Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vært hos hudlege i dag og fått resept på isotretinoin. Er 33 år og LEI hornonelle, dype kviser. Har holdt ut mange nok år, forsøkt alt også Tetracycliner. Nå skal jeg i gang med liten i morgen etter å ha tatt blodprøve/ leverprøve i morgen tidlig. Noen andre i startfasen? Skal begynne med 1 tabl dag i 1 uke, deretter 1/2 tabl annenhver dag i to uker og deretter 2 tabl daglig i to uker. Så ny time og resept.

Noen som vil ta følge på veien mot fin hud?

Er på uke 9. Begynte rett på 3 tabletter. Hvorfor sånn opptrapping?

Fikk beskjed om jeg hadde mye plager kunne jeg trappe ned til 2, men da må jeg gå lengere på kuren.

Har fått kjøpt olje nesespray, den er fin.

Jeg følger tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare stikke innom å si stå på, jenter og gutter! Vært igjennom to kurer selv, og nå er det helt strålende. Det er så utrolig verdt det selv om bivirkningene og treige resultater til tider kan virke ekstremt frustrerende!

DET FUNKER FJELL :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på uke 9. Begynte rett på 3 tabletter. Hvorfor sånn opptrapping?

Fikk beskjed om jeg hadde mye plager kunne jeg trappe ned til 2, men da må jeg gå lengere på kuren.

Har fått kjøpt olje nesespray, den er fin.

Jeg følger tråden

Aner ikke hvorfor jeg skulle ha slik opptrapping. Legen sa at det var bedre å begynne gradvis... Satser på at han har rett. Det viktigste er vel at man ved endt kur har fått i seg de tablettene man trenger? Har jeg forstått riktig da? At man ut fra vekt skal ha et visst antall tabletter?

Mulig jeg også skal øke til 3 om dagen etterhvert. Skulle i hvertfall to om dagen fra 4 uke og gjøre det frem til legekontroll etter tre mnd. Så kanskje jeg øker til 3 tabl da....

Hvor fort kjente dere bivirkninger?

Kan man ta en liten pils til julematen? En liten boks med 3,5 % øl? :)

Anonymous poster hash: f3144...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvorfor jeg skulle ha slik opptrapping. Legen sa at det var bedre å begynne gradvis... Satser på at han har rett. Det viktigste er vel at man ved endt kur har fått i seg de tablettene man trenger? Har jeg forstått riktig da? At man ut fra vekt skal ha et visst antall tabletter?

Mulig jeg også skal øke til 3 om dagen etterhvert. Skulle i hvertfall to om dagen fra 4 uke og gjøre det frem til legekontroll etter tre mnd. Så kanskje jeg øker til 3 tabl da....

Hvor fort kjente dere bivirkninger?

Kan man ta en liten pils til julematen? En liten boks med 3,5 % øl? :)

Anonymous poster hash: f3144...53d

Jeg måtte også ha opptrapping fra 1 tablett den første uka, til 2 tabletter resten av måneden. Nå er jeg i min 7ende uke og har tatt 3 tabletter denne måneden, fikk et stort utbrudd i ansiktet med en gang. Veldig merkelig siden jeg aldri har hatt spesielt mye kviser der :dry: Har fått beskjed av legen min at jeg må begynne å ta 2 og 3 tabletter annenhver dag framover.

Så det er nok en grunn til at man skal ha opptrapping, alt som ligger under huden skal jo ut, og man vil helst ikke at alt kommer ut på en gang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere på opptrapping, så mulig det ikke er så dumt. Men det er antall tabletter (dose) i forhold til vekt.

Usikker på når jeg begynte å merke noe. Men fikk tørre lepper etter ca 2 uker. Den første uka blødde jeg annenhver dag.Har ikke hat sånn kjempe utbrud av kviser som flere har, men har noen som kommer nå og da. Bedre at de kom å ble ferdig. :-)

Nå er jeg i slutten av 2 mnd og har sår i munnviken, tørre lepper og sår i nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører om flere som fikk utbrudd i begynnelsen av kuren; hvorfor skjer dette? Trodde denne kuren skulle være den mest effektive?

Jeg skal ha time til hudlege og få resept på Isotretinoin, men jeg har ikke lyst på enda et utbrudd da jeg sliter nok med det siste utbruddet jeg fikk. Vil bare at dette skal gå vekk!

Hvor mange av dere som går/har gått på Iso, har fått utbrudd i løpet av kuren?



Anonymous poster hash: 184cd...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg fikk veldig fæl hud i begynnelsen av kuren, men det er vel bare huden som utgir all den talgen den har for å gjøre opp for at huden blir helt uttørket. Eller noe slikt... tror det er en forsvarsmekanisme. Og når huden er tømt for all dritt, så roer den seg?

Vet ikke hvordan det funker, men det er i hvert fall min teori. Uansett så skal huden være ganske bra mot slutten av kuren, så er bare å holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat at Iso ikke funker på de med hormonell akne, og at av de som tar kuren får de aller fleste tilbakefall innen et år. Deprimerende lesing... Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nå gått på isotretinoin i litt over 2 mnd, tar 60mg, tok 40mg den første uka bare.

Alt jeg har opplevd av bivirkninger så langt er tørr hud, tørre lepper og tørre slimhinner, ingenting annet faktisk.

Føler meg helt pigg og alt det der, men har lest og sett en del på nettet nå at noen sliter som bare det med bivikninger i ettertid.
Alt fra depresjoner til dårlig helse.

Om jeg går på denne kuren i 3-4mnd og så avslutter(skal egentlig gå i 5 mnd) er det da mindre sjanse for at jeg får noen bivirkninger i ettertid, og vil da kvisene holde seg borte?

Skal sies at jeg ikke hadde ille hud, men har prøvd alt, og jeg fikk kun kviser pga ekstrem fet hud.

Dere som er ferdig med medisinen, hvordan er dere idag? har dere noen bivirkninger? hadde dere noen bivirkninger mens dere gikk på kuren, men som gikk bort når dere var ferdige? og hvordan var formen deres 2 mnd inn i kuren?
Var det verdt å ta denne kuren ?

Endret av frkelisabeth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta en liten pils til julematen? En liten boks med 3,5 % øl? :)

Anonymous poster hash: f3144...53d

Jeg var ordentlig på fylla forrige helg, da hadde jeg gått på iso i nesten 2 mnd.

Jeg drakk av det jeg husker, 3 pils, 6 glass vin, 1 drink og 2 shots. Følte meg helt fin hele kvelden og dagen etter, og føler meg fortsatt fin, så en øl til julemiddagen burde gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nå gått på isotretinoin i litt over 2 mnd, tar 60mg, tok 40mg den første uka bare.

Alt jeg har opplevd av bivirkninger så langt er tørr hud, tørre lepper og tørre slimhinner, ingenting annet faktisk.

Føler meg helt pigg og alt det der, men har lest og sett en del på nettet nå at noen sliter som bare det med bivikninger i ettertid.

Alt fra depresjoner til dårlig helse.

Om jeg går på denne kuren i 3-4mnd og så avslutter(skal egentlig gå i 5 mnd) er det da mindre sjanse for at jeg får noen bivirkninger i ettertid, og vil da kvisene holde seg borte?

Skal sies at jeg ikke hadde ille hud, men har prøvd alt, og jeg fikk kun kviser pga ekstrem fet hud.

Dere som er ferdig med medisinen, hvordan er dere idag? har dere noen bivirkninger? hadde dere noen bivirkninger mens dere gikk på kuren, men som gikk bort når dere var ferdige? og hvordan var formen deres 2 mnd inn i kuren?

Var det verdt å ta denne kuren ?

Hei! Nå er jeg ferdig med kuren for 3 dager siden, men kan alikevel svare på noen av spørsmålene dine:-)

Dersom legen mener at du skal gå 5 måneder så bør du gjøre det. Det mange gjør er å slutte på kuren når huden er fin sånn litt over halveis i kuren, men det er ikke lurt for kvisene kommer da tilbake....

Siden jeg slutta for tre dagen siden har jeg forsatt bivikingene, når det er sagt har jeg hørt at det tar rundt 1 måned før medisinen går ut av kroppen. Formen min 2 måneder inn i kuren var helt okei. Jeg har aldri hatt noen spesielle bivirkninger uten tørre lipper og litt tørr på hendene. Sånn sett føler jeg ikke at denne kuren har vært sånn "kjempehard". Men da jeg var 2 måneder inn i kuren begynte endelig kvisene å forsvinne å det var da jeg begynnte å se resultat. Formen var egentlig lik i gjennom hele kuren!

Resultatet er sååå vært det! Kan legge ut for bilder for hvordan det så ut etter 2 måneder:

post-72651-0-45345300-1387793012_thumb.p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk bare beskjed fra lege at man skulle være forsiktig med paracet og alkohol. Begge deler er jo kjent for å påvirke lever.

Anonymous poster hash: 95da0...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Helt ny bruker her inne men har lest og fått bruk for mye info når det gjelder hus og acne. Etter årevis med acneplager (delvis cystisk acne) og etter en obagi kur i fjor vinter har jeg kastet meg over siste mulighet, isotetrionin. Jeg er ikke en av de som er spesielt hardt rammet, men har alltid en eller flere kviser, ofte byller ved hake og de siste årene mer hyppig i kinn. Fikk kviser i ung alder og disse ville bare utvikle seg til å bli færre men dessverre større og mer smertefulle. Har tatt ca 150 tabletter, 20 mg * 2 om dagen. Det føles foreløpig utrolig bra!

Likevel lurer jeg på. Jeg har så klart noen arr etter pelling og klemming. Har tidligere ikke hatt arr som er dype, men heller flekker (som regel røde) som har forsvunnet gradvis med tiden. Etter jeg startet på iso føler jeg arrene har blitt mye verre og faktisk dype arr i tillegg. Har dessverre også plukket på noen kviser i kinnene mine etter jeg startet på kuren og disse er fortsatt veldig røde og med klumper inni. Noen som har erfaring eller tips angående dette? Vil det roe seg etter endt kur? Utrolig kjipt og være kvisefri men likevel sek videre ut uten sminke pga flekker og prikker! Kvinne 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Helt ny bruker her inne men har lest og fått bruk for mye info når det gjelder hus og acne. Etter årevis med acneplager (delvis cystisk acne) og etter en obagi kur i fjor vinter har jeg kastet meg over siste mulighet, isotetrionin. Jeg er ikke en av de som er spesielt hardt rammet, men har alltid en eller flere kviser, ofte byller ved hake og de siste årene mer hyppig i kinn. Fikk kviser i ung alder og disse ville bare utvikle seg til å bli færre men dessverre større og mer smertefulle. Har tatt ca 150 tabletter, 20 mg * 2 om dagen. Det føles foreløpig utrolig bra!

Likevel lurer jeg på. Jeg har så klart noen arr etter pelling og klemming. Har tidligere ikke hatt arr som er dype, men heller flekker (som regel røde) som har forsvunnet gradvis med tiden. Etter jeg startet på iso føler jeg arrene har blitt mye verre og faktisk dype arr i tillegg. Har dessverre også plukket på noen kviser i kinnene mine etter jeg startet på kuren og disse er fortsatt veldig røde og med klumper inni. Noen som har erfaring eller tips angående dette? Vil det roe seg etter endt kur? Utrolig kjipt og være kvisefri men likevel sek videre ut uten sminke pga flekker og prikker! Kvinne 22

Akkurat samme problemet fikk jeg.

Hatt kviser siden jeg var 15 år ca, er 22 nå. Har aldri slitt med arr eller røde merker og jeg har klemt og plukket _hele_ tiden.

Etter at jeg begynte på iso har jeg jo fortsatt med å pelle, men ser med en gang at det setter seg arr, men det er ikke arrene som er det værste, det er de røde merkene, de forsvinner jo aldri, ser jo like jævlig ut selv om jeg nesten ikke har noenting nå. Jeg har tatt ca 210 tabletter.

Jeg begynte rett på 3 tabletter, og de 2 første mnd gikk dette fint, merket ikke bivirkninger bortsett fra tørre lepper og hud, men det dannet seg sår i nese og underlivet pga ekstrem uttøring av slimhinner, blødde konstant i underlivet pga sår. Jeg trappet ned til 2 og nå har det begynt å bedre seg noe kraftig :)

Anonymous poster hash: 2c5c4...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som fikk problemer med tannkjøttet når de gikk på iso? Jeg fikk ømt tannkjøtt for to dager siden, og blør veldig lett når jeg renser med tanntråd og pusser tennene.

Jeg har også litt under under kjeven på begge sier. Akkurat som jeg er litt øm og irritert der. Kan jeg ha fått en betennelse i tannkjøttet?

Jeg har byttet ut tannbørsten og vurderer å kjøpe corsodyl i dag. Har lest andre steder at man bør bruke tanntråd til det blør og behandle med corsodyl. Noen som har erfaringer? Bør jeg gå til lege? Er redd for å få antibiotika, for det kan jeg vel ikke ta mens jeg tar iso? Vil ikke ødelegge denne kuren.....

Jeg er inne i tredje uken med iso. Alt greit ellers.



Anonymous poster hash: 95da0...34d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som sliter med smerter i kroppen?

Verker i rygg og bein. Vont å gå når jeg har sitti en stund. Føler meg gammel. (Ikke ålreit,da jeg spiller fotball)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange piller tar du per dag og hvor lenge har du gått på iso?

Jeg tar to piller hver dag og merker ikke noe i kroppen. Har gått på det i 24 dager. Merket at jeg hadde litt vondt i ryggen den første uken, men så gav det seg. Mulig det er et større problem hvis du tar 3 piller hver dag?

Kanskje du kan gå ned litt i dose og heller fungere greit og gå litt lenger på kuren?



Anonymous poster hash: 95da0...34d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på de i ca 11 uker. Tar 3 om dagen.

Er det vanlig å snakke med hudlegen ved ny resept? Er bare inne å leverer urinprøve i resepsjonen.

Usikker på hvor lenge jeg skal gå på de. Han sa 3-4 mnd

Burde vel snakket sammen i løpet av kurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...