Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg har enda 210 tabletter igjen, så det er altså god tid til å prøve seg frem til produkter som fungerer. Grusomt denne huden som skaller av! slitt med dette i 2-3 uker nå, hver eneste dag!! Har hørt om kremen du nevner, kanskje verdt å prøve den! Var du veldig plaget med flassing før du begynte med denne?

Jeg bruker Carmex enda, men skreller av huden på leppene 2 ganger for dagen. Fisj! Hadde blemmer noen dager, men disse gikk heldigvis bort :)

Så bra at du blir bra :D Har du tatt mange tabletter totalt? Jeg venter enda i spenning. Har et monster på haka for øyeblikket. Håper den forsvinner snart :P

Huff! Jeg heier på deg. Ja, det blir mye prøving og feiling med produkter, vet ikke hvor mange tusen kroner jeg har brukt på kremer nå, både pga prøving og fordi det går jo et tonn til dagen. Men per i dag kan man faktisk ikke se på meg at jeg har noe som helst unormalt med huden verken i ansiktet eller på resten av kroppen, så jeg er glad jeg har brukt mye tid og penger på det :)

Jeg har ikke tellingen på hvor mange tabletter jeg har tatt, men noe sånn som 220-240 stemmer nok greit :) Skal ta 400 totalt. Var en stund redd for at kuren ikke kom til å virke på meg, men nå kan jeg faktisk gå helt uten sminke om jeg vil (men jeg venter nok med det til huden ikke er så rød fra kuren).

Edit: Glemte å svare på det første spørsmålet ditt. Jeg så helt vanvittig ut i ansiktet før jeg begynte med Decleor-kremen, og hadde flekker på hele armene og knærme som liknet på psoriasis før jeg begynte på Canoderm. Nå ser jeg 100% normal ut :)

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag tok jeg kun en tablett. Håper de verste bivirkningene gir seg. Spesielt denne flassingen i ansiktet! Gnir forsiktig av død hud hver eneste dag. Er så lei!

Jeg har lest at kokosolje i ansiktet tetter porer og kan gi utbrudd? Du har ikke opplevd dette? Har en krukke stående tilgjengelig, men har vært redd for å smøre i ansiktet :P Kremen du anbefaler skal jeg absolutt prøve, takk for tips! :)

Jeg har i alle fall ikke opplevd utbrudd og problemer som følge av kokosoljen! Så anbefaler at du i alle fall prøver den et par ganger, og ser hvordan det fungerer for deg :) Vi reagerer jo alle ulikt på produkter, men jeg ble selv inspirert til å prøve kokosolje etter at jeg leste andre her inne på forumet som anbefalte det! Så er verdt et forsøk i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Jeg har fulgt med på dette forumet en stund, men ikke skrevet noe tidligere. Har tatt 300 tabletter, og har ca. 200 tabletter igjen. Veier rett under 70 kg, og har fått beskjed om at jeg skal 510 tabletter totalt. Synes det er en hel evighet til jeg er ferdig.....

Jeg er kvitt kviser og porer, så det er veldig positivt! Har hatt EN kvise de to siste mnd, og den forsvant med en eneste gang! Jeg slet veldig med store og underjordiske kviser tidligere.

Jeg klarer fint å holde hud og lepper i sjakk. Nesen har jeg også blitt vant med. Jeg bruker Effaclar H på morgenen og Hydranorm (fra samme merke) på kvelden. Flasser aldri, kun hvis jeg glemmer kremen en kveld. Tar nå to tabletter hver dag. Da har jeg ikke så veldige bivirkninger og legen ville at jeg skulle ta denne dosen sommeren igjennom for å tåle solen litt bedre...

Men jeg sliter VELDIG med øynene! Har hatt flere øyekatarrer, noe legen tror er fordi jeg produserer lite tårer og dermed er mottakelig for rusk og bakterier. Er veldig tørr på øyenene og mye rødere enn jeg bruker å være. Veldig rød på våtkanten nede.... Ser litt sliten ut, føler jeg. Er også ganske lysømfintlig og trives best bak solbriller....

Bruker kunstige tåredråper på dagen og en god krem på natten. Men er fortsatt rød.... Noen med samme problem?

Ellers er jeg inne i en periode der jeg er veldig lei..... Vil ikke gi kroppen min mer av disse pillene, men samtidig er jeg jo veldig glad for å være kvitt alle kviser... Føler at det ikke er bra for kroppen min med disse pillene...

Jeg har hatt fine leverprøver frem til nå, men trappet en stund opp til 3 piller annenhver dag (og to den andre dagen), og fikk nå telefon fra hudlegen at jeg hadde litt (bare litt sa han) høye verdier. Absolutt ingen fare sa han, men han ville sjekke meg igjen så ikke verdiene ble enda høyere.... Synes det er litt skummelt... Men håper det retter seg når jeg nå har gått tilbake til kun 2 piller hver dag...

Drikker ikke alkohol, mulig et lite glass vin et par ganger i mnd, eller en svensk lettøl. Ingen store mengder.

Håper vi er flere som kan backe hverandre opp gjennom sommeren....



Anonymous poster hash: 95da0...34d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei dere! :)

Jeg lurer på hvordan man regner ut antall kapsler man skal ta i forhold til kroppsvekten. Jeg veier 61 kg og går på 2 tabletter daglig, hvordan regner man da ut antall kapsler i hele kuren??

Har prøvd å lese på dette, men har ikke helt skjønt hvordan man gjør beregningene.

Supert om noen hjelpsomme sjeler kunne regnet og vist det til meg. :blomst: er litt surr ift. hvor mange jeg skal ta.



Anonymous poster hash: 540e3...d4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celinda

Jeg veier 72 kg og skal til sammen spise 500 tabletter. Jeg et straks ferdig med 300..jeg har endelig begynt å se skikkelig forbedring.men en ting er rart, jeg trenger ikle fuktighetskrem i ansiktet, jeg er ikke fet men bare normal.jeg lurer på om noen har erfaring med badeferie og iso? Jeg er ekstremt forsiktig i sola nå, sitter ikke i direkte sol og bruker faktor 50 over alt. Men i juli skal vi til hellas og da blir det vanskelig å unngå sol like fullt som nå. Er det noen som har erfaring med å gå ned i antall tabletter for en periode pga ferie? Jeh tar 3 piller til dagen nå og har kun tøere lepper som bivirkning for øyeblikket, og noe ømme ledd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei dere! :)

Jeg lurer på hvordan man regner ut antall kapsler man skal ta i forhold til kroppsvekten. Jeg veier 61 kg og går på 2 tabletter daglig, hvordan regner man da ut antall kapsler i hele kuren??

Har prøvd å lese på dette, men har ikke helt skjønt hvordan man gjør beregningene.

Supert om noen hjelpsomme sjeler kunne regnet og vist det til meg. :blomst: er litt surr ift. hvor mange jeg skal ta.

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Hei! Har lest den "formelen" for utregning og ikke skjønt stort selv, men spurte hudlegen og han sa jeg skal ta 420 tabletter. Jeg veier 56 kg, så er omtrent som deg. Regner med du skal ta rundt 400 du også! :)

Endret av lte94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra! Det er ukesvis siden sist jeg hadde så mye som en bitteliten kvise, det har ikke skjedd på så mange år jeg kan huske!!! Dette er verdt slitet :) Jeg trenger faktisk ikke gå med sminke engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har lest den "formelen" for utregning og ikke skjønt stort selv, men spurte hudlegen og han sa jeg skal ta 420 tabletter. Jeg veier 56 kg, så er omtrent som deg. Regner med du skal ta rundt 400 du også! :)

Takk for svar!:)

Jeg har fått beskjed om å ta 350 tabletter. Når jeg startet på kuren sa hudlegen at jeg skulle ta 360, men manglet ca. 40 igjen til full kur nå og fikk kun resept på 30 til. Tror hun skrev ut kun 30 til fordi man får kjøpt 30-pakker og ikke 40-pakker av disse tablettene. Synes det var litt teit og rart at legen plutselig bare reduserte med 10 tabletter. :/

Jeg veier jo mer enn deg, så burde ikke jeg tatt flere tabletter enn 350 da? Har fulgt med i denne tråden en stund og føler at de fleste tar en del tabletter mer enn meg, selv om de veier mindre enn meg, 61 kg... Vil jo ha maksdose slik at jeg får best mulig resultat og effekt! Og vil virkelig ikke ha noe tilbakefall av kvisene og da er det vel totaldosen som er avgjørende har jeg hørt? :(

Hva bør jeg gjøre?? Bør jo stole på at legen har regnet ut riktig antall tabletter, men synes det er rart at jeg kun skal ta 350 tabletter når jeg veier 61 kg. Skal ta de siste tablettene i kuren nå.

Eller er det sånn at de "ser an" hvor alvorlig kvisene er og bestemmer maksantall utfra det?

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg har fått beskjed om å ta 350 tabletter. Når jeg startet på kuren sa hudlegen at jeg skulle ta 360, men manglet ca. 40 igjen til full kur nå og fikk kun resept på 30 til. Tror hun skrev ut kun 30 til fordi man får kjøpt 30-pakker og ikke 40-pakker av disse tablettene. Synes det var litt teit og rart at legen plutselig bare reduserte med 10 tabletter. :/

Jeg veier jo mer enn deg, så burde ikke jeg tatt flere tabletter enn 350 da? Har fulgt med i denne tråden en stund og føler at de fleste tar en del tabletter mer enn meg, selv om de veier mindre enn meg, 61 kg... Vil jo ha maksdose slik at jeg får best mulig resultat og effekt! Og vil virkelig ikke ha noe tilbakefall av kvisene og da er det vel totaldosen som er avgjørende har jeg hørt? :(

Hva bør jeg gjøre?? Bør jo stole på at legen har regnet ut riktig antall tabletter, men synes det er rart at jeg kun skal ta 350 tabletter når jeg veier 61 kg. Skal ta de siste tablettene i kuren nå.

Eller er det sånn at de "ser an" hvor alvorlig kvisene er og bestemmer maksantall utfra det?

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Ja synes det var litt lite. Jeg veier 62 kg og mener at jeg skal ta ca 500. Kanskje du bør dobbeltsjekke med legen`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg har fått beskjed om å ta 350 tabletter. Når jeg startet på kuren sa hudlegen at jeg skulle ta 360, men manglet ca. 40 igjen til full kur nå og fikk kun resept på 30 til. Tror hun skrev ut kun 30 til fordi man får kjøpt 30-pakker og ikke 40-pakker av disse tablettene. Synes det var litt teit og rart at legen plutselig bare reduserte med 10 tabletter. :/

Jeg veier jo mer enn deg, så burde ikke jeg tatt flere tabletter enn 350 da? Har fulgt med i denne tråden en stund og føler at de fleste tar en del tabletter mer enn meg, selv om de veier mindre enn meg, 61 kg... Vil jo ha maksdose slik at jeg får best mulig resultat og effekt! Og vil virkelig ikke ha noe tilbakefall av kvisene og da er det vel totaldosen som er avgjørende har jeg hørt? :(

Hva bør jeg gjøre?? Bør jo stole på at legen har regnet ut riktig antall tabletter, men synes det er rart at jeg kun skal ta 350 tabletter når jeg veier 61 kg. Skal ta de siste tablettene i kuren nå.

Eller er det sånn at de "ser an" hvor alvorlig kvisene er og bestemmer maksantall utfra det?

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Ja, det syns jeg hørtes litt lite ut jeg også! Når jeg snakka med hudlegen sist regna han ut jeg skal ha 420 med min vekt, men mente det var greit med 400 liksom.. Jeg prøve å spørre om hva som skjer om jeg ikke er fornøyd med resultatet etter full dose, og han var i grunn ganske unnvikende på det. Er absolutt ikke fornøyd enda, og har under 100 tabletter igjen. Men syns du virkelig burde dobbeltsjekke med hudlegen og nevne at du vet om folk som veier mindre, som skal ta flere piller. For ja, sånn jeg har skjønt det er det maksdosen som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke logikken i dose/antall/vekt. Men jeg veier i hvert fall ca 67 kg, skal ta 400 tabletter og da tror jeg han sa det var 70% sjanse for å ikke få tilbakefall senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huda mi er så raud! Den er liksom så skjoldete/flammete, særleg i kinn, panne, nase. Eg har forsåvidt alltid hatt tendens til raud hud, men aldri slik som dette. Vil det dempe seg når eg avsluttar kuren?

Eg har dessutan hatt stigande leverprøvar, så eg har måtta kutte ned til to tablettar dagleg. Ny blodprøve neste veke, håpar ting har stabilisert seg, er redd eg må avslutte kuren om ikkje...

Ellers har eg framleis kviser, etter å ha gått på kuren sidan starten av februar, har vel tatt 230 tablettar. Ikkje slike store, byllete, men mindre, illraude som blir til skorpete sår berre eg tenkjer på å pille på dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg veier 68 kilo og skal ta 510 tabletter fikk jeg beskjed om. Har tatt 340 stk til nå. Er lei. Tørre, vonde øyne. Betennelser i tannkjøtt. Men ikke en eneste kvise da. Eller hudorm.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :)

Jeg har fått beskjed om å ta 350 tabletter. Når jeg startet på kuren sa hudlegen at jeg skulle ta 360, men manglet ca. 40 igjen til full kur nå og fikk kun resept på 30 til. Tror hun skrev ut kun 30 til fordi man får kjøpt 30-pakker og ikke 40-pakker av disse tablettene. Synes det var litt teit og rart at legen plutselig bare reduserte med 10 tabletter. :/

Jeg veier jo mer enn deg, så burde ikke jeg tatt flere tabletter enn 350 da? Har fulgt med i denne tråden en stund og føler at de fleste tar en del tabletter mer enn meg, selv om de veier mindre enn meg, 61 kg... Vil jo ha maksdose slik at jeg får best mulig resultat og effekt! Og vil virkelig ikke ha noe tilbakefall av kvisene og da er det vel totaldosen som er avgjørende har jeg hørt? :(

Hva bør jeg gjøre?? Bør jo stole på at legen har regnet ut riktig antall tabletter, men synes det er rart at jeg kun skal ta 350 tabletter når jeg veier 61 kg. Skal ta de siste tablettene i kuren nå.

Eller er det sånn at de "ser an" hvor alvorlig kvisene er og bestemmer maksantall utfra det?

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Var forresten hos hudlegen for siste gang i dag, og da var han faktisk så snill og ga meg 60 ekstra tabletter, så jeg kommer til å ta en dose på 460 tabletter totalt (40 mer enn "anbefalt" i forhold til min vekt). Fikk også regnestykket, så du kan gjøre det for å regne ut din anbefalte maksdose og si i fra til legen:

150 mg pr kg, altså for deg 150 x 61. Også deler du på 20 mg, som er i hvert tablett. Når jeg regnet ut dette så skal du ha 458 tabletter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forresten hos hudlegen for siste gang i dag, og da var han faktisk så snill og ga meg 60 ekstra tabletter, så jeg kommer til å ta en dose på 460 tabletter totalt (40 mer enn "anbefalt" i forhold til min vekt). Fikk også regnestykket, så du kan gjøre det for å regne ut din anbefalte maksdose og si i fra til legen:

150 mg pr kg, altså for deg 150 x 61. Også deler du på 20 mg, som er i hvert tablett. Når jeg regnet ut dette så skal du ha 458 tabletter :)

Tusen takk for at du fant ut av regnestykket!:)

Da skal jeg faktisk ha ca. 100 tabletter mer enn det legen har sagt til meg, så feil kan legen altså ta. :P Skjønner ikke helt hva h*n har tenkt egentlig. Når jeg betaler så mye for denne kuren skulle det bare mangle at jeg får maksdose.

Så du fikk flere tabletter fordi du ikke var fornøyd med resultatet etter maksdosen? da bør det jo gå greit om jeg spør legen om dette. :) Har ikke fått siste kontrolltime enda, men kanskje jeg bare skal stikke innom eller bestille meg en time, er så vanskelig å få tak i legen min også.

Har egentlig ikke noe særlig med kviser nå, men føler ikke at problemet er helt borte. Føles nesten som de kommer tilbake når jeg slutter, håper ikke det.

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen andre enn jeg som har opplevd håravfall som en bivirkning av isotreotonin? Har skrevet ett innlegg om dette tidligere, men har inntrykk av at siden ingen har svart så har ingen opplevd det? Har sluttet på medisinen for rund 1 og en halv mnd siden, og håret fortsetter å falle av. Har mistet minst 1/3 av håret mitt og det ser ut til at det blir bare verre og verre :(. Begynner å miste motet og gleden av fin hud. Det blir som å gå fra et kosmetisk problem til et annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for at du fant ut av regnestykket! :)

Da skal jeg faktisk ha ca. 100 tabletter mer enn det legen har sagt til meg, så feil kan legen altså ta. :P Skjønner ikke helt hva h*n har tenkt egentlig. Når jeg betaler så mye for denne kuren skulle det bare mangle at jeg får maksdose.

Så du fikk flere tabletter fordi du ikke var fornøyd med resultatet etter maksdosen? da bør det jo gå greit om jeg spør legen om dette. :) Har ikke fått siste kontrolltime enda, men kanskje jeg bare skal stikke innom eller bestille meg en time, er så vanskelig å få tak i legen min også.

Har egentlig ikke noe særlig med kviser nå, men føler ikke at problemet er helt borte. Føles nesten som de kommer tilbake når jeg slutter, håper ikke det.

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Ja, du burde absolutt ta det opp med hudlegen! 100 er ganske langt unna maksdose. Og ja, min lege var så snill og ga meg litt ekstra. Han gikk jo ikke bare ut i fra mitt ord, men så på ryggen min som fortsatt har flere aktive kviser. I tillegg henviste han meg til en ny type laserbehandling her i Bergen, som jeg har nevnt her inne tidligere. Om andre her inne på forumet er fra Bergen, er det absolutt noe å ta opp med hudlegen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen andre enn jeg som har opplevd håravfall som en bivirkning av isotreotonin? Har skrevet ett innlegg om dette tidligere, men har inntrykk av at siden ingen har svart så har ingen opplevd det? Har sluttet på medisinen for rund 1 og en halv mnd siden, og håret fortsetter å falle av. Har mistet minst 1/3 av håret mitt og det ser ut til at det blir bare verre og verre :(. Begynner å miste motet og gleden av fin hud. Det blir som å gå fra et kosmetisk problem til et annet.

Huff, det hørtes ikke bra ut! Jeg har i alle fall ikke opplevd det... Har du tatt det opp med hudlegen din? For det der burde jo ikke skje. Vet ikke om det står blant bivirkningene i pakken, men hørtes jo ikke ut som en normal bivirkning å få med denne kuren. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen andre enn jeg som har opplevd håravfall som en bivirkning av isotreotonin? Har skrevet ett innlegg om dette tidligere, men har inntrykk av at siden ingen har svart så har ingen opplevd det? Har sluttet på medisinen for rund 1 og en halv mnd siden, og håret fortsetter å falle av. Har mistet minst 1/3 av håret mitt og det ser ut til at det blir bare verre og verre :(. Begynner å miste motet og gleden av fin hud. Det blir som å gå fra et kosmetisk problem til et annet.

Jeg hadde ekstremt hårfavfall med den kuren, i tillegg til mange andre plager. Kunne dra ut håret mitt i klaser nærmest.

For min del var ikke kuren verdt det, ble sykmeldt pga betennelse i korsrygg, brystbein og fot i 4 uker, og i dag, 4 år etterpå har jeg like dårlig hud igjen.

Anonymous poster hash: 26259...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes ikke bra ut! Jeg har i alle fall ikke opplevd det... Har du tatt det opp med hudlegen din? For det der burde jo ikke skje. Vet ikke om det står blant bivirkningene i pakken, men hørtes jo ikke ut som en normal bivirkning å få med denne kuren. :(

Har snakket med hudlegen om det, og han mener at håravfallet vil gi seg etterhvert. Spørsmålet er egentlig når det vil gi seg. Det står på listen over bivirkninger, vel og merke under mindre vanlige bivirkninger. Selvfølgelig ble jeg den uheldige som har fått håravfall som bivirkning :(. Håper bare at det kan gi seg fortere enn fy og vokse ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...