Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et ryddig og rolig kollektiv sammen med to jenter. Begge på samme alder. Begge studenter. Leiligheten er helt utrolig fin. Selv bor jeg i et rom på 12 kvadrat og betaler 6500 + internett. Så alt høres perfekt ut med tanke på problemene som ofte oppstår i kollektiv, og som nevnes her. 

Jeg skal flytte ut på nyåret, og inn i et nytt kollektiv som jeg føler vil passe meg bedre. 

Hva er problemet? Det er så kjedelig og ensomt å bo her. Før da ei annen bodde her, hadde vi felles middager og tv-kvelder. Vi dro ut sammen, på kino og så videre. Nå som det har flyttet inn en ny, er det ikke så god stemning her. Vi har ikke kranglet, men hun er litt rotete og drar med seg forskjellige gutter inn i leiligheten som stadig er her. Merker at hun ikke er så interessert i å bli kjent og så videre. Merker også at det er litt påtatt og anstrengt stemning hver gang vi har en samtale. Blir til at jeg bare sitter inne på rommet mitt hele tiden foruten de gangene jeg lager mat, noe som er svært trist. 

Jeg har vært så mye syk i mine ungdomsår, og har vært veldig utenfor sosialt.Jeg har omtrent ikke sosialt nettverk utenom den lille gjengen min på studiet. Før jeg begynte å studere lå jeg bare i en seng egentlig, og har ikke hatt ungdomstid som alle andre. Har tenkt mye over livet og om det er slik jeg ønsker å ha det. Ofte i helger hører jeg ungdommer gå utenfor klare for festligheter, mens jeg bare ligger inne med netflix. 

Det har vært utrolig sårt for meg. Jeg er så ''keen'' på å bli kjent med andre. Mens andre har alle sine venner fra før. 

Så dette var et litt annet perspektiv til tråden hva gjelder ''sutring'' i henhold til å bo i kollektiv! 

 

 

 

Anonymkode: 30508...577

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6500 i måneden for kollektiv? For to lapper ekstra får du jo en strøken leilighet helt for deg selv.

Anonymkode: fdd21...9da

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vær så snill gutta. Ta opp dosetet når dere tisser, og hvis dere glemmer det; ordn opp etter dere! Ekkelt å komme til do med masse tiss på dosetet! Og please trekk ned også! Jeg har tilogmed kjøpt en "Dusj og badrom"-spray som kan brukes av alle til freshe opp do og dusj når det trengs. Bruk den a!



Anonymous poster hash: bf7bf...b52

Er det virkelig folk som ikke tar opp dosetet når de tisser? Hvordan greier man å glemme å ta opp dosetet? Folk i dag altså...

Anonymkode: 9496f...cae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i studentkollektiv nå og folk eier ikke hygiene. Kjøkkenvasken flyter alltid over, bosset er stablet så høyt at det renner over, har måtte ha skadedyrsbehandling mot fluer og maur flere ganger pga mat som ligger og flyter. Folk vasker aldri ting når de er ferdig med det, stjeler mat fra kjøleskapet, søler på benken og ikke tørker opp etter seg og en god del mer. Har bare meldt meg helt ut av hele kjøkkenet. Doene er ikke stort bedre heller. Nå er det 16 stk på ett kjøkken og 6 stk per bad, men alikevel så går det for faen an å rydde og vaske etter seg på kjøkkenet, og å tørke opp hvis man tisser ut over hele doen!

Bodde også i kollektiv for noen år siden med venner fra skolen under en sommerjobb. Han ene var skikkelig lat og ryddet aldri, vasket aldri og lot boksere og truser ligge å slenge rundt på badet. Sa ifra til han mange ganger om at han måtte vaske av ting slik at vi andre kunne lage mat, men hørte han på det? Ble lai av det den gangen han dro hjem for helgen uten å gidde å vaske tingene sine. Satt alt han hadde brukt i en plastpose og satt det på sengen hans slik at han kunne kose seg med det når han kom tillbake på søndag kveld. Gjett om han var glad og fornøyd når han kom tilbake. Men han skjerpet seg i hvertfall etter en stund da han gikk lei av at jeg alltid satt de tingene han hadde brukt, men ikke vasket, på sengen hans.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig overrasket over hvor mange griser det finnes. De ser ikke ut til å vite hva en vaskefille brukes til og er blinde for uhygieniske forhold på kjøkkenet på grensen eller over grensen til det skadelige.  Wtf lissom? Har mamma gjort alt for dem hjemme??? 

Anonymkode: 75625...853

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6500 i måneden for kollektiv? For to lapper ekstra får du jo en strøken leilighet helt for deg selv.

Anonymkode: fdd21...9da

Utrolig dyrt ja. Men som du skjønner er ikke det å bo alene noe alternativ for meg da jeg mest sannsynlig ville råtnet vekk alene. For meg går det sosiale foran økonomi. Hvor enn rart det høres ut. 

Anonymkode: 30508...577

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig dyrt ja. Men som du skjønner er ikke det å bo alene noe alternativ for meg da jeg mest sannsynlig ville råtnet vekk alene. For meg går det sosiale foran økonomi. Hvor enn rart det høres ut. 

Anonymkode: 30508...577

Har du prøvd andre måter å være sosial på? :) jeg og "gjengen" min elsker å møte nye folk og bekjentskaper. 

Anonymkode: 60a65...4bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ene jeg bor med klager alltid, og da mener jeg alltid, på alle andre og hvor rotete alle andre er. Sannheten er at jeg aldri noen gang før har møtt noen med så ufattelig lite selvinnsikt som denne jenta. Her-re-gud, jeg går på veggen snart.  Hun er typen som aldri vasker opp etter seg, ALDRI. Og ikke klarer å sette inn maten i kjøleskapet etter hun har brukt det. Søler hun på gulvet eller benken blir det ikke vasket opp før jeg tar det. Søler man vaskepulver ut over hele badegulvet er det normalt å sope opp dette? Men neida, i dag, etter 5 dager med gulvet fylt med vaskepulver, måtte jeg ta dette. Klærne hun skulle vaske forrige onsdag ligger våte inne i vaskemaskinen, vondt luker de også... Klærne hennes er overalt. Virkelig, absolutt over alt!! Gangen, store deler av badet og stua er dekket av hennes klær, fordi hun ikke klarer å vaske det før hun ikke har fler klær å ha på seg. Og likevel; står det en skitten tallerken i vasken som IKKE er hennes, klikker det totalt for hun, og jeg har allerede blitt utpekt som den stygge ulven for alt som kan gå galt i kollektivet vårt, selvom jeg er den som faktisk vasker og rydder opp etter alle, hele jævla tida. Fytti, trodde ikke det fantes folk med SÅ lite selvinnsikt. Frøken perfekt forstår visst ikke at jeg ikke er mamman hennes hun kan si masse stygge ting til og klikke på, hvis jeg en dag faktisk bare lar alle de skitne tingene hennes ligge og flyte, fordi jeg ikke gidder å ta det.  Flytter i desember.  Aldri gledet meg mer til noe annet i hele mitt liv. Kanskje jeg kan få en normal hverdag og slippe å få dritt etter meg hver eneste dag fordi jeg er så "svak" at jeg kan se mine egne feil og tilpasse meg andre folk. ! Dagens raseriutbrudd. Blir snart mental ustabil om det her fortsetter

Anonymkode: 86a28...337

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er at folk bare forsyner seg av maten min og produktene mine! Altså, når du ser en Cola og en sjokolade, hva gjør du da? Du SPØR før du tar. Du vet jo den ikke er din! Men nei da, her bare forsyner de seg. Kjipt når du skal ha sjokoladen, så er den spist opp :roll: Jeg tåler ikke guten og jævlig irriterende når de spiser av min dyre mat! :kjefte: Halloo? Det er en grunn til at jeg kjøper glutenfri mat da. Jeg har prøvd å si i fra, men de bryr seg ikke. Har kommet til et punkt hvor jeg må gjemme ting på rommet  (mat som ikke må stå i kjøleskapet) skulle ikke være nødvendig 

Jeg har fast plass på badet hvor tinga mine står. Jeg ser jo når ting er flyttet på og når noen bruker min parfyme. Har til og med opplevd at noen har brukt min høvel i dusjen!! Jævla nasty. Da jeg skulle bruke den, så var den full av hår. Det var ikke mine mørke hår. Grøss. Irriterende når du må gjemme vekk alt og kan ikke la noe ligge framme. Slitsomt! 

Hun ene skravler i mobilen hele tiden!  Med mora eller typen. Verste er med typen. De kan snakke om private ting (les:sex) mens hun sitter I stuen. Ekkelt når jeg spiser og hun plutselig sier "skulle ønske du var her nå, så jeg kunne suge deg godt" !!!!! :spy:  Hun snakker også med han langt utpå natten og vi ligger vegg i vegg, og det er lytt. Hører alt de sier. Irriterende når vi ser på film og hun snakker i mobilen. Hun snakker så høyt. Arg!!

Anonymkode: 80883...4b0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Største problemet er at folk bare forsyner seg av maten min og produktene mine! Altså, når du ser en Cola og en sjokolade, hva gjør du da? Du SPØR før du tar. Du vet jo den ikke er din! Men nei da, her bare forsyner de seg. Kjipt når du skal ha sjokoladen, så er den spist opp :roll: Jeg tåler ikke guten og jævlig irriterende når de spiser av min dyre mat! :kjefte: Halloo? Det er en grunn til at jeg kjøper glutenfri mat da. Jeg har prøvd å si i fra, men de bryr seg ikke. Har kommet til et punkt hvor jeg må gjemme ting på rommet  (mat som ikke må stå i kjøleskapet) skulle ikke være nødvendig 

Jeg har fast plass på badet hvor tinga mine står. Jeg ser jo når ting er flyttet på og når noen bruker min parfyme. Har til og med opplevd at noen har brukt min høvel i dusjen!! Jævla nasty. Da jeg skulle bruke den, så var den full av hår. Det var ikke mine mørke hår. Grøss. Irriterende når du må gjemme vekk alt og kan ikke la noe ligge framme. Slitsomt! 

Hun ene skravler i mobilen hele tiden!  Med mora eller typen. Verste er med typen. De kan snakke om private ting (les:sex) mens hun sitter I stuen. Ekkelt når jeg spiser og hun plutselig sier "skulle ønske du var her nå, så jeg kunne suge deg godt" !!!!! :spy:  Hun snakker også med han langt utpå natten og vi ligger vegg i vegg, og det er lytt. Hører alt de sier. Irriterende når vi ser på film og hun snakker i mobilen. Hun snakker så høyt. Arg!!

Anonymkode: 80883...4b0

Her må du flytte. Går ikke an å bo med tyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hatet at han ene i kollektivet var så innmari flink til å kun ta en bit av sjokoladen sin om gangen og spare resten. Lå alltid en hel sjokolade til ham der når han hadde vært borte noen dager....

Selvkontroll ikke eksisterende 👻

 

Anonymkode: 1306a...5f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er at folk ikke drar over sluket når de har dusjet. Hår er ekkelt, men hvis alle gjør det hver gang er det i hvertfall bare egne hår man drar bort og ikke all andres. SÆRLIG hvis man har barbert seg der. Er det mulig?

Ellers er de veldig flinke til å vaske opp, og rydde etter seg, men hår i dusjen, fusj. 

Anonymkode: b8e5e...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du flytte. Går ikke an å bo med tyver.

Har tenkt på det, men er ikke så lett å flytte når man er student og i storby. Prisene er helt ville. Bor relativt billig og bare 8 min å gå til skolen. Får vel bare holde ut :(

Anonymkode: 80883...4b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det største problemet er at folk ikke drar over sluket når de har dusjet. Hår er ekkelt, men hvis alle gjør det hver gang er det i hvertfall bare egne hår man drar bort og ikke all andres. SÆRLIG hvis man har barbert seg der. Er det mulig?

Ellers er de veldig flinke til å vaske opp, og rydde etter seg, men hår i dusjen, fusj. 

Anonymkode: b8e5e...c38

Om dette er det eneste seriøse problemet du har synes jeg du kommer ganske lett fra kollektivlivet ditt ass. 

Anonymkode: dfa08...87b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha har faktisk ingenting negativt å si om mitt kollektiv (jente som bor sammen med 3 andre jenter), men skal skal flytte igjen og må finne nytt kollektiv etter sommeren neste år, og etter å ha lest denne tråden kjenner jeg at jeg blir litt småstressa over hva alt som finnes der ute! :fnise: har tydeligvis vært utrolig heldig!

Anonymkode: fb46d...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er at folk bare forsyner seg av maten min og produktene mine! Altså, når du ser en Cola og en sjokolade, hva gjør du da? Du SPØR før du tar. Du vet jo den ikke er din! Men nei da, her bare forsyner de seg. Kjipt når du skal ha sjokoladen, så er den spist opp :roll: Jeg tåler ikke guten og jævlig irriterende når de spiser av min dyre mat! :kjefte: Halloo? Det er en grunn til at jeg kjøper glutenfri mat da. Jeg har prøvd å si i fra, men de bryr seg ikke. Har kommet til et punkt hvor jeg må gjemme ting på rommet  (mat som ikke må stå i kjøleskapet) skulle ikke være nødvendig 

Jeg har fast plass på badet hvor tinga mine står. Jeg ser jo når ting er flyttet på og når noen bruker min parfyme. Har til og med opplevd at noen har brukt min høvel i dusjen!! Jævla nasty. Da jeg skulle bruke den, så var den full av hår. Det var ikke mine mørke hår. Grøss. Irriterende når du må gjemme vekk alt og kan ikke la noe ligge framme. Slitsomt! 

 

Anonymkode: 80883...4b0

Hva med å kjøpe et par sånne? Kan ha i kjøleskapet, kjøkkenskapet og en på badet? :)

Anonymkode: 18e01...bc4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utrolig at folk stjeler andres mat! Jeg har bodd i et par kollektiv som ikke har vært perfekte, men har aldri tenkt tanken på at noen skulle stjele maten min! Jeg lar alkohol og godteri og alt annet stå på kjøkkenet og regner med at andre ikke rører det, og dette har heller ikke skjedd. Mat er dyrt for studenter, og jeg hadde blitt så sur om noen stjal fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bodd i bokollektiv selv, vil ikke det heller. Men gikk på folkehøgskole ett år. 
Det var da jeg fant ut at bokollektiv ikke er noe for meg. 
Gikk på en FHS som kun er 2 timer kjøretur unna hjem. Heldigvis og takk Gud for det! 

Folk stjal mat vær bidige dag. 
En gang i blant så var det noen som kjøpte igjen det de tok. Men en norvegia ost ble en coop extra ost. Altså, billig versjonen av det de tok. 

Jeg er ekstremt kresen når det kommer til mat, og det viste de. 
Is eller noe annet godt var ikke lurt å ha i fryseren på kjøkkenet. Da var det borte i løpet av sekunder. Bacon, det forsvant så fort du snudde ryggen. 

En dag fikk jeg nok.
Pappa kom kjørende med et minikjøleskap. Nattbordet ble kastet ut og byttet ut med et lite kjøleskap. Smarteste jeg noen gang har gjort. + Han kom med pizza fra den nærmeste pizzasjappen og 30 bokser snus *sikle*. Beste dagen i mitt liv.
Men første dagen lot jeg litt mat ligge igjen i felles kjøkkenet (vær etasje hadde sin felles kjøkken, men folk dro innom alle for å stjele) så... jeg tok avføringsmiddel i maten.
De vi (flere som ble frastjålet mat og drikke) hadde mistanke om hvem det var, og vi hadde rett. Pluss fikk oss noen overraskelser. Men det var verdt det :fnise:

Broren min flyttet inn i et bofellesskap like etter jeg ble ferdig, og han arvet kjøleskapet. Fordi stjeling var vanlig der også. 

Så kjøp dere mini kjøleskap og redd det dyreste og viktigste!! Du kommer ikke til å angre. 

 

Anonymkode: 09594...635

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...