Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater


Larsern

Anbefalte innlegg

Dagbladet

En kvinnelig soldat i førstegangstjeneste ble under en feltøvelse utenfor Bodø tvunget til å kle av seg og bade naken sammen med 30 andre mannlige soldater mens befalet så på

Maktmisbruk og overgrep, eller rett og slett likestilling?

Jeg heller til det siste.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er et slags overgrep. Hun kunne fint fått gått et annet sted og badet. Ser at du er mann, tenk deg at du er eneste mann blant 30 kvinner og må bade naken sammen med dem mens kvinnelige befaler står å iaktar deg, ville du likt det?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker i denne saken. Jeg har aldri hatt førstegangstjeneste og har ikke oversikt over hvordan det foregår, men synes kanskje at det får være alle eller ingen. Enten må alle bade nakne eller får alle ha på undetøy.

Mulig jeg tolker hele situasjonen feil men har somsagt aldri hatt førstegangstjeneste så jeg vet ikke..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde skjedd om hun nektet? Og hvorfor var det så viktig at de var naken?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian

Dagbladet

En kvinnelig soldat i førstegangstjeneste ble under en feltøvelse utenfor Bodø tvunget til å kle av seg og bade naken sammen med 30 andre mannlige soldater mens befalet så på

Maktmisbruk og overgrep, eller rett og slett likestilling?

Jeg heller til det siste.

Jeg ser ikke problemet, har vi ikke likestilling her i landet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et slags overgrep. Hun kunne fint fått gått et annet sted og badet. Ser at du er mann, tenk deg at du er eneste mann blant 30 kvinner og må bade naken sammen med dem mens kvinnelige befaler står å iaktar deg, ville du likt det?

Nei, men dersom man velger å tjenestegjøre i forsvaret, som forøvrig er frivillig for jenter og pliktig for gutter, så er man nødt til å være villig til å svelge kameler. Én for alle, alle for én. Dette er et av de viktigste prinsippene man lærer i forsvaret og er omtrent selve essensen av tjenesten. Som mann må man også være villig til å utfordre intimgrensene, dette er på ingen måte nytt for noen som har erfaring fra forsvaret. Så slike nykker må man før eller siden legge fra seg, ellers har man ingenting der å gjøre i utgangspunktet. Synes befalet og MP gjorde alt riktig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christian

Jeg synes det er et slags overgrep. Hun kunne fint fått gått et annet sted og badet. Ser at du er mann, tenk deg at du er eneste mann blant 30 kvinner og må bade naken sammen med dem mens kvinnelige befaler står å iaktar deg, ville du likt det?

Igjen, jeg ser ikke problemet. Har man et så problematisk forhold til egen kropp, kan jeg ikke forstå hvordan man i det hele tatt fungerer i det daglige.

Jeg kan forstå det hvis vedkommende er den ENESTE som må være naken. Når alle er nakne bør det ikke være noe problem.

Hvordan hadde denne kvinnelige soldaten reagert om hun i en krig hadde blitt skutt i rumpa, og de eneste som kunne operere henne var menn ?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Larseren. Sannsynligvis, i og med at dette var på øvelse, var hensikten med at de var nakne det at klærne ikke skulle bli våte. Hjelper ikke om resten av klærne er tørre, dersom undertøyet er vått.

De som hater sammen, holder sammen. Det hadde vært ekskluderende på sin måte å henvise henne bort fra sine medsoldater.

Endret av bazibaz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde skjedd om hun nektet? Og hvorfor var det så viktig at de var naken?

Antagelig ingenting, men ifølge reglementet kunne hun blitt refset for ordrenekt.

At de skal være naken når de bader kan være fordi de skal ha mindre våte klær å drasse på etterpå? Vinterstid f.eks så er det idiotisk å bære rundt på en iskloss med klær i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Har hun valgt å melde seg inn i forsvaret, så får hun regne med å få samme behandling som alle andre, inkludert menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oser av maktbruk i denne saken. Det er unødvendig bruk av makt. Det neste er vel at kvinnelige soldater skal pisse og drite mens det mannlige befalet står og ser på.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er man jo inne på et tema vedrørende det norske forsvar som er litt betent for noen selvfølgelig.

-skal kvinner ha noen form for særbehandling i forsvaret? Eller skal de behandles som menn.. dvs at de blir sett på som en soldat og ikke et kjønn?

Det finnes sikkert mange eksempler man kunne ramse opp her.. Men vi ender i bunn og grunn ut på samme spørsmålsstilling: Skal man i forsvaret sees på som individer med sitt kjønn, eller som soldater?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget med at alle skulle bade nakne, men det er vel slik befalet viser makten sin.

Utover det tenker jeg at drar du i militæret, må man forvente slike ting. Og hvorfor skulle hun som den eneste slippe å bade naken? Det kan jo være noen blant gutta som ikke synes dette var særlig behagelig heller...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likestilling!

De mannlige soldatene måtte jo også bade naken sammen med med den kvinnelige soldaten, og alle de andre mennene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oser av maktbruk i denne saken. Det er unødvendig bruk av makt. Det neste er vel at kvinnelige soldater skal pisse og drite mens det mannlige befalet står og ser på.

helt utenfor topic... denne saken handlet om at troppen ble beordret nakne ut i vannet for å vaske seg skikkelig.. og nevnte kvinne ville ikke nettopp fordi hun var kvinne. Det betyr at hun ønsker særbehandling innad i en tropp... og er ikke sikker på at det er sånn forsvaret skal fungere.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke klær på seg når man eneste man skal er å bli ren, ikke fornøyelse. Å gå rundt med vått og iskaldt undertøy er ikke bra for soldaten, kvinne eller mann.

Når man er i militæret så har det ingenting å si om du er mann eller kvinne, du skal gjøre som du får beskjed om og du skal gjøre det med troppen din. Man deler seg ikke opp bare for å bade, det handler om sikkerhet for alle i gruppa, man holder sammen, så da får man heller lære seg å ikke ha noia for kroppen sin først som sist.

Håndterer du ikke en liten ting som det, så har du ingenting der å gjøre.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Christian

Jeg ser ikke helt poenget med at alle skulle bade nakne, men det er vel slik befalet viser makten sin.

Utover det tenker jeg at drar du i militæret, må man forvente slike ting. Og hvorfor skulle hun som den eneste slippe å bade naken? Det kan jo være noen blant gutta som ikke synes dette var særlig behagelig heller...

Det ER kleint å bade naken. men må man, så må man. Dette var en øvelse. Da SKAL man trene på slikt.

For scenarioet er som følger. Det er krig. Og du må krysse en elv. Krysser du elva med klærne på og fryser i hjel etterpå hvis det er kaldt/minusgrader ?

ELLER kler du av deg alle klærne, pakker de i plast/holder de tørt over hodet, kommer deg over, kler på deg i en fart og beholder livet ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt utenfor topic... denne saken handlet om at troppen ble beordret nakne ut i vannet for å vaske seg skikkelig.. og nevnte kvinne ville ikke nettopp fordi hun var kvinne. Det betyr at hun ønsker særbehandling innad i en tropp... og er ikke sikker på at det er sånn forsvaret skal fungere.

Soldaten ville bade, og nektet ikke for det, men hun nektet å bade naken sammen med de andre mannlige soldatene. Hun ville gjøre det, dersom hun slapp å vise seg fram på den måten foran alle mennene. Det viser jo bare maktbruken til befalet, som ikke evner å tenke alternativt. Dette handler også om bluferdighet og egne intimgrenser. Det er klart at dersom kvinnelige soldater nekter å gå en viss avstand, jogge, vaske dassen eller drite på B&C, så er det noe annet enn det å skulle vise seg naken på en slik måte.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk sak som havner i nyhetene.

Det var kanskje ubehagelig for henne,men det var det sikkert andre som syns også.

Jeg syns ikke det burde vært gjort forskjell på kjønn i denne saken,og er ikke sånn at man skal få spesialbehandling bare fordi man er kvinne.

Bare ser for meg hvordan det ville vært i en virkelig krigssituasjon med kvinnelige soldater som ikke kunne gjøre ditt og datt bare fordi de er kvinner.Blir jo veldig hemmende når ikke alle kan delta og jeg mener at om hun ikke takler dette så har hun egentlig ingenting der å gjøre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på i hvilke situasjoner en hel tropp er avhengige av å bade nakne, så jeg undres nok litt over formålet med akkurat denne ordren.

Utover det, vil jeg faktisk si meg enig i at om man først søker seg inn i militæret, så vil det faktisk måtte være å følge de andre i det di gjør, der de gjør det.

Dette skal jo liksom være forøvelse til vår militære beredskap i landet, om man som jente søker seg inn her, bør man være klar over at det man søker seg inn til, er å lære å være endel av en tropp og gjøre det som må til for å forsvare landet vårt.

Det vil også innebære å av og til måtte gjøre ting som kan være ubehagelig, og kanskje spesielt om man er jente blant masse karer.

Men si denne kvinnen gjør seg ferdig, fortsetter med militæret og blir endel av vår militære tropp. Den dagen den militære troppen hun er med i trengs for å sikre landet vårt, og troppen hennes av en eller annen grunn er nødt til å legge på svøm i en situasjon der det å ha alle klær beskyttet fra vannet f.eks, skal hun løpe og svømme ett annet sted da eller? Eller skal hun kunne fungere like godt osm gutta på andre siden, dersom hun innerst under alle de tørre klærne har vått undertøy fordi hun ikke ville være naken blant mannfolka?

Dersom situasjonen helt klart ble satt istand FORDI hun var der, som kvinne, og det ble mye oppmerksomhet på henne også fra de som bestemte, så ville det vært helt feil ja! Men dersom dette er noe gutta tidvis må gjre totalt uavhengig av jenter eller ikke jenter, så ser jeg ikke hvorfor jentene i en tropp skal behandles annerledes en resten av troppen nei!

Skjønner at politiet henla pga manglende bevis på at noe feil var skjedd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...