Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater


Larsern

Anbefalte innlegg

Jeg blir kraftig provosert av dere menn i denne tråden som er så jævla bastant og nekter å innse at dette faktisk er å gå over streken!

Likestilling my ass.

Jeg trenger ikke å ha det likt i alle saker mellom kjønnene, og jeg tror faktisk mange kvinner er enige. De fleste av oss krever rett og slett bare å ha vanlige menneskelige rettigheter, så er vi fornøyde. Skjønner egentlig ikke hvor dere henter informasjon om at vi liksom krever full likestilling på alle områder.

Hva med oss kvinner som bastant mener at er man i militæret, så gjør man som i militæret da? Blir du like kraftig provosert av oss?

Jeg er kvinne og ser ikke at dette er å gå over noen strek. Jeg vil gjerne at du og de som mener det, svarer meg på tidligere stilte spørsmål om hvordan kvinnelig militære skal forskjellsbehandles slik dere mener de skal, i en reell situasjon.

Svar gjerne også på hvordan ledelsen skal kunne stole på og kjenne soldatens grenser dersom de vistnok skal slippe å gjøre det på øvelse, men kanskje kan gjøre det i en reell situasjon.

Vanlige mennesker som krever forskjellsbehandling på kvinner og menn, melder seg ikke frivillig inn i militæret!

Vanlige mennesker som søker menneskelige rettigheter og å få være fornøyd, melder seg ikke inn i militæret.

Dersom dette hadde vært befalskolen ol, så hadde jeg vært enig med de fleste her om at alle skal behandles likt, øve seg på krigssituasjoner ol. Men dette var førstegangstjenesten.

også førstegangstjenesten er også militæret, det er ikke en lekeplass for jenter som vil leke tøffe, men få visse ting tilrettelagt etter kjønn fordi "vi er kvinner".

Hva skal en jente søke seg til førstegangstjeneste for, dersom hun aldri kunne tenke seg å gjøre det som må til for å være endel av en militær tropp?

Det er jo faktisk ikke værre en å gjøre det samme som de aller fleste jenter og kvinner gjør: LA VÆRE Å MELDE SEG!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forøvrig helt enig i at likestillingspratet over alt i samfunnet er gått litt av skaftet :)

Det jeg simpelthen prøver å si om denne saken er: Gutta tvinges inn i førstegangstjeneste og må pent nødt følge alle ordre som blir gitt. Kvinner søker seg inn frivillig. Skal man da, når man frivillig går inn i et sånt regime, kunne stå på sine egne personlige krav? Eller skal vi forvente at de innretter seg etter de ordre (uansett hvor idiotiske de er) som blir gitt?

Dette er mer en prinsippsak synes jeg... Hvor langt skal en sånn strikk tøyes før man sier at det er nok?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig å tvinge henne til å bade naken samtidig som alle de andre, kunne latt hun gjøre det rett etterpå eller med litt lenger avstand fra resten av gruppen.

Jada. Det var øvelse, men man trenger ikke å være så jævla firkantet. Dør litt av alle som tar førstegangstjenesten så blodig seriøst, hadde det vært krigsskolen hadde det vært litt annerledes.

Enig. Det er greit å øve seg, men man trenger ikke å leve alt til det fulle.

I ekstreme EKTE situasjoner, så ville hun kledd av seg klærne foran masse menn dersom det på en eller annen måte hadde stått om liv og død. Men under en øvelse så vet hjernen at det er nettopp dette, og de hormonene som skilles ut under ekstreme situasjoner forblir usekrert.

Samme som under førstehjelpsøvelser. Det blir aldri helt likt som det er i ekte situasjoner. Som sagt, greit å øve på prinsippene, men man har ikke effekt av å ta det helt til det ekstreme. Dette faller naturlig når man har kunnskaper og er i den esktreme situasjonen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN HVORFOR blir en KVINNE befalt i å bade NAKEN foran MANGE MENN?

HVA SLAGS ordre er dette? HVA får de ut av det?

DE YDMYKER EN PERSON OG DE nyer øyeblikket, det er det jeg tror!

og sikkert fordi hun er den eneste KVINNEN! de soldatene hakke fått fitte på lenge eller hva vet jeg? kåte folk.

EN KVINNE BLIR IKKE BEFALT Å BADE NAKEN FORAN MANGE MENN!!!

EN TROPP MED SOLDATER BLIR BEFALT Å BADE NAKNE, HELE TROPPEN!!

Dersom kvinner vil forskjellsbehandles, ikke søk dere inn i militæret da for svarte!! Jenter med den innstillingen din er det ihvertfall godt ikke søker seg inn! "de nyter øyeblikket-... de soldatene hakke fått fitte på lenge"..

HUN ER LIKE MYE SOLDAT SOM DEM - DETTE ER ØVELSE FOR Å GÅ I POKKERS KRIG!! Det er ikke snakk om at ungdomsskoleelever må dele dusj jenter og gutter, dette er militæret!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man frivillig verver seg til forsvaret, så må man tåle de ubehageligheter som følger med det. Man kan ikke bare være med på det morsome. Forsvaret er der av en grunn, for å trene opp personal til en eventuell krig, og ikke for at folk skal ha et år med utfordringer de kan skryte av at de klarte i ettertid. Ikke skjønner jeg vitsen med å trene opp personal sånn halvveis, ved å gi fritak for enkelte i visse situasjoner, da kan vi liksågodt drite i det hele. Der er kanskje forskjellen på henne og meg. Jeg -skjønner- at mye av det man må igjennom i førstegangstjeneste er ubehagelig og derfor holder jeg meg unna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner og menn er ulike kjønn og vi ser forskjellige ut nakne, og vi trenger ikke likestilling på akkurat det punktet. Når en kvinne er alene med 30 menn så må hun få slippe å kle seg naken hvis hun ønsker det! Hun ble rett og slett ydmyket.

Hvor fristende er det for kvinner å bli med i militæret når de leser om sånne saker? Hvis jeg hadde ønske om å være med i militæret, tror jeg at jeg hadde revurdert det etter å ha lest denne saken.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MEN HVORFOR blir en KVINNE befalt i å bade NAKEN foran MANGE MENN?

HVA SLAGS ordre er dette? HVA får de ut av det?

DE YDMYKER EN PERSON OG DE nyer øyeblikket, det er det jeg tror!

og sikkert fordi hun er den eneste KVINNEN! de soldatene hakke fått fitte på lenge eller hva vet jeg? kåte folk.

Hvorfor blander du sex inn i bildet?

Det at en hel tropp må bade nakne for å vaske seg har ingenting med sex å gjøre.

De skal forberede folk på virkelige situasjoner der man lever tett sammen og da ser man kanskje mer av hverandre enn man ville gjort i en vanlig situasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss kvinner som bastant mener at er man i militæret, så gjør man som i militæret da? Blir du like kraftig provosert av oss?

Jeg er kvinne og ser ikke at dette er å gå over noen strek. Jeg vil gjerne at du og de som mener det, svarer meg på tidligere stilte spørsmål om hvordan kvinnelig militære skal forskjellsbehandles slik dere mener de skal, i en reell situasjon.

Svar gjerne også på hvordan ledelsen skal kunne stole på og kjenne soldatens grenser dersom de vistnok skal slippe å gjøre det på øvelse, men kanskje kan gjøre det i en reell situasjon.

Vanlige mennesker som krever forskjellsbehandling på kvinner og menn, melder seg ikke frivillig inn i militæret!

Vanlige mennesker som søker menneskelige rettigheter og å få være fornøyd, melder seg ikke inn i militæret.

Nei, jeg blir ikke like provosert av deg. Men jeg er uenig. Det er helt greit at du som kvinne synes at det er greit med slike typer øvelser, men jeg mener at en bør prøve å reflektere litt mer over selve øvelsene. Har de noe godt for seg, eller er det mest ulemper? Jeg mener man kan teste menneskers psyke og grenser på mange andre måter. Jeg er fullt klar over at nakenhet som oftest er der mennesket føler seg aller mest sårbar, men som jeg har sagt tidligere så mener jeg at man gjør ALT for å redde seg selv eller sivile liv dersom man har muligheten og kompetansen når man er i situasjonen.

Jeg mener kunnskaper, ferdigheter og fysisk trening bør fokuseres på, og her trenger man faktisk ikke å kle seg naken.

Må legge til at jeg personlig gladelig hadde kledd meg naken. Ingen problem med det. Men jeg mener det er feil å tvinge mennesker som har problemer med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er greit å øve seg, men man trenger ikke å leve alt til det fulle.

Hvordan mener du ledelsen skal vite hvordan vedkommende kommer til å fungere i en ekte situasjon, så lenge vedkommende krever spesialbehandling på øvelse?

I ekstreme EKTE situasjoner, så ville hun kledd av seg klærne foran masse menn dersom det på en eller annen måte hadde stått om liv og død. Men under en øvelse så vet hjernen at det er nettopp dette, og de hormonene som skilles ut under ekstreme situasjoner forblir usekrert.

Igjen; det er ikke snakk om at "kvinner må kle av seg foran masse menn", det er snakk om en hel tropp som må kle av seg sammen for å gjøre det samme alle mann, sammen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du dum eller? hvorfor blander jeg inn sex! alle vet menn liker lettkledde//NAKNE kvinner!

Disse soldatene må ha følt seg som "ekte" menn og ydmyke denne KVINNLIGE soldaten på denne måten!

Hvorfor blander du sex inn i bildet?

Det at en hel tropp må bade nakne for å vaske seg har ingenting med sex å gjøre.

De skal forberede folk på virkelige situasjoner der man lever tett sammen og da ser man kanskje mer av hverandre enn man ville gjort i en vanlig situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... denne diskusjonen fikk meg til å komme på en vits...

En militær tropp fikk besøk av feltlegen som hadde som misjon å sjekke troppens underlivshygiene. Alle ble bedt om å stille seg i kø, ta av seg bukser/boxer og steppe fremover etter hvert som legen var klar.

Køen var 30 meter lang av soldater i full påkledning oppe og ikkenoe annet enn støvler nede.

Høyt gjallet det "forhud tilbake, forhud frem, neste" ettersom en etter en kom frem til legens bord.

Da nest siste unge mann kom frem til bordet og det gjallet "forhud tilbake"... så gikk det for den unge mannen...

Legen og befalet ble jo tatt helt på sengen og lurte på hva i all verden det feilte den unge mannen. Svaret var som følger;

"men men... jeg har jo gjort dette i en halvtime nå da..."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva jeg mener her. På den ene siden, er jeg enig i at likt skal være likt. Soldater burde ikke sees på som kjønn.

På den annen side kan jeg veldig lett sette meg inn i hvor sårbar man må føle seg i en sånn situasjon. Det er en øvelse, så man har ikke hovedfokus på potensielle farer.

Man blir ekstra synlig når man står naken som den eneste av sitt kjønn. Og når "flertallet" er så mange som 30 stykker, blir man vel bare enda mer sårbar. Hadde det vært bare et par-tre andre jenter der, tror jeg nok det hadde vært lettere, fordi man ikke var den eneste i akkurat den situasjonen. Joda, guttene måtte kle av seg foran andre, også. Men de stod avkledd foran 29 andre av samme kjønn, og én jente, mens hun stod avkledd, og alene jente foran 30 gutter. Mener dere virkelig at det i en øvelsessituasjon ikke burde være mulig å finne et alternativ hvor hun kunne utføre øvelsen i en situasjon hvor hun ikke var mer sårbar enn alle de andre?

Som sagt, man bør unngå så langt det lar seg gjøre å se kjønn. Men i visse situasjoner, kan man egentlig ikke unngå det. Gutta slipper for eksempel mensen...

Og når man er den eneste av sitt kjønn i en tropp, burde man kanskje vurdere å finne måter hvor man ikke setter vedkommende i en ekstra sårbar situasjon, som de andre langt på vei slipper, fordi de ikke er den som stikker seg mest ut, naken attpåtil.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg blir ikke like provosert av deg. Men jeg er uenig. Det er helt greit at du som kvinne synes at det er greit med slike typer øvelser, men jeg mener at en bør prøve å reflektere litt mer over selve øvelsene. Har de noe godt for seg, eller er det mest ulemper? Jeg mener man kan teste menneskers psyke og grenser på mange andre måter. Jeg er fullt klar over at nakenhet som oftest er der mennesket føler seg aller mest sårbar, men som jeg har sagt tidligere så mener jeg at man gjør ALT for å redde seg selv eller sivile liv dersom man har muligheten og kompetansen når man er i situasjonen.

Jeg mener kunnskaper, ferdigheter og fysisk trening bør fokuseres på, og her trenger man faktisk ikke å kle seg naken.

Må legge til at jeg personlig gladelig hadde kledd meg naken. Ingen problem med det. Men jeg mener det er feil å tvinge mennesker som har problemer med det.

Nå snakker du om ting du åpenbart ikke kan mye om. Vennligst sett deg inn i treningen som gjennomgås under førstegangstjeneste før du uttaler deg vidre.

Tror du virkelig at de lar soldatene bade nakene bare for kicks?

Det er mange kjiipe ting man må gjennom på førstegangstjeneste - uansett kjønn.

Jeg kan forresten ikke skjønne hvorfor de mannlige soldatene ikke sender inn en klage på at de må barbere seg før oppstilling HVER dag, mens kvinnene kan skippe dette steget og så måte har bedre tid til å shine uniformen og skoene, det er da så absolutt en konkurranse fordel.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at denne saken ville dukke opp på KG idag.....

Aller først må jeg si at kvinner som melder seg frivillig til førstegangstjeneste må sette seg grundig inn i hva de sier ja til.

Det er veldig mannsdominert, man kan komme i konflikt på mange områder. Derfor er det tøft fysisk og psykisk for en kvinne i forsvaret, dette må forhåndsvurderes FØR man sier ja til tjeneste.

Etter det jeg forstår var dette en feltøvelse hvor troppen ble beordret til å bade av hygieniske årsaker. Taktisk sett gjør man dette kjapt og grundig i tilknytning til teltleir. Her er det alle for en, ikke kjønnsavhengig i det hele tatt. Slik er det ; hvem vil man gå i krigen med ?? En som nekter ordre ? I denne situasjonen var det snakk om å gjøre seg ren, hvilket er viktig når man er i felten etter en viss tid ute.

Hadde jeg vært medsoldat ville jeg vært opptatt av meg og mitt, min egen hygiene.

Det kunne like gjerne også vært kvinnelig befal som beordret dette, hva da ??? I forsvaret, i skarpe situasjoner, så er det ikke kjønn man vurderer etter. Det er hvordan en enhet fungerer sammen og løser oppgaver, no matter what !!

Det er nok heller viktig å innse at forsvaret består fortsatt av flest menn og at man som kvinne kan komme opp i konfliktfylte situasjoner som dette. Kvinnen fremstår som litt sutrete i mine øyne, og hun burde vært mer bevisst på valget hun tok når hun sa ja til førstegangstjeneste. Greit, hun sier nok ikke ja til nakenbading blant 30-talls menn, men det må også taes med i helhetsvurderingen. Fysiske og psykiske evner blir satt på prøve flere ganger i forsvaret. Det gjelder også menn.

Endret av Cannavaro
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet

En kvinnelig soldat i førstegangstjeneste ble under en feltøvelse utenfor Bodø tvunget til å kle av seg og bade naken sammen med 30 andre mannlige soldater mens befalet så på

Maktmisbruk og overgrep, eller rett og slett likestilling?

Jeg heller til det siste.

Trist og skremmende å se hva slags angstbitersk kroppssyn som har fått grep om den oppvoksende generasjon i dette landet. Nå har jeg hørt dette slått opp som stor nyhetssak på dagsnytt på nrk to ganger på rad i formiddag, og det er reist personalsak mot løytnanten som ba soldatene gjøre seg rene uten klær. Det ble sagt at alt annet en løytnantens avskjed vil være uakseptabelt. Da snakker vi om mangel på dømmekraft. Er det noen som har skapt tvil om hvorvidt man innehar den dømmekraft som skal til for å bekle sin stilling er det den som krever løytnantens avgang over en slik sak. Det er så jeg ikke kunne tro mine egne ører.

Vi har fått innført et helt annet kroppsregime de senere år dels påvirket av våre nye landsmenns spesielle nakenhetstabu og anstrengte forhold til kropp og dels påvirket at briters og amerikaneres lite avslappede syn på nakenhet gjennom disse landenes dominans i vestlig massekultur, ikke minst TV og film. Etter hvert har vi opplevd at stadig fler unge nekter å dusje nakne etter gymtimen og enten dropper dusjen helt eller dusjer i undertøyet. En unødvendig og trist utvikling i en del av verden der vi tradisjonelt har hatt et langt mer avslappet forhold til naken kropp. Skandinavia er i ferd med å miste noe av det vi har grunn til å være stolte av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gutta slipper for eksempel mensen...

Tror du fienden tar stilling til om du har mensen?

Vi snakker om soldater her, deres jobb er å drive krigføring på vegne av den Norske stat.

Hvis mensen er et issue for deg som ønsker å bli soldat - ikke søk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du dum eller? hvorfor blander jeg inn sex! alle vet menn liker lettkledde//NAKNE kvinner!

Disse soldatene må ha følt seg som "ekte" menn og ydmyke denne KVINNLIGE soldaten på denne måten!

Det var vel ikke det som var poenget bak øvelsen,og alle måtte kle seg nakne.Var nok flere som følte at det var ubehagelig..

Hadde vel heller ikke noe med å ydmyke akkurat henne,men at de som en tropp skulle gjøre det og da skulle ALLE gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker du om ting du åpenbart ikke kan mye om. Vennligst sett deg inn i treningen som gjennomgås under førstegangstjeneste før du uttaler deg vidre.

Tror du virkelig at de lar soldatene bade nakene bare for kicks?

Det er mange kjiipe ting man må gjennom på førstegangstjeneste - uansett kjønn.

Jeg kan forresten ikke skjønne hvorfor de mannlige soldatene ikke sender inn en klage på at de må barbere seg før oppstilling HVER dag, mens kvinnene kan skippe dette steget og så måte har bedre tid til å shine uniformen og skoene, det er da så absolutt en konkurranse fordel.

Jeg gidder rett og slett ikke å sette meg dypt inn i alt dette, og mener at man kan uttale seg selv om man ikke har vært i førstegangstjeneste, er i, jobber i eller spesielt stor interesse av funksjonen.

Jeg setter meg heller inn i hvorfor det er blitt laget sak om dette, og ulike innfallsvinkler på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert flere av mennene som synes det er ubehagelig å bade naken med andre menn også, skal de også få sitt eget tjern å bade i. Eller skal de bade på tur slik at det tar et døgn å vaske troppen?

De bør i hvert fall ikke gå inn i militæret.

Husk at vi fremdeles har jente- og guttegarderober i Norge. Når det kommer til enkle ting som vask ville jeg derfor som eneste jente krevd å få bade alene for å unngå å bli seksualisert, slik som alle andre. I krig er det selvsagt ikke så nøye, men det sier jo seg selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...