Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun som er tøffest av oss hadde tatt det opp med jenta i morges når de var alene. Hun hadde typen på besøk igjen natt til i går og det hadde åpenbart skjedd «ting» på badet vårt 🤮....Hun hadde eksplodert og benektet alt sammen. Raseri og gråt, stygge ord og lovnad om å få onkelen til å hive oss ut.

Hennes onkel, altså huseieren ringte meg nylig og spurte hva som foregikk. Tenkte at her er det best å være ærlig, og la fram saken fra vårt ståsted. Han ble ikke forundret sa han (?😮)og beklaget på det sterkeste. Ba meg vente litt og la på. Ringte opp igjen etter fem minutter og spurte om vi andre kunne vente til klokken 18.00 i kveld før vi dro hjem, så skulle han sørge for at hun var borte og at bad var håndtert av renholdsfirma innen den tid. Vi andre har avtalt å møtes klokken 16.30 for å feire litt før vi drar hjem 😄

 

Anonymkode: 9fa0e...5f4

Supert!

Anonymkode: 1da97...e57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun som er tøffest av oss hadde tatt det opp med jenta i morges når de var alene. Hun hadde typen på besøk igjen natt til i går og det hadde åpenbart skjedd «ting» på badet vårt 🤮....Hun hadde eksplodert og benektet alt sammen. Raseri og gråt, stygge ord og lovnad om å få onkelen til å hive oss ut.

Hennes onkel, altså huseieren ringte meg nylig og spurte hva som foregikk. Tenkte at her er det best å være ærlig, og la fram saken fra vårt ståsted. Han ble ikke forundret sa han (?😮)og beklaget på det sterkeste. Ba meg vente litt og la på. Ringte opp igjen etter fem minutter og spurte om vi andre kunne vente til klokken 18.00 i kveld før vi dro hjem, så skulle han sørge for at hun var borte og at bad var håndtert av renholdsfirma innen den tid. Vi andre har avtalt å møtes klokken 16.30 for å feire litt før vi drar hjem 😄

 

Anonymkode: 9fa0e...5f4

Oi det er den sykeste kollektivhistorien jeg har hørt på en stund. For noen ubehagelige samtaler. Godt gjort at dere turte å ta det opp så direkte, jeg tror helt ærlig jeg hadde slitt med å si det som det var til onkelen 😮 Men bra han visste om det fra før og kunne møte det med forståelse. Det der høres jo helt sykt ut. Krysser fingrene for at det blir husfred nå.

PS: Jeg er veldig veldig glad nå for nå at jeg har eget bad på studenthybelen min:P

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt to dager på å lese hele tråden.. og jeg grøsser!! Skal flytte inn i kollektiv nå til høsten, og guuud jeg gruer meg nå:/ Er det virkelig så ille?? Jeg er vandt til å ha det rent her hjemme og blir feks kvalm bare av tanken på skittent bord (matrester på bordet). Om dette blir er del av hverdagen min, vet jeg ikke hva jeg gjør! Må si det ikke hjalp å lese denne tråden haha

Anonymkode: 4a8a7...a73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt to dager på å lese hele tråden.. og jeg grøsser!! Skal flytte inn i kollektiv nå til høsten, og guuud jeg gruer meg nå:/ Er det virkelig så ille?? Jeg er vandt til å ha det rent her hjemme og blir feks kvalm bare av tanken på skittent bord (matrester på bordet). Om dette blir er del av hverdagen min, vet jeg ikke hva jeg gjør! Må si det ikke hjalp å lese denne tråden haha

Anonymkode: 4a8a7...a73

Matrester på bordet er ditt minste problem. Det kan være at du er veldig heldig, men sannsynlig vil du havne blant personer som er langt mindre hygieniske enn deg selv. Har du i det minste eget bad? 

Jeg deler bad med en som overhodet ikke har hørt om ordet hygiene når det gjelder baderom. Her snakker vi å etterlate en dott med hår i sluket i dusjen, rester av avføring, og blod hvis hun har mensen, i doskålen (hun har overhodet ikke hørt om dobørste), brukte tamponger i søppelet som ikke er dekket med papir og søppel direkte i søppelkassen hvis det ikke er pose når hun har noe å kaste. Denne jenta er den absolutt verste jeg noen gang har delt bad med og jeg håper bare at hun flytter ut snart. Jeg har opplevd uhygieniske gutter også. Selv om det heller ikke var en høydare er hun jeg deler med nå aller verst. Det jeg kunne oppleve tidligere var hår i vasken etter barbering, skvetter rundt toalettet og på doringen (eww) og gjenglemte hemoroidekremer.

Uansett... Jeg har delt kjøkken med 7 andre personer tidligere og det var etter min mening verre. Nå har jeg heldigvis en egen liten kjøkkenkrok.

Bli enig TIDLIG om husregler, men vær også klar over at noen gir blankt F. 

Anonymkode: afc8c...162

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En jeg kjenner var ferdig med studiene sine, og flyttet ut fra kollektivet sitt tidligere i år. Hun delte blant annet stue og kjøkken (med oppvaskmaskin) sammen med flere andre, og fortslte nylig denne historien: En av de andre som bodde der hadde visst brukt BÅDE zalo OG en god del vaskepulver inni oppvaskmaskinen. :phaedra:  

Med det resultatet at såpe tyter ut av maskinen, og utover gulvet på kjøkkenet. Ett stort gulvteppe som lå der, det var visst bare å kaste med en gang. I tillegg var det tydeligvis veldig vanskelig å vaske og ordne opp i alt sammen etterpå, så det skal ha blitt stående sånn i flere UKER. Det endte med at hus-eier oppdaget hva som hadde skjedd, og fikk tak i noen profesjonelle til å ordne opp. Heldigvis skal den skyldige ha tatt ansvaret, og betalt alle kostnadene. 

Anonymkode: 1f3fa...2ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en morsom historie fra da en av guttene i et tidligere kollektiv jeg bodde i, hadde besøk av en kompis. De lagde lasagne eller noe i den duren, og det var jo både 2-3 skitne kjeler og en glassform med den klassiske fastbrente osten overalt, i tillegg til alt av tallerkener og bestikk, øser, stekespader, m.m. Jeg har aldri sett så mye søl pga en lasagne.

Anyhow, dette ble stående på kjøkkenbenken i 4 dager, før huseieren kom innom for å snakke med oss alle i forbindelse med noe annet. Vi gjorde han oppmerksom på rotet som hadde stått der i dagesvis, og han spurte fyren hvorfor han ikke hadde ryddet opp. Gullkornet kom da han sa "ja det ble jo litt rot og det skal ryddes opp, det er jo bare det at det var kompisen min som hadde lyst på mat i utgangspunktet, og han har ikke vært her etter det".😂 Huseieren sier såklart at han må jo vaske opp likevel. Etter møtet ringer han til kompisen sin og får han til å komme over for å vaske opp 😂

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingen kollektiv som har oppvaskmaskiner?   Og hvis man vet at en person har forårsaket masse rot og oppvask, hvorfor bare ikke sette det skitne utenfor døra til vedkommende?    Det hadde jeg gjort!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Peonjenta skrev:

Er det ingen kollektiv som har oppvaskmaskiner?   Og hvis man vet at en person har forårsaket masse rot og oppvask, hvorfor bare ikke sette det skitne utenfor døra til vedkommende?    Det hadde jeg gjort!  

Hadde det bare vært så enkelt. Bodde med en fyr som bare gjemte oppvasken under sengen sin når han syntes vi andre maste for mye. Ingen av oss andre skjønte hvorfor alt av bestikk, talllerkner, gryter ble borte. Etterhvert ble han avslørt av stanken og bananfluer i hopevis 🤮 

Men han lærte ikke da. Neste gang noen ba han rydde kjøkkenet etter seg forsvant alt under sengen igjen 🙄

Anonymkode: 738ec...a5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 jenter som leier en kjelleretasje, og jeg mistenker at hun ene ligger med han vi leier av. Flere ganger jeg har kommet hjem har han "tilfeldigvis" vært der for å ordne noe, da hun er alene hjemme.. Lurer på om hun slipper husleia.. Det irriterer meg.

Anonymkode: d8f77...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Har brukt to dager på å lese hele tråden.. og jeg grøsser!! Skal flytte inn i kollektiv nå til høsten, og guuud jeg gruer meg nå:/ Er det virkelig så ille?? Jeg er vandt til å ha det rent her hjemme og blir feks kvalm bare av tanken på skittent bord (matrester på bordet). Om dette blir er del av hverdagen min, vet jeg ikke hva jeg gjør! Må si det ikke hjalp å lese denne tråden haha

Anonymkode: 4a8a7...a73

Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er en sutretråd for kollektiv, men jeg er simpelten nødt til å dele hvilken flaks jeg har hatt med de 2 som har flytta inn nå i høst. Bare sånn for å vise at det faktisk finnes eksemplariske kollektiv!

 De er skikkelige hyggelige og ryddige av seg. Vi deler fellesareal som kjøkken og stue. Altså, det står aldri oppvask i vasken eller ved siden av, de rydder opp etter seg med en gang, og de har knapt nok oppvask i tørkestativet heller. SÅ ryddig er de, og jeg føler meg plutselig nesten litt rotete som har så mye ting på tørk (som jeg prøver å rydde med en gang det er tørt såklart). Jeg liker bare ikke å tørke med kjøkkenahandkler, det blir jo fort uhygenisk når man deler. Har såvidt snakka med begge to og de virker veldig hyggelige. Han ene gjør ikke så mye av seg, og spiser for det meste pizza og sånt, han har nesten ingen mat i kjøleskapet heller. Egentlig forundret over at han holder det så ryddig, for han sa han aldri hadde tatt i en vaskefille i sitt liv når vi snakka om fellesvasken. De kaster ikke mye søppel heller, og har ikke bråkt noe eller hatt fest eller noe, okkuperer ikke stua heller (noe som hadde vært greitt). Det er alltid stille og rolig her. Dette er jo faktisk drømmesituasjonen. De lukker også døra inn til oss igjen, husker det irriterte meg så mye før at folk ikke lukket den, så stod den alltid åpen. Jeg finner ingenting med dem som irriterer meg.

Men altså, det må være en hake en plass, ikke sant? Det her er for godt til å være sant. Greia er at hun ene som skulle forsette å bo plutselig har flytta ut i sommar uten forvarsel. Hun var ganske rotete av seg, treig med å ta oppvask og vasket ikke diskene etter seg. Det rommet står nå tomt, så det er vel bare et tidsspørsmål før noen flytter inn der, og spørs om ikke den personen roter for 2, for hvor mye flaks kan man ha?

 

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2018 den 5.18, Peonjenta skrev:

Er det ingen kollektiv som har oppvaskmaskiner?   Og hvis man vet at en person har forårsaket masse rot og oppvask, hvorfor bare ikke sette det skitne utenfor døra til vedkommende?    Det hadde jeg gjort!  

Ja, for ingen av de andre trenger stekepanne, stekespade, kjeler, tallerkener etc.

Anonymkode: afc8c...162

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for ingen av de andre trenger stekepanne, stekespade, kjeler, tallerkener etc.

Anonymkode: afc8c...162

Jeg trodde de fleste hadde egne kjeler og tallerkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så glad jeg er ferdig med å bo i kollektiv. 😷Ekleste jeg har vært med på. Bodde med seks andre, hvorav fem av dem var gutter. Så ikke ut på kjøkkenet, luktet ikke godt heller. Hadde ikke stue, kun kjøkken, så dette var okkupert til enhver tid. En av dem pleide å lese til eksamen på kjøkkenet, og ble tydelig irritert hvis man så mye som åpnet kjøleskapet når vedkommende leste.

Alltid noen som hadde besøk (og ikke bare av én person heller, men gjerne av 5+ personer). Som regel sa de ikke ifra heller. Så kjøkkenet kunne være okkupert av samme person med besøket sitt fra ettermiddag til kveld. Kjøkkenet var lite, så det var bare å glemme å få sjansen til å slippe til for å lage seg mat. Hvis de sa ifra, var det gjerne 30 min før, så det hjalp ikke stort. 

Våknet gjerne i 05/06-tiden av at folk (enten de som bodde der eller noen de hadde på besøk/overnatting) sto og plystret eller sang for full hals på gangen. Lukket en gang opp døra for å si ifra, og ble møtt med "GOD MORGEN 😀". Altså, veldig flott at man er i godt humør, det er ikke det. Men jeg setter lite pris på å bli vekket helt unødvendig så tidlig. 

Måtte alltid bytte sokker etter å ha gått på kjøkkenet, da det gjerne var noen som f.eks. hadde mistet paprika fra Grandiosaen sin på gulvet uten å plukke det opp. Dette klistret seg fast under sokkene. Mistet faktisk matlysten av å gå inn på kjøkkenet. 

Skal sies at de fleste jeg bodde med var veldig greie rent personlighetsmessig. Men altså ikke de mest ryddige og renslige. Nå bor jeg i hybelleilighet for meg selv, og det er luksus. Verdt å betale mer for. Året jeg bodde i kollektiv, klarte jeg ikke konsentrere meg om studiene. Var vanskelig når alt var på halv 12 i det som skal være "hjemme". Komme "hjem" til ekkel lukt, søppel, rot overalt og en masse bråk. Hørte også at to i kollektivet lå sammen. Helt greit at de ligger sammen altså, men man trenger ikke være så høylydt... 

Anonymkode: a2bdc...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så glad jeg er ferdig med å bo i kollektiv. 😷Ekleste jeg har vært med på. Bodde med seks andre, hvorav fem av dem var gutter. Så ikke ut på kjøkkenet, luktet ikke godt heller. Hadde ikke stue, kun kjøkken, så dette var okkupert til enhver tid. En av dem pleide å lese til eksamen på kjøkkenet, og ble tydelig irritert hvis man så mye som åpnet kjøleskapet når vedkommende leste.

Alltid noen som hadde besøk (og ikke bare av én person heller, men gjerne av 5+ personer). Som regel sa de ikke ifra heller. Så kjøkkenet kunne være okkupert av samme person med besøket sitt fra ettermiddag til kveld. Kjøkkenet var lite, så det var bare å glemme å få sjansen til å slippe til for å lage seg mat. Hvis de sa ifra, var det gjerne 30 min før, så det hjalp ikke stort. 

Våknet gjerne i 05/06-tiden av at folk (enten de som bodde der eller noen de hadde på besøk/overnatting) sto og plystret eller sang for full hals på gangen. Lukket en gang opp døra for å si ifra, og ble møtt med "GOD MORGEN 😀". Altså, veldig flott at man er i godt humør, det er ikke det. Men jeg setter lite pris på å bli vekket helt unødvendig så tidlig. 

Måtte alltid bytte sokker etter å ha gått på kjøkkenet, da det gjerne var noen som f.eks. hadde mistet paprika fra Grandiosaen sin på gulvet uten å plukke det opp. Dette klistret seg fast under sokkene. Mistet faktisk matlysten av å gå inn på kjøkkenet. 

Skal sies at de fleste jeg bodde med var veldig greie rent personlighetsmessig. Men altså ikke de mest ryddige og renslige. Nå bor jeg i hybelleilighet for meg selv, og det er luksus. Verdt å betale mer for. Året jeg bodde i kollektiv, klarte jeg ikke konsentrere meg om studiene. Var vanskelig når alt var på halv 12 i det som skal være "hjemme". Komme "hjem" til ekkel lukt, søppel, rot overalt og en masse bråk. Hørte også at to i kollektivet lå sammen. Helt greit at de ligger sammen altså, men man trenger ikke være så høylydt... 

Anonymkode: a2bdc...fa2

Jeg gikk/går alltid med innesko i fellesarealer! 

Anonymkode: afc8c...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 8.8.2018 den 10.46, AnonymBruker skrev:

Hun som er tøffest av oss hadde tatt det opp med jenta i morges når de var alene. Hun hadde typen på besøk igjen natt til i går og det hadde åpenbart skjedd «ting» på badet vårt 🤮....Hun hadde eksplodert og benektet alt sammen. Raseri og gråt, stygge ord og lovnad om å få onkelen til å hive oss ut.

Hennes onkel, altså huseieren ringte meg nylig og spurte hva som foregikk. Tenkte at her er det best å være ærlig, og la fram saken fra vårt ståsted. Han ble ikke forundret sa han (?😮)og beklaget på det sterkeste. Ba meg vente litt og la på. Ringte opp igjen etter fem minutter og spurte om vi andre kunne vente til klokken 18.00 i kveld før vi dro hjem, så skulle han sørge for at hun var borte og at bad var håndtert av renholdsfirma innen den tid. Vi andre har avtalt å møtes klokken 16.30 for å feire litt før vi drar hjem 😄

 

Anonymkode: 9fa0e...5f4

Hvordan går det hos dere nå, holdt det seg rent en stund, eller har det skjedd mer "ting"? Herregud jeg ler meg i hjel 😂

Anonymkode: 19d6e...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 Ene jeg bor med nå er alltid sutrete / nedfor. Går konstant rundt å klager. Hver dag er det et eller annet på jobb eller skolen, snakker så mye dritt om vennene sine (må bare gå utifra at han snakker like mye om meg) og skal alltid snakke om seg selv. I det siste har det vært ekstra ille.

I tillegg blir han utrolig sint til tider (feks hvis han spiller playstation) og kan  finne på å kaste ting rundt seg og skrike. Er nesten litt nervøs rundt han. Vanlig dag kommer han hjem skolen klokken fire også legger han seg med mobilen på sofaen midt i stua og blir liggende der til han skal legge seg om kvelden, null åpenhet for small-talk , og hvis du får han "på glid" er det som regel bare om hvor deprimert han er, hva han vil i livet osv.  Blir bare til at jeg går kjapt inn og ut av stua for å lage mat og så ut. Vi er et ganske sosialt kollektiv, men man må jo skjønne at man ikke ALLTID kan breie seg ut i stua, spesielt ikke når du ligger der helt giddalaus. 

Kjenner bare han sprer skikkelig negativ energi, tror aldri, aldri han har spurt meg om noe så simpelt som "hvordan gikk eksamen?"  "Hatt en fin dag? :)" . Uansett kunne jeg sett forbi alt det hvis han bare kunne være bittelitt positiv for engangs skyld, og så eventuelt legge seg på rommet sitt hvis han har en "dårlig dag" slik andre hensynsfulle mennesker gjør, faen 

kanskje litt ironisk mtp navnet på tråden her, men blir bare helt tappet for energi av han

 

Anonymkode: 0d0a5...405

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flyttet inn tre nye i kollektivet jeg bor i nå etter sommeren, og... huff. Forrige semester fungerte ting eksemplarisk her (før det var det en annen historie, men); alle gjorde det de skulle av vasking og rydding, alle kom greit overens, alle overholdt reglene om stilletider, alle sa ifra i god tid før hvis man skulle ha vors, osv. Også flyttet da tre stk ut, og inn kom tre nye. To av dem er veldig greie personlighetsmessig, men det er veldig tydelig at de aldri har bodd hjemmefra en dag i sitt liv (begge to kommer rett fra VGS og kjenner hverandre godt fra før). De bryter omtrent alle "rydderegler" vi har på en nær daglig basis, de slenger om seg med sko, jakker, paraplyer, skittentøy (!!!), osv., kjøkkenbenken og vasken er full i matrester hver gang de har laget mat, de lar lasagnerester o.l. stå på benken eller bordet så lenge at det begynner å lukte av det og det samler seg bananfluer, når de har sine vaskeuker vasker de kjapt over benken og inni mikroovnen og that's it, og... ja, listen fortsetter i det uendelige.

Også er det tredjemann, som fint evner å rydde og vaske etter seg og å ellers følge regler, men som tilsynelatende lider av kronisk dårlig humør og elendig evne til omgang med andre. Hun skal sitte i fellesarealet å studere og nåde den som våger å lage seg mat eller sette seg i sofaen med laptopen i fanget og ørepropper i ørene mens hun sitter ved bordet; hun skal dusje og igang med stavmikser for å lage seg bananpannekaker klokken halv seks om morgenen (to stk har da rom vegg i vegg med badet, og veggene i leiligheten er generelt meget lytte), men nåde den som kommer sent hjem fra jobb eller skole og vil lage seg middag i 21-tiden (da forstyrrer vi visst kvelden hennes); hun kan bruke flere timer på kjøkkenet av gangen på å meal preppe alle måltider for gudene vet hvor langt fram i tid, men nåde den som er halvveis ferdig med en 20-minutters økt på kjøkkenet akkurat idet hun kommer og skal lage seg noe.

Sistnevnte har vi nylig pratet med om at vi andre faktisk ikke kan leve etter hennes timeplan og på hennes premisser. Det har ikke akkurat hjulpet noe særlig på humøret hennes, men hun har i det minste sluttet å kjefte på oss for alt mulig rart🤣 De to andre har vi hittil valgt å gi litt tid til å komme inn i rutinene, men nå har de tross alt bodd her i over en måned uten noen tegn til bedring, så det blir vel et kollektivmøte innen ikke så altfor lang tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2018 den 5.18, Peonjenta skrev:

Er det ingen kollektiv som har oppvaskmaskiner?   Og hvis man vet at en person har forårsaket masse rot og oppvask, hvorfor bare ikke sette det skitne utenfor døra til vedkommende?    Det hadde jeg gjort!  

Ett kollektiv jeg var i (Kanskje nevnt det før her)
Men der tok gutta (utenlandske menn) å vasket klærne sine i oppvaskmaskina :P
Fristet lite å vaske kopper og glass, der hvor gørrskitne underbukser hadde vært xD
Jeg hadde forsåvidt vifte-"stormkjøkken" og en liten vaskekum på mitt rom. Badet delte jeg med gutta..
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Han ene jeg bor med lar alt av bestikk, tallerkener, osv bli værende på rommet hans etter bruk slik vi til slutt går tom. 

I dag så var det tomt og jeg håpte han da skulle ta hintet om å sette i maskinen. I stedet så går han inn på rommet og henter én skitten tallerken og bruker den til maten sin. 

Jeg er lei av å måtte si ifra at vi andre også har behov for tallerkener og bestikk og at de eies av fellesskapet og ikke han personlig. 

Anonymkode: ef259...e80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...