Gå til innhold

Uskrevne regler


Holar

Anbefalte innlegg

Ikke alle som greier å skille mellom uskrevne regler og irritasjonsmomenter.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sardintroll

Å spørre før man stikker syltelabben grådig i bollen med f.eks. chips er også en ting jeg synes er en grei ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta opp to seter (ett til deg og ett til veska di) på trikk/buss/bane når det gjør at andre må stå. Og i samme situasjon: ikke sett deg på det ytterste setet når det innerste er ledig.

Jeg setter meg ytterst på setet på toget fordi jeg skal av på neste stopp og da er det bedre at folk (som i de fleste andre) kan sitte innerst.

Ta med en vertinnegave når du er invitert til folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter meg ytterst på setet på toget fordi jeg skal av på neste stopp og da er det bedre at folk (som i de fleste andre) kan sitte innerst.

Ta med en vertinnegave når du er invitert til folk.

Og da reiser du deg sikkert når folk kommer inn på bussen så de kan komme forbi, ikke sant? Det er jo helt greit, verre med de som bare stirrer hardt fremfor seg og later hardt som om de ikke ser deg, uansett hvor de skal av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke la andre høre hvilken sang man hører i øretelefonene.

Fy F så irriterende.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er ledige dobbeltseter på tog/buss/bane, velger man heller det enn å sette seg klin inntil en annen person på et dobbeltsete.

Om personen innenfor deg på off.kommunikasjon/kino eller lignende, så reiser man seg i stedet for bare å svinge bena til side.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Enda en ting.. Alle burde være litt flinkere til å stå en halvmeter eller mer unna bagasjebåndet på flyplassen, så kan alle få muligheten til å se bagasjen sin, isteder for den tette lille sirkelen helt inntil.

Det har jeg også sett de er flinkere til i utlandet :/

Enig! Det virker så krampeaktig ellers. Synes generelt nordmenn ofte virker krampeaktige, med å gå på tog/buss før andre har kommet av osv. Slapp av!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp folk frem. Enten du er litt nervøs for om det er glatt på våte veien og sniker rundt i 65 km/t i 80-sona eller du har en schvær barnevogn med en unge på hver side og har verdens beste tid - samarbeid litt og la folk slippe forbi deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Å spørre før man stikker syltelabben grådig i bollen med f.eks. chips er også en ting jeg synes er en grei ting å gjøre.

skal man ikke vente til man blir tilbudt?

:sjenert:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke på død og liv forklare hvordan du lager maten som blir servert, for da blir den så veldig veldig ekstra god.

(med mindre man ber om tips)

:fnise: Jeg vet fra før at matlaging ikke er min greie, trenger ikke å bli minnet på det.

Maten var vellykket nok. Jeg brukte bare kylling i cabareen istedenfor reker som mange er allergisk mot.

:filer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gir ikke brukte ting i gave, og spesielt ikke forteller at den er brukt av noen andre først...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest alle tidligere men her er noen det syndes mot synes jeg:

-ikke begynn å spis før alle er servert mat

-ikke salt maten før du har smakt

-slipp forbi biler som ligger bak deg på landeveien, de ønsker å kjøre fortere enn deg (ikke vær politi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gutta : hold døra for damene

Betal driks der du er fornøyd med betjeningen (ca 10-15 %)

Den første er jeg veldig uenig i, såfremst ikke den gjelder på tvers av og uavhengig av kjønn.

Den andre er jeg veldig uenig i, fordi jeg er glad for at vi ikke har en tipsekultur i Norge. Pga. lønningene her til lands trenger vi det ikke, hadde vi skapt en tipsekultur (hvor betjeningen etter hvert hadde blitt avhengig av tips) hadde det til syvende og sist bare gått negativt utover dem.

Ikke si takk for maten før alle er ferdige med å spise. "Takk for maten" er noe man sier når man går fra bordet, ikke i det sekundet man har svelget siste biten og de andre ikke er ferdige enda.

Blir så oppgitt over folk som gjør dette. De merker ikke at de får rare blikk fra de andre rundt bordet. :rolleyes:

Det kan jo være at de som gjør det har vokst opp med at det skal være sånn. Kulturforskjeller, rett og slett. Der jeg kommer fra hadde folk sett rart på meg hvis jeg ikke sa takk for maten idet jeg var ferdigspist, men ventet til alle sammen gikk fra bordet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-slipp forbi biler som ligger bak deg på landeveien, de ønsker å kjøre fortere enn deg (ikke vær politi)

Dette gjelder da bare om man ønsker å kjøre mye saktere enn fartsgrensa. Hva er egentlig problemet med å kjøre forbi? Vil du bryte en lov med å kjøre for fort kan du bryte en annen ved å krysse en strek midt i veien også.

Når det gjelder folk som står til venstre i rulletrapper er det en uskreven regel at man har lov til å dytte/sparke dem vekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

* Ikke snakk høyt i telefonen så alle andre blir en del av samtalen.

* Ikke snakk i timesvis i telefonen når du bruker buss, spesiet når man må sitte fem-seks timer på samme buss.

* Spill ikke musikk høyt så alle hører det når du bruker kollektivtrafikk.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Støtter denne!

Forbannet irriterende å havne bak to som står to i bredden. Eller neste enda værre å havne bak noen som står stille på venstre side og ikke tra hintet når du står tett opptil dem bak og gir klare tegn om at du vil frem.

Bønder!

Eneste rulletrappene jeg tar er de på senteret her og det er trapperulletrapp.. oO

Når jeg dro til Oslo og sto i den rulletrappa uten trinn så forsto jeg greia med å stå på en side og gå på en annen en. :P

Så er nok vanskelig å forstå for noen som ikke er vant til storbyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en ting.. Alle burde være litt flinkere til å stå en halvmeter eller mer unna bagasjebåndet på flyplassen, så kan alle få muligheten til å se bagasjen sin, isteder for den tette lille sirkelen helt inntil.

Det har jeg også sett de er flinkere til i utlandet :/

Og ingen burde stille verken seg selv eller bagasjetralla si foran en person som står og respekterer halvmetersregelen. :/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syklister skal egentlig ikke kjøre på fortau. Med mindre de sykler søndagstur og holder gangfart. I lovverket står det noe sånt som at holder man mer enn 7-8 km/t, skal man sykle langs veien og ikke fortauet.

Det som irriterer meg mest når jeg sykler, er personer som vingler. Dvs. at de går i sikksakk langs fortauet eller plutselig skal på andre siden samtidig som jeg skal sykle forbi.

Den største fordelen er uansett å bruke ringeklokka hele tiden. Da spretter folk unna med en gang som regel.

Hjelpes! Så det er derfor alle de "proffe" syklistene sykler på hoved veien. Jeg som blir så irritert på at de ikke kan holde seg på sykkelstien når den ligger rett ved siden av:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...