Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater


Larsern

Anbefalte innlegg

Jeg er som sagt litt delt omkring hva jeg mener, selv om det ikke kommer så veldig frem i argumentene mine (mest fordi så mange andre argumenterer for hvorfor dette er helt greit).

Men ett av de argumentene jeg irriterer meg over er "hva om dette hadde vært virkelig, da?".

Det er en øvelse. Soldatene sendes ikke ut i krigen uten trening. Hvorfor er det da så uhørt å også trene på å strekke intimgrensene sine?

For å ta et sykt eksempel: De som trenes til å motstå tortur, trenes vel gradvis, for å styrke psyken sin best mulig. De blir ikke slengt på dypt vann umiddelbart. Hvorfor skal det da ikke la seg gjøre å gjøre en ung mann/kvinne gradvis komfortabel med en slik situasjon?

Og så må jeg føye til; jeg diskuterer ut fra at hun var den eneste jenta. Om det var flere jenter der, stod hun ikke alene, noe jeg fikk inntrykk av fra artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det, men jeg regner med at du vet hvordan det er i førstegangstjenesten. Lite puling for å si det sånn.

Som jeg nevnte litt tidligere, var det noen som hoppet nakne uti da vi hadde denne øvelsen. Noen få av disse var kvinner.

De var ikke i mitt kompani, men ryktene gikk i hele bataljonen om hvem som var finest, hvem de helst ville pult, hvem som hadde cellulitter (ja, noen menn vet visst hva det er) osv. En del seksuelle og noen nedsettende bemerkninger. Regner med at man ikke har tid til sånt fjas i en krigssituasjon. Etter mitt syn var det som kom etterpå mer ødeleggende enn oppbyggende.

Det kan være så, og er nettopp en av grunnene til at jeg mener at kvinner kanskje bør vurdere andre karrierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soldaten ville bade, og nektet ikke for det, men hun nektet å bade naken sammen med de andre mannlige soldatene. Hun ville gjøre det, dersom hun slapp å vise seg fram på den måten foran alle mennene. Det viser jo bare maktbruken til befalet, som ikke evner å tenke alternativt. Dette handler også om bluferdighet og egne intimgrenser. Det er klart at dersom kvinnelige soldater nekter å gå en viss avstand, jogge, vaske dassen eller drite på B&C, så er det noe annet enn det å skulle vise seg naken på en slik måte.

Hvis militæret må legge om til alternativer fordi kvinner skal inn, har ikke militæret noe å tjene på kvinnelige soldater. Voks opp, dette er ikke noe sommerleir, og slike holdninger du viser provoserer meg. Kvinner kan ikke settes over sikkerhet og rutiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kraftig provosert av dere menn i denne tråden som er så jævla bastant og nekter å innse at dette faktisk er å gå over streken!

Likestilling my ass.

Jeg trenger ikke å ha det likt i alle saker mellom kjønnene, og jeg tror faktisk mange kvinner er enige. De fleste av oss krever rett og slett bare å ha vanlige menneskelige rettigheter, så er vi fornøyde. Skjønner egentlig ikke hvor dere henter informasjon om at vi liksom krever full likestilling på alle områder.

Med slike holdninger du har viser du bare at du ikke har forstått noe om hva et forsvar innebærer. Dette er soldater som skal gjøre det de får beskjed om for en hver pris. Vi kan ikke ha folk som ikke er villige til å ofre seg for laget i militæret. Vi har heller ikke behov for synspunkter fra folk så er uforstående til hva militæret innebærer. Militæret er hardt. Hvilke menneskelige rettigheter snakker du om? Å nekte å utføre ordre fordi du er kvinne og har andre behov? Tror du mennene syntes det var trivelig å kle av seg forran en kvinne i kaldt vann? Nå vet kvinner hvertfall hva dette går til, så bra denne saken er fram. Kanskje vi slipper flere innmeldelser fra prinsesser som ikke har noe der å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis militæret må legge om til alternativer fordi kvinner skal inn, har ikke militæret noe å tjene på kvinnelige soldater. Voks opp, dette er ikke noe sommerleir, og slike holdninger du viser provoserer meg. Kvinner kan ikke settes over sikkerhet og rutiner.

Har du vært i forsvaret?

Å måtte bade naken foran andre har ikke noe som helst med sikkerhet å gjøre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slike holdninger du har viser du bare at du ikke har forstått noe om hva et forsvar innebærer. Dette er soldater som skal gjøre det de får beskjed om for en hver pris. Vi kan ikke ha folk som ikke er villige til å ofre seg for laget i militæret. Vi har heller ikke behov for synspunkter fra folk så er uforstående til hva militæret innebærer. Militæret er hardt. Hvilke menneskelige rettigheter snakker du om? Å nekte å utføre ordre fordi du er kvinne og har andre behov? Tror du mennene syntes det var trivelig å kle av seg forran en kvinne i kaldt vann? Nå vet kvinner hvertfall hva dette går til, så bra denne saken er fram. Kanskje vi slipper flere innmeldelser fra prinsesser som ikke har noe der å gjøre.

Hvordan pokker hadde du følt deg hvis du var eneste mann som måtte bade naken med 30 kvinner? Befalet har gått ut med en unnskyldning, noen som faen i meg var på sin plass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en del, kanskje særlig av hunnkjønn, som mangler forståelse for betydningen av drill, disiplin og herding av soldater. Kan anbefale å se en dokumentarfilm som beskriver hvordan menn som verver seg i Fremmedlegionen behandles. "Ydmykelsene" og "terroren" de utsettes for er så hard at det får meg til å tenke på hard SM; sterke voksne menn, de tøffeste av de tøffe står der skjelvende og har vanskelig for å holde tårene tilbake. Men er forklaringen at Fremmedlegionen er en uprofesjonell leiehær styrt av homoseksuelle SM-ere som gjør dette for moro skyld? Neppe, dette er del av en herdingsprosess, en del av byggingen av soldater som skal tåle ekstreme påkjenninger, fungere i en krigssituasjon under ekstremt stress.

Jeg mangler fullstendig forståelsen for det militæret driver med ja. Jeg både ler og blir sint på måten de holder på. Kan ikke forstå at noen finner seg i sånt? Men det blir vel sånn at når jeg måtte så må du!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i forsvaret?

Å måtte bade naken foran andre har ikke noe som helst med sikkerhet å gjøre.

i en krigssituasjon er det å bade sammen regnet som sikkerhet ja, og ikke at noen flyr avgårde alene fordi de er redd for å vise fram valker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med at det kan være et lite maktmisbruk mtp at hun kunne gått litt unna og badet selv, men på en annen side... Hvis det var en krigssituasjon, hvem ville vært DUM nok til å forlate gruppa si og risikere liv og lemmer for å ikke vise de dyrebare puppene?

Skjønner ikke hvorfor mannlig kropp er sånn.. Ja hva så? Må du så må du, mens kvinner kan vri seg unna HVER ENESTE situasjon der hun ikke føler seg helt super.¨

Synes det var riktig forsåvidt. Er man med på leken så får man tåle steken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir ikke slengt på dypt vann umiddelbart.

Realiteten er konstant, men det kan oppstå en brist i ens oppfattelse. Når det kommer til tortur så har man tapt, har man da forsonet seg med døden kan man hale ut tiden gjennom yttligere tortur.

Dette her blir absurd, men det er faktisk slik at en må lære seg å tape, de som ikke takler det er farlige bajasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pokker hadde du følt deg hvis du var eneste mann som måtte bade naken med 30 kvinner? Befalet har gått ut med en unnskyldning, noen som faen i meg var på sin plass.

Hun har meldt seg frivilig inn, hun er ikke tvunget til noe som helst. Det er bare å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en krigssituasjon er det å bade sammen regnet som sikkerhet ja, og ikke at noen flyr avgårde alene fordi de er redd for å vise fram valker..

Har du selv vært i forsvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-skal kvinner ha noen form for særbehandling i forsvaret? Eller skal de behandles som menn.. dvs at de blir sett på som en soldat og ikke et kjønn?

Det er allerede en slags særbehandling av kvinner i forsvaret med tanke på at det er frivillig for dem om de vil være med eller ikke, mens det er plikt for menn å være med minimum ett år.

Egentlig burde det vært frivillig for alle, for det skaper ikke akkurat gode holdninger blandt ungdommen å tvinge dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det skal være likt for alle, men samtidig mener jeg at alle burde badet i undertøyet og ikke nakne :) Det er like ekkelt for en gutt å kle seg naken, som for en jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært i mot kvinner i militæret, og dette er en av mange grunner. Alle vet at kvinner er for svake, men ingen tørr å si det dessverre. De bidrar ikke, de er en byrde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja.

Da vet du like godt som meg at det å ikke bade naken ikke har noe å si for sikkerheten.

Endret av Berentsens
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er vant til å være naken blandt gutter (no homo) via gym, hockey, amerikansk fotball osv osv, så det er bare en treningssak. Vi ble jo ikke født med klær heller.

Tror det som er flaut er det med størrelse på tissemenn og pupper (?)

Pikken spiller i allefall liten rolle i forsvaret uansett, pupper også. Fett kan man bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke fokus på soldater og ikke kjønn som var noen av argumentene her? Og når alle klær skal av så forsvinner det skallet og da blir det kjønnene som kommer i fokus. Altså, man stiller plutselig ikke likt lenger.

Tviler sterkt på at kjønnene kommer i særlig fokus når man midt i en krevende øvelse får beskjed om å bade nakne om kvelden i en kald elv. Langt de fleste vil nok forsatt føle at de gjør dette fordi de er soldater og fokusere på å bli fortest mulig ferdig.

Å blande inn kjønn og sex i en slik situasjon viser bare at man ikke har noen erfaring med hva en slik situasjon innebærer. Sex og kjønn er et overskuddfenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan du hadde følt det å måtte stå naken til skue for 30 kvinner som eneste mann Larsern.... :)

I prinsipp er jeg enig i likhet for alle, det er militæret og alt er ikke like trivelig og blablabla, men akkurat i denne situasjonen mener jeg at det er maktmisbruk. Hun er i førstegangstjenesten, ikke i bataljonen som skal videre til Afghanistan. Hadde det vært flere kvinner og hensikten med badet hadde en reell oppgave hadde jeg ikke reagert noe særlig på det, men det at hun skal bade, som eneste kvinne, helt alene med 30 menn kun for å bade er helt unødvendig. Om dette hadde vært i forbindelse med et oppdrag ( siden alle gnager på om det evt hadde vært krig og en elv skulle krysses, så tar vi dette som mulig scenario). Gjengen er ute på feltoppdrag, de later som det er krig, og oi..der er det en elv som skal krysses. De har dårlig tid, klokka tikker og de må over. Alle har en oppgave og det er å komme seg over elven, dermed faller det seg natulig å komme over fortest ( og tørrest) mulig. Dermed faller det seg mer naturlig å rive av seg klærne, hoppe i vannet og komme seg over fort som faen. Om det var dette som var situasjonen så hadde saken stilt seg helt annerledes. De har et oppdrag, det skal gjennomføres og jenta skulle blitt stilt på lik linje som gutta, men i situasjonen som omtales i dagbladet føler jeg bare at hun ble tvunget uti for å statuere et eksempel.

Alle dere som kommer med samhold, likhet for alle, stole på troppen osv, hvor positivt er det for troppen om kun EN blir hengt ut for alle, EN føler seg nedverdiget og EN snakkes om i ettertid over hvordan kroppen hennes ser ut og hvordan hun hadde klart seg på en skala fra en til ti? Det er virkelig slikt som skaper et godt samhold.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...