Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Gjest Trollkarlen

Kanskje det er sånn at når man blir mer enn et visst antall personer (kanskje 5?) så begynner folk å stjele mat?

Ligger nok noe i det. De færreste opplever vel stjeling av mat hvis de bor 2 sammen. Det er jo bare et offer og en skyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Ligger nok noe i det. De færreste opplever vel stjeling av mat hvis de bor 2 sammen. Det er jo bare et offer og en skyldig. 

Å fytti. Det ville vært et stort overgrep.

"Ja, jeg stjeler maten din, hva skal du gjøre med det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fytti. Det ville vært et stort overgrep.

"Ja, jeg stjeler maten din, hva skal du gjøre med det?"

Aldri si aldri, altså :fnise: Jeg bor med to andre, og det hender OFTE at hele pakka med baguetter eller potetgullposen min er vekk, og når jeg spør begge to sier de bare: "jeg har ikke sett det.... aner ikke hva du snakker om". Har også fått "Sikker på at du ikke har spist den selv?" mens jeg ser potetgullposen min ligge tom på gulvet.  Folk eier ikke skam 

Anonymkode: 86a28...337

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde med 3 andre for et par år siden. Hun ene fikk det for seg at hun var sjefen. Så hun skulle alltid kommentere om jeg ikke hadde gjort bra nok. Altså giddet å gå og se over. Fpr det andre kunne de andre søle brødsmuler på gulvet, og hun bedtemte liksom at jeg var synderen. Hun hadde tydeligvis plukket seg ut meg som hakkekylling. Og så kunne hun ta mine ting, eller fellesting som såpe som vi delte på og flytte det på gulvet helt for seg selv.føltes som det var en indirekte måte å ekskludere meg på. Grudde meg noen ganger for å være hjemme når hun skulle være der faktisk. Og når jeg satt i fellesstua kunne hun si til alle besøkende at "vi må dessverre sitte på rommet, stua er opptatt ". Til gjengjeld brukte jeg av hennes shampoo og hårspray.

Anonymkode: 2121f...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer, som jente på 23 som aldri har bodd i kollektiv før, å flytte inn i et med 3 gutter. Hvordan tror dere dette vil gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer, som jente på 23 som aldri har bodd i kollektiv før, å flytte inn i et med 3 gutter. Hvordan tror dere dette vil gå?

Jeg kan bare snakke ut av egen erfaring; kjør på. Har bodd med tre gutter i litt over et halvt år nå. Har gått opp og ned, noen ganger har vasking/roting irritert meg til de grader, men alt i alt er det noe av det beste jeg kunne gjort. Veldig lite overfladisk, ikke noe kropps/mats -stress/snakk (kan være vanskelig å bo med jenter med tanke på det, dessverre). Ingen tar produkter av meg, og jeg føler jeg rett og slett har fått tre nye brødre! Bare kjør på hvis du har noen spørsmål, og husk at det i bunn og grunn kommer ann på hvem disse guttene er; alle er forskjellige :)

Anonymkode: 4148a...4e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en sparegris hvor jeg har puttet på litt penger, slik at jeg har nødpenger om det skulle være nødvendig! Hadde en 500-lapp og noen småpenger, og i går måtte jeg på legevakten, og jeg begynner å bli riiimelig blakk. Da jeg sjekka sparegrisen hadde en av de to jeg bor med vært inne på rommet mitt å stjelt 500-lappen, og lot småpengene ligge igjen :( 

Anonymkode: 86a28...337

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer, som jente på 23 som aldri har bodd i kollektiv før, å flytte inn i et med 3 gutter. Hvordan tror dere dette vil gå?

Siden du har fått et positivt svar, jeg vil gi min opplevelse også. Bodde med to gutter. De rotet masse og sølte over alt men latet som det var min skyld, selv om jeg var den eneste som vasket ved kontroll. De klagde stadig på maten jeg lagde meg, men stjal gjerne mat. Snakket kun om trening og sunn (/kalorifattig) mat. Han ene var stein stort sett hele tiden, og hørte gjerne på drithøy discomusikk mellom klokken fire og fem på natta. Var temmelig glad da jeg flyttet ut for å si det sånn. Men det har jo alt med hvem du flytter inn med å gjøre - kan likegjerne være tre koselige gutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer, som jente på 23 som aldri har bodd i kollektiv før, å flytte inn i et med 3 gutter. Hvordan tror dere dette vil gå?

Jeg har bodd i både "jentekollektiv"og "guttekollektiv" (altså med meg selv som eneste jente.) Og jeg syntes i bunn og grunn det var mye lettere å bo med gutter, eller de er vel strengt tatt menn i alderen 25-31. Selvfølgelig var det varierende kvalitet på renhold, og i siste kollektiv (bodd i to ulike "guttekollektiv") satte jeg lite pris på at han ene røyket både vanlige sigaretter og weed inne. (også en medvirkende faktor til at jeg flyttet derfra). 

Men det som gjorde min opplevelse av "guttekollektiv" så mye bedre enn "jentekollektiv" var at jeg i mye større grad kunne si klart i fra om ting som at nå må det ryddes/vaskes/nå har dama di forsynt seg for grovt av shampoen min -  uten at det ble drama, bitching og surmuling. De tok det til seg, og ordna opp. Men det kommer sikkert litt an på om man bor med noen i slutten av 20-årene som har bodd hjemmefra lenge og er i full jobb eller en gjeng 19-årige studenter som akkurat har flyttet fra mamma. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg vurderer, som jente på 23 som aldri har bodd i kollektiv før, å flytte inn i et med 3 gutter. Hvordan tror dere dette vil gå?

Jeg bor med to gutter nå. (skal egentlig bo fem i kollektivet, men de andre jentene har flytta ut), og det går veldig bra. Ingen stjeler mat, det er alltid relativt ryddig på kjøkkenet. Bli jo litt småtendenser til at folk ikke tørker av benkeplater og søpla blir stående LITT lenge, men sånn må man nesten regne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sparegris hvor jeg har puttet på litt penger, slik at jeg har nødpenger om det skulle være nødvendig! Hadde en 500-lapp og noen småpenger, og i går måtte jeg på legevakten, og jeg begynner å bli riiimelig blakk. Da jeg sjekka sparegrisen hadde en av de to jeg bor med vært inne på rommet mitt å stjelt 500-lappen, og lot småpengene ligge igjen :( 

Anonymkode: 86a28...337

Anmeld!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva gjør dere med posten til tidligere beboere? Altså, ei flytta ut herfra for 3 mnd siden og hun har fått sånn 6 blader og sikkert 20 regninger ( brev) har tilbudt henne å komme å hente dem selv, men hun møter aldri opp. Har tilbudt å sende i posten, men hun sender aldri adresse. Har vi lov å kaste dem? Eller? Kan jeg levere dem til posten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola
17 minutter siden, Mona26 skrev:

Hva gjør dere med posten til tidligere beboere? Altså, ei flytta ut herfra for 3 mnd siden og hun har fått sånn 6 blader og sikkert 20 regninger ( brev) har tilbudt henne å komme å hente dem selv, men hun møter aldri opp. Har tilbudt å sende i posten, men hun sender aldri adresse. Har vi lov å kaste dem? Eller? Kan jeg levere dem til posten?

Du kan sette et kryss over adressen og skrive "Adressat flyttet" eller noe sånt og levere på posten tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter kryss på adressen og skriver flyttet, og så putter jeg i rød postkasse. Da blir den returnert til avsender, og så får de sjekke opp ny adresse og oppdatere slik at den kommer riktig neste gang.

Anonymkode: 00e28...487

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.12.2015 at 7.38, Flynn skrev:

Jeg vurderer, som jente på 23 som aldri har bodd i kollektiv før, å flytte inn i et med 3 gutter. Hvordan tror dere dette vil gå?

Tja. Det kommer litt an på hva du tåler av støy. Med 3 gutter så er det økt fare for fest/vors/nach. Jeg føler i større grad at gutter er dårligere til å ta hensyn til lydnivå. Selv må jeg ha det relativt stille og rolig, iallfall når jeg skal sove og det var et problem i det siste kollektivet jeg bodd, der det var 3 gutter som litt for ofte hadde fest og noen ganger veldig bråkete nach. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Jeg bor i kollektiv med 8 andre, så vi er 9 stk. De fleste kom hjem fra ferie igår, siden skolen begynte idag. To stykker merket at noen hadde vært på rommene deres i løpet av ferien. På det ene rommet stod det igjen en tom ølboks ved nattbordet, og senga var uryddig. Han som bor på rommet er veldig ordentlig. Rer opp sengen hver dag, og drikker ikke alkohol. På det andre rommet hadde noen åpnet vinduet, vært i senga hans, og flyttet på gitaren (den lå i senga hans, og ikke i stativet). Vi bor et sted hvor det snør mye, så han hadde en haug med snø inne på rommet sitt i tillegg, og det var -23 grader der... Jeg aner ikke om de har vært her inne, eller på andre rom. Begge rommene var låst da de dro, og låst da de kom, så noen har dirket opp låsen, for så å dirke den låst igjen. :rasende:

Vi vet at en av de som bor her har hatt fest i løpet av ferien, så er nok gjestene hans som har tatt seg litt vel til rette. Vet noen om det finnes noen regler for dette? Rommene er jo veldig private, så burde jo stå et sted i loven at dette ikke er greit? Noen som vet? Prøver å få tak i han som har hatt fest, men han er ikke hjemme nå.

Anonymkode: e3b36...6db

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flere som har dette mat problemet? 

Vi er 3 som bor sammen  (flytter inn en ny neste uke )vi har for vane å lage vår egen mat og handle inn vår egen mat. Ofte når jeg skal stelle meg noe, så vil hun ene også ha. Jeg har kjøpt en frosenpizza etter skolen. Jeg må spise en hel for å bli mett. Da spør hun om hun kan få et par stykker. Jeg merker jeg blir litt irritert,  men sier ja for vil ikke fremstå som en bitch. Lager jeg smoothie vil hun ha, lager jeg kakao vil hun ha, lager jeg lager jeg Taco lefser vil hun ha, selv om det ikke er nok kylling til 2, lager jeg pannekaker vil hun ha osv.

Det er ikke det at jeg ikke vil dele, men hun gjør aldri det samme mot oss eller handler inn mat/ingredienser til noe. Synes det er litt snylting jeg da.  Så fort jeg går ut på kjøkkenet, så løper hun etter å spør hva jeg skal lage og om hun kan få.

Flere som har samme problem? 

Anonymkode: a7e21...779

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har dette mat problemet? 

Vi er 3 som bor sammen  (flytter inn en ny neste uke )vi har for vane å lage vår egen mat og handle inn vår egen mat. Ofte når jeg skal stelle meg noe, så vil hun ene også ha. Jeg har kjøpt en frosenpizza etter skolen. Jeg må spise en hel for å bli mett. Da spør hun om hun kan få et par stykker. Jeg merker jeg blir litt irritert,  men sier ja for vil ikke fremstå som en bitch. Lager jeg smoothie vil hun ha, lager jeg kakao vil hun ha, lager jeg lager jeg Taco lefser vil hun ha, selv om det ikke er nok kylling til 2, lager jeg pannekaker vil hun ha osv.

Det er ikke det at jeg ikke vil dele, men hun gjør aldri det samme mot oss eller handler inn mat/ingredienser til noe. Synes det er litt snylting jeg da.  Så fort jeg går ut på kjøkkenet, så løper hun etter å spør hva jeg skal lage og om hun kan få.

Flere som har samme problem? 

Anonymkode: a7e21...779

Har aldri hatt dette problemet, nei. Vi lager mat hver for oss uten å kreve å få noe eller stjele noe. Høres utrolig slitsomt ut :/ Vet ikke hvordan jeg ville reagert, men klarer ikke se for meg at jeg hadde orket i lengden. Da må man jo kjøpe mye mer mat! Og mat er en stor utgift for studenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har dette mat problemet? 

Vi er 3 som bor sammen  (flytter inn en ny neste uke )vi har for vane å lage vår egen mat og handle inn vår egen mat. Ofte når jeg skal stelle meg noe, så vil hun ene også ha. Jeg har kjøpt en frosenpizza etter skolen. Jeg må spise en hel for å bli mett. Da spør hun om hun kan få et par stykker. Jeg merker jeg blir litt irritert,  men sier ja for vil ikke fremstå som en bitch. Lager jeg smoothie vil hun ha, lager jeg kakao vil hun ha, lager jeg lager jeg Taco lefser vil hun ha, selv om det ikke er nok kylling til 2, lager jeg pannekaker vil hun ha osv.

Det er ikke det at jeg ikke vil dele, men hun gjør aldri det samme mot oss eller handler inn mat/ingredienser til noe. Synes det er litt snylting jeg da.  Så fort jeg går ut på kjøkkenet, så løper hun etter å spør hva jeg skal lage og om hun kan få.

Flere som har samme problem? 

Anonymkode: a7e21...779

 

Det er merkelig at et voksent menneske tigger mat hver gang du eller andre lager mat, det er jo sånn unger holder på.  Lager hun aldri mat selv?     Jeg hadde bare sagt at jeg ikke hadde nok ingredienser til to eller noe lignende slik at hun kanskje tok et hint etter hvert.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DreamOn skrev:

 

Det er merkelig at et voksent menneske tigger mat hver gang du eller andre lager mat, det er jo sånn unger holder på.  Lager hun aldri mat selv?     Jeg hadde bare sagt at jeg ikke hadde nok ingredienser til to eller noe lignende slik at hun kanskje tok et hint etter hvert.

Hun lager seg brødskiver og sånt, men skal alltid ha viss vi lager noe mer komplisert liksom. Jeg har til nå sagt ja (samme med hun andre )men tenker at neste gang må jeg bare si nei og kanskje si at hun må bidra mer på mat posten. Jeg er litt konfliktsky og vil ikke det skal bli dårlig stemning,  men begynner å bli lei ja.

Anonymkode: a7e21...779

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...