Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt medisinen i 4 uker nå.. Har kun tørre lepper, MEN, jeg har latterutbrudd ukontrollert igjennom hele dagen. jeg begynner å le, og klarer ikke toppe. Jeg har aldri vært slik før. Virker veldig spesielt, og jeg er livredd for å le når det IKKE passer seg... Det begynte etter ca 1 uke. Jeg har lest i pakn vedlegget og felleskatalogen men finner ingen info om denne sære tilstanden. Noen som har erfart det samme?

Anonymous poster hash: ede54...9d5

Må legge til at jeg føler meg helt fin ellers, humøret går ikke fra latter til raseri osv, så det er ikke slike store svingninger. Men det kommer plutselig hvis jeg synes noe er "litt" morsomt eller av seg selv. Og det er så krampaktig at jeg ikke klarer stoppe. Jeg ler til og med nå, fordi jeg synes dette er så sprøtt. Jeg begynte med 3 piller for 3 dager siden og har mer eller mindre skrattledd i 3 dager :fnise:

Anonymous poster hash: ede54...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde å ta 3 tab nå 2 kvelder og det resulterte i eksemflekker under nesen. Så Jeg holder meg til 2 tab ut kuren tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått på kuren i ca 5 uker... usikker på antall piller. Kanskje rundt 50? Har utbrudd i kinn og kjeve.. sånn skikkelig. Tips til fuktighetskremer? Gjerne noen som ikke er veldig dyre.

Funker det best med pudder- eller flytende foundation?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått på kuren i ca 5 uker... usikker på antall piller. Kanskje rundt 50? Har utbrudd i kinn og kjeve.. sånn skikkelig. Tips til fuktighetskremer? Gjerne noen som ikke er veldig dyre.

Funker det best med pudder- eller flytende foundation?

Jeg bruker La Roche Posay Effaclar H ansiktskrem (rundt 180 kr på apoteket) på dagen under sminke og sånn, og kokosolje på huden om natta (kan bestilles på iHerb.com). Det gjør at huden ikke er spesielt tørr når jeg står opp! Personlig har jeg begynt å foretrekke pudder i stedet for flytende foundation. Bruker mineralpudder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker La Roche Posay Effaclar H ansiktskrem (rundt 180 kr på apoteket) på dagen under sminke og sånn, og kokosolje på huden om natta (kan bestilles på iHerb.com). Det gjør at huden ikke er spesielt tørr når jeg står opp! Personlig har jeg begynt å foretrekke pudder i stedet for flytende foundation. Bruker mineralpudder.

Takk!

Kunne du gitt meg linken til produktet på iherb? Det er så mye der, så jeg vet ikke hvilket du bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!

Kunne du gitt meg linken til produktet på iherb? Det er så mye der, så jeg vet ikke hvilket du bruker

Ikke noe problem! Her er linken: http://www.iherb.com/Nutiva-Coconut-Oil-Organic-Extra-Virgin-23-fl-oz-680-ml/47360 :laugh: Veldig svært glass, billig og drøy i bruk (ca. 80 norske kroner). Sjekket litt rundt på nettet og fant ut at denne er blant de som er anbefalt. Tok ikke så lang tid før den kom i posten heller!

Endret av lte94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem! Her er linken: http://www.iherb.com/Nutiva-Coconut-Oil-Organic-Extra-Virgin-23-fl-oz-680-ml/47360 :laugh: Veldig svært glass, billig og drøy i bruk (ca. 80 norske kroner). Sjekket litt rundt på nettet og fant ut at denne er blant de som er anbefalt. Tok ikke så lang tid før den kom i posten heller!

Tusen takk :) Men, smører du dette på ansiktet om natten? Vil ikke olje tette porene? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Men, smører du dette på ansiktet om natten? Vil ikke olje tette porene? :/

Smører det gjerne på når jeg har tatt av meg sminka for dagen, eller utover kvelden. Huden holder seg fuktig og neste morgen er den bare myk og deilig! Aner ikke om det tetter porene, men har ikke gjort noe negativt med huden min i alle fall.

Her er et par blogginnlegg jeg har funnet på nettet, hvor kokosolje blir rost opp i skyene:

http://superlivsstil.net/wp2/2012/08/kokosolje-er-den-beste-og-billigste-hudpleie-du-far-tak-i/

http://superlivsstil.net/wp2/2011/09/kokosolje-bra-for-alt/

Og jeg har blitt helt forelska i kokosolje, jeg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg begynte på min 3. (jepp det er riktig) kur med Isotretinoin nå for 3 dager siden. På'n igjen!

Min første kur startet i slutten av 2008, og brukte pillene i 6 måneder. Huden min ble kjempe fin! Dessverre så fikk jeg tilbakeslag, slik at jeg begynte med den andre kuren min en gang i 2010, husker ikke helt når. Huden min ble også kjempe fin etter den kuren, men jeg begynte å få kviser igjen for kanskje litt over 6-7 måneder siden. Har ikke slitt sånn veldig med det, før for ca. 3-4 måneder siden. Har egentlig bare ventet og ventet på at ting skal bli bedre, men det blir det jo ikke. Så jeg ringte hudlegen min på mandag denne uken, og fikk time allerede på onsdag!

Jeg angrer veldig på at jeg ikke skrev en dagbok over når jeg fikk tørre lepper og tørr hud generelt, hodepine osv osv, så da tenkte jeg å gjøre det her, når jeg husker! :)

Hadde aldri noen andre bivirkninger enn tørre lepper, tørr hud på ansikt og hender, lett hodepine, litt vondt i muskler og ledd, og tørr nese.

Jeg går til privat hudlege, samme som jeg har brukt de to andre gangene jeg har gått på kuren. Har fått for meg at det er lang ventetid hos offentlig hudlege, så da ble det privat. Sinnsykt dyrt! Men verdt det syns jeg.

Jeg går til Erik Tørud, hudlegen på Vålerenga. Kjempe hyggelig kar!

Endret av heipådeg123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva som gjør at noen får tilbakefall mens andre ikke?

Har forresten gått på kuren i halvannen mnd nå, og aner ikke om det er en tilfeldighet, men jeg har i hvert fall ikke fått en eneste ny kvise på ca to uker, og det har ikke hendt på så lenge jeg kan huske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på kuren i ca. 3 måneder nå. Snart tatt 200 tabletter. Virker jo som jeg får mindre store kviser nå (er mest ryggen og brystet som er plaget hos meg), men det dukker jo fortsatt opp. Har egentlig ikke fått tatt bilder på en god stund nå, så får gjøre det og se hvordan ryggen egentlig ser ut. :)

MEN dere linsebrukere. Bruker kontaktlinser og merker at jeg er mer tørr i øynene nå enn til vanlig, har blitt litt verre den siste måneden. Har trappet ned på linsebruken, men bruker de fortsatt. Øynene blir "røde" og noe irriterte merker jeg, får lyst til å ta av linsene fort når jeg kommer hjem. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? Er det dumt å fortsatt bruke linser når jeg er tørr i øynene, eller går det greit??

Bruker de ikke hele dagen, men kanskje 7-8 timer daglig.

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Dra til opiker og spørr om du får prøve linser med mer fuktighet før du gir opp de. :)

Jeg måtte ha annen type linser enn de jeg vanligvis bruker gjennom denne kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva som gjør at noen får tilbakefall mens andre ikke?

Har forresten gått på kuren i halvannen mnd nå, og aner ikke om det er en tilfeldighet, men jeg har i hvert fall ikke fått en eneste ny kvise på ca to uker, og det har ikke hendt på så lenge jeg kan huske! :)

Søkte litt på nettet og dette var det jeg fant :)

"Vi vet ikke hvorfor noen får tilbakebrudd. Det man dog ser er at man ofte blir kvitt plagene ved gjentatte kurer. Arvelig disponering kan ha en betydning.".

Så herlig at du ikke har fått noen nye kviser på to uker! Den følelsen er herlig! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååååååååå, jeg er så bleik og frustrert, og så har jeg fått to svære evighetskviser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det noen andre her inne som ikke har opplevd noen spesiell effekt etter 2 1/2 mnd? Jeg har fått de klassiske bivirkningene som litt tørr hud, tørre lepper og verking i ledd. Men jeg har absolutt ikke opplevd noen som helst forbedring av kvisene. Eneste er at det har stoppet å komme nye, kanskje 2-3 stk i ansiktet i løpet av kuren. Er også veldig plaget på rygg og bryst, og har ikke merket noe der. Er så frustrerende og gå sånn her, uten at det skjer noe! Det er jo "deilig" at ting går så greit, men vil gjerne se en effekt.. har til og med gått opp til 3 piller om dagen, men har ikke vært noen forverring av bivirkninger heller. Føles som at jeg nærmest ikke blir preget av denne kuren... :(:(

Endret av lte94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Er det noen andre her inne som ikke har opplevd noen spesiell effekt etter 2 1/2 mnd? Jeg har fått de klassiske bivirkningene som litt tørr hud, tørre lepper og verking i ledd. Men jeg har absolutt ikke opplevd noen som helst forbedring av kvisene. Eneste er at det har stoppet å komme nye, kanskje 2-3 stk i ansiktet i løpet av kuren. Er også veldig plaget på rygg og bryst, og har ikke merket noe der. Er så frustrerende og gå sånn her, uten at det skjer noe! Det er jo "deilig" at ting går så greit, men vil gjerne se en effekt.. har til og med gått opp til 3 piller om dagen, men har ikke vært noen forverring av bivirkninger heller. Føles som at jeg nærmest ikke blir preget av denne kuren... :(:(

Jeg mener å huske at ting ikke ble bedre for meg før etter ca. 3 måneder! Har også lest om andre som ikke har sett noen forbedringer før rundt 4 måneder. Så ting tar absolutt tid! Og det er jo et veldig godt tegn på at det ikke har kommet noen nye kviser hos deg!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har erfaring å slutte etter 250 piller? fikk nemlig ikke fortsette av legen pga ekstrem uttørking av slimhinner.

huden var bra etter 250 piller, er kun de røde merkene fra kviser som sitter igjen, men de er også nå nesten borte, og nå er det ca 2 mnd etter at jeg sluttet, og enda ikke fått noen utbrudd, men jeg går egentlig bare å venter på utbruddet.

noen som har avsluttet kur etter kun halve og fått vellykket resultat?



Anonymous poster hash: 2c5c4...4c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at ting ikke ble bedre for meg før etter ca. 3 måneder! Har også lest om andre som ikke har sett noen forbedringer før rundt 4 måneder. Så ting tar absolutt tid! Og det er jo et veldig godt tegn på at det ikke har kommet noen nye kviser hos deg!! :danse:

Da får jeg vel bare smøre meg med tålmodighet og krysse fingrene for at det starter å skje ting i nærmeste fremtid! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg vel bare smøre meg med tålmodighet og krysse fingrene for at det starter å skje ting i nærmeste fremtid! :sur:

Jeg opplevde det samme i starten, lite effekt og ikke så mye bivirkninger. Fikk da beskjed av legen om å ta tablettene med et glass h-melk, i tillegg til middag. Iso må tas sammen med fett og nok væske for at den skal bli tatt opp i kroppen.

Sist jeg fikk en kvise var i januar, etter å ha gått på iso i vel 3 måneder. Jeg husker det fordi jeg var hos hudlegen da, og da sa hun at jeg skulle fortsette på kuren frem til jeg ikke lenger fikk nye kviser,.

Nå har jeg gått på 3 tabletter daglig i 5 måneder, skal på ny hudlegetime om en ukes tid så da regner jeg med å avslutte kuren :)

Jeg har hatt de vanlige bivirkningene med knusktørre lepper, tørr og sensitiv hud, litt hodepine, eksem på hendene, heftig solsensitivitet, og generelt litt sliten og stiv i kroppen. Men det er null problem når man vet at det er midlertidig, og at resultatet mest sannsynlig blir en kvisefri fremtid!

Jeg vil absolutt anbefale alle tvilere med et langvarig akneproblem å hive seg uti og ta isotretinoin! Jeg leste i årevis masse skrekkhistorier, og hadde bestemt meg for aldri å ta det. Jeg prøvde i femten år å finne en kur i form av god hudpleie, antibiotika, kosthold og kosttilskudd. Alt til ingen nytte. Nå når jeg endelig har gjort dette så må jeg innrømme at jeg jobber litt med meg selv for ikke å være bitter på de som skremte meg fra å prøve denne "forferdelige gift-medisinen" i alle disse årene, og alle de som fikk meg til å tro at hvis jeg bare ble enda litt flinkere og kjøpte enda litt flere flotte hudpleieprodukter så ville det bli bra. (Ja hudpleiebloggere verden over, jeg ser på dere!) For noen av oss er problemet såpass alvorlig og langvarig at iso er det eneste alternativet, og det er ikke på langt nær så skummelt som mange vil ha det til.

Nå er jeg lykkelig kvisefri, og snart tablett- og bivirkningsfri også! :)

Men altså, ta tablettene med fet mat og drikke for ellers tas de ikke opp i kroppen, var det jeg egentlig skulle si! ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...