Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Herlighet!!! Jeg føler meg som et monster for tiden. Jeg overdriver ikke.

Glemte for første gang å smøre meg før jeg la meg her om dagen, tenkte det gikk greit, men nei. Neste dag var ansiktet FULLT av hudflak fra nesen og ned til haken. Jeg så ut som...et dyr som byttet hud eller noe :P

Jobber nå med saken for å få tørrheten bort. Har i tillegg masse kviser. Like ille, om ikke verre enn før. Håper dette er den fasen alle snakker om, den hvor det er verre før det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia :)

Eg har gått på isotretinoin, to tablettar kvar dag, sidan 14.februar, og har hittil kun vore besøkande i tråden her. Men no tenkte eg å blande meg inn i selskapet litt på ordentleg.

Har eit konkret spørsmål: Korleis har leverprøvane dykkar vore?

Eg tok nye prøvar i forrige veke, og ba samtidig om ny resept - men vart oppringt frå legekontoret i går med beskjed om at legen ikkje ville skrive ut fordi eg hadde forhøga leververdiar. Ho nemnte 53 og 60. Kjenner eg får litt panikk om eg må avslutte kuren no, eg har slitt med kviser sidan starten av tenåra, i periodar har huda hindra meg både sosialt og i jobb mm. Eg har så trua på at isotretinoin skal vere det som får bukt med skiten!

Veit jo at det er vanleg at leververdiane stig, iallefall i starten. Vil gjerne høyre om dykkar erfaringar, og kva legane har sagt om det.

Eg går ikkje til hudlege, men får medisinen frå allmennpraktiserande. Ho som skreiv ut dei første 100 tablettane (ho såg kun kjapt på ansiktet mitt og tok fram reseptblokka, liksom) er slutta, og no vil altså ikkje denne nye legen skrive ut meir. Har time hos han no i formiddag, håpar vi finn ei løysing!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Er nå nesten 1 år siden jeg var ferdig med min kur, og er fortsatt helt kvisefri!

Får én i ny og ne, men ingen dype og langvarige slik som jeg fikk før. Har etpar hudormer her og der, men helt normalt, og ingenting jeg plages med.

Arrene har jeg fortsatt, og jeg driver å vurderer hva jeg skal gjøre med de (laser, restylane, kjemisk peeling etc). Noen som har prøvd noe mot arr, eller har noen planer om hva de skal gjøre selv?

Har så lyst på en glatt hud.

Men i hvert fall alle dere som stå i det nå: Hold ut!! Det er virkelig verdt det, og jeg hadde "lett" gjort det om igjen. Til tross for alle plagene jeg hadde under kuren. (Grøss). Eneste jeg angrer på den dag i dag er at jeg ikke begynte på kuren før. (Er i tildlig tjueårene, men skulle helst sett at jeg begynte da jeg var 16, så jeg slapp alle de årene med vonde skjemmende kviser og arr som jeg sliter med den dag idag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia :)

Eg har gått på isotretinoin, to tablettar kvar dag, sidan 14.februar, og har hittil kun vore besøkande i tråden her. Men no tenkte eg å blande meg inn i selskapet litt på ordentleg.

Har eit konkret spørsmål: Korleis har leverprøvane dykkar vore?

Eg tok nye prøvar i forrige veke, og ba samtidig om ny resept - men vart oppringt frå legekontoret i går med beskjed om at legen ikkje ville skrive ut fordi eg hadde forhøga leververdiar. Ho nemnte 53 og 60. Kjenner eg får litt panikk om eg må avslutte kuren no, eg har slitt med kviser sidan starten av tenåra, i periodar har huda hindra meg både sosialt og i jobb mm. Eg har så trua på at isotretinoin skal vere det som får bukt med skiten!

Veit jo at det er vanleg at leververdiane stig, iallefall i starten. Vil gjerne høyre om dykkar erfaringar, og kva legane har sagt om det.

Eg går ikkje til hudlege, men får medisinen frå allmennpraktiserande. Ho som skreiv ut dei første 100 tablettane (ho såg kun kjapt på ansiktet mitt og tok fram reseptblokka, liksom) er slutta, og no vil altså ikkje denne nye legen skrive ut meir. Har time hos han no i formiddag, håpar vi finn ei løysing!

:)

Jeg har faktisk lurt på dette med leververdier selv. Er det vanlig at man får noen tilbakemelding på dette, eller får man bare beskjed når det er så kritisk at man må stoppe? Har ikke fått noen tilbakemelding, men skjønner ikke helt logikken i rekkefølgen med prøver og resepter. Feks i dag fikk jeg beskjed om å øke fra 2 til 3 tabletter daglig, men jeg tok jo prøven i dag så det går jo en dag eller to før de får resultatene sikkert. Det mest logiske var jo om de hadde tatt prøver, fått resultater og SÅ gitt resept, spesielt siden det uansett er elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var hos hudlegen nå etter 3 mnd på medisinen. Jeg beynte med 1/2 piller annenhver dag og økte ganske raskt til 2 piller hver dag. Det har gått helt fint, så jeg økte nå til 2/3 piller annenhver dag. Hvis dette også funker, skal jeg om tre uker øke til 3 piller hver dag. I sommer skal jeg gå ned til 2 pilelr hver dag for å tåle solen litt bedre.

Fikk beskjed om at alle mine leververdier har vært fine. Skal tilbake underveis for å kontrollere ytterligere ettersom jeg fortsatt øker dosen.

Tørr (spesielt i nesen). Huden i ansiktet flasser ikke og jeg smører den bare morgen og kveld. Litt vondt i ledd, det er mitt største problem. Tror jeg har vært heldig med alle bivirkninger.

Har tatt ca. 200 piller, skal ta 509 piller totalt.



Anonymous poster hash: 95da0...34d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjekk fint hos legen, han ville visst berre vere grundig sidan han ikkje hadde sett meg før - så etter ein prat og avtale om nye blodprøvar om 2-3 veker, fekk eg ny resept. Eg fekk også auke frå 2 til 3 tablettar dagleg, om eg toler det ifhld til biverknader. Hurra!!

Skal skrive litt om mine erfaringar med kuren så langt, men er på veg ut døra i et møte no, så det må bli seinare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er som er på kur nr 2? hvor lenge må dere gå på den ihvertfall? og hvor mange piller om dagen? er selv på kur 2 og skal gå i 8 mnd.......... frustrerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INTENS KLØE.

Den siste uken har der klødd noe jævlig påkkroppen min. Er snart 250 piller inn i kuren nå. Det klør mest på bena, lår, underarmer. Er det noen andre som er plaget med dette? Hva er årsaken og hva hjelper?

Vet at økte nyreverdier gir mye kløe så blir litt stressa! :/

Er så lei av å klø hele tiden!

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på pillene i kanskje 1-2 måneder nå? og jeg blir for faen ikke sååå veldig mye bedre. Tar fortsatt annen hver 1/2 piller hver dag, men skulle egentlig øke til 2 en stund og om det gikk fint øke til 3, men det går jo til helvete. Tar jeg 2 piller, i 2-3 dager får jeg plutselig masse kviser og huden min blir utrolig tørr.. Er det normalt?

Er forressten andre gangen jeg går på kuren. Sluttet for tidlig og jævelskapen kom tilbake. Kan ikke huske at det var så vanskelig å øke pillemengden før, om jeg ikke tar feil ..



Anonymous poster hash: f2efb...bc8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ut som om jeg har psoriasis på overarmen, og på hendene.

Har selv flekker av tørr hud på tilfeldige steder overalt :/ Men er ikke så tørr i ansiktet lenger. Men har veldig vondt i leddene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt ca 200 av 500 tabl totalt. Ikke så tørr i ansikt jeg heller, men får mer og mer vondt i ledd. Slitsomt å være stiv som en gammel dame.... Men men, huden er betraktelig bedre! En eneste kvise sist syklus! Det har aldri skjedd før! Har ingen aktive kviser.

Økte akkurat dosen litt og tørre lepper er verre enn noen gang! Stabiliserer dette seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære isotretinoin-dagbok. Leppene mine tar helt av. Munnsår og problemer med å spise, og litt ekkelt å snakke og i det hele tatt være i offentlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære isotretinoin-dagbok. Leppene mine tar helt av. Munnsår og problemer med å spise, og litt ekkelt å snakke og i det hele tatt være i offentlighet.

Har du prøvd La Roche Posay Cicaplast leppepomaden? Den er en livredder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære isotretinoin-dagbok. Leppene mine tar helt av. Munnsår og problemer med å spise, og litt ekkelt å snakke og i det hele tatt være i offentlighet.

Eg syns "Dr. Lipp original nipple balm for lips" er heilt fabelaktig. Den sit på lenge og fiksar flassete lepper og sprekker, og held leppene mjuke. Slepp å smørje på så ofte, også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære isotretinoin-dagbok. Leppene mine tar helt av. Munnsår og problemer med å spise, og litt ekkelt å snakke og i det hele tatt være i offentlighet.

uff, hvor mange piller tar du om dagen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd La Roche Posay Cicaplast leppepomaden? Den er en livredder :)

Jeg gikk sporenstreks på apoteket og kjøpte den i dag :) Tok den nettopp på, so far so good! Nå kan jeg faktisk åpne munnen uten at det gjør vondt :)

Eg syns "Dr. Lipp original nipple balm for lips" er heilt fabelaktig. Den sit på lenge og fiksar flassete lepper og sprekker, og held leppene mjuke. Slepp å smørje på så ofte, også :)

Notert!

uff, hvor mange piller tar du om dagen nå?

Tar 3 om dagen nå, økte fra 2 til 3 forrige uke. På en måte er bivirkningene så sterke nå (hovedsaklig med munnen, jeg kan faktisk ikke gå i offentlighet nå, og jeg er ikke en forfengelig person) at jeg burde trappe rett ned til 2, men... jeg har lest at det er større sjanse for tilbakefall ved for lave doser så jeg prøver å holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, håper du snart får det bedre. Jeg har nettopp økt fra 2 piller hver dag til annenhver dag med 2 og 3 piller. Leppene mine ble også mye verre! Men det samme skjedde da jeg økte fra 1 hver dag til 2 hver dag, og så stabiliserte det seg etterhvert. Satser på at det samme skjer nå :)

Det du har hørt om tilbakefall og høyere dagsdose er tull. Det handler kun om hvor mange piller man tar totalt i kuren! Og det regnes ut ut i fra vekt. Jeg skal ta ca. 510 piller totalt. Skal trappe ned igjen til 2 hver dag fra 1. juni slik at jeg ikke trenger stresse så mye med solen i sommer :) Du kan jo kanskje høre med hudlegen din om du kan gjøre det samme?

Jeg gikk sporenstreks på apoteket og kjøpte den i dag :) Tok den nettopp på, so far so good! Nå kan jeg faktisk åpne munnen uten at det gjør vondt :)

Notert!

Tar 3 om dagen nå, økte fra 2 til 3 forrige uke. På en måte er bivirkningene så sterke nå (hovedsaklig med munnen, jeg kan faktisk ikke gå i offentlighet nå, og jeg er ikke en forfengelig person) at jeg burde trappe rett ned til 2, men... jeg har lest at det er større sjanse for tilbakefall ved for lave doser så jeg prøver å holde ut.



Anonymous poster hash: 95da0...34d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 3 om dagen nå, økte fra 2 til 3 forrige uke. På en måte er bivirkningene så sterke nå (hovedsaklig med munnen, jeg kan faktisk ikke gå i offentlighet nå, og jeg er ikke en forfengelig person) at jeg burde trappe rett ned til 2, men... jeg har lest at det er større sjanse for tilbakefall ved for lave doser så jeg prøver å holde ut.

Hvor er du har hørt dette, at det er større sjanse for tilbakefall ved lavere doser? Er det ikke slik at det er totaldosen/total mengde tabletter du spiser tilslutt som gjelder? Selv tar jeg 1 tablett daglig nå, tar vanligvis 2, på grunn av mye kløe og plager har jeg selv trappet en ned.

Håper ikke dette stemmer. :sukk: Jeg justerer antall tabletter litt selv, skal ta 2 daglig, men noen ganger velger jeg å ta 1 hvis jeg får mye bivirkninger. Er dette dumt, at jeg hopper litt mellom 1 og 2 tabletter daglig og ikke er helt konsekvent i bruken?? Har det noe å si for resultatet?

Jeg har forstått det slik at det er totalmengde tabletter du spiser som er avgjørende, er det ikke slik? Eneste "ulempen" med å ta færre tabletter per dag er at du må gå lengre på kuren....

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...