Gå til innhold

Ditt verste jobbintervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å sitte på intervju å få spørsmål jeg ikke klarte å svare på. Følte jeg ble grillet samtidig som jeg slurpet i meg kaffe og tenkte på hvor lite fristende jobben var, og hvor usikker jeg er på hva jeg vil i livet.

Anonymkode: 9a109...8d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte på intervju å få spørsmål jeg ikke klarte å svare på. Følte jeg ble grillet samtidig som jeg slurpet i meg kaffe og tenkte på hvor lite fristende jobben var, og hvor usikker jeg er på hva jeg vil i livet.

Anonymkode: 9a109...8d6

Da ville jeg reist meg, sagt at denne jobben er nok ikke noe for meg og gått ut. Man er ikke nødt til å sitte å finne seg i alt som skjer. Intervju er toveissamtaler for å skape gjensidig interesse, ikke grillfest slik mange arbeidsgivere tror! 

Anonymkode: 9d3a5...2f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt verste jobbintervju var hos et firma der de satt og plukket vilkårlige spørsmål fra en lang liste. Litt sånn "50 ting å spørre om på jobbintervju" og så valgte de 23 av dem. Altså, hallo. 

Anonymkode: 8b7dc...769

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg reist meg, sagt at denne jobben er nok ikke noe for meg og gått ut. Man er ikke nødt til å sitte å finne seg i alt som skjer. Intervju er toveissamtaler for å skape gjensidig interesse, ikke grillfest slik mange arbeidsgivere tror! 

Anonymkode: 9d3a5...2f2

Lærte at med mindre jeg er desperat, skal jeg aldri søke på stillinger som bare tiltaler meg litt. Det må være noe jeg virkelig ser for meg at kan bli bra. Kjemien er også viktig. Føler jeg at kulturen blir for stiv og at de forventer det ekstreme, samtidig som stillingen er rene dumpingen for drittjobber, trekker jeg meg. Da hjelper det lite å pakke det inn i fine titler.

Anonymkode: 9a109...8d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på intervju i en merkebutikk en gang. Det var før folk hadde oppdaget Høyer, Bogart og Retro. En særdeles fin nisjebutikk. Jeg hadde fått jobben, og de ønsket at jeg skulle sy litt slik at de fikk se mine kreative evner, men jeg måtte takke for meg og gå fordi jeg spontanabortert i de hvite klærne jeg hadde på meg 😢 Visste ikke at jeg var gravid heller og var så lei meg for at den jobben gikk rett i dass! 😣

Anonymkode: 1511d...e67

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt første jobbintervju i livet mitt (veldig ung) var jeg hos intervju hos drømmearbeidsgiveren. Jeg var i himmelen, og brukte 14 dager på å forberede meg hinsides godt. Møtte på intervju, og ble møtt av en munter mann med 3 spesielle surkuker ved siden. Ble i 1,5 time fullstendig grillet, og har aldri vært så svett før i hele mitt liv. I ettertid skjønner jeg ikke hvorfor det i det hele tatt var nødvendig med 75% av spørsmålene, fordi dem passet overhode ikke jobben! Men jeg klarte meg godt, og ble oppringt to uker senere om at jeg fikk jobben. Kontrakt skulle fikses etterhvert, og nysjefen virker svært entusiastisk.

Jeg sa opp min gamle jobb, og hadde bare 1 måned oppsigelsestid. Etter det ble det stille fra den nye arbeidsgiveren. Men jeg jobbet ut oppsigelsestiden, levde i lykkerus, og 2 dager før avtalt oppstart på ny jobb ringer jeg nysjefen og spurte om hvor og når jeg skulle møte. Nei, sier han, vi kan dessverre ikke ansette deg likevel så du får ha lykke til videre. 

Jeg stod da uten både gammel og ny jobb, og var arbeidsledig i 4 måneder før jeg fant meg en random vikarjobb. Takk skal du ha!

Anonymkode: 9d3a5...2f2

  • Liker 29
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærte at med mindre jeg er desperat, skal jeg aldri søke på stillinger som bare tiltaler meg litt. Det må være noe jeg virkelig ser for meg at kan bli bra. Kjemien er også viktig. Føler jeg at kulturen blir for stiv og at de forventer det ekstreme, samtidig som stillingen er rene dumpingen for drittjobber, trekker jeg meg. Da hjelper det lite å pakke det inn i fine titler.

Anonymkode: 9a109...8d6

Skrev nettopp et innlegg hvor jeg ble grillet. Det er helt forferdelig, og jeg vil aldri finne meg i å bli utsatt for det igjen. Skjer det, så takker jeg for meg. Fordi det er ubehagelig, unødvendig og speiler et dårlig bilde av både sjef og arbeidsplass. 

Jeg har blitt eldre nå. Det var jeg ikke da. Og med alderen så lærer man seg å både se seg rundt og lukte det usynlige, selv om man er begeistret. Enig med deg. Det er bare å trekke seg unna hvis det ikke føles rett, uansett jobb, fordi det speiler ganske mye om arbeidsplassen det inntrykket dem gir!

Anonymkode: 9d3a5...2f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et intervju der det satt 7stykk å intervjua, eller hun ene satt vel bare å spiste på en plastskje. De brukte de første 45 minuttene av intervjuet på å forklare om jobben i detalj. Det var så mye informasjon som er helt uviktig før man eventuelt har fått jobben. Intervjuet tok ca 1 og en halv time og jeg var sliten etter intervjuet.  Fikk ikke jobben 

Var også på et intervju en gang hvor hun som stilte spørsmål kom med sånne vage senarior "hva gjør du om du kommer på jobb og er uenig i tiltaksplanen?" så svarte jeg "da må jeg nesten høre med kolleger hvorfor planen er som den er" så svarte hun "men hvis du jobber alene da? og det ikke er noen å spørre?" 

Det er helt umulig å svare på, for det kommer jo helt ann på hva som står i tiltaksplanen. Prøvde å spørre om noen konkrete eksempler for å svare lettere, men det kom bare sånne vage situasjoner.  Svarte bare tilslutt at jeg var lojal til tiltaksplanen og at jeg ikke utøver makt. det var helt klart det hun ville høre. Fikk ikke den jobben heller

Var på et jobbintervju etter disse 2, og da tok det 10 min fra jeg møtte opp til jeg sto med kontrakten i hånda at jeg hadde fått jobben. 

Anonymkode: 061af...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev nettopp et innlegg hvor jeg ble grillet. Det er helt forferdelig, og jeg vil aldri finne meg i å bli utsatt for det igjen. Skjer det, så takker jeg for meg. Fordi det er ubehagelig, unødvendig og speiler et dårlig bilde av både sjef og arbeidsplass. 

Jeg har blitt eldre nå. Det var jeg ikke da. Og med alderen så lærer man seg å både se seg rundt og lukte det usynlige, selv om man er begeistret. Enig med deg. Det er bare å trekke seg unna hvis det ikke føles rett, uansett jobb, fordi det speiler ganske mye om arbeidsplassen det inntrykket dem gir!

Anonymkode: 9d3a5...2f2

Var det listen med spørsmål du siktet til?

Jeg ble pepret med spørsmål på faglig høyt nivå, men det var så unødvendig for å lykkes i stillingen. I tillegg var det mange spørsmål om meg som person. Vet jeg hadde mestret den helt fint. Problemet vat attituden til kommende leder som virket brydd og oppgitt under hele intervjuet. En god og vennlig tone er så mye bedre. Personen virket lite empatisk og fikk da inntrykk av at der er en for hierakisk kultur.

De beste intervjuene er de som flyter naturlig. Det burde være en samtale og ikke et avhør.

TS

Anonymkode: 9a109...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppeintervju for en butikkjobb. Jeg var minst dobbelt så gammel som de andre i samme gruppe som meg og jeg følte bare at alt ble feil. Jeg fikk ikke jobben.

Anonymkode: 92199...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎09‎.‎2019 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Var på et intervju der det satt 7stykk å intervjua, eller hun ene satt vel bare å spiste på en plastskje. De brukte de første 45 minuttene av intervjuet på å forklare om jobben i detalj. Det var så mye informasjon som er helt uviktig før man eventuelt har fått jobben. Intervjuet tok ca 1 og en halv time og jeg var sliten etter intervjuet.  Fikk ikke jobben 

Var også på et intervju en gang hvor hun som stilte spørsmål kom med sånne vage senarior "hva gjør du om du kommer på jobb og er uenig i tiltaksplanen?" så svarte jeg "da må jeg nesten høre med kolleger hvorfor planen er som den er" så svarte hun "men hvis du jobber alene da? og det ikke er noen å spørre?" 

Det er helt umulig å svare på, for det kommer jo helt ann på hva som står i tiltaksplanen. Prøvde å spørre om noen konkrete eksempler for å svare lettere, men det kom bare sånne vage situasjoner.  Svarte bare tilslutt at jeg var lojal til tiltaksplanen og at jeg ikke utøver makt. det var helt klart det hun ville høre. Fikk ikke den jobben heller

Var på et jobbintervju etter disse 2, og da tok det 10 min fra jeg møtte opp til jeg sto med kontrakten i hånda at jeg hadde fått jobben. 

Anonymkode: 061af...8bd

Man kan lese litt mellom linjene på hva slags arbeidsplass man kan vente seg om man skulle få jobben ;)

Jobb 1, med mange detaljerte spørsmål: Muligens pedantisk kultur, der man er opptatt av detaljer og ikke helhetsbildet

Jobb 2, der man får spørsmål om tiltaksplan: Liker ikke arbeidstakere som kommer med forslag til forbedringer. Ingen å spørre = lite arbeidsmiljø der man jobber alene evt. dårlig bemanning slik at man ender opp med å jobbe døgnet rundt, året rundt. 

Tror du skal være glad for at du ikke fikk noen av de jobbene. 

Anonymkode: 31d47...400

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Søkte på en stilling som jeg var kvalifisert for. Den var i utgangspunktet på vippepunktet mellom junior og senior, og jeg matchet på ca. 90% av stillingsbeskrivelsen. 

Ble oppringt, og spurte om ikke jeg kunne stikke innom en tur for å snakke litt om stillingen - flott, tenker jeg. 

Jeg ankommer arbeidsplassen, og blir ført inn på møterom, der det sitter 4 stykker i dress. Det viser seg at dette faktisk er fullskala jobbintervju! Jeg hadde heldigvis kledd på meg noe anstendig, men hadde ikke noe med meg. 

Jeg blir så fortalt at stillingen som jeg søkte på ikke var aktuell for meg, men de hadde en annen stilling som de trodde ville virke aktuell for meg, og jeg får tildelt et ark med stillingsbeskrivelse. Jeg oppdager fort at denne stillinger er laaangt over mitt nivå. Men ok, jeg får prøve å improvisere. 

80% av intervjuet var veldig teknisk og detaljert grilling, og jeg var til tider helt på bærtur. Hadde nok greid mange av spørsmålene om jeg hadde fått stillingsbeskrivelsen et par uker på forhånd, slik jeg kunne lest meg opp på de forskjellige områdene.

Intervjuet varte i 3 timer, og på slutten så ble det bare fryktelig stille og klein stemning, spesielt når jeg låste meg fast på spørsmål. 

Intervjuer avsluttet møtet, og sa "Ja, nei, det kan jo se ut som at vi har overvurdert dine kunnskaper - vi får ta det til etterretning".

 

 

Anonymkode: 1cdc3...6bd

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunette89
På 25.4.2013 den 12.14, Gjest skrev:

Da jeg forsynte meg med appelsin fra fruktfatet og presterte å sette den helt i vrangstrupen! Hosta og harka og hørtes ut som jeg skulle dette om,ble sprutrød i ansiktet,tårene stod og jeg endte opp med å kaste opp litt i fanget på meg selv :flau: Fikk ikke den jobben :riste:

 

En annen gang oppdaget jeg etter intervjuet at jeg hadde en snue inni nesen som var godt synlig :roll: Sjekker alltid nesen og tennene rett før interju etter det :legrine:

Hahahahhhahh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp søkt jobb for første gang og ble helt skremt av den tråden her, jeg. 😂

Samboer har forøvrig en helt fantastisk historie fra da han var på jobbintervju for sommerjobb på tusenfryd. Første del var gruppeintervju, og kom du videre derfra var det intervju alene. På gruppedelen (de var vel 20-30 stk) ble de bedt om å en og en stå foran alle de andre og synge en sang. På alene-delen satt han foran en gjeng med ledere (de hadde hatt sommerjobb flere år på rad og steget i gradene) som ikke helt visste hva de skulle spørre om. Mellom hvert spørsmål var det flere minutters stillhet, og prøvde han å spørre om noe eller bare si et eller annet for å løsne opp stemningen ble de helt rare, nesten litt redde.

Anonymkode: 13c95...fcc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.9.2011 den 15.50, MalloryK skrev:

Er det noen som har følt at intervjuet har gått så dårlig, at de har takket for seg og gått før intervjuet var ferdig? Det er jo bare bortkastet tid fra begges sider når det ikke går bra

Jeg har vært personen som intervjuer, og avbrutt etter 20 minutter og sendt vedkommende på dør

Anonymkode: d79b3...a21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg intervjuer folk ukentlig i min jobb, og kunne fylt en hel tråd med opplevelser fra andre siden av bordet 🙈 som feks han som skikfilma meg mens jeg presenterte stillingen, eller han som egentlig bare fiska informasjon han tydelig skulle bruke for egen vinning og totalt kasta bort tiden min (i et ettermiddagsintervju). Eller han som sølte te utover hele bordet, hadde telefon fra 19-pil-og-bue og som var nærmere min fars alder uten å egentlig ha hatt en jobb (hele CVen var løgn).

Det beste har vært kommentarer på mitt utseende, forsøk på flørting osv. Herre det er herlig å være kvinne i mannsdominert bransje!

Anonymkode: d79b3...a21

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ringt opp av en kjempehyggelig dame som lurte på om jeg kunne komme på intervju to dager seinere. Jeg var kjempegiret og forberedte meg godt. Ble advart om arbeidsplassen og butikksjefen av en bekjent, men «advarselen» gjaldt en mannlig sjef, og ikke en dame, så jeg tenkte ikke noe særlig over det. 
 

Jeg hadde erfaring fra bransjen, gode resultater å vise til og studerte noe som var relevant for sortimentet. Tenkte følgelig at det var begrenset hvor galt dette kunne gå. 

Da jeg dukket opp til intervjuet var det plutselig en mann der likevel, uten at det var noe galt i seg selv. Men det viste seg fort at det nok var den samme karen jeg hadde blitt advart om, for MAKAN til merkelig type 🙈 

Han innledet med å si at man nok må regne med å jobbe en del mer enn stillingsprosenten tilsier, og at det ikke var helt stemning for sykemeldinger. (Som forsåvidt er greit nok for min del, siden jeg gjerne jobber ekstra og sjeldent er for syk til å jobbe, men det får jo varsellampene til å lyse når det er det første som nevnes, og vitner nok om et litt halvveis arbeidsmiljø). 

Han virket fullstendig uinteressert i alt jeg sa, mens damen til venstre for ham prøvde desperat å veie opp og drive skadekontroll av de merkelige tingene som kom ut av munnen hans. 
 

På tidspunktet hadde jeg 10% stilling en annen plass, og han spurte 3(!) ganger om «hvor ofte jobber du hos *butikk*» og damen ble synlig flau og sa: «det har hun allerede svart på to ganger, *navn*» 

Og totalinntrykket var rett og slett at han ikke var interessert i å høre om mine evner til mersalg, kundebehandling og produktkunnskap, men ville ha en 16-årig robot uten kjennskap til arbeidslivet. 
 

Hørte aldri noe mer, og har innsett at det nok var like greit. Og hvis dette er den verste opplevelsen jeg har hatt er det kanskje ikke så halvgale 🙈🙈🙈 

(Edit: hjelpes, jeg burde øve på å fatte meg i korthet)

Endret av Kris-
Selvironisk tilnærming til unødvendig lang utbrodering
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nylig på et jobbintervju som var veldig merkelig. Jeg har ikke vært på mange intervjuer i mitt liv, så jeg vet ikke om det er vanlig, men uansett. Det første som skjedde var at avdelingslederen begynte å fortelle om arbeidsstedet og om jobben, og hun skrøt fælt av hvor lavt sykefravær osv. De hadde. Etter kanskje 10 minutter med prat om jobben spør hun endelig «kanskje du kan fortelle litt om deg selv?» og jeg begynte å fortelle om meg selv, før hun avbrøt «veldig bra, nå kan jeg vise deg rundt», og jeg fikk hilse på flere som jobbet der og ble vist rundt i hele avdelingen som hun fortsatt skrøt av. «Her har du våre nye, fine kontorer». Deretter spurte hun hvor høy stillingsprosent jeg ville ha, og at jeg ville høre fra dem veldig snart. Fikk inntrykket av at de forsøkte å selge meg jobben og ikke motsatt, ettersom jeg nesten aldri fikk komme til ordet. Hørte aldri noe fra de igjen.

Anonymkode: 3a7a6...dec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...