Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater


Larsern

Anbefalte innlegg

Da vet du like godt som meg at det å ikke bade naken ikke har noe å si for sikkerheten.

Men vått og kaldt undertøy har da noe å si for helsa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madelene1

Nå har ikke jeg lest alle sidene i denne tråden, men jeg har lagt merke til enkelte innlegg der det blir sagt at hun ikke burde ha meldt seg inn i forsvaret om hun ikke tåler dette o.l.

Om man melder seg inn i forsvaret så er vel det får å beskytte norges land?

Og dette med at hun måtte bade naken, hva har dette å gjøre med å forsvare vårt land?

Er det sånn at om man er skitten så er man ikke en god soldat?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du like godt som meg at det å ikke bade naken ikke har noe å si for sikkerheten.

Kan vi ikke bare være ærlige med oss selv her alle mann og kvinner? Hva bidrar kvinner med i militæret som ikke menn gjør? Hva har dere egentlig der å gjøre? Dere er svakere og dere har flere sperrer når det kommer til personlige utfordringer. Hva gjør dere der egentlig? Dere kan ikke med hånden på hjertet si at dere er en nødvendighet der, de flest av dere blir dessverre bare matutgifter og ikke stort annet. Man kan si at dere kan bidra til det sosiale og med trivsel, men på det rent faglige har dere lite der å gjøre. Det vet dere innerst inne selv også, det vet forsvaret også, og det vet til og med de mest ihugga feminister. Få tørr å være ærlig på det naturligvis, men jeg sier det bare - ellers takk til kvinner i militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vått og kaldt undertøy har da noe å si for helsa.

Joda, om man skulle gå med våte truser og bh-er etter badturen, så har det selvsagt negative konsekvenser. Men det er jo ikke slik det praktiseres. Etter at man har badet med undertøy eller ikke, så kler man på seg de tørre klærne. Og for dem som bader med undertøy, så tar man disse av seg før man tar på seg de tørre klærne. Så lenge man er ute i vannet så har ikke en underbukse og eller en bh noe å si for sikkerheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle sidene i denne tråden, men jeg har lagt merke til enkelte innlegg der det blir sagt at hun ikke burde ha meldt seg inn i forsvaret om hun ikke tåler dette o.l.

Om man melder seg inn i forsvaret så er vel det får å beskytte norges land?

Og dette med at hun måtte bade naken, hva har dette å gjøre med å forsvare vårt land?

Er det sånn at om man er skitten så er man ikke en god soldat?

Du er ikke en god soldat om du valser rundt inni skauen med kaldt og vått undertøy og blir syk. Dessuten er du ikke en god soldat hvis du nekter å følge kommandoer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pokker hadde du følt deg hvis du var eneste mann som måtte bade naken med 30 kvinner?

Jeg hadde ikke følt meg særlig god. Men ville jeg bli soldat og orderen var slik så hadde jeg gjort det uten å protestere.

Befalet har gått ut med en unnskyldning, noen som faen i meg var på sin plass.

Når hun nektet så iherdig som hun tydeligvis har gjort så burde hun slippet. Så burde det blitt skrevet en rapport med merknad på rullebladet hennes slik at man får forhindret at hun får visse typer stillinger siden hun er litt følsom. Forsvaret har også en del andre grupper som har spesielle hemninger. Disse kan fint gjøre jobb på kjøkken, tilbaketrukket sanitet, velferdskontor o.s.v. Men for offisersutdanning, marinejegere, piloter o.s.v. er det selvfølgelig best med de som har minst mulig at slike sperrer som kun er mentalt begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt problemet.. Jenter vil bli behandlet likt, så de blir det. En kan ikke ha unntakssituasjoner for alt mulig.

Må være forvirrende for ledere i militæret å vite hva som er "passende".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare være ærlige med oss selv her alle mann og kvinner? Hva bidrar kvinner med i militæret som ikke menn gjør? Hva har dere egentlig der å gjøre? Dere er svakere og dere har flere sperrer når det kommer til personlige utfordringer. Hva gjør dere der egentlig? Dere kan ikke med hånden på hjertet si at dere er en nødvendighet der, de flest av dere blir dessverre bare matutgifter og ikke stort annet. Man kan si at dere kan bidra til det sosiale og med trivsel, men på det rent faglige har dere lite der å gjøre. Det vet dere innerst inne selv også, det vet forsvaret også, og det vet til og med de mest ihugga feminister. Få tørr å være ærlig på det naturligvis, men jeg sier det bare - ellers takk til kvinner i militæret.

Kvinner er en ressurs i forsvaret. Ofte er det slik at kvinner gjør en større innsats enn menn for å vise at de er gode nok, og fordi det forventes at de skal være svakere enn menn. Men det er klart, man må nesten ha vært i forsvaret for å kunne se det, det nytter ikke å sitte slik bak tastaturet og tro. Man må vite. Jeg har noen år bak i forsvaret og har sett og opplevd mye. Men jeg har aldri sett det som negativt å ha kvinner i troppen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Du er ikke en god soldat om du valser rundt inni skauen med kaldt og vått undertøy og blir syk. Dessuten er du ikke en god soldat hvis du nekter å følge kommandoer.

Hvorfor skulle hun ha vått undertøy?

De kunne ha latt henne ha med skift, eller latt henne bade et annet sted.

Jeg skjønner denne damen godt jeg!

Hadde jeg meldt meg inn i forsvaret, så hadde jeg gjort det får å forsvare dette landet, ikke får å bli tvungen til å bade naken sammen med 30 mannfolk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle sidene i denne tråden, men jeg har lagt merke til enkelte innlegg der det blir sagt at hun ikke burde ha meldt seg inn i forsvaret om hun ikke tåler dette o.l.

Om man melder seg inn i forsvaret så er vel det får å beskytte norges land?

Og dette med at hun måtte bade naken, hva har dette å gjøre med å forsvare vårt land?

Er det sånn at om man er skitten så er man ikke en god soldat?

Man beskytter ikke landet i ftgtj. som du mener. Dessuten så hvorfor være dum nok (som tidligere nevnt) til å forlate gruppa om det skulle vært krigssitusjon??

Melder man seg inn i forsvaret kan det være for å få tatt noen fag, ta opp noen fag, for et annerledes år, for å smake litt på livet i forsvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Man beskytter ikke landet i ftgtj. som du mener. Dessuten så hvorfor være dum nok (som tidligere nevnt) til å forlate gruppa om det skulle vært krigssitusjon??

Melder man seg inn i forsvaret kan det være for å få tatt noen fag, ta opp noen fag, for et annerledes år, for å smake litt på livet i forsvaret.

ftgtj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det var en øvelse der alle måtte bade nakne, så er det jo greit.

hadde vært verre om guttene fikk et valg og ikke hun.

Jeg hadde ikke hatt noe imot å gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalkunkrøll

Hvorfor skulle hun ha vått undertøy?

De kunne ha latt henne ha med skift, eller latt henne bade et annet sted.

Jeg skjønner denne damen godt jeg!

Hadde jeg meldt meg inn i forsvaret, så hadde jeg gjort det får å forsvare dette landet, ikke får å bli tvungen til å bade naken sammen med 30 mannfolk!

Madelene, med slike holdninger har du ingenting i forsvaret å gjøre, fordi du ikke vet hva det innebærer. Det er ikke forsvarets jobb å tilpasse seg kvinner, det er kvinners jobb å tilpasse seg forsvaret. Eller sagt på en annen måte - det er soldaters oppgave å tilpasse seg forsvaret, og ikke omvendt.

Ironisk nok syns jeg at jeg ser flere brukere skrike om innvandrernes plikt til å tilpasse seg det norske samfunn, men i denne situasjonen er det plutselig ikke så enkelt når det er dem selv det gjelder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har IKKE lest alle innleggene i denne tråden, men har bladd litt lett gjennom

Er du soldat i forsvaret følger du befalets ordre, det er 0 aksept for å starte en diskusjon. Slik må det være. Det er ikke nok at du bare stikker tåa uti, er du i forsvaret så er du i forsvaret. Skjønner selvsagt at det kan ha vært ubehagelig, ekstra spesielt når hun er den eneste jenta i troppen, på det grunnlaget kunne det vært gjort et unntak, men jeg mener ikke befalet kan bebreides likevel.

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har fra forsvaret, men det er ikke slik vi vil ha forsvaret. Befal skal ikke beordre folk i hytt og pine bare fordi de kan. En med lavere grad skal ikke akseptere en ordre basert på at man alltid følger ordrer til dem med høyere grad enn seg selv.

Forsvaret har godt av at soldater tenker selv og gjør opp sin egen mening. Det er lov å være uenig i en ordre og man har plikt til å informere dersom man mener ordren er urimelig eller bryter noen etiske prinsipper. Det synes jeg absolutt løytnanten i dette tilfellet gjorde.

Det er ingen problem overhodet å bli ren dersom man bader med undertøyet på forutsatt at man tar det av seg i vannet, eller vasker seg med hygienekluter i ettertid. Og argumentet med at man ikke kan gå rundt i våte klær etterpå hører jeg, men jeg synes det er så dumt at det ikke henger på greip. Etter man vasker seg tar man ikke på seg de skitne klærne igjen. Man tar selvsagt nytt undertøy (eller bruker en annen side av det man har. Og jeg kan ikke huske en eneste øvelse der man ikke har med seg minst ett ekstra skift.

Mange her mener også at er man i Forsvaret, så er man i Forsvaret. Det er bare tull. Forsvaret må tilpasse seg den type mennesker det vil tiltrekke. Kvinner, minoriteter, smarte, kreative, og/eller folk med god gammaldags bondevett.

Hvis alle i Forsvaret hadde vært sterke, dumme sauer som bare gjorde alt de kunne for å virke mest mulig macho ville vi endt opp med et Forsvar med en kultur som ikke hører hjemme i en krigssituasjon.

Det er også viktig å huske at ikke alle soldater er infanterister som skal gå ute i bushen og jage etter "charlie". Flesteparten av funksjonene i Forsvaret er ikke slike soldater.

Det hadde vært noe helt eget dersom dette var snakk om noe jegertropp à la marinejeger eller fallskjermjeger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Madelene1

Madelene, med slike holdninger har du ingenting i forsvaret å gjøre, fordi du ikke vet hva det innebærer. Det er ikke forsvarets jobb å tilpasse seg kvinner, det er kvinners jobb å tilpasse seg forsvaret. Eller sagt på en annen måte - det er soldaters oppgave å tilpasse seg forsvaret, og ikke omvendt.

Ironisk nok syns jeg at jeg ser flere brukere skrike om innvandrernes plikt til å tilpasse seg det norske samfunn, men i denne situasjonen er det plutselig ikke så enkelt når det er dem selv det gjelder.

Kalkun, jeg har aldri sagt at jeg skal inn i forsvaret heller, så hvor har du fått det ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, om man skulle gå med våte truser og bh-er etter badturen, så har det selvsagt negative konsekvenser. Men det er jo ikke slik det praktiseres. Etter at man har badet med undertøy eller ikke, så kler man på seg de tørre klærne. Og for dem som bader med undertøy, så tar man disse av seg før man tar på seg de tørre klærne. Så lenge man er ute i vannet så har ikke en underbukse og eller en bh noe å si for sikkerheten.

Når man lever under slike forhold og så tett på hverandre er det viktig med vask. Når man lever ute uten toalett er selvfølgelig intimvask også viktig når man har sjansen for å unngå sykdom. Har man på undertøy får man ikke vasket seg ordentlig.

Så det er bedre å gå uten undertøy etterpå enn å bade naken et kort øyeblikk for så å kunne ta på seg tørt undertøy etterpå?

Jeg lurer veldig på hva slags tanker dere har dere som synes denne kjappe nakenbadingen er så forferdelig. Tror dere guttene får se noe de ikke har sett før? Tror dere at de får mindre (eller mer?) respekt for jentene? Om de husker et lite glimt av hva de fikk se om kvelden ute i det kalde vannet, på hvilken måte skal det være negativt for jentene? Hva er det forferdelige som vil skje? Klart hvis jentene blir fryktelig flaue og mister selvtillitten så har de et problem. Men det kunne de da ha gjort av andre ting også. Hvis de derimot ikke bryr seg noe om det og går videre tror jeg de vil oppnå langt mer respekt.

Det er da langt viktigere å beholde mest mulig av klærne tørre og å unngå sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...