Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest catalula
Skrevet

Men er det nødvendig?

Når man lukter helt forferdelig? ja. Når man ikke kan sitte i samme rom som personen. Da er det nødvendig å ta seg en vask under armene og mellom beina. Usja meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Applecore
Skrevet

Når du reiser offentlig og sitter i et sete som kan lenes bakover:

Vær så snill å ikke gjør det plutselig og hardt når noen sitter bak.

Gjør det sakte og forsiktig, så kanskje man har muligheten til å flytte litt på seg - eller enda bedre: snu deg rundt og spør om det går greit om du lener setet bakover.

Enkelte av oss har nemlig ganske lange bein og vonde knær... :/

• Liker 2
Gjest Applecore
Skrevet

Ikke sett igang en stor diskusjon om f.eks politikk eller religion eller andre store temaer i hyggelig selskap, særlig ikke når man er gjest hos noen.

Ja, det finnes situasjoner der det passer seg å diskutere denslags, men i f.eks et middagsselskap ender det altfor ofte opp med at et par stykker blir litt for opphisset, mens de andre blir ille berørt.

• Liker 2
Gjest Glenfarclas
Skrevet

Når man står i en kjempelang kø i butikken, og det åpner ei ny kasse:

IKKE løp/treng deg bort for å være først i den nye kassa om du sto bakerst eller nesten bakerst i den opprinnelige køen. La de som har ventet lenger enn deg få komme først. Noen ganger må man til og med oppfordre dem ("Gå først i den nye kassa, du som har ventet lengst av oss."), fordi de er vant til å bli løpt ned av gribber.

Det er omtrent bare jeg og pensjonerte herrer som følger denne regelen "nu til dags". Skjerpings!

(Folk blir jo så glade!)

Skrevet

Når man står i en kjempelang kø i butikken, og det åpner ei ny kasse:

IKKE løp/treng deg bort for å være først i den nye kassa om du sto bakerst eller nesten bakerst i den opprinnelige køen. La de som har ventet lenger enn deg få komme først. Noen ganger må man til og med oppfordre dem ("Gå først i den nye kassa, du som har ventet lengst av oss."), fordi de er vant til å bli løpt ned av gribber.

Det er omtrent bare jeg og pensjonerte herrer som følger denne regelen "nu til dags". Skjerpings!

(Folk blir jo så glade!)

Akkurat dette har allerede blitt diskutert.

Og jeg mener at ny kasse = ny kø. Dvs. at ingen har prioritet fremfor andre. Men løping og brøyting for å komme først er en uting, det er jeg enig i.

• Liker 2
Gjest Glenfarclas
Skrevet

Akkurat dette har allerede blitt diskutert.

Og jeg mener at ny kasse = ny kø. Dvs. at ingen har prioritet fremfor andre. Men løping og brøyting for å komme først er en uting, det er jeg enig i.

Ja, det er nok absolutt delte meninger om dette, og jeg mistenker sterkt at jeg hører til mindretallet her. Det var nok en mer utbredt regel før. De fleste trenger seg på bussen også, før de som skal av har fått kommet seg ut døren, og det virker også relativt akseptert.

En gang, på Cubus, nektet dama (hun var faktisk tidlig i 20-årene) som åpnet ny kasse å ekspedere i "ny" rekkefølge, men ropte til seg den som hadde ventet lengst, og hun ble kjempeglad. Jeg digget det :Nikke:

Skrevet

Ikke ta med barn/baby i forelesningssalen. Det er irriterende selv om du løper ut og inn med gråtende baby.

Skru av lyden/bruk hodetelefoner på laptopen når du er på buss/kafe.

Til KG'ere: ikke siter det første innlegget i en tråd. Hvis ikke annet er oppgitt antar de fleste at det er åpningsinnlegget man svarer på.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Hvis dere er to (eller flere) som handler dagligvarer, be om poser når dere begynner å legge opp varene, så kan en av dere begynne å pakke med en gang. Også hvis man handler alene går det an å begynne å pakke varer før alt er slått inn i kassen.

Legg på en skillepinne når du er ferdig med å legge varene dine på båndet, så kan neste kunde begynne å legge opp sine.

Ikke la de 14 bak deg i køen vente mens du "bare" henter 3-4 ting som du har glemt, spesielt ikke hvis du ikke aner hvor i butikken disse tingene befinner seg.

Hvis jeg går en annen vei når jeg møter deg og hunden din, så er det fordi jeg ikke vil at hunden min skal hilse på hunden din.

Spør meg før du slipper dine barn/din hund bort til min hund.

Endret av Cessie
  • Liker 3
Skrevet

Ja, det er nok absolutt delte meninger om dette, og jeg mistenker sterkt at jeg hører til mindretallet her. Det var nok en mer utbredt regel før. De fleste trenger seg på bussen også, før de som skal av har fått kommet seg ut døren, og det virker også relativt akseptert.

En gang, på Cubus, nektet dama (hun var faktisk tidlig i 20-årene) som åpnet ny kasse å ekspedere i "ny" rekkefølge, men ropte til seg den som hadde ventet lengst, og hun ble kjempeglad. Jeg digget det :Nikke:

At folk presser seg inn i bussen før andre får gått ut, tror ikke jeg er så veldig akseptert, egentlig.

Men kassene på Cubus står som regel på samme benk/ved siden av hverandre. Dermed blir det forholdsvis naturlig at selve køen består, og ikke splittes. Men når ei ny kasse åpner på Spar langt borte fra den første, så blir det (i mine øyne) noe helt annet.

Jeg jobber i en butikk (ikke dagligvare), og møter ofte på folk som man skulle tro ikke aner hva kø er. Spesielt i jula, når de ser at køen er lang så egler de seg på siden av kassa og blir sur når de får beskjed om at køen går "bakover" der.

Poenget mitt er i alle fall at køsystemet ikke er "universelt", det er mange måter å gjøre det på avhengig av butikk og utforming av kassesystemet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slå av tv'n når man får besøk. Er både kjedelig for gjestene og husets folk å snakke omtrent bare i reklamepausene.. :Gjesp:

Også syns jeg at hvis du VET at du kjører i 60 i 80-sonen, så burde man være såpass behjelpelig mot andre bilister at man setter på blinkelyset for å signalisere at "kysten er klar - bare kjør forbi meg", eller evt. kjøre ut på en busslomme for å la køen passere. Dette irriterer meg voldsomt! :angry: :angry:

Endret av Lille Guro
  • Liker 1
Gjest ms_kwang
Skrevet

Ikke slafse ved spisebordet.

Betal driks der du er fornøyd med betjeningen (ca 10-15 %)

1. Veldig vanskelig om man er potte tett i nesa: forsjølelse, allergi, men såklart er det uhøflig, men om man ikke klarer å la være pga av noen andre ulemper med kropp/helse så blir man tilgitt av de fleste. (Slurping av mat er FY det også ;))

2.

Det er ikke en kultur i norge å gi tips. Andre steder i verden så er enten tipsen inkludert eller så kan betjeningen nekte å servere deg om du ikke betaler tips.

Så for oss, så er det ikke uhøflig om vi velger å ikke gi tips. De fleste ganger tips blir gitt ut,er de 3-4 kronestykkene som vi ikke gidder å ta med oss :)

Gjest ms_kwang
Skrevet

Ikke date din venninnes ex.

Jeg blir fly forbanna om ei venninne dater en ex av meg..

Eller, det spørs hvor lenge det har vært slutt :)

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

HELT SANT! Nordmenn på tur i utlandet ØDELEGGER for alle oss andre, de dustene som klarer å komme seg først av flyet tar jo opp hele rullebåndet frem til bagasjehentingen. Det er ikke vanskelig i det heletatt! Sur blir folk også om du spør dem på en grei måte om de kan gå til siden. Duster. (gjelder ikke alle, men MANGE nordmenn i utlandet) og i hvertfall på gardemoen. Burde vært satt opp skilt!

I Norge er jo påbudet motsatt? Stå midt i rulletrappa.

Anonym poster: d216c60be4a7f4b41d3e449dda6f3f1f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå inn på besøk hvis du værer at det er en krangel mellom paret som er bor der. La de bli ferdige med krangelen, si du stikker innom senere du glemte noe, hva som helst..

Og menn bør slutte med å late som om det er bare hyggelig å få besøk når dama står der med tårer i øynene..

Anonym poster: d216c60be4a7f4b41d3e449dda6f3f1f

• Liker 3
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Nå er ikke jeg mann, men tror det er en uskreven regel at man ikke tar pissoaret som er nærmest sidemannen dersom det er flere ledige.

• Liker 1
Skrevet

Når du bor et sted der det bor andre mennesker nærme deg. Vær stille etter kl 23 på hverdager!

Skrevet

Dersom det er kjempelang kø bak deg i baren og du ser at bartenderne sliter med å holde følge, ikke bestill den mest kompliserte drinken du vet om. Vent heller til køen har gitt seg litt hvis du kan.

Skrevet

- Ikkje stopp med handlevogn midt i gangen på matbutikken, la andre slippe forbi.

- Hold køen, bruk flettefelt, overhold vikeplikten. Ikkje sus avgårde inn i motsatt felt på vei av ferja slik at andre må bråstoppe. Ikkje stopp opp i påkøyringsfelt, når det ikkje er nødvendig.

- Ikkje snakk om kroppsvesker, ekle sjukdommer, avliving av dyr eller lignende når en spiser. Det gjelder like fullt i kantina på jobb som på resturanter.

- Ikkje spørr folk spørsmål ein ikkje vil/har tid til svaret på. Vist du veit ein ven har problemer så spørr du ikkje "korleis går det med...." når ein treffes i full fart på butikken og ikkje har tid til å stoppe eingang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...