man får se at alle soldatene klarer å se seg selv (og de andre) som kjønnsløse?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun har vervet seg til forsvaret, der kvinner deltar frivillig mens menn deltar av plikt. I forsvaret trener en på krig, ikke på storbyferie, i krig gjør en det en må for å overleve. Om hun ikke er villig til å gjøre det som må til for å overleve så har hun ingenting der å gjøre.

Sålenge Forsvarsjefen er uenig med deg, så teller ikke din mening (snakker her bare om denne enkelte episoden, ikke alt annet de finner på i militæret). Man trener til krig, ikke nakenbading med billys rettet mot seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å øve er for deg å plasseres i en gitt situasjon man klarer å gjennomføre på første forsøk? Ikke at man arbeider seg mot et mål man ikke nødvendigvis når umiddelbart, men som man skal nå innen førstegangstjenesten er over?

Øvelser i Forsvaret er noe annet enn det. I militæret tørrtrener man på å skyte, sette opp telt, marsjere osv. først, og deretter har man en øvelse der man blir satt inn i et så realistisk scenario som mulig, for å øve så realistisk som mulig. Man får vite hvem fienden er, omtrent hvor de befinner seg, hvor befalet mener er det beste stede for troppen å befinne seg for å stoppe dem, ting man realistisk skal kunne vite i slike situasjoner.

Det er ikke en skoletur med klasseforstanderen, det er grunnleggende å vite om det før man begynner å argumentere for eller mot en sak som dette.

Det aller mest grunnleggende er å følge ordre. Det skal ikke kreve flere forsøk, enten så gjør man det, eller så er det refs.

Endret av Hamster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...