Gå til innhold

Ditt verste jobbintervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han som intervjuet spurte om ungene var mye syke (upassende i seg selv) og jeg sa nei. Han brukte da resten av intervjuet på å snakke om at hans unger var mye syke men siden svigermor var uføretrygdet var han aldri borte fra jobb 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående krevende intervjuprosesser, så har jeg en dårlig erfaring der også.

Jeg var i et intervju for en mellomlederposisjon imens jeg hadde en fulltidsjobb med stor arbeidsmengde. Lite visste jeg at det å intervjue for denne nye stillingen ville være som en fulltidsjobb på toppen av den jeg hadde.

Der skulle man sende inn videoer, lage en presentasjon av seg selv, løse to ganske krevende caser, ta en personlighetstest og så var jeg vel og pratet med bemanningsbyrå tre ganger. Hvorav den ene karen der var utrolig usympatisk og nedlatende, det hjalp jo ikke stort... Han hadde bestemt seg for at jeg var for ung (og nok også feil kjønn, faktisk!) for stillingen før vi startet, så jeg jobbet i motbakke hele tiden. Han fulgte heller ikke med hele tiden og begynte å spørre om mannen min og barna mine, når jeg har ingen av delene.

Uansett, jeg kom til siste runde, og trodde jo det omtrent bare gjensto å møte arbeidsgiver for siste intervju. Men da var det et NYTT case, i tillegg til at man skulle samle  de andre casene og presentasjonen av en selv osv fra tidligere runder, og lage en stor presentasjon som man først skulle ha for de to bemanningsfyrene hvor de skulle komme med sine kommentarer og tips til forbedringer, og SÅ skulle man ha den for ledergruppa i bedriften. Men da var jeg midt i mange store prosjekter på jobb og hadde deadlines som jeg måtte sitte døgnet rundt for å nå, og måtte bare si at sorry, dette har jeg bare rett og slett ikke tid til. Takk for meg!

Det var en del andre småting i prosessen som irriterte meg også, og man får jo til slutt litt avsmak på bedriften man søker seg til av en sånn opplevelse.

Pratet med en av de i ledergruppa i denne bedriften senere, jeg er jo i bransjen, og han husket at jeg hadde søkt (han hadde jo sett videoene, casene osv) og sa at alle syntes det var veldig synd jeg hadde trukket meg, for jeg var favoritten! Vet jeg hadde gjort det bra i stillingen også, men den bemaninngsprosessen silte muligens ut den beste kandidatene. 

Anonymkode: 6206d...b56

  • Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en naturbarnehage som lå i tilknytning til en stall jeg jobbet på. Hun jeg jobbet for i stallen kjente vedkommende som styrte barnehagen og oppfordret meg til å dra innom i pausen for å slå an en prat. Var relativt ung og uerfaren så tok henne på ordet med en gang. Dro rett bort uten å skifte i full stallhabitt med møkkete støvler og møkkelukta hengende etter meg.. Trodde det skulle være easy peasy imed at sjefen kjente barnehagesjefen, trodde jeg hadde fått jobben... Men plutselig var den "uformelle" praten omvandlet til et seriøst jobbintervju. "Hva er dine negative sider", "hva er dine positive sider", "hvem er du" osv... Kom helt uforberedt og klarte å si at jeg blant annet er B menneske og elsker å sove lenge (bra egenskap når man skal opp tidlig og jobbe i barnehage...). Ble så stressa og sprutrød av alle spørsmålene og jo mer vi snakket jo værre ble det.. Det var så rent og pent der på sjefens kontor, på vei ut så jeg at det lå et spor med sagflis og små kuler med hestemøkk etter meg..😂 Som en slags forsvarsmekanisme prøvde jeg å innbille meg at jeg hadde gjort et godt inntrykk de første timene i etterkant, så kom realiteten og beit meg i rævva... Jeg skammet meg resten av den dagen. Ble aldri ringt tilbake for å si det sånn..

Anonymkode: f3f85...fab

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pratet med en av de i ledergruppa i denne bedriften senere, jeg er jo i bransjen, og han husket at jeg hadde søkt (han hadde jo sett videoene, casene osv) og sa at alle syntes det var veldig synd jeg hadde trukket meg, for jeg var favoritten! Vet jeg hadde gjort det bra i stillingen også, men den bemaninngsprosessen silte muligens ut den beste kandidatene. 

Anonymkode: 6206d...b56

Hadde vedkommende noe å si om prosessen? Jeg har alltid lurt på hvordan noen bedrifter begrunner at de har så voldsomme ansettelsesprosesser.

Anonymkode: c0744...d14

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 14.46):

Da kom jeg hjem fra mitt desidert verste jobbintervju noen sinne 🙃 og det verste er at jeg ikke følte det var min feil fordi jeg fikk absolutt NULL mulighet til å vise hvem jeg er eller hva jeg kan bidra med.

 

Det var kun enveiskommunikasjon, de hadde en kryssliste med kunstige spørsmål som jeg svarte på uten rom for videre dialog eller diskusjon rundt noe som helst. De virket egentlig ikke interessert i meg som person overhodet.

 

Ble veldig tatt på senga av det, varm i topplokket og føler ikke jeg fikk svart godt på noe. Måtte til og med be om å få stilt spørsmål en gang til fordi jeg glemte hva vi snakket om.

 

Jobben min er å snakke med folk basicly, så det skal godt gjøres å sette meg i en sosial situasjon jeg synes jeg ikke håndterer, men DET DER.....

Anonymkode: 8f1f7...08e

Øøøøøøh ble kalt inn på annengangsintervju og aner ikke hvordan 😂

Anonymkode: 8f1f7...08e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat hatt en ansettelses prosess på vår jobb, og jeg har for første gang vært med på den. 

Hadde 3 helt fantastisk 2 gangs intervju,men så kom den siste som ikke hadde vært til intervju før pga en feil. Herremin det var en pinsel å gjennomføre dette intervjuet, hun svarte storsett bare med enstavelses svar, smilte ikke, svarte totalt uinteressert på spørsmålene mine.

Vi var 3 som intervjuet henne,men ene valgte faktisk å gå tilslutt fordi hun hadde bedre ting å gjøre. Hun prøvde å snakke om kjentfolk de hadde felles, hobby o.l bare for å få igang en samtale.  At vi klarte å holde på i 30 minutt er ett under. Det var tortur rett å slett. 

En annen kandidat sa at hun likte katter bedre en mennesker, etter intervjuet var ferdig måtte jeg spørre min kollega hva i hellvette de hadde tenkt på å få denne kandidaten videre fra runde 1 🤣

Anonymkode: 0d438...a04

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hun svarte storsett bare med enstavelses svar, smilte ikke, svarte totalt uinteressert på spørsmålene mine.

Jeg vedder en tier på at hun var nervøs som f. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (8 minutter siden):

Jeg vedder en tier på at hun var nervøs som f. 

Det kan nok være det ja, var derfor min kollega begynte å snakke om andre ting for å se om det hjalp. Men til sist og slutt så er det umulig å ansette noen utifra ett slikt intervju 🤷‍♂️

Anonymkode: 0d438...a04

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble gravid mot slutten av siste året på sykepleiestudiet, var dermed ganske avhengig av fast jobb for å få foreldrepenger. Jeg søkte den høsten på to stillinger i kommunen, og skrev i søknaden at jeg var gravid ettersom det hadde begynt å synes veldig tidlig. Da jeg kom på det første intervjuet var hun som holdt det bare opptatt av hvor vanskelig det kom til å bli for meg å jobbe ettersom jeg var gravid. Jeg forsøkte å fokusere på at jeg hadde mye å bidra med, at jeg kom til å være en stabil og pålitelig arbeidstaker etter permisjonen osv, men hun sa praktisk talt rett ut at jeg bare ble innkalt til intervju fordi de var forpliktet til å ikke diskriminere 🙄 Det ble rimelig klein stemning og jeg ble nesten på gråten. Etter dette intervjuet ble jeg helt motløs, men dro på det andre likevel. Der ble jeg tatt i mot med åpne armer og fikk jobbtilbud etter kort tid. 

Anonymkode: bee85...cbc

  • Liker 17
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på andregangsintervju ( jobb i barnehage) og det gikk helt fint, til styrer sier: Gratulerer,  vi vil tilby deg fast stilling hos oss. Da utbryter assisterende styrer: Vi? Hun er ikke midt førstevalg og det vet du. Jeg ville gått for noen helt andre. Hvorfor absolutt henne? Styrer: ja,  men nå er det jo jeg som har siste ordet. Jeg har i motsetning til deg  snakket med  referanserne og de er  gode. Assisterende styrer: Ja, desverre er det du som bestemmer, men ikke kom her og si at å ansette ( navnet mitt) er et valg jeg støtter. 

Jeg satt der ganske paff og lurte på hva i alledager som nettopp skjedde. To måneder senere sluttet assisterende styrer pga arbeidsmiljø og hun som oppfordret til å droppe meg på intervjuet ble min  nærmeste  leder. Jeg holdt ut i to år før jeg også møtte veggen. Skulle ønske at jeg hørte på magefølelsen etter 2 gangs intervjuet 

  • Liker 14
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 14.46):

Da kom jeg hjem fra mitt desidert verste jobbintervju noen sinne 🙃 og det verste er at jeg ikke følte det var min feil fordi jeg fikk absolutt NULL mulighet til å vise hvem jeg er eller hva jeg kan bidra med.

 

Det var kun enveiskommunikasjon, de hadde en kryssliste med kunstige spørsmål som jeg svarte på uten rom for videre dialog eller diskusjon rundt noe som helst. De virket egentlig ikke interessert i meg som person overhodet.

 

Ble veldig tatt på senga av det, varm i topplokket og føler ikke jeg fikk svart godt på noe. Måtte til og med be om å få stilt spørsmål en gang til fordi jeg glemte hva vi snakket om.

 

Jobben min er å snakke med folk basicly, så det skal godt gjøres å sette meg i en sosial situasjon jeg synes jeg ikke håndterer, men DET DER.....

Anonymkode: 8f1f7...08e

Oi jeg fikk jobbtilbud 🙃

Anonymkode: 8f1f7...08e

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oi jeg fikk jobbtilbud 🙃

Anonymkode: 8f1f7...08e

Da er jeg spent på om du takker ja, gitt den erfaringen du hadde fra intervjuet?

Anonymkode: 81f24...3e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da er jeg spent på om du takker ja, gitt den erfaringen du hadde fra intervjuet?

Anonymkode: 81f24...3e8

Jeg har fått indikasjoner på at jeg får et tilbud fra en annen arbeidsgiver også, så jeg skal tenke på det i løpet av helga og sammenligne 😅 men det skal sies, vedkommende som hadde dette dårlige intervjuet har vært meget hyggelig og grei å prate med i ettertid. Andregangsintervjuet var noe helt annet. Så jeg lurer på om de prøvde å teste meg i det første som jeg skrev om her, for det henger ikke på greip 🙃

Anonymkode: 8f1f7...08e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte lufte ut i flere timer etter en kar vi hadde på intervju😑

Anonymkode: 33f7a...123

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi måtte lufte ut i flere timer etter en kar vi hadde på intervju😑

Anonymkode: 33f7a...123

Noe lignende har jeg også opplevd...

Jeg og en kollega intervjuet en kandidat. 

Han var ganske nervøs, og det har vi forsåvidt forståelse for, og prøver å få kandidaten til å slappe av og snakke fritt. Men han her luktet skikkelig stramt av svette... Og ikke gammel svette heller, han var sikkert god på hygiene og alt, men herreland, vi hadde litt problemer med å holde maska der vi satt på et lite møterom med litt dårlig ventilasjon.

Nå var han (heldigvis) ikke rett person for oss uansett, men om han hadde vært det, ville jeg kviet meg svært for å anbefale ham til ansettelse. Man skal selvsagt ikke diskriminere pga slike ting, og jeg syntes oppriktig synd på fyren, men når man nærmest må holde pusten når man sitter ved siden av personen... Det var ikke noe vi hadde veldig lyst til å ha inn i vårt kontorlandskap.  

Anonymkode: 0f676...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd følgende utalelser:

" Vi ser du er slank men du ser ikke noe trent ut".         / Treningsenter men i barneavdeling

" Skal du redde verden"?                                                   /   For barnevern

" Du er ingen leder"                                                           / I barnehage ( jobbet som ped leder i 8 år etter det, annen bhg. )

 

Er dette vanlig at folk sier til  deg?

Anonymkode: 9c8a5...767

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 12.16):

Har opplevd følgende utalelser:

" Vi ser du er slank men du ser ikke noe trent ut".         / Treningsenter men i barneavdeling

" Skal du redde verden"?                                                   /   For barnevern

" Du er ingen leder"                                                           / I barnehage ( jobbet som ped leder i 8 år etter det, annen bhg. )

 

Er dette vanlig at folk sier til  deg?

Anonymkode: 9c8a5...767

Den der "skal du redde verden", har jeg også fått. 

Anonymkode: 34a64...524

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 21.25):

Jeg har fått indikasjoner på at jeg får et tilbud fra en annen arbeidsgiver også, så jeg skal tenke på det i løpet av helga og sammenligne 😅 men det skal sies, vedkommende som hadde dette dårlige intervjuet har vært meget hyggelig og grei å prate med i ettertid. Andregangsintervjuet var noe helt annet. Så jeg lurer på om de prøvde å teste meg i det første som jeg skrev om her, for det henger ikke på greip 🙃

Anonymkode: 8f1f7...08e

Gikk for det tilbudet jeg fikk fra den andre arbeidsgiveren, men det var ikke pga det dårlige intervjuet jeg sa nei😊 de jeg gikk for kunne tilby bedre betingelser.

 

Gråt forøvrig etter andregangsintervjuet i jobben jeg gikk for, hadde sånn angst at jeg aldri har opplevd værre 🙃 mista hodet HELT og sa så mye rart og lo meg igjennom hele intervjuet............... Litt som en full geit. Følte meg som en fjortis som ikke klarte å holde seg seriøs.

 

Men, jeg fikk jobben. Av 40 søkere. Helt utrolig, er så takknemlig! De må like folk som ler veldig godt og det høres jo ut som en fin plass å jobbe 😂

Anonymkode: 8f1f7...08e

  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Verste intervju var da han som intervjuet meg satt og gjespet og så på klokka og hørte ikke et ord av hva jeg sa….på slutten spurte han meg om jeg drakk alkohol for han kjøpte alltid to flaker knallflott rødvin til de ansatte til jul 🙄 Jeg fikk jobben og noe av det første han viste meg var kvittering på de råflotte vinene, de var fire ansatte og de fikk to flasker rødvin a 200,- hver til jul 😆Det viste seg at sjefen (han som intervjuet meg var psykopat og rape gal, så var ikke lenge jeg ble der. 
Herregud for en opplevelse 😱

Anonymkode: 96243...b26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...