Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater


Larsern

Anbefalte innlegg

Nei! Det er det ikke. Ingen har tvunget henne inn i forsvaret, det er hennes eget valg. At hun ikke var forberedt på slike ting er hennes egen feil. Det som er et overgrep er at menn tvinges inn i denne tjenesten, det er et overgrep. Makan til urasjonell diskusjon skal man lete lenge etter. Dere har ingen argumenter annet enn "æsj vil ikke at gutter skal se meg naken". Håper denne saken skremmer vekk veike mennesker som tror militæret er noe for alle og en hver.

Så du mener at når hun har vervet seg, så må hun tåle å bli utsatt for slik? Heldigvis er ikke forsvarsledelsen enig med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bommer dessverre fullstendig. Jeg er mann og har vært i militæret, i samme tropp som et par jenter. På en 2-ukers øvelser vasker seg skikkelig ca en gang, og det er fullstendig unødvendig å gjøre det på akkurat samme tid og sted som jentene. Hvis du har vært i militæret vet du at det meste av tiden er dødtid, så det er trivielt å ordne det. Det handler ene og alene om vilje.

I dette tilfellet brukte befalet det mer eller mindre bevisst som en unnskyldning for å se jenta naken, og kanskje som en dårlig skjult måte å gi uttrykk for at jenter ikke bør være i militæret.

Men de øver seg på krigssituasjoner, herrefred. Uansett så hun ikke ut som noen man vil se naken så tviler på at befalen hadde andre tanker enn å faktisk vise at militæret er kjønnsnøytralt og at alle er likeverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at når hun har vervet seg, så må hun tåle å bli utsatt for slik? Heldigvis er ikke forsvarsledelsen enig med deg.

Mens mennene som blir tvunget inn der skal finne seg i det samme? hva annet skulle hun slippe å finne seg i? å krige hvis hun ble redd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det over der, men tenk at personen de skal tas hensyn til, er en mann. Ser du hvorfor det blir sjeivt?

Jeg kan ikke se at det skal ha betydning hvilket kjønn soldaten har. Uavhengig av kjønn, burde man klare å legge opp øvelsene på en måte som gjør at intimgrensene gradvis flyttes, uten at soldatene skal måtte traumatiseres av det. For å høres dramatisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mennene som blir tvunget inn der skal finne seg i det samme? hva annet skulle hun slippe å finne seg i? å krige hvis hun ble redd?

:roll: For en nydelig diskusjonsteknikk du har. Blir du furten fordi du ikke har rett? :kose:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7879492

Asplund var til sammen en av tre jenter med på feltøvelsen. En av jentene var skadet og slapp derfor og bade. Den tredje sa det var greit.

Typisk sensjonsavisene her i Norge å utelate en slik detalj som over.

Jeg er veldig enig med de andre over her angående det at ei jente alene sammen med 30+ menn og tvungen avkledning hørtes veldig unødvendig ut, ihvertfall slik det har blitt fremstilt i en del andre kanaler. Når det faktisk var slik at det var andre jenter med, og at den andre jenta som skulle bade sa det var greit, synes jeg saken er mye mindre ille enn det den ble først fremsatt som.

Eller så er jeg veldig enig med de som poengterer at dette tross alt er førstegangstjeneste, og det burde være litt større takhøyde her. De færreste som tar del i førstegangstjenesten gjør det med mål om en karriere innen forsvaret. Hadde det vært på et annet nivå innen forsvaret hadde saken blitt en helt annen i mine øyne ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mennene som blir tvunget inn der skal finne seg i det samme? hva annet skulle hun slippe å finne seg i? å krige hvis hun ble redd?

Iflge uttalelsene til forsvarsjefsens talsmann, så skal ikke menn tvinges til å kle seg nakne heller hvis de protesterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll: For en nydelig diskusjonsteknikk du har. Blir du furten fordi du ikke har rett? :kose:

Det er jo du som har en elendig diskusjons-teknikk, som blir usaklig. Enten så må du jo svare på spørsmålene, eller så lar du være. Han spør deg jo om relevante spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kunne fint latt være å verve seg om hun ikke er villig til å bli en av gutta.

Synes du uttaler deg IDIOTISK.

En kvinne blir ALDRI helt som en av gutta og hun kan ALDRI stille helt på like fot NAKEN sammen med gutta.Hun er jo annerledes fysisk og psykisk uansett. Uansett hvor mye likestilling det blir.Det er fysisk og psykisk UMULIG å bli akkurat som en av gutta , når en er kvinne.

Dersom man er en " ekte kvinne da " og ikke en transvesitt.

Jeg er selv både innbildsk og har en superflott kropp jeg er stolt av. Men jeg ville heller IKKE kledd meg naken foran 30 fremmede menn + befalet likevell. Rett og slett forde det er unaturlig og det går sterkt imot mine kvinnelige instinkter, som sansynligvis bare er medfødt. Og ikke forde jeg har et anstrengt forhold til kroppen min. Men forde jeg vil IKKE at hvem som helst skal kunne nyte eller begjære den uten min tillatelse og ønske...

Jeg synes det var et maktmissbruk av befalet. Hadde de hatt litt vett i topplokket sitt, hadde de akseptert at hun fikk lov å ha bh og truse på når hun badet. Det blir ALDRI normalt at EN enkelt kvinne skal bade naken sammens med 30 fremmede menn. Kom ikke å fortell meg at ingen av disse 30 mennene vil se på henne som et sexobjekt idet hun kler seg naken og tenke SEX når de ser sin kvinnelige medsoldat NAKEN. Selvfølgelig tenker de det, om ikke da, så i ettertid...etter badingen.

Er ikke så morsomt at 30 fremmede menn kanskje runker og fantaserer om deg naken etterpå, og sender deg KÅTE slibrige blikk etterpå. Så er du tvunget som eneste kvinne i leiren...til å omgås og bo sammen med de tett og nesten uten privatliv etterpå.

Det var et stygt overtramp og maktmisbruk av befalet. De burde REFSES for dette.

Dette er bare skammelig. Å behandle den enerste jenta slik...

Jeg vil i hvertfall ikke inn i forsvaret - dersom jeg skal bli tvingt til offentlig stripping foran dusinvis av menn....som med frekke glimt i øyet og frekke glis skal stå å se på ..Det er nedverdigende- og jeg ville bare følt meg som et sexobjekt . Ville absolutt IKKE følt meg som en av gutta da...tvert om heller ...

KVALMENDE !!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du uttaler deg IDIOTISK.

En kvinne blir ALDRI helt som en av gutta og hun kan ALDRI stille helt på like fot NAKEN sammen med gutta.Hun er jo annerledes fysisk og psykisk uansett. Uansett hvor mye likestilling det blir.Det er fysisk og psykisk UMULIG å bli akkurat som en av gutta , når en er kvinne.

Dersom man er en " ekte kvinne da " og ikke en transvesitt.

Jeg er selv både innbildsk og har en superflott kropp jeg er stolt av. Men jeg ville heller IKKE kledd meg naken foran 30 fremmede menn + befalet likevell. Rett og slett forde det er unaturlig og det går sterkt imot mine kvinnelige instinkter, som sansynligvis bare er medfødt. Og ikke forde jeg har et anstrengt forhold til kroppen min. Men forde jeg vil IKKE at hvem som helst skal kunne nyte eller begjære den uten min tillatelse og ønske...

Jeg synes det var et maktmissbruk av befalet. Hadde de hatt litt vett i topplokket sitt, hadde de akseptert at hun fikk lov å ha bh og truse på når hun badet. Det blir ALDRI normalt at EN enkelt kvinne skal bade naken sammens med 30 fremmede menn. Kom ikke å fortell meg at ingen av disse 30 mennene vil se på henne som et sexobjekt idet hun kler seg naken og tenke SEX når de ser sin kvinnelige medsoldat NAKEN. Selvfølgelig tenker de det, om ikke da, så i ettertid...etter badingen.

Er ikke så morsomt at 30 fremmede menn kanskje runker og fantaserer om deg naken etterpå, og sender deg KÅTE slibrige blikk etterpå. Så er du tvunget som eneste kvinne i leiren...til å omgås og bo sammen med de tett og nesten uten privatliv etterpå.

Det var et stygt overtramp og maktmisbruk av befalet. De burde REFSES for dette.

Dette er bare skammelig. Å behandle den enerste jenta slik...

Jeg vil i hvertfall ikke inn i forsvaret - dersom jeg skal bli tvingt til offentlig stripping foran dusinvis av menn....som med frekke glimt i øyet og frekke glis skal stå å se på ..Det er nedverdigende- og jeg ville bare følt meg som et sexobjekt . Ville absolutt IKKE følt meg som en av gutta da...tvert om heller ...

KVALMENDE !!!

Er det like kvalmende å ikke få lov til å sminke seg før man går ut i feltet? Eller å ikke dusje på 7 dager under øvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det å være naken og det å måtte drepe noen med hverandre å gjøre?

Jeg tror jeg er en god soldat, og jeg er anbefalt for utenlandsoppdrag og er også trent til dette etter å ha vært i en innsatsstyrke.

Jeg ville fortsatt ikke likt å stå naken og lite komfortabel sammen med mine medsoldater og mitt befal som jeg skal stole på, leve tett med og samarbeide med. Helt naken er jo det eneste tilfellet jeg plutselig ikke lenger bare er en kjønnsløs soldat, da er jeg plutselig kvinne.

Jeg hadde nok ikke nektet, men jeg hadde klart følt det som maktmisbruk fra dårlig befal. Befal jeg skal legge mitt liv i hendene til og stole på at tar gode avgjørelser.

Det handler om å overleve. Men om du vil ha våte klær på mens du går på ski fra Mauken til Vassdalen for å kunne reorganisere for å møte fi fra øst så værsågod. Du kan like så godt spise bly først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Men de øver seg på krigssituasjoner, herrefred. Uansett så hun ikke ut som noen man vil se naken så tviler på at befalen hadde andre tanker enn å faktisk vise at militæret er kjønnsnøytralt og at alle er likeverdige.

Hva i all verden skal dette bety? Idiot!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet, det var FLERE jenter der. Og alle guttene ble bedt om å stå med ryggen til, med trussel om at dersom de snudde seg, ville det blir refs umiddelbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at befalet står og glor mens soldatene går på do. Merkelig argumentasjon.

Ang maktbruk, hadde du reagert på maktbruk om det bare var menn som ble beordret til å bade nakne?

Men det er jo en svakhet å ikke klare å eliminere avfallsstoffer? Man blir hemmet i funksjonen som soldat. Og da må man jo teste om greier å drite foran troppen? Er jo ikke alltid man har muligheten til å gjemme seg vekk.

Så det er ikke en merkelig argumentasjon.

Flere her bruker nettopp samme type argumentasjon når de sier at det er for å teste grenser og psyke at slike prosjekter (synes i dette tilfellet at "prosjekt" er et bedre ord enn "øvelse") settes i gang.

På sin plass at overordnede for øvelsen kommer med en beklagelse. De som ikke skjønner hvorfor, trenger å lære seg hva ydmykelse og krenkelse egentlig betyr.

Red.: skrev lek istedet for øvelse. Rettet.

Endret av Wanted
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mens mennene som blir tvunget inn der skal finne seg i det samme? hva annet skulle hun slippe å finne seg i? å krige hvis hun ble redd?

Hvis du hadde satt deg inn i saken, ville du sett at forsvarssjefen har sagt at ingen, hverken kvinner eller menn, skal tvinges til å være nakne sammen med andre soldater. Og den siste setningen... makan. :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å overleve. Men om du vil ha våte klær på mens du går på ski fra Mauken til Vassdalen for å kunne reorganisere for å møte fi fra øst så værsågod. Du kan like så godt spise bly først som sist.

Hun KAN gå uten truse og bh om det blir vått etter bading. Hun kunne ha hengt undertøyet på tørk omså over skuldra eller ryggsekken. Og bare kledd på seg de tørre klærne etter badingen.

Om undertøyet blir vått.Betyr ikke det at hun må ha det på seg.under de tørre klærne.

Selv går jeg ofte uten truse og bh...Går fint an det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette kommer opp i media og får feminister til å fyre opp er en motsigelse mot feminismen! Det sier jo rett og slett at kvinner ikke kan gjøre det samme som menn gjør? Man skal trene seg opp til en lignende situasjon i krig. Ville kvinner sprunget til et annet område da? Jeg tviler sterkt.. Det er og forblir harde kår i militærtjeneste. Det er ikke det samme som å sitte hjemme å strikke strømper.. Dessuten er saken vinklet helt idiotisk, det var flere jenter der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette kommer opp i media og får feminister til å fyre opp er en motsigelse mot feminismen! Det sier jo rett og slett at kvinner ikke kan gjøre det samme som menn gjør? Man skal trene seg opp til en lignende situasjon i krig. Ville kvinner sprunget til et annet område da? Jeg tviler sterkt.. Det er og forblir harde kår i militærtjeneste. Det er ikke det samme som å sitte hjemme å strikke strømper.. Dessuten er saken vinklet helt idiotisk, det var flere jenter der..

Det spiller ingen rolle hva du mener, da forsvarsledelsen er uenige med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...