Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Hei hei! Når jeg var på det værste under denne kuren, fikk jeg motivasjon av å se andre sine før og etter bilder. Så derfor tenkte jeg at det kanskje kan være til hjelp om jeg legger ut mine egne :) (selvom jeg riktignok måtte manne meg opp for å legge de ut, samt krysser fingre og tær for at ingen kjenner meg igjen..) Har ikke bilder fra da huden min var på det værste, men her ser man hvertfall ca hvor ille det var! Lykke til alle som fortsatt går på kuren, det er verdt det til slutt! :)

De siste bildene er tatt 2 uker etter endt kur.

Takk for at du deler bilder! Du ser helt fantastisk ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvordan er det å bruke arganolje under kuren?

Anonymous poster hash: 60307...75f

I håret mener du? Vil tro det funker greit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er vel ca 1,5 år siden jeg sluttet på kuren. Har hatt god effekt av den, men fikk dessverre tilbakefall nå i sommer. Var hos hudlegen forrige uke som sa at jeg skulle ta 200 tabletter til. Jaja, da var det på igjen...

Skal ta 2 for dagen. Håper virkelig dette blir siste gangen!!

Eneste jeg er glad for med at jeg skal begynne igjen, er at Isotretinoinen kanskje kan hjelpe på arrene mine, og at jeg slipper fett hår. Men gruer meg til andre bivirkninger.... Uff.

Men takk gud for at denne medisinen finnes!!!

Føler med deg! Jeg gikk først på en kur i 7 mnd, var fin i litt over et år før jeg måtte kjøre en kur på 11 mnd igjen... Takk gud for denne medisinen! Litt slit, men den funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I håret mener du? Vil tro det funker greit? :)

Mente ansiktet egentlig. Synes den virker veldig grei så langt, brukt det litt over en uke

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ansiktet egentlig. Synes den virker veldig grei så langt, brukt det litt over en uke

Anonymous poster hash: 60307...75f

Visste ikke man kunne bruke det i ansiktet.. Men ville kanskje unngått det mtp at det er olje, som stopper til porene. Kan se for meg det kan gi en falsk trygghet når det kommer til fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste ikke man kunne bruke det i ansiktet.. Men ville kanskje unngått det mtp at det er olje, som stopper til porene. Kan se for meg det kan gi en falsk trygghet når det kommer til fuktighet.

Aaah, takk! Visste jeg ikke. Bra denne tråden eksisterer, så man får litt gode tips :) Var sikker på det var bra for huden siden den mykgjør. Ikke noe mer olje på huden fra nå. Vil nødig ha poreproblemer.

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, takk! Visste jeg ikke. Bra denne tråden eksisterer, så man får litt gode tips :) Var sikker på det var bra for huden siden den mykgjør. Ikke noe mer olje på huden fra nå. Vil nødig ha poreproblemer.

Anonymous poster hash: 60307...75f

Dra på apoteket å få en krem med mye fuktighet uten olje eller vann, og en god lypsyl! Mentholatum-lypsylen funket for meg andre gangen, men brukte prolip stift (egentlig for forkjølelse tror jeg) første gangen og hadde ikke klart meg uten!

Vil også anbefale å få en fet nattkrem du kan sove med ettersom huden tørker ut en del om natten pga man blir varmere når man sover, og en litt lettere fuktighetskrem til dagbruk, men så klart med god fuktighet den også. Belag deg på å smøre deg et par ganger om dagen minimum... Det måtte i allefall jeg :P måtte gi opp sminke en periode også fordi jeg flasset sånn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på apoteket å få en krem med mye fuktighet uten olje eller vann, og en god lypsyl! Mentholatum-lypsylen funket for meg andre gangen, men brukte prolip stift (egentlig for forkjølelse tror jeg) første gangen og hadde ikke klart meg uten!

Vil også anbefale å få en fet nattkrem du kan sove med ettersom huden tørker ut en del om natten pga man blir varmere når man sover, og en litt lettere fuktighetskrem til dagbruk, men så klart med god fuktighet den også. Belag deg på å smøre deg et par ganger om dagen minimum... Det måtte i allefall jeg :P måtte gi opp sminke en periode også fordi jeg flasset sånn......

Snill du er, takk for gode råd :D Mens jeg har en ekspert her, hihi, hva gjorde du med hudormer? Kan jo ikke skrubbe huden så hva gjør man da? :S

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snill du er, takk for gode råd :D Mens jeg har en ekspert her, hihi, hva gjorde du med hudormer? Kan jo ikke skrubbe huden så hva gjør man da? :S

Anonymous poster hash: 60307...75f

Jeg skrubbet den likevel jeg.. Sikkert ikke bra, men :fnise: Hvis det oppstår sår (ved f.eks skrubbing) bruker huden din utrolig lang tid på å lege såret, så det er egentlig ikke verdt det. Det var derimot ikke noe jeg tenkte på der og da når jeg gjorde det, og det gikk egentlig greit for min del.

Hudormer er jo talg-fett, og roaccutane reduserer jo fettproduksjonen i huden med ca 90%, så de vil tørke ut og takke for seg etter hvert. Det er vel egentlig bare å klemme de ut og rense huden etterpå (for å forhindre uønsket bakterievekst), så kommer de mest sannsynlig ikke tilbake.

Men som sagt, jeg vil ikke anbefale å skrubbe huden og klemme på hudormer og herje unødig med huden når man går på roaccutane! Dette er bare hva jeg gjorde, og det gikk bra for meg! Man må nesten føle litt frem selv hva man tror huden klarer å takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på kuren i snart 1 mnd. Hudormene mine har trukket seg veldig tilbake. Jeg har kjøpt inn gode renseprodukter jeg anbefaler til alle andre som går på kuren: Dermologica Ultra Calming Cleanser (denne rengjør huden, uten å svi (hvilket andre produkter gjerne gjør), og roer ned rødheten. I tillegg Dermalogica Multi Active Mist. Denne forbereder huden på fuktighetsgivning. Denne sprayer man i hele ansiktet, og tar på fuktighetskrem rett etterpå. Før jeg begynte å bruke den, følte jeg nesten ikke at fuktighetskrem hjalp... Fordi huden var så tørr. Men nå sliter jeg faktisk nesten ikke med tørrhet (så lenge jeg er flink og gjør det morgen og kveld).

DRIKK MASSE VANN!!!! Det hjelper! Og bruk Effaclar H. Og ha med lypsyl eller Carmex OVERALT! Jeg fikk plutselig en krisesituasjon på skolen hvor jeg ble så tørr på leppene at jeg ikke klarte å konsentrere meg om annet!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en Isotretinoin kur nå. Mange bieffekter, men ikke noe helt umulig å takle. Alle kvisene forsvant. Noen uker etter endt kur har jeg begynt å få kviser igjen og ser at porene begynner å bli tette. Håper det ikke kommer tilbake. Men i såfall skal jeg ta Isotretinoin igjen.



Anonymous poster hash: 58dbb...f26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Prøvde å lese gjennom for å se om

noen her alt har svart på spørsmålene mine, men kunne ikke se det.

Jeg, som flere andre her, har ikke store kviser, ikke sykt mange, men et par kviser i ansiktet med en million små hvite klumper. Har noen ganske store, vonde på ryggen, særlig rundt bh stroppene. Etter to runder med antibiotika og div kremer ble jeg henvist til hudlege. Er vel bare isotretionin igjen for meg? ( antar man ikke får laser etc i det offentlige?) bør jeg møte opp fastende? Man må vel ta blodprøve før man tar kuren hvor man har fastet først? Er det 6 eller 12 timer? Skal dit på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Har tatt en Isotretinoin kur nå. Mange bieffekter, men ikke noe helt umulig å takle. Alle kvisene forsvant. Noen uker etter endt kur har jeg begynt å få kviser igjen og ser at porene begynner å bli tette. Håper det ikke kommer tilbake. Men i såfall skal jeg ta Isotretinoin igjen.

Anonymous poster hash: 58dbb...f26

Mange får et lite tilbakefall så fort man er ferdig på kuren fordi huden omstiller seg, så blir den fin igjen etter ca. en uke. Tenk også på hvilke hudpleieprodukter du bruker, huden er fremdeles sensitiv en lang stund etter endt kur og liker ikke harde ingredienser eller produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor lang tid det tar før bivirkningene går bort etter at man er ferdig med kuren?

For meg gikk det ikke så veldig mange uker før bivirkningene ga seg :) Jeg hadde røde og tørre øyne, sår nese, vondt i kroppen, tørr hud, hodepine. Hmm husker ikke alle, men det viktigste var at jeg ikke ble deprimert av kuren, da hadde jeg stoppet opp!

Men. Jeg er fortsatt idag mer sensitiv for sol mot før kuren, ca 1,5 år etter avsluttet kur. Først nå i høst kunne jeg vokse vekk hår uten å miste et hudlag med. Får fort soleksem i solen, men i år kunne jeg være i ca 30 minutter av gangen i solen, med full pakke med solkrem :)

Ehhhhh....ferdig med kuren forrige uke, null kviser på månedsvis, FEM kviser i dag :(

Skulle til å skrive at etter kuren avsluttes kan huden få litt kviser pga endret talgproduksjon og omstillinger, før det normalt stabiliseres. Men babyblue kom i forkjøpet ;) Og i tillegg skrev du posten under her :P

Det var bare en reaksjon fra solen/små blemmer! FJO!!!!!!! :danse: :danse:

Og jeg kan melde om ledd som ikke er vonde lengre, og lepper som begynner å normalisere seg. Flasser ikke i ansiktet heller (smører meg fortsatt, så klart). Eksemet er også helt borte.

JA, dette er gamle innlegg allerede :fnise: Men må påminne deg om at du MÅ ta vare på huden din, beskytt deg mot sterk sol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, grunnen til at jeg gikk inn for å lese litt i tråden hva som har skjedd siden sist, var også av egoistiske grunner :ler2:

Jeg lurer på om noen har noen tanker om hvorfor jeg ikke "kan" bruke sminke på huden etter kuren? Huden er normal, litt blank på slutten av dagen nå som kulden har kommet, når jeg ikke bruker sminke. Men straks jeg bruker BB-krem, foundation eller pudder blir huden veldig oljete utover dagen. Så dager jeg vil sminke meg fører alltid med seg en runde med oljete hud :( Den både føles og ser fetere ut noen dager.

Jeg liker å gå uten sminke på huden i det daglige, spesielt nå som huden ser så mye bedre ut etter Iso, men å jevne ut litt eller pynte seg litt ekstra til fester bare når jeg føler for det. Ikke et stort problem, bare litt frustrerende.

Endret av plix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Prøvde å lese gjennom for å se om

noen her alt har svart på spørsmålene mine, men kunne ikke se det.

Jeg, som flere andre her, har ikke store kviser, ikke sykt mange, men et par kviser i ansiktet med en million små hvite klumper. Har noen ganske store, vonde på ryggen, særlig rundt bh stroppene. Etter to runder med antibiotika og div kremer ble jeg henvist til hudlege. Er vel bare isotretionin igjen for meg? ( antar man ikke får laser etc i det offentlige?) bør jeg møte opp fastende? Man må vel ta blodprøve før man tar kuren hvor man har fastet først? Er det 6 eller 12 timer? Skal dit på mandag.

Jeg regner med at du kan få Iso etter å ha prøvd så mye. Når du allerede blir henvist til hudlege, så får du det nok om du vil! Vet ikke om man får laser i det offentlige...

Da jeg var hos hudlegen så fikk jeg resepten, men kunne ta blodprøven når jeg selv ville... Eneste som var greia var at jeg ikke kunne begynne på Iso før jeg hadde vært og tatt blodprøvene, slik at medisinene ikke har påvirket noen av blodverdiene. Han sa at jeg HELST skulle ta blodprøven fastende, men at det ikke var krise om jeg ikke hadde mulighet til å faste. Han sa 8 timer faste.

Håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på kuren i snart 1 mnd. Hudormene mine har trukket seg veldig tilbake. Jeg har kjøpt inn gode renseprodukter jeg anbefaler til alle andre som går på kuren: Dermologica Ultra Calming Cleanser (denne rengjør huden, uten å svi (hvilket andre produkter gjerne gjør), og roer ned rødheten. I tillegg Dermalogica Multi Active Mist. Denne forbereder huden på fuktighetsgivning. Denne sprayer man i hele ansiktet, og tar på fuktighetskrem rett etterpå. Før jeg begynte å bruke den, følte jeg nesten ikke at fuktighetskrem hjalp... Fordi huden var så tørr. Men nå sliter jeg faktisk nesten ikke med tørrhet (så lenge jeg er flink og gjør det morgen og kveld).

DRIKK MASSE VANN!!!! Det hjelper! Og bruk Effaclar H. Og ha med lypsyl eller Carmex OVERALT! Jeg fikk plutselig en krisesituasjon på skolen hvor jeg ble så tørr på leppene at jeg ikke klarte å konsentrere meg om annet!

:)

'

Gode tips :))))

Bruker du ikke Effaclar sin rens? Jeg kjøpte den, mens synes effaclar H svir veldig ettr jeg har brukt den:s Kanskje jeg burde kjøpe en annen rens, som den du nevner :) Og en annen ting, effaclar H bruker jeg opp veldig fort, vet du om det finnes flere str?

Og hvordan er det med andre bivirkninger enn tørrhet? Jeg har begynt med neseblod, igår faktisk. Snart gått på den 3 uker, men veldig lite bivirkninger ellers. Litt flere kviser i ansikt og på rygg. Har du fått mange flere kviser nå?

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

Gode tips :))))

Bruker du ikke Effaclar sin rens? Jeg kjøpte den, mens synes effaclar H svir veldig ettr jeg har brukt den:s Kanskje jeg burde kjøpe en annen rens, som den du nevner :) Og en annen ting, effaclar H bruker jeg opp veldig fort, vet du om det finnes flere str?

Og hvordan er det med andre bivirkninger enn tørrhet? Jeg har begynt med neseblod, igår faktisk. Snart gått på den 3 uker, men veldig lite bivirkninger ellers. Litt flere kviser i ansikt og på rygg. Har du fått mange flere kviser nå?

Anonymous poster hash: 60307...75f

Jeg synes også at Effeclar H svir. Har ikke prøvd rensen, men kremen. Den svir spesielt der jeg er veldig tørr, sånn som rundt nesen. Og jeg blir litt "rødflekkete" etter jeg har smurt meg med den.

De på apoteket anbefalte Avené Clean-AC. Har bedre erfaringer med denne! Føles mer beroligende mot huden, og synes den gir hakket bedre fukt også! Ikke minst egner den seg bedre under sminke. Anbefaler å prøve den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

Gode tips :))))

Bruker du ikke Effaclar sin rens? Jeg kjøpte den, mens synes effaclar H svir veldig ettr jeg har brukt den:s Kanskje jeg burde kjøpe en annen rens, som den du nevner :) Og en annen ting, effaclar H bruker jeg opp veldig fort, vet du om det finnes flere str?

Og hvordan er det med andre bivirkninger enn tørrhet? Jeg har begynt med neseblod, igår faktisk. Snart gått på den 3 uker, men veldig lite bivirkninger ellers. Litt flere kviser i ansikt og på rygg. Har du fått mange flere kviser nå?

Anonymous poster hash: 60307...75f

Nei, bruker bare Dermalogica produkter. Disse er litt dyre, men jeg synes de er utrolig bra. Jeg merker selv at den sprayen jeg bruker før jeg tar Effeclar H svir litt, men det er verdt det ettersom huden trekker til seg fuktigheten mye bedre. Når man i tillegg renser huden med Calming Cleanser, så er ikke rødheten like ille lenger!

Vet ikke om det finnes flere størrelser... Jeg sliter også med at jeg bruker den opp fort. Men igjen; det hjelper å bruke sprayen jeg har nevnt fra Dermalogica. Da slipper man å smøre seg hver time hvertfall.

Jeg merker litt større humørsvingninger enn vanlig, har også fått litt mer kviser, men ikke noe som plager meg voldsomt. Ettersom hudormene mine ikke er like tilstedeværende går det opp i opp synes jeg :) I tillegg merker jeg mye mer "vondter" i kroppen. Jeg jobber på kafé, så jeg står og går i 8 timer i strekk. Før fikk jeg bare litt vondt, men nå har jeg vondt i bena og ryggen hele resten av dagen. Kan få krampelignende følelser når jeg kommer hjem fra jobb... Det er litt plagsomt, men heller ikke noe som er så ille at jeg vil slutte på kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...