Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Når en av de jeg bor med trasker inn med skitne sko RETT etter jeg har vasket. Altså... Det er vel ikke min jobb å ta dette selv om det er min uke? Jeg har jo vasket! 

Anonymkode: f66b4...ab3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.2.2016 den 17.50, Linaria skrev:

Forrige gang jeg bodde i kollektiv med en kineser, pleide han å ha digre fester i helgene der han inviterte kjempemange andre kinesere og de lagde mat og tok over hele kjøkkenet hele dagen slik at ingen andre fikk laget mat. Nå har det flyttet inn en kineser i dette kollektivet også, og hun har begynt med det samme. Nå har de vært på kjøkkenet i seks timer og det ser ut som en bombe har slått ned der, de spiller kjempehøy musikk og skriker. Jeg får ikke laget middag.

Det spiller ingen rolle hvor de hadde vært fra, og jeg kunne sikkert sosialisert med dem, men de snakker kun på sitt eget språk og viser ingen interesse i å ha noe med oss andre å gjøre. Håper ikke dette blir vanlig framover. 

Du må jo si ifra

Anonymkode: bef64...533

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2016 den 4.53, AnonymBruker skrev:

Hehe.. Hvor skal jeg starte? :D 

Flyttet inn i kollektiv med en gutt og en jente. Kjempe hyggelige folk - Den første uken. :)

Han:
- Kom hjem ca 04-06, uavhengig om det var en tirsdag eller lørdag. 
- Røyket hasj ut av vinduet (hurra kjempe digg å puste inn via nabovinduet). 
- "pranket" vennen sin etter fylla med å flytte ALLE, ja alle møblene våre over den stakkars vennen som sov. 
- Men best av alt haha.. Han jobbet i et selskap, så "fikk han sparken" på papiret av selskapet for å gå på nav for å å få penger, mens han i virkeligheten fortsatt jobbet i selskapet. 
- Misteren presterte også å si i fra 15 dager før husleien skulle betales at han ikke kunne bo der lenge. Da var vi to andre så oppgitte at vi nesten ble glade hehe. 

Hun: 
- Stort sett normal inntill hun ville flytte før den 3 mnd lange oppsigelsestiden hadde gått ut. Hun sa at hun som skulle flytte inn var en venninne av henne og at hun var 26 år. Vi var 19 btw. 

Viser seg at "vennen" ikke kjenner hun jeg har bodd med og er forresten ikke 26, men 30 år. Glad jeg flyttet kort tid etter alt dette 

Anonymkode: cb95e...c05

Det med hasjen anmelder du

Anonymkode: bef64...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/24/2017 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Jeg deler gang med 4 stykker, og jeg hater når de bruker gangen som oppholdssrom. Jeg føler meg helt innelåst på rommet. Jeg ser ikke hvorfor de ikke kan være i sin egen boenhet. 

Anonymkode: f66b4...ab3

Hvorfor føler du deg innelåst på rommet bare fordi de er på gangen? Du kan vel fortsatt gå ut? Skjønner ikke helt problemet her.

Anonymkode: aa6e7...e6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor føler du deg innelåst på rommet bare fordi de er på gangen? Du kan vel fortsatt gå ut? Skjønner ikke helt problemet her.

Anonymkode: aa6e7...e6d

Det er jo nettopp det som er ubehagelig. Gangen er fryktelig trang og er ikke et oppholdsrom, og jeg må gjennom den hver gang jeg skal på toalettet, dusje, vaske klær eller bare gå ut med søpla. Når det står 10 mennesker i en trang gang og brøler, vitser og lener seg på døren min er jeg ikke supergiret på å gå der. 

Anonymkode: f66b4...ab3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
På 2017-6-4 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Du må jo si ifra

Anonymkode: bef64...533

Lenge siden jeg flytta ut derfra nå. Det gikk helt fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide å dra opp denne tråden. 

Jeg flytta jo ut av det forrige "kollektivet" der jeg kun delte bad og hadde egen kjøkkenkrok og oppholdsrom.  Som kjent så var det litt problematisk å dele bare toalett og dusj, som jeg har skrevet om her inne tidligere. 

Nå har jeg flytta inn i studentbolig som forsåvidt er ganske greitt. Jeg liker at det er såpass strenge regler på ting som f.eks. festing og vasking. Fellesvasken blir gjennomført hver uke på rullering, og det er ikke mulig å slippe unna med mindre en vil betale et jævla saftig gebyr. Dette er fordi studentskipnaden kommer og vasker i stedet om man ikke vasker når man skal eller når man får et varsel om vask når man ikke har gjort det. Dermed blir det uansett vaska hver uke. Kjedelig at man må gjøre det på en fast ukedag når man har vaskeuke (utenom ferier selvfølgelig) men deilig at det aldri går lenger enn 1 uke mellom vask av fellesareal som kjøkken og stue.  

Ja for nå er det sånn at jeg har eget bad, men deler kjøkken og stue. Så nå er alt baderomsproblematikk som kjøp av dopapir og såpe ikke noe jeg trenger å irritere meg over lenger. Men selvsagt dukker det opp nye irritasjoner ved å dele andre fellesareal som kjøkken. 

Da jeg flytta inn i høst ble jeg boende med 3 andre jenter. Skikkelig flaks tenker dere, det tenkte jeg også. Så raskt skulle jeg ta feil. Det viste seg at 2 av jentene var ganske slaskete på kjøkkenet. Hun ene var utvekslingsstudent og kom fra en annen kultur, usikker på om det har noe med saken å gjøre egentlig, men hun var iallfall ekstremt slapp på å holde det rent på kjøkkenet. Både hun og hun andre tørket aldri av komfyren etter matlaging, så vasket ikke vi den så ble komfyren skikkelig skitten på bare en uke. I tillegg var de dårlige på å vaske opp og lot alltid tingen stå i vasken/ved siden av lenge. Dette var særlig irriterende når vi hadde vaskedag og vi følte vi måtte gjøre det for dem for å få vasken godkjent. Hun ene hadde sinnsykt mange ting. En gang fant jeg og hun andre ut at vi skulle prøve å rydde oppvasken til hun ene som stod overalt og utenfor oppvasktørkestativa, inn i skapet hennes, da vi fant ut at hun ikke hadde plass til alt. Vi skjønte da hvorfor hun alltid hadde så masse oppvask stående overalt på kjøkkenet. 

Utvekslingsstudenten var ganske glad i å lage mye forskjellige mat. Hun brukte mye tid på kjøkkenet, hadde hun bare brukt like mye tid på å vaske og rydde etter seg. Hun ble bare dårlige og dårligere til å rydde etter seg etterhvert som semesteret gikk. På slutten av semesteret lå det ofte masse matrester etter henne på gulv og kjøkkenbekken, det ble skikkelig uapptittelig i lengden. Hadde det ikke vært for den ukelig vasken så hadde det sett helt forjævlig ut. 

I tillegg var hun utvekslingsstudenten en brannstifter. Flere ganger kom jeg ut på kjøkkenet og plata sto på. En gang hadde hun gått inn på rommet sitt for å spise og jeg kom ut på kjøkkenet og fant ut at hun hadde latt varmeovnen stå på med bakepapir som holdt på å smuldre opp fordi det ble så brent. Slo selvfølgelig av. En gang gikk det faktisk nesten skikkelig gale fordi hun toasta brøda sine på rist med bakepapir helt oppe med grillen. Hun skjønte ikke at man måtte skifte bakepapir. Hun hadde vært på kjøkkenet en gang hun toasta og bakepapiret hadde tatt fyr. Hun var heldigvis der og fikk avverget det, kom ut av det slå svart papir på golvet og vindua på vidt gap, hun forklarte hva som hadde skjedd. Da sa jeg til henne at det ikke var rart, at bakepapir her var veldig brannfarlig om det ble brukt for mye. Etter det ble det litt bedre, men det hendte innimellom at jeg kom hjem til at plata stod på og forlatt kjøkken. Jeg var temmelig stressa i den perioden for at det en gang skulle begynne å brenne.

Disse to jentene flyttet heldigvis ut til jul. Jeg var ganske letta og tenkte nå blir det endelig ryddig og spesielt letta over at jeg var kvitt brannstifteren. Veldig hyggelige jenter begge to forøvrig, men ikke noe særlig å dele kjøkken med. Tenkte så at ting skulle bli bedre. Forsettelse følger med hvordan det har gått med de nye som flytta inn etter jul.

Endret av lillsunshine
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Pleier dere å tilbringe mest tid i fellesarealene med de andre eller på rommene deres? Jeg har lyst til å være mer sosial, men er ganske introvert av meg og trenger å trekke meg tilbake noen ganger... Har lyst til å bli bedre kjent med de andre som bor her(flyttet nylig inn) men vet ikke om det blir rart om jeg bare setter meg med dem. Vil liksom ikke trenge meg på heller. 

Anonymkode: 18e8a...164

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skal flytte inn i studenthybel i August, og kjenner jeg er skikkelig nervøs! Får eget bad, men deler kjøkken og fellesstue med 6/11 andre (!!!). Etter å ha lest denne tråden lurer jeg virkelig på hvordan det kommer til å gå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dytter litt på denne da det sikkert er mange som flytter inn i kollektiv i disse dager 

Anonymkode: a046d...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha gleder meg til å flytte nå. Har satt inn alle tingene mine og kjører restene og meg selv bort på lørdag. Er spent på hvordan det blir, skal dele kjøkken med 6 andre. Da vi sjekket ut kjøkkenet luktet det stekt fisk i gangen og på kjøkkenet, så åpnet balkongdøren for å lufte :fnise: Regner med det er noen som har blitt over sommeren som skal begynne neste års utdanning eller har flyttet inn tidligere i sommer.

Lurer på hvordan det blir å bli kjent med nye folk i sosialt lag, har egentlig bare møtt nye folk via jobb og nav de siste årene og har hatt samme vennekrets i flere år. Så dette blir interessant, skummelt og veldig spennende!

Håper bare jeg ikke havner med folk som driter i å rydde etter egen matlaging, for det har ikke jeg planer om. Rydder og vasker etter meg selv, så får de andre ordne eget. Heldigvis har jeg eget bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2015 den 10.04, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare snakke ut av egen erfaring; kjør på. Har bodd med tre gutter i litt over et halvt år nå. Har gått opp og ned, noen ganger har vasking/roting irritert meg til de grader, men alt i alt er det noe av det beste jeg kunne gjort. Veldig lite overfladisk, ikke noe kropps/mats -stress/snakk (kan være vanskelig å bo med jenter med tanke på det, dessverre). Ingen tar produkter av meg, og jeg føler jeg rett og slett har fått tre nye brødre! Bare kjør på hvis du har noen spørsmål, og husk at det i bunn og grunn kommer ann på hvem disse guttene er; alle er forskjellige :)

Anonymkode: 4148a...4e5

Jeg bodde som eneste jente med seks gutter. Det gikk helt strålende, akkurat som i det siterte innlegget. Eneste var at de var notorisk elendige på å kjøpe dopapir. Men det løste jeg med å kjøpe mitt eget reservepapir som jeg hadde på hybelen min dersom en av dem nok en gang tømte siste rullen uten å handle inn nytt. 

Å bo med bare gutter betydde null drama, sjeldent dusjkø og trivelige samtaler.

Endret av Rosalie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/3/2017 den 12.33, Rosalie skrev:

Jeg bodde som eneste jente med seks gutter. Det gikk helt strålende, akkurat som i det siterte innlegget. Eneste var at de var notorisk elendige på å kjøpe dopapir. Men det løste jeg med å kjøpe mitt eget reservepapir som jeg hadde på hybelen min dersom en av dem nok en gang tømte siste rullen uten å handle inn nytt. 

Å bo med bare gutter betydde null drama, sjeldent dusjkø og trivelige samtaler.

Jeg har bodd med 2-4 gutter (ingen jenter, men litt varierende hvor mye de er her) det siste året. I perioder har det gått greit, men Fyfaen for noen grisunger de kan være. De jeg bor med iallfall. Der varierer jo veldig, men fyttikatta. Jeg skulle se hvor lang tid det tok før noen vasket dusjen uten beskjed, og det opparbeida seg et BRUNT LAG i dusjen. De var også (som nevnt av sitert innlegg) skikkelig dårlige til å kjøpe dopapir, noe som bare har blitt verre etterhvert. Nå er det iallfall 4 mnd siden de andre har kjøpt inn ruller, han ene (som konstant har en kompis boende hos oss) har aldri kjøpt siden jeg flyttet inn. 

Men nå flytter jeg da. Så, whateeeever. 

Anonymkode: d52c2...eb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ny fyr flyttet inn i kollektivet vårt. Når han var på visning la han vekt på hvor viktig han synes det er å ha det rent og ryddig. Vi har det veldig ryddig hos oss, rydder og vasker alltid opp umiddelbart. 

Nå har han bodd her ett par mnd. Han slenger tingene sine ut over hele huset, rydder ikke opp etter seg og slår ikke av ting han bruker slik som lys, spillkonsoller osv. Jeg nekter å mase om at han skal oppføre seg som et voksent menneske, så til nå rydder jeg bare opp og slår av, men ser ikke ut som det synker inn. 

Anonymkode: fd041...da1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Synes enkelte er så utrolig lite omtenksomme. De vasker ikke stekepanna etter bruk, men bare lar den bli stående, osv.

Han ene jeg bor med nå har også snudd døgnrytmen helt og det er greit for meg, men da kan han ikke sette musikken på full guffe i stua fordi han liker å lytte til musikk mens han spiser. Det burde jo si seg selv. Men midt på natta så tar han ut tv-en fra rommet sitt fordi han heller vil se på tv i stua, stua som ligger vegg i vegg med rommet mitt i stedet for å se på eget rom, hvor det i hvert fall blir mindre støy for meg. 

Anonymkode: f7824...54a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler bad med en kvinne som ikke evner å rulle inn tampongen sin etter bruk. Den ligger fullt eksponert i søppelkassen. Jeg er kvinne selv, og mensen er ikke noe som jeg synes er ekkelt, men det er helt motbydelig å se andres brukte tamponger. I tillegg vet jeg ikke helt hva annet som skjer i hennes uke, men hun må virkelig ha et mensenmareritt uten like. Hver gang jeg går på toalettet er det masse blod i toalettet, og noen ganger er det sammenblandet med avføring. Blodflekker er det også rundt omkring toalettet som ikke tørkes opp. Hva i all verden er det som skjer? Det skriker av hele badet når hun har mensen. Jeg overdriver heller ikke. 

Anonymkode: 446b7...f19

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg bodd i to forskjellige kollektiv i løpet av de siste to årene, men flytter for meg selv med kjæresten i slutten av denne måneden. Kan ikke vente! :link: Ca. 2 uker igjen!

 

Bor med tre karer, og to av dem er veldig bra å bo med. Vi lager middag sammen, er flinke til å vaske, følger opp husro osv. Men han siste er helt forferdelig. Han tramper når han går, smeller bestandig med dørene når han går ut av dem, synger eller nynner bestandig, gjerne kl. 6 om morgenen, vasker aldri opp etter matlaging, vasker ikke på sine vaskedager, setter igjen tallerkner, glass, kopper og annen oppvask med matrester på overalt i huset, mister husnøklene sine rett som det er, han har ikke vasket rommet sitt eller byttet sengetøy på det året vi har bodd her, så vi må lukke døra til rommet hans siden det lukter så stramt der. Han kan finne på å komme hjem fra byen klokka 3-4 på natta og snakke høyt i telefonen med kamerater fra hjemlandet. Vi sier i fra om alt dette, og da bir det bedre der og da, og kanskje en uke frem  tid, så er vi tilbake.

Han mener av en eller annen grunn at han selv er så hyienisk og kan sitte og fortelle om hvor mye han har i mot bakterier. Merkelig når han ikke evner å vaske sengetøy eller hus.

Anonymkode: e3b36...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR lukker de døra på badet etter de har vært på toalettet? Jeg hadde skjønt det dersom badet var i fellesrom, men det er det ikke. Det er ingen vinduer, og når døra holdes lukket blir det ikke luftet der inne. Den eimen som streifer nesen når man åpner opp døra er av og til helt motbydelig. LUFT UT! 

 

 

Anonymkode: 446b7...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVORFOR lukker de døra på badet etter de har vært på toalettet? Jeg hadde skjønt det dersom badet var i fellesrom, men det er det ikke. Det er ingen vinduer, og når døra holdes lukket blir det ikke luftet der inne. Den eimen som streifer nesen når man åpner opp døra er av og til helt motbydelig. LUFT UT! 

Anonymkode: 446b7...f19

Fordi det er mindre sløsing med energi når døra er lukket? Regner med dere har noen form for varme på badet, de fleste liker jo at det er varmt der. Er det virkelig ingen form for ventilering fra bad? Luke/vifte? 

Anonymkode: d6505...9a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...