Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Kan en moderator endre tittelen på tråden? Det skrives "sutretråd", ikke "suttretråd". Forenkling av dobbel konsonant. 

Det Irriterer meg grenseløst.

Anonymkode: e3b36...6db

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 11.1.2016 at 21.07, AnonymBruker skrev:

Flere som har dette mat problemet? 

Vi er 3 som bor sammen  (flytter inn en ny neste uke )vi har for vane å lage vår egen mat og handle inn vår egen mat. Ofte når jeg skal stelle meg noe, så vil hun ene også ha. Jeg har kjøpt en frosenpizza etter skolen. Jeg må spise en hel for å bli mett. Da spør hun om hun kan få et par stykker. Jeg merker jeg blir litt irritert,  men sier ja for vil ikke fremstå som en bitch. Lager jeg smoothie vil hun ha, lager jeg kakao vil hun ha, lager jeg lager jeg Taco lefser vil hun ha, selv om det ikke er nok kylling til 2, lager jeg pannekaker vil hun ha osv.

Det er ikke det at jeg ikke vil dele, men hun gjør aldri det samme mot oss eller handler inn mat/ingredienser til noe. Synes det er litt snylting jeg da.  Så fort jeg går ut på kjøkkenet, så løper hun etter å spør hva jeg skal lage og om hun kan få.

Flere som har samme problem? 

Anonymkode: a7e21...779

Gjør det samme tilbake. Selv om hun lager kjedelig mat. Lager hun seg brødskive, så be om en. Vil hun ikke dele, så minn henne på at dere deler med henne. Hold på helt til hun har skjønt tegningen og slutter å mase. Begynner hun igjen, så begynner dere igjen.

Anonymkode: 00e28...487

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.1.2016 at 23.36, AnonymBruker skrev:

Gjør det samme tilbake. Selv om hun lager kjedelig mat. Lager hun seg brødskive, så be om en. Vil hun ikke dele, så minn henne på at dere deler med henne. Hold på helt til hun har skjønt tegningen og slutter å mase. Begynner hun igjen, så begynner dere igjen.

Anonymkode: 00e28...487

Eller bare si nei hver gang. Det er hvertfall ikke anonym 779 som lager dårlig stemning, det klarer snylteren helt selv :P

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVOR SKAL JEG STARTE?! Har bodd i flere kollektiver, og det som går igjen er at folk er skitne og unnasluntrere. Men han jeg bor med nå tar kaka.

* Tar ikke ut søppel

* Tar ikke ut av oppvaskmaskinen (som han alltid fyller opp, med å f.eks ta nytt glass 5 ganger per dag)

* Har dama på middag 2-3 ganger i uken. Søl sprutet utover hele kjøkkenet (noen ganger lurer jeg på hvordan han klarer det)

* Lar kjeler stå lenge før han vasker dem (her har han blitt flinkere, faktisk. Etter vi har sagt ifra x ganger)

* Gjør ikke vaskedagen sin. (Jeg har laget liste. Vi 3 andre vasker alltid. Nå er det 4 uken han ikke GIDDER).

* Han er en lystløgner.

* - 7 grader ute og han har vinduet på vidt gap og varmen på fullt på rommet. (Vi sliter med at strømmen går pga overbelastning) . . . 

* Tar mat/ting fra oss. Lite, så han tror vi ikke merker det.

* Bruker lengre tid enn en rosablogger på badet. (Dette går fint, er bare litt morsomt. Eller ikke så morsomt hvis jeg skal rekke skolen)

* Tømmer ikke vaskemaskinen når den er ferdig, så jeg ikke får vasket tøy før han gjør det.

* Dama hans roter i skuffene mine på badet når hun er på besøk. Chanel-leppestift borte. "Låner" alt av produkter.

* Låser ikke ytterdøren. (Vi bor i et halvveis skummelt område)

* Betaler ikke tilbake for lånte penger / hvis vi har spleiset på noe.

* MEN krever inn penger for ALT.

Såå mye mer jeg kan si, men må tenke på noe annet.

Og ja; vi har prøvd å si fra om så og si alt. Hvert fall det som er uutholdelig for oss. Han skjønner det ikke. Han kommer med alle mulige løgner og unnskyldninger.

Håper jeg finner en måte å få han kastet ut på. Forslag, noen?

Anonymkode: 633ea...f20

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVOR SKAL JEG STARTE?! Har bodd i flere kollektiver, og det som går igjen er at folk er skitne og unnasluntrere. Men han jeg bor med nå tar kaka.

* Tar ikke ut søppel

* Tar ikke ut av oppvaskmaskinen (som han alltid fyller opp, med å f.eks ta nytt glass 5 ganger per dag)

* Har dama på middag 2-3 ganger i uken. Søl sprutet utover hele kjøkkenet (noen ganger lurer jeg på hvordan han klarer det)

* Lar kjeler stå lenge før han vasker dem (her har han blitt flinkere, faktisk. Etter vi har sagt ifra x ganger)

* Gjør ikke vaskedagen sin. (Jeg har laget liste. Vi 3 andre vasker alltid. Nå er det 4 uken han ikke GIDDER).

* Han er en lystløgner.

* - 7 grader ute og han har vinduet på vidt gap og varmen på fullt på rommet. (Vi sliter med at strømmen går pga overbelastning) . . . 

* Tar mat/ting fra oss. Lite, så han tror vi ikke merker det.

* Bruker lengre tid enn en rosablogger på badet. (Dette går fint, er bare litt morsomt. Eller ikke så morsomt hvis jeg skal rekke skolen)

* Tømmer ikke vaskemaskinen når den er ferdig, så jeg ikke får vasket tøy før han gjør det.

* Dama hans roter i skuffene mine på badet når hun er på besøk. Chanel-leppestift borte. "Låner" alt av produkter.

* Låser ikke ytterdøren. (Vi bor i et halvveis skummelt område)

* Betaler ikke tilbake for lånte penger / hvis vi har spleiset på noe.

* MEN krever inn penger for ALT.

Såå mye mer jeg kan si, men må tenke på noe annet.

Og ja; vi har prøvd å si fra om så og si alt. Hvert fall det som er uutholdelig for oss. Han skjønner det ikke. Han kommer med alle mulige løgner og unnskyldninger.

Håper jeg finner en måte å få han kastet ut på. Forslag, noen?

Anonymkode: 633ea...f20

Sett søpla og oppvaska hans utenfor døren hans helt til han skjønner at han skal rydde og vaske.   Begynn å kjøp egne ting, eget dopapir ol. som du har på rommet.  Ha baderomsting på rommet ditt, si til dama hans at du vet hun forsyner seg.  Begynn å ta mat fra ham også så han skjønner hvor irriterende det er. Sett skoa hans og jakka hans på trappa het til han skjønner han må låse døra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
20 minutter siden, DreamOn skrev:

Sett søpla og oppvaska hans utenfor døren hans helt til han skjønner at han skal rydde og vaske.   Begynn å kjøp egne ting, eget dopapir ol. som du har på rommet.  Ha baderomsting på rommet ditt, si til dama hans at du vet hun forsyner seg.  Begynn å ta mat fra ham også så han skjønner hvor irriterende det er. Sett skoa hans og jakka hans på trappa het til han skjønner han må låse døra. 

Og hva gjør man hvis de ikke skjønner tegninga og begynner å ta hevn for hevnen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Og hva gjør man hvis de ikke skjønner tegninga og begynner å ta hevn for hevnen,

Det er da ikke hevn å sett hans egen oppvask utenfor hans dør eller ha eget dopapir?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
50 minutter siden, DreamOn skrev:

Det er da ikke hevn å sett hans egen oppvask utenfor hans dør eller ha eget dopapir?   

Hva gjør man hvis han begynner å sanksjonere mot dine sanksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk fyller opp fryseren med mat som aldri blir spist. Det er en liten fryser over kjøleskapet og jeg fikk virkelig ikke inn det lille jeg skulle ha der. Fra før har jeg to små poser med bær. Men det er en som fyller opp med pizza og et par andre store poser. Seriøst....de har ligget der kjempelenge. Jeg vet han er glad i å handle når det er tilbud, noe det er mye på pizza..men man kan sa i det minste spise opp det som ligger der istedenfor å fylle som om det skulle vært styggen selv. Jeg hadde ikke annen mulighet enn å ta to ting, ha det i en pose og sette det ut på verandaen.

Anonymkode: 2121f...f56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Linaria

Forrige gang jeg bodde i kollektiv med en kineser, pleide han å ha digre fester i helgene der han inviterte kjempemange andre kinesere og de lagde mat og tok over hele kjøkkenet hele dagen slik at ingen andre fikk laget mat. Nå har det flyttet inn en kineser i dette kollektivet også, og hun har begynt med det samme. Nå har de vært på kjøkkenet i seks timer og det ser ut som en bombe har slått ned der, de spiller kjempehøy musikk og skriker. Jeg får ikke laget middag.

Det spiller ingen rolle hvor de hadde vært fra, og jeg kunne sikkert sosialisert med dem, men de snakker kun på sitt eget språk og viser ingen interesse i å ha noe med oss andre å gjøre. Håper ikke dette blir vanlig framover. 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Linaria skrev:

Forrige gang jeg bodde i kollektiv med en kineser, pleide han å ha digre fester i helgene der han inviterte kjempemange andre kinesere og de lagde mat og tok over hele kjøkkenet hele dagen slik at ingen andre fikk laget mat. Nå har det flyttet inn en kineser i dette kollektivet også, og hun har begynt med det samme. Nå har de vært på kjøkkenet i seks timer og det ser ut som en bombe har slått ned der, de spiller kjempehøy musikk og skriker. Jeg får ikke laget middag.

Det spiller ingen rolle hvor de hadde vært fra, og jeg kunne sikkert sosialisert med dem, men de snakker kun på sitt eget språk og viser ingen interesse i å ha noe med oss andre å gjøre. Håper ikke dette blir vanlig framover. 

Det er kinesisk nyttår i dag, så det er nok derfor. Hva med å invitere deg selv inn, og bli kjent både med jenta og kulturen. Kanskje slipper du å lage middag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
6 minutter siden, Synne-Marie skrev:

Det er kinesisk nyttår i dag, så det er nok derfor. Hva med å invitere deg selv inn, og bli kjent både med jenta og kulturen. Kanskje slipper du å lage middag?

Ja, har fått det med meg. Jeg prøvde å snakke med dem, men det virket ikke som om de var noe interessert. Er vel kanskje jeg som har en litt dårlig dag. Håper i hvert fall de rydder opp på kjøkkenet snart. 

Haha, innser nå at det egentlig er mest min egen feil. Jeg skulle egentlig gjøre masse i dag, men det var dårlig vær så jeg ble sittende inne og surmule og ble irritert av at andre hadde det gøy :P gleder meg til mandag. Hjemmehelg er så kjedelig. 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Linaria skrev:

Ja, har fått det med meg. Jeg prøvde å snakke med dem, men det virket ikke som om de var noe interessert. Er vel kanskje jeg som har en litt dårlig dag. Håper i hvert fall de rydder opp på kjøkkenet snart. 

Æsj, det var jo dumt! Håper du får tilgang til kjøkkenet snart. Har bodd flere år i kollektiv og har absolutt forståelse for at sånn oppførsel kan virke veldig irriterende når man ønsker å bruke kjøkkenet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
4 minutter siden, Synne-Marie skrev:

Æsj, det var jo dumt! Håper du får tilgang til kjøkkenet snart. Har bodd flere år i kollektiv og har absolutt forståelse for at sånn oppførsel kan virke veldig irriterende når man ønsker å bruke kjøkkenet selv.

Det er irriterende når man er i skikkelig dårlig humør og bare har lyst til å sitte og surmule på rommet sitt.. også må man høre på at andre folk har fest og har det kjempegøy og hvis man er sulten, må man stå der og høre på dem skravle og ha det gøy på et språk man ikke forstår. Herregud, jeg studerer jo kinesisk, så jeg burde jo egentlig vært skikkelig interessert! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun jeg bor med har ødelagt teflon-stekepanna mi til 1000 kr.. Hun stod nemlig og skrubba i den for harde livet med zalo og STÅLULL da jeg skulle inn på kjøkkenet og ta meg et glass vann. Så spurte jeg da fortvilet "hva i alle dager er det du driver med?!" Nei, maten hadde jo brent seg fast i panna... "Eh, ja, da fyller du panna med vann, og lar det løsne seg opp litt!" Mange ganger har hun fått beskjed, IKKE vask panna med zalo, da ødelgger du teflonen. Men å skrubbe stekepanner med stål trodde jeg nå var selvsagt at man ikke gjorde? Teflon eller ikke. Panna er nå ganske hullete, og man kan bare glemme å steke pannekaker, eggerøre, omelett og lignende ting oppi der. Ikke har hun beklagd seg eller tilbudt seg å betale for den :) Det hadde falt meg helt naturlig å gjøre hvis jeg hadde ødelagd andre sine ting, dyre ting. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rosewood skrev:

Så hun jeg bor med har ødelagt teflon-stekepanna mi til 1000 kr.. Hun stod nemlig og skrubba i den for harde livet med zalo og STÅLULL da jeg skulle inn på kjøkkenet og ta meg et glass vann. Så spurte jeg da fortvilet "hva i alle dager er det du driver med?!" Nei, maten hadde jo brent seg fast i panna... "Eh, ja, da fyller du panna med vann, og lar det løsne seg opp litt!" Mange ganger har hun fått beskjed, IKKE vask panna med zalo, da ødelgger du teflonen. Men å skrubbe stekepanner med stål trodde jeg nå var selvsagt at man ikke gjorde? Teflon eller ikke. Panna er nå ganske hullete, og man kan bare glemme å steke pannekaker, eggerøre, omelett og lignende ting oppi der. Ikke har hun beklagd seg eller tilbudt seg å betale for den :) Det hadde falt meg helt naturlig å gjøre hvis jeg hadde ødelagd andre sine ting, dyre ting. 

Gi henne et beløp og be om pengene. Og be henne bruke sine egne panner etc heretter 

Anonymkode: 00e28...487

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 2/7/2016 at 21.52, Rosewood skrev:

Så hun jeg bor med har ødelagt teflon-stekepanna mi til 1000 kr.. Hun stod nemlig og skrubba i den for harde livet med zalo og STÅLULL da jeg skulle inn på kjøkkenet og ta meg et glass vann. Så spurte jeg da fortvilet "hva i alle dager er det du driver med?!" Nei, maten hadde jo brent seg fast i panna... "Eh, ja, da fyller du panna med vann, og lar det løsne seg opp litt!" Mange ganger har hun fått beskjed, IKKE vask panna med zalo, da ødelgger du teflonen. Men å skrubbe stekepanner med stål trodde jeg nå var selvsagt at man ikke gjorde? Teflon eller ikke. Panna er nå ganske hullete, og man kan bare glemme å steke pannekaker, eggerøre, omelett og lignende ting oppi der. Ikke har hun beklagd seg eller tilbudt seg å betale for den :) Det hadde falt meg helt naturlig å gjøre hvis jeg hadde ødelagd andre sine ting, dyre ting. 

Den stekepannen skal hun erstatte. Helt utrolig hun ikke har tilbud seg å gjøre det?  Hun ødelagte den jo. Hun høres ikke ut som den skarpeste kniven i skuffen nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Rose11 skrev:

Den stekepannen skal hun erstatte. Helt utrolig hun ikke har tilbud seg å gjøre det?  Hun ødelagte den jo. Hun høres ikke ut som den skarpeste kniven i skuffen nei. 

Ja jeg vet, jeg er bestemt på at hun ikke skal få slippe unna der. Jeg ville gi henne en sjanse til å tilby selv (hvilket hadde vært det mest naturlige å gjøre), men kanskje hun ikke engang har skjønt at den er ødelagt, hun tror kanskje bare hun har gjort noe hun ikke skulle... Ikke den skarpeste kniven? Åhh, du skulle bare visst 😖🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kollektiv kan være helt fantastisk eller helt forferdelig. Det er min erfaring. Jeg syns helt klart det er enklere å bo med gutter. Ser mange skriver det her. Med jenter blir det fort en klikk som har sin greie og da blir det lite hyggelig å være hjemme. Gutter er mindre ekskluderende men kanskje litt mer rotete. Jeg bor nå i et kollektiv som er hyggelig men litt rotete. Jeg syns det er helt verdt det å ha det litt rotete eller bare rydde/vakse selv ,men bo med hyggelige folk. 

Anonymkode: 9d2a5...02e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er DRITT LEI av folk som ikke kan ta ut søpla. Når du ser det er fullt,  så går du ut med søpla. Du tar ikke å stur mer i søpla så det renner over! Dette gjelder alle søppelbøttene i hele huset. Jeg er lei av at det kun er jeg som går ut med søpla. Ingen andre gidder. Istedenfor bare stur de alt opp i søpla. Verste er matsøpla. I dag var den så full at mat var rent over og mat lå på benkeplaten under. Ærlig talt. Gå ut med søpla heller!!! :rope:

 

 

Anonymkode: 46c9a...825

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...