Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke klarer å bo sammen med noen som har andre vaner enn seg selv kan man faktisk ikke bo i et kollektiv, hvertfall ikke velge et rom som er plassert rett ved siden av kjøkken eller oppholdsrom. Som nevnt er det ikke alle som har lagt opp dagen på samme vis. Det bør være grunnregel nr. 1 når man flytter inn med andre mennesker. 

Anonymkode: 32ace...5d4

Jeg valgte ikke dette rommet, det var det jeg fikk. 

Jeg synes at mandag til fredag kan man ha ro etter kl 23, i det minste etter kl 24. 

 

Anonymkode: fd041...da1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte ikke dette rommet, det var det jeg fikk. 

Jeg synes at mandag til fredag kan man ha ro etter kl 23, i det minste etter kl 24. 

 

Anonymkode: fd041...da1

Selvfølgelig. Det er det som er de vanlige reglene i borettslag.  Regner da også med at det gjelder i kollektiv.  De fleste som bor i kollektiv studerer eller jobber. Det betyr at de må sove om natta, ergo må folk som ikke jobber eller studerer ta hensyn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, DreamOn skrev:

Selvfølgelig. Det er det som er de vanlige reglene i borettslag.  Regner da også med at det gjelder i kollektiv.  De fleste som bor i kollektiv studerer eller jobber. Det betyr at de må sove om natta, ergo må folk som ikke jobber eller studerer ta hensyn. 

Jepp, de jeg bor med tar skola lite seriøst. De er mye hjemme og sover på dagen og sitter oppe på natta. Skal se det an i noen mnd men vurderer å flytte. 

Anonymkode: fd041...da1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet til tiss på dosetet....... og rene klær som henger til tørk og stinker.......  rene klær som er så slit at de stinker 

Anonymkode: 9d2a5...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syntes det er greit å bo i kollektiv, men det er veldig avhengig av de du bor med!! I etasjen over er det noen som elsker å ha fester og vors i fellesarealene. Det er et mareritt for de som skal ha vaskeuka! I tillegg så er det veldig irriterende når mennesker som ikke er flinke til å rydde opp etter seg selv begynner å pirke og mase på andre. Gjerne ved å poste i facebook grupper eller skrive passivt aggressive lapper rundt omkring i fellesområdene :tongue:

Anonymkode: de39d...7e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg synes stort sett det er greit å bo i kollektiv :) Bor med 3 andre. 

Dog har jeg opplevd at maten min har forsvunnet/blitt kastet et par ganger.. En gang tok jeg opp en pakke frosne grønnsaker fra frysen, og et par dager seinere var de borte. Fikk beskjed om at de andre hadde kasta dem. Og jeg bare 'jaha?'. :P Helt greit å kaste gammel mat, men det går jo an å spørre først. Og de grønnsakene var IKKE gamle. Jeg har ikke råd til at folk skal kaste min mat..

Ellers er det jo litt.. hår i vasken og skitne tallerkener rundt omkring. Men det går vel an å overleve :)

Anonymkode: cbfaf...25d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor med 3 jenter. Det er helt utrolig hvor grisete de kan være. Har funnet både bæsj og mensenblod på dosetet de siste ukene. De vasker seriøst aldri opp etter seg uansett hvor mye jeg sier ifra! De ligger på sofaen hele dagen, er aldri på skolen og ser på serier på pc'en (så jeg ikke kan sette meg ned og se tv) BLIR GAAAAAL

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har det vel eigentleg ganske greit i kollektivet mitt, spesielt når eg leser i denne tråden. :fnise: Men eg er ein person som likar å ha det ryddig og fint på kjøkkenet. Og det er det visst ikkje så enkelt å få til når det er fire personer som deler eit kjøkken. Me er to jenter og to gutter.

Det går aldri ein dag utan at kjøkkenbenken er fylt av skitten oppvask. Ikkje ein einaste dag! I tillegg har minst ein fyr visstnok aldri budd heimefrå (eller kanskje det er begge?) for han/dei har ingen anelse korleis ein vaskar opp. Eg har fleire gonger funnet skitne ting i kjøkkenskapene, så eg har flytta alle mine kjøkkenting inn på rommet mitt. Og viss eg brukar noko frå felleskjøkkenet vaskar eg det fyrst. Det gjer også ho andre jenta som bur her. Me har tatt det opp med dei fleire gonger og det berre fortsetter. Til neste år skal eg prøve å finne meg min eigen plass.

Heldigvis har me eigne bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan legge til mine erfaringer av kollektiv. 

Mitt 1 kollektiv var vi 11 stk på de meste eller 12...

Naboen røyka hasj og solgte de , egentlig de fleste røyka...

Han ene var gal og ble kasta ut, fant masse rivotriler etter han stakk i stua..

Folk rydda ikke etter seg , vaskemaskinen streika... folk stjal penger fra rommet  mitt og klær. endte me og måtte kjøpe hengelås.

kolektiv nr 2 var temmelig rolig egentlig, noen gretne kjerringer men.

Kollektivet nå er ganske greit. litt masete nabo bare.

Anonymkode: 8349b...dcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg trodde at å bo i kollektiv kom til å bli morsomt... Etter å ha lest denne tråden virker det mer som et mareritt...

Kjenner jeg meg selv godt, regner jeg med at i et kollektiv hadde jeg blirt helt hønemor. Jeg hadde mest sannsynlig rydda og vaska hele tiden... Jeg takler ikke rot og møkk... Ber til Gud om at jeg får snille romkamarater🙏🏽

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av de jeg bor med vasker ALDRI!  Rydder aldri opp etter seg og er skikkelig rotehoder! Jeg holder virkelig på å bli GAL! :bond:Det nytter ikke å snakke til de. Jeg får ofte den "ja, jeg rydder når jeg får tid" Men det skjer ikke. Jeg er så lei av å mase på de. Ender opp med jeg og hun andre må gjøre alt. Jeg klarer ikke å bo i rot og skitt. Jeg føler meg litt som mora dems.

Gidd å heng opp våte håndklær, sett tallerkener, bestikk osv i oppvaskmaskin, vask dassen når det er bremsespor etter deg, ta ut klær fra vaskemaskinen og heng opp klærne dine, gå ut med søpla når du ser det er fult og nærmest renner over, sett maten inn i kjøleskapet etter du har laget mat, vask pannen og gryter, støvsug en gang i blant, rydd bort rotet ditt og ikke bare la det flyte på bordet, fjern skitne sokker fra gulvet osv! :angry:

Jeg vurderer sterk å bare flytte. Det gjør hun andre og. Så kan de to leve i sitt eget rot! 

Anonymkode: 80883...4b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To av de jeg bor med vasker ALDRI!  Rydder aldri opp etter seg og er skikkelig rotehoder! Jeg holder virkelig på å bli GAL! :bond:Det nytter ikke å snakke til de. Jeg får ofte den "ja, jeg rydder når jeg får tid" Men det skjer ikke. Jeg er så lei av å mase på de. Ender opp med jeg og hun andre må gjøre alt. Jeg klarer ikke å bo i rot og skitt. Jeg føler meg litt som mora dems.

Gidd å heng opp våte håndklær, sett tallerkener, bestikk osv i oppvaskmaskin, vask dassen når det er bremsespor etter deg, ta ut klær fra vaskemaskinen og heng opp klærne dine, gå ut med søpla når du ser det er fult og nærmest renner over, sett maten inn i kjøleskapet etter du har laget mat, vask pannen og gryter, støvsug en gang i blant, rydd bort rotet ditt og ikke bare la det flyte på bordet, fjern skitne sokker fra gulvet osv! :angry:

Jeg vurderer sterk å bare flytte. Det gjør hun andre og. Så kan de to leve i sitt eget rot! 

Anonymkode: 80883...4b0

Legg våte klær og sett skitne kopper, kar  og søppeø rett utenfor døra deres, det hadde jeg gjort. Hadde ikke funnet meg i å måtte rydde opp etter andre som om de var barnehageunger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, DreamOn skrev:

Legg våte klær og sett skitne kopper, kar  og søppeø rett utenfor døra deres, det hadde jeg gjort. Hadde ikke funnet meg i å måtte rydde opp etter andre som om de var barnehageunger!

Vi har latt hver rotet og ikke vasket opp etter de, en gang før, men det hjelper ikke. De bryr seg ikke og jeg orker som sagt ikke å leve i rot. Så ender bare opp med at vi må gjøre alt. Latsabbene gjøre ingenting. Så tviler på det vil funke :( 

Anonymkode: 80883...4b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har latt hver rotet og ikke vasket opp etter de, en gang før, men det hjelper ikke. De bryr seg ikke og jeg orker som sagt ikke å leve i rot. Så ender bare opp med at vi må gjøre alt. Latsabbene gjøre ingenting. Så tviler på det vil funke :( 

Anonymkode: 80883...4b0

De bryr seg vel hvis det står en stabel med oppvask rett utenfor døra deres??

Endret av DreamOn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Hvor skal jeg starte? :D 

Flyttet inn i kollektiv med en gutt og en jente. Kjempe hyggelige folk - Den første uken. :)

Han:
- Kom hjem ca 04-06, uavhengig om det var en tirsdag eller lørdag. 
- Røyket hasj ut av vinduet (hurra kjempe digg å puste inn via nabovinduet). 
- "pranket" vennen sin etter fylla med å flytte ALLE, ja alle møblene våre over den stakkars vennen som sov. 
- Men best av alt haha.. Han jobbet i et selskap, så "fikk han sparken" på papiret av selskapet for å gå på nav for å å få penger, mens han i virkeligheten fortsatt jobbet i selskapet. 
- Misteren presterte også å si i fra 15 dager før husleien skulle betales at han ikke kunne bo der lenge. Da var vi to andre så oppgitte at vi nesten ble glade hehe. 

Hun: 
- Stort sett normal inntill hun ville flytte før den 3 mnd lange oppsigelsestiden hadde gått ut. Hun sa at hun som skulle flytte inn var en venninne av henne og at hun var 26 år. Vi var 19 btw. 

Viser seg at "vennen" ikke kjenner hun jeg har bodd med og er forresten ikke 26, men 30 år. Glad jeg flyttet kort tid etter alt dette 

Anonymkode: cb95e...c05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, DreamOn skrev:

De bryr seg vel hvis det står en stabel med oppvask rett utenfor døra deres??

Tviler. De kommer sikkert bare til å sette det ut på kjøkkenet igjen og vente på at vi skal ta det. Vurderer å flytte.

Anonymkode: 80883...4b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:


- Røyket hasj ut av vinduet (hurra kjempe digg å puste inn via nabovinduet). 
- "pranket" vennen sin etter fylla med å flytte ALLE, ja alle møblene våre over den stakkars vennen som sov. 
 

Anonymkode: cb95e...c05

Da hadde jeg blitt lynforbanna! Ikke morsomt i det hele tatt!!:angry:

Anonymkode: 46c9a...825

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg deler gang med 4 stykker, og jeg hater når de bruker gangen som oppholdssrom. Jeg føler meg helt innelåst på rommet. Jeg ser ikke hvorfor de ikke kan være i sin egen boenhet. 

Anonymkode: f66b4...ab3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2016 den 16.11, AnonymBruker skrev:

*Delte bad og dusj mente jeg - innlegget over.

Anonymkode: 2d812...c16

Herrefred, for eit laaaangt innlegg uten noe poeng!! 

 

Anonymkode: 54b4f...eb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...