Gå til innhold

Nazisme idag

Fremhevede innlegg

Gjest Månestjerne
Skrevet (endret)

Hele første avsnitt i HI handler om koblingen mellom nazisme/jødehat og muslimer. Om du ønsker å diskutere jødehat generelt, og ikke koblingen med muslimer i dag, så foreslår jeg at du endrer HI, for slik det står nå er det relativt enkelt å tolke det dithen.

Tråden handler om at islamfobi ikke er nazisme og at jødehat er nazisme. at vi begynte å diskutere jødehat bare skjedde naturlig. De fleste tråder på kg slutter å handle om det første tema. Men hvorfor ikke diskutere jødehat også? Jeg syns det burde komme fram i lyset. Mange jøder sliter med hets på skoler hver dag i Oslo. Hva galt har de gjort? Ingenting.

Endret av Månestjerne
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden handler om at islamfobi ikke er nazisme og at jødehat er nazisme. at vi begynte å diskutere jødehat bare skjedde naturlig. De fleste tråder på kg slutter å handle om det første tema. Men hvorfor ikke diskutere jødehat også? Jeg syns det burde komme fram i lyset. Mange jøder sliter med hets på skoler hver dag i Oslo. Hva galt har de gjort? Ingenting.

Og som sagt, nazisme var langt MER enn bare jødehat. Å si at jødehat er nazisme og hat mot andre grupper av mennesker (ikke religioner) ikke kan være nazisme, fordi denne gruppen ikke er jøder, blir for tynt. Da har man isåfall sett seg fullstendig blind på en side av nazismen som totalitær ideoligi, fremfor sette seg inn i det større bildet.

• Liker 1
Gjest Christian
Skrevet

Jesus.. Det du sammenligner her er Nazisme og Hamas, ikke Nazisme og islam!

Same shit, different wrapping.

Eller mener du at Hamas IKKE baserer sitt charter på Islam ?

Hitler var forøvrig sterkt inspirert av jødehatet i Islam da han skrev Mein Koran, og han han var alliert med Stor-Muftien av Jerusalem under WW2. Han hadde også egne muslimske avdelinger innen Waffen SS.

Mein Kampf er forøvrig den mest solgte boka ( pirat, trykkes i Iran ) i arabiske land etter Koranen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Same shit, different wrapping.

Eller mener du at Hamas IKKE baserer sitt charter på Islam ?

Hitler var forøvrig sterkt inspirert av jødehatet i Islam da han skrev Mein Koran, og han han var alliert med Stor-Muftien av Jerusalem under WW2. Han hadde også egne muslimske avdelinger innen Waffen SS.

Mein Kampf er forøvrig den mest solgte boka ( pirat, trykkes i Iran ) i arabiske land etter Koranen.

Hamas er pr definisjon en ISLAMISTISK GRUPPE, og baserer sitt charter på det, ikke islam.

Jeg har forresten lest Mein Kampf. Hva gjør det meg til?

Endret av Vampen
  • Liker 1
Gjest Christian
Skrevet

Hamas er pr definisjon en ISLAMISTISK GRUPPE, og baserer sitt charter på det, ikke islam.

Jeg har forresten lest Mein Kampf. Hva gjør det meg til?

Du har altså lest makkverket til Hitler, inspirert av makkverket til Mohammed som ble skapt da han lå i en hule og hadde temporallappepileptiske anfall. Gratulerer. Jeg vet ikke hva du er, men jeg har forstått at du er gift med en muslim.

• Liker 1
Skrevet (endret)

På ingen måte. Det er heller et forsøk på å vise paralleller når det kommer til usaklig hets mot muslimer for svært lite annet enn at de er muslimer. Når de blir offer for generaliseringer, hets og blir en syndebukk for alt fra arbeidsledighet ("de tar jobbene våre") og trygdeproblematikk ("de får alt i hendene") til kvinneundetrykking og terrorisme ("ikke alle muslimer er terrorister, men...").

Det handler ikke om å kneble saklig og legitim kritikk av de deler av islamutøvelse som faktisk er problematisk. Det handler om å adressere hets og generaliseringer, hvor man blir malt som en kvinneundertrykkende potensiell terrorist kun basert på ens tro. Det er syndebukkretorikken, generaliseringen og mistroen som kan sammenlignes, ikke den legitime kritikken. Jødene ble anklaget for å være grådige og pengeorienterte, og at de tok jobbene fra andre europeere. Andre politiske partier i Tyskland på 30-tallet (ikke nazistene) spilte på populismen med å si at jødene var skyld i depresjonen, og landet ville få det meget bedre bare de ble kastet ut. Lignende retorikk finner vi i dag, hvor muslimer blir beskyldt for å være årsak til kulturproblemer, religionsproblemer, trygdeproblemer og voldtektsproblematikken, og at løsningen på disse problemene er å kaste muslimene ut. Det er denne type hets man sammenligner.

Her er vi nok helt uenige, jeg opplever det nettopp som et forsøk på å stigmatisere de som kritiserer islam, vi har jo til og med fått et eget skjellsord for å kunne stemple de som kritiserer: De som kritiserer islam er "islamofobe", de lider av "islamofobi". Selv har jeg hele mitt voksne liv vært svært kritisk til store religioners imperialistiske impulser, i utgangspunktet først til kritendommen, men for meg ville det vært helt feil å dømme kristendommen hardt mens jeg godtok det samme i enda verre tapning i islam.

I motsetning til de som hevder at det er ekstremismen som er det store problemet med islam (eller kristendommen) oppfatter jeg ekstremismen som et mindre problem enn gruppetenkningen (at man deler verden inn i muslimer, kristne og andre store livssynsgrupper og dyrker denne tenkningen) kvinnerollen i vanlige muslimske familier, familiens makt over barna og kravet om at barna skal følge foreldrenes tro og fortsette å dyrke opprinnelseslandets nasjonale identitet i generasjon etter generasjon. Bare for å nevne noe. Det siste, motviljen mot å integreres, var også en av innvendingene mot jødene, det har du rett i, men selv i den grad jødene unnlater å integrere seg utgjør de et mye mindre problem enn dagens muslimske innvandrerbefolkninger rett og slett fordi de ikke vokser gjennom høy fruktbarhet eller henteekteskaps- eller familiegjenforeningsbroer til andre land.

Som jeg har sagt mange ganger før: Hadde vi bare ikke hatt masseinnvandring ville det heller ikke vært noe problem om enkelte innvandrere var ekstremister. Det er antallet og omfanget og takten i innvandringen som gjør dette så uheldig.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

Du har altså lest makkverket til Hitler, inspirert av makkverket til Mohammed som ble skapt da han lå i en hule og hadde temporallappepileptiske anfall. Gratulerer. Jeg vet ikke hva du er, men jeg har forstått at du er gift med en muslim.

Jeg har også lest koranen, og jeg kan i grunn ikke se likheten. Derimot ser jeg store likheter mellom koranen og bibelen, og nazismen/mein kampf og andre totalitære ideologier, som f. eks kommunisme, islamisme og fascisme.

Og beklager, jeg er ikke gift.

• Liker 1
Skrevet

Her er vi nok helt uenige, jeg opplever det nettopp som et forsøk på å stigmatisere de som kritiserer islam, vi har jo til og med fått et eget skjellsord for å kunne stemple de som kritiserer: De som kritiserer islam er "islamofobe", de lider av "islamofobi". Selv har jeg hele mitt voksne liv vært svært kritisk til store religioners imperialistiske impulser, i utgangspunktet først til kritendommen, men for meg ville det vært helt feil å dømme kristendommen hardt mens jeg godtok det samme i enda verre tapning i islam.

I motsetning til de som hevder at det er ekstremismen som er det store problemet med islam (eller kristendommen) oppfatter jeg ekstremismen som et mindre problem enn gruppetenkningen (at man deler verden inn i muslimer, kristne og andre store livvsynsgrupper og dyrker denne tenkningen) kvinnerollen i vanlige muslimske familier, familiens makt over barna og kravet om at barna skal følge foreldrenes tro og fortsette å dyrke opprinnelseslandets nasjonale identitet i generasjon etter generasjon. Bare for å nevne noe. Det siste, motviljen mot å integreres, var også en av innvendingene mot jødene, men selv i den grad jødene unnlater å integrere seg utgjør de et mye mindre problem enn dagens muslimske innvandrerbefolkninger rett og slett fordi de ikke vokser gjennom høy fruktbarhet, henteekteskaps- eller familiegjenforeningsbroer til andre land.

Som jeg har sagt mange ganger før: Hadde vi bare ikke hatt masseinnvandring ville det heller ikke vært noe problem om enkelte innvandrere var ekstremister. Det er antallet og omfanget og takten i innvandringen som gjør dette så uheldig.

Jeg syntes med all respekt å melde at du mistolker.

Jeg har skrevet flere ganger at sebastianen er en av mine favorittbrukere her inne. Han er vel kronisk allergisk mot det meste som lukter av religion, inkludert islam, og har også en del tanker rundt innvandring og utfordringer. Det er helt greit. Spesielt fordi han også er svært flink til å se individer som individer. Jeg har aldri verken omtalt eller tenkt at han er isalmofob/muslimofob. Selv om vi sikkert er uenig i mye. Utifra det du skriver her, så ser det ut til at du har noe av den samme tilnærmingen. Helt greit. Jeg ser ikke på deg som islamofob eller muslimofob av den grunn.

Vår gode venn Christian her derimot, som i tillegg til å ha tilbragt store deler av kvelden med å ønske at norske kvinner blir voldtatt av innvandrere, harer i vei på en måte som lukter av alt annet enn seriøs kritikk av en religion eller innvandring generelt, balanserer i mine øyne på linja til islamofob/muslimofobi. Det samme gjør f. eks de som kommer med påstander som at de jævla muslimene tar jobbene være, de jævla muslimene år mer trygd enn nordmenn og de alle voldtektsmenn i Norge er noen jævla muslimer. Ser du forskjellen?

• Liker 1
Skrevet

Kjære Cuckold, jeg er en av de damene du har så mye å si om (altså en av de som lever med en muslimsk mann), mitt referansegrunnlag for muslimhets er først og fremst basert på REAL LIFE!

Da er det jo desto rarere at det du fokuserer på i innlegget jeg svarte på nettopp er islamkritikk og nettdebatter, ikke hets i hverdagen.

• Liker 1
Gjest Christian
Skrevet

Tusen ganger bedre å være en SV-kjerring enn en FRP-rasist.

Jeg tilhører ikke noe parti.

Men ja, jeg er rasist. Hva er galt med det, mange av de som kommer hit uinvitert, ser jo ned på oss. De ser på ALLE norske jenter uten slør som horer. OGSÅ DEG!!!!

Den dagen kontrollen er tapt totalt, og alt har gått over styr, vil slike som deg bli skamklipt på samme måte som tyskertøsene etter 1945. Og du vil heller ikke få noe sympati hos dine "venner" muslimene. De ser nemlig på deg og dine like som nettopp det du er; en nyttig idiot.

Fienden elsker forræderiet, men forakter forræderen.

• Liker 2
Skrevet

Da er det jo desto rarere at det du fokuserer på i innlegget jeg svarte på nettopp er islamkritikk og nettdebatter, ikke hets i hverdagen.

Det kommer av noe så enkelt som at i dag er også nettdebatter og kommunikasjon på nett en viktig del av samfunnsdebatten. Folk går ikke rundt på gata og deler ut falske sitater fra koranen, i like stor grad som de sprer dem på nett. Og det var vel nettopp den praksisen,med falsum for å forsterke fiendebildet, jeg nevnte nettdebatter. Så jeg fokuserte ikke på nettdebatter mer enn i de siste par linjene av innlegget.

Skrevet

Jeg tilhører ikke noe parti.

Men ja, jeg er rasist. Hva er galt med det, mange av de som kommer hit uinvitert, ser jo ned på oss. De ser på ALLE norske jenter uten slør som horer. OGSÅ DEG!!!!

Den dagen kontrollen er tapt totalt, og alt har gått over styr, vil slike som deg bli skamklipt på samme måte som tyskertøsene etter 1945. Og du vil heller ikke få noe sympati hos dine "venner" muslimene. De ser nemlig på deg og dine like som nettopp det du er; en nyttig idiot.

Fienden elsker forræderiet, men forakter forræderen.

Innleggene dine gjør at jeg får lyst til å snu meg mot bokhylla, knele og takke de høyere kunnskapsmakter for at jeg fant meg en oppegående muslim, fremfor en spinnevill, fordomsfull, hatefull nordmann full av aggresjon mot norske kvinner.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes med all respekt å melde at du mistolker.

Jeg har skrevet flere ganger at sebastianen er en av mine favorittbrukere her inne. Han er vel kronisk allergisk mot det meste som lukter av religion, inkludert islam, og har også en del tanker rundt innvandring og utfordringer. Det er helt greit. Spesielt fordi han også er svært flink til å se individer som individer. Jeg har aldri verken omtalt eller tenkt at han er isalmofob/muslimofob. Selv om vi sikkert er uenig i mye. Utifra det du skriver her, så ser det ut til at du har noe av den samme tilnærmingen. Helt greit. Jeg ser ikke på deg som islamofob eller muslimofob av den grunn.

Vår gode venn Christian her derimot, som i tillegg til å ha tilbragt store deler av kvelden med å ønske at norske kvinner blir voldtatt av innvandrere, harer i vei på en måte som lukter av alt annet enn seriøs kritikk av en religion eller innvandring generelt, balanserer i mine øyne på linja til islamofob/muslimofobi. Det samme gjør f. eks de som kommer med påstander som at de jævla muslimene tar jobbene være, de jævla muslimene år mer trygd enn nordmenn og de alle voldtektsmenn i Norge er noen jævla muslimer. Ser du forskjellen?

Jeg ser at mennesker er forskjellige, og det er forskjell på måten man ordlegger seg på på Blindern og "på gølvet" i fabrikken, enhver synger med sitt nebb, og det har lite for å kreve at alle skal fremlegge sine synspunkter på samme form. Jeg er ingen elitist, jeg tror på demokrati og fri debatt selv om det betyr at en del argumenter ikke er like godt belagt. Det er nettopp noe av styrken med nettdebatter: Det er ikke bare eliten som får uttrykke seg slik det langt på vei tradisjonelt har vært i de trykte medier. Og da må vi faktisk godta at nivået på og styrken i argumentasjonen kan variere en del.

Gjest Christian
Skrevet

Innleggene dine gjør at jeg får lyst til å snu meg mot bokhylla, knele og takke de høyere kunnskapsmakter for at jeg fant meg en oppegående muslim, fremfor en spinnevill, fordomsfull, hatefull nordmann full av aggresjon mot norske kvinner.

"Oppegående muslim".

Den var ny. De muslimene jeg har møtt, og det er ganske mange, har ikke vært mye oppegående noen av dem.

Da jeg var ung og dum, hadde jeg mye de samme holdningene som deg. Etter å ha sett virkeligheten slik den er, ikke slik politikere sier at den er, åpnet jeg øynene. Og min personlige mening er at denne dritten kan vi ikke ha i landet, det er for mye jævelskap. Synes du jeg er slem nå, foreslår jeg at du tar med deg muslimen din og flytter til et muslimsk paradis.

Og en ting til, jeg er ikke full av aggresjon mot norske kvinner. Jeg mener at norske kvinner som med åpne øyne har stemt på innvandrervennlige partier, bare høster fruktene av hva de har sådd den dagen de blir overfalt av en afrikaner eller iraker uten ID.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at mennesker er forskjellige, og det er forskjell på måten man ordlegger seg på på Blindern og "på gølvet" i fabrikken, enhver synger med sitt nebb, og det har lite for å kreve at alle skal fremlegge sine synspunkter på samme form. Jeg er ingen elitist, jeg tror på demokrati og fri debatt selv om det betyr at en del argumenter ikke er like godt belagt. Det er nettopp noe av styrken med nettdebatter: Det er ikke bare eliten som får uttrykke seg slik det langt på vei tradisjonelt har vært i de trykte medier. Og da må vi faktisk godta at nivået på og styrken i argumentasjonen kan variere en del.

Jeg har vanskelig for å tro at en som fremstår som såpass oppegående som deg tror at dette utelukkende dreier seg om forskjell i retorikk og ordvalg, og ikke også innhold. For jo, det er forskjell på kritikk og hat/fordommer.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer av noe så enkelt som at i dag er også nettdebatter og kommunikasjon på nett en viktig del av samfunnsdebatten. Folk går ikke rundt på gata og deler ut falske sitater fra koranen, i like stor grad som de sprer dem på nett. Og det var vel nettopp den praksisen,med falsum for å forsterke fiendebildet, jeg nevnte nettdebatter. Så jeg fokuserte ikke på nettdebatter mer enn i de siste par linjene av innlegget.

Ja, men hvis vi snakker om hets er det jo først og fremst måten vi oppfører oss mot hverandre i real life som betyr noe, jeg kan være svært kritisk mot kristendom og islam i debatt, men jeg tror ikke jeg kan beskyldes for å være mindre vennlig og høflig mot mine kristne eller muslimske venner av den grunn.

Skrevet

"Oppegående muslim".

Den var ny. De muslimene jeg har møtt, og det er ganske mange, har ikke vært mye oppegående noen av dem.

Da jeg var ung og dum, hadde jeg mye de samme holdningene som deg. Etter å ha sett virkeligheten slik den er, ikke slik politikere sier at den er, åpnet jeg øynene. Og min personlige mening er at denne dritten kan vi ikke ha i landet, det er for mye jævelskap. Synes du jeg er slem nå, foreslår jeg at du tar med deg muslimen din og flytter til et muslimsk paradis.

Og en ting til, jeg er ikke full av aggresjon mot norske kvinner. Jeg mener at norske kvinner som med åpne øyne har stemt på innvandrervennlige partier, bare høster fruktene av hva de har sådd den dagen de blir overfalt av en afrikaner eller iraker uten ID.

Hehe, neida, det finnes ikke en eneste oppegående muslim i hele verden.

Cuckold: her ser du et glimrende eksempel på muslimofobi!

Christian: nei, det er jo ikke fullt av aggresjon å ønske at norske kvinner skal voldtas. Det er helt normalt. Jeg syntes forresten ikke at du er slem, men at du fremstår som kunnskapsløs, fodomsfull og lite sympatisk. Muslimen min er forøvrig norsk statsborger, så vi blir nok her. :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, men hvis vi snakker om hets er det jo først og fremst måten vi oppfører oss mot hverandre i real life som betyr noe, jeg kan være svært kritisk mot kristendom og islam i debatt, men jeg tror ikke jeg kan beskyldes for å være mindre vennlig og høflig mot mine kristne eller muslimske venner av den grunn.

I dagens samfunn så går det ikke an å begrense hets til det som skjer utelukkende irl. Jeg syntes heller ikke sammenligningen din henger på greip. Å være kritisk er ikke det samme som hets av mennesker. Så at du er vennlig mot kristne eller muslimske venner er på ingen måte i et motsetningsfohold til det å være kritisk. Men tror du det er en selvfølge at du er vennlig i møte med muslimer om du oppriktig mener at alle voldteksmenn er muslimer?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at en som fremstår som såpass oppegående som deg tror at dette utelukkende dreier seg om forskjell i retorikk og ordvalg, og ikke også innhold. For jo, det er forskjell på kritikk og hat/fordommer.

Du må huske på at form og innhold glir over i hverandre: En tanke som ikke er klart formulert er antagelig heller ikke klart tenkt. Hvis man ikke er så god til å formulere tanker vil det kunne komme feil ut og bare virke som negativt oppgulp. Man ser at det er noe som er uheldig med islam, kan ikke helt sette ord på det, men prøver å si noe, og så blir det kanskje helt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...