Gå til innhold

Ditt verste jobbintervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Intervju hos bredbåndsleverandør i en alder av 25.

"Du er for gammel"

Jeg klaget og ble kalt inn på nytt intervju, fikk tilbud om jobb og takket nei 😆

Anonymkode: f66b2...d6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også bekjentskap som fikk spørsmål om hvordan kona var i senga.

Han reiste seg og gikk forbanna derfra. 

To timer etterpå fikk han jobben.

Anonymkode: f66b2...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har veldig god innsikt i NAV-systemet ja. :)

Nei, det er faktisk ikke et krav. Kravet er at man skal takke ja til jobbtilbud, ikke at man skal søke på jobber man ikke er kvalifisert for. For å sitere tidligere arbeids- og tjenestedirektør Kjell Hugvik: "Målet til arbeidssøkeren er i de fleste tilfeller å skaffe seg arbeid, og som vi omtaler i avtalen om jobbsøking i aktivitetsplanen, skal arbeidssøkeren søke alle jobber han eller hun mener seg kvalifisert for."

Det er selvfølgelig få som ønsker å flytte fra familie og venner, men noen ganger må man faktisk det for å få seg jobb. For å ha krav på dagpenger skal man være en reell arbeidssøker, og da skal man kunne ta jobber over hele landet. Og så kan man få unntak hvis man f.eks. er over 60 år eller har små barn.

Anonymkode: dcfca...edd

Flott at det ikke er krav, men det føles faktisk som krav for oss som sitter på andre siden av bordet. "Hvis ikke du søker på 5 jobber hver eneste uke, uansett hva jobbene heter, så får du ikke dagpenger". Det blir altså ikke sagt, men det er sånn arbeidssøkere leser det mellom linjene. Ikke er det en centimeter hjelp å få med karrieretester og hjelp til å tenke utenfor boksen. Nei, her er det bare å stå tidlig opp, skrive CV i 4 uker fra 8-12 (men der kan man ikke søke jobb, for nett er ikke koblet til (satt veldig på spissen) på PCene fra forrige årtusen). I denne sammenhengen er jeg veldig glad jeg har blitt ufør, så slipper jeg å forholde meg til NAV på den måten, men de årene jeg gikk i mølla var grusom!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble syk under studiene og fikk ikke fullført. Jeg måtte ta et friår og søkte på alt jeg kvalifiserte til. En av disse stillingene var en telefonsalgsstilling. På intervjuet møtte jeg to unge fremadstormende menn som sikkert matchet beskrivelsen de har i stillingsannonsene for slike stillinger på en prikk. Fremoverlente, sultne, ekstroverte, entusiastiske....

Han ene reagerte på at jeg hadde få studiepoeng i forhold til studieår. Jeg forklarte at jeg hadde vært syk, og derfor ikke hadde fullført. Han spurte hva slags syk jeg hadde vært. Jeg ble litt satt ut, men forklarte som sant var at jeg hadde fått livmorhalskreft. Han nektet å tro på meg fordi ingen under 25 kan få livmorhalskreft. Det er derfor screeningprogrammet begynner ved 25 års alder, la han til, ganske selvtilfreds. Jeg burde reist meg opp og gått der og da, men dumme meg begynte å argumentere med han. Jeg ble så satt ut av å bli beskyldt for å lyve om kreft. Den andre mannen så litt ille berørt ut, men brøt ikke inn.

Jeg fikk ikke jobben, men jeg håper han lærte noe om kvinnesykdommer den dagen😂 

Anonymkode: f9cae...623

Synes det var spesielt bare at han spurte hva slags syk du hadde vært. De fleste ville vel ment at det er en privatsak. Er selvsagt mye drøyere når han beskylder deg for å lyve. 

Anonymkode: b1fca...dc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sofie777 said:

Flott at det ikke er krav, men det føles faktisk som krav for oss som sitter på andre siden av bordet. "Hvis ikke du søker på 5 jobber hver eneste uke, uansett hva jobbene heter, så får du ikke dagpenger". Det blir altså ikke sagt, men det er sånn arbeidssøkere leser det mellom linjene. Ikke er det en centimeter hjelp å få med karrieretester og hjelp til å tenke utenfor boksen. Nei, her er det bare å stå tidlig opp, skrive CV i 4 uker fra 8-12 (men der kan man ikke søke jobb, for nett er ikke koblet til (satt veldig på spissen) på PCene fra forrige årtusen). I denne sammenhengen er jeg veldig glad jeg har blitt ufør, så slipper jeg å forholde meg til NAV på den måten, men de årene jeg gikk i mølla var grusom!! 

Tror det er stor variasjon i praksis når det kommer til NAV. Jeg ble aldri presset til å skrive et gitt antall søknader i uka. Om noe så fikk jeg beskjed om at jeg burde fokusere på å skrive noen få gode søknader på jobbene jeg ville ha fremfor å bare pøse ut søknader. I tillegg fikk jeg beskjed om at det knapt er noen som ansetter i fellesferien så da trengte jeg ikke søke jobb. 

Nå var jeg på minstesatsen til AAP  og hadde ingen samboer eller familiemedlemmer å leve på så jeg var ekstremt motivert til å søke på jobber. Søkte på alt jeg kunne. Men var aldri noe press fra NAV.  Tror også NAV skjønte veldig godt at det ikke er noen som ønsker å leve på AAP-minstesatsen. 

Anonymkode: b1fca...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det er stor variasjon i praksis når det kommer til NAV. Jeg ble aldri presset til å skrive et gitt antall søknader i uka. Om noe så fikk jeg beskjed om at jeg burde fokusere på å skrive noen få gode søknader på jobbene jeg ville ha fremfor å bare pøse ut søknader. I tillegg fikk jeg beskjed om at det knapt er noen som ansetter i fellesferien så da trengte jeg ikke søke jobb. 

Nå var jeg på minstesatsen til AAP  og hadde ingen samboer eller familiemedlemmer å leve på så jeg var ekstremt motivert til å søke på jobber. Søkte på alt jeg kunne. Men var aldri noe press fra NAV.  Tror også NAV skjønte veldig godt at det ikke er noen som ønsker å leve på AAP-minstesatsen. 

Anonymkode: b1fca...dc8

Det er forskjell på å være på AAP og på dagpenger. På sistnevnte er du bare ikke i jobb i en periode og da må du søke så mye du kan. På AAP er det meningen at du skal se om du i det hele tatt kan jobbe, så er det to veier, enten ut i jobb (i en eller annen prosent) og/eller til uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, sofie777 said:

Det er forskjell på å være på AAP og på dagpenger. På sistnevnte er du bare ikke i jobb i en periode og da må du søke så mye du kan. På AAP er det meningen at du skal se om du i det hele tatt kan jobbe, så er det to veier, enten ut i jobb (i en eller annen prosent) og/eller til uføretrygd.

Skjønner.  Jeg satte meg aldri inn i regelverket. Jeg visste bare at jeg ikke kvalifiserte til dagpenger og at jeg derfor fikk minstesatsen på AAP. 

Anonymkode: b1fca...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 19.39):

Hadde intervju via teams , den dagen så var katten min ekstrem oppmerksomhet syk og ville ikke stoppe å mjauee. Til slutt fikk han nok.. gikk opp i PC-en min og viste han jeg hadde intervju med rumpe hullet sitt og ballene og dette var flere ganger

Anonymkode: 71834...8f8

Kastrer katten din

Anonymkode: 4c844...c84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet natt vikar, skulle på intervju dagen etterpå ca 1 time etter jeg var ferdig på vakt. Raste inn en time får tidlig så måtte vente, var helt gåen så gikk hjem får å sove. Sjefen fra jobben jeg skulle på intervju ringte meg å hadde full forståelse får dette, så skulle neste dag.. dagen etter skjedde akkurat det samme 😳 så han ringte meg igjen å vi lagde ny avtale IGJEN! TREDJE DAG... IGJEN...! Jeg tørte ikke ta telefonen igjen, var så flau🤣🤣🤣 så ikke helt det samme da jeg ikke kom meg på intervjuet en gang men.. 😅

Anonymkode: 2bd63...0f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (På 18.3.2024 den 23.45):

Flott at det ikke er krav, men det føles faktisk som krav for oss som sitter på andre siden av bordet. "Hvis ikke du søker på 5 jobber hver eneste uke, uansett hva jobbene heter, så får du ikke dagpenger". Det blir altså ikke sagt, men det er sånn arbeidssøkere leser det mellom linjene. Ikke er det en centimeter hjelp å få med karrieretester og hjelp til å tenke utenfor boksen. Nei, her er det bare å stå tidlig opp, skrive CV i 4 uker fra 8-12 (men der kan man ikke søke jobb, for nett er ikke koblet til (satt veldig på spissen) på PCene fra forrige årtusen). I denne sammenhengen er jeg veldig glad jeg har blitt ufør, så slipper jeg å forholde meg til NAV på den måten, men de årene jeg gikk i mølla var grusom!! 

Synd at det oppleves sånn, men det er veldig mange forestillinger om NAV som ikke stemmer overens med virkeligheten. Blant annet hva som kreves av arbeidssøkere. :) Høres forresten ut som du har vært på et jobbsøkerkurs? Det er stort sett de man vurderer skal klare seg selv som sendes dit. For de med mer behov for hjelp finnes det mange andre virkemidler, som oppfølgingstiltak eller lønnstilskudd. Bra du er blitt avklart da.

Anonymkode: dcfca...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en stilling jeg hadde lyst på. Jeg hadde pugget om hvordan de jobbet, skaffet meg insideinformasjon etc, men så begynte de å spørre meg om jeg kunne nevne tre produkter de hadde innenfor en kategori og tre andre innenfor en annen kategori. Husker jeg ble så irritert på dem. Når man er nyutdannet, i en jobbsøkersituasjon og gjerne søker på 20 jobber i uka kan man ikke lære seg alt om alle bedrifter. De stilte nesten ikke noen spørsmål om meg som person

Å skulle svare på caseoppgave når man drar på intervju etter flere nattevakter på rad er også en klassiker. Man kan ikke svare like godt etter 6 timer søvn fordelt på tre dager som man ville gjort om man hadde en 8-16 jobb.... De som rekrutterer må ha forståelse for at noen har jobber som foregår til alle døgnets tider. Når man ikke klarer å svare på et enkelt IQ spørsmål, men har på CVen at man har jobbet frivillig i Mensa Norge OG fortalt at man kom rett fra nattevakt så bør det ringe noen bjeller.... Sånne caseoppgaver blir dessverre stort sett gitt av mennesker som har sittet på kontoret og hatt fleksitid de siste 10 årene

Ser mange her misliker å bli intervjuet av flere mennesker og stilt litt "aggresive" spørsmål. Det er jo litt for å teste hvordan man reagerer under stress, tenker osv. Jeg elsker sånne intervjuer så lenge de bare virker strenge og ikke frekke

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Synd at det oppleves sånn, men det er veldig mange forestillinger om NAV som ikke stemmer overens med virkeligheten. Blant annet hva som kreves av arbeidssøkere. :) Høres forresten ut som du har vært på et jobbsøkerkurs? Det er stort sett de man vurderer skal klare seg selv som sendes dit. For de med mer behov for hjelp finnes det mange andre virkemidler, som oppfølgingstiltak eller lønnstilskudd. Bra du er blitt avklart da.

Anonymkode: dcfca...edd

Ja, jeg var på ett for mange år siden. Har skrevet om det før her i tråden. Nyere erfaring viser at det ikke har endret seg veldig siden midt på 2000-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...